Porównanie: Chevrolet Aveo, Dacia Sandero

Środa, 20 marca 2013 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Chevrolet Aveo i Dacia Sandero udowadniają, że oszczędzanie na samochodach nie musi oznaczać rezygnacji z atrakcyjnego wyglądu, komfortu jazdy czy jakości wykończenia.

Zdjęcie

Nowoczesny silnik zapewnia Dacii lepsze osiągi i zużywa mniej paliwa. /Motor
Nowoczesny silnik zapewnia Dacii lepsze osiągi i zużywa mniej paliwa.
/Motor

Debiut nowej Dacii Sandero zapowiada niemałe zamieszanie na rynku niedrogich aut miejskich. Dotychczas model ten wyróżniał się przystępną ceną, ale jego nabywcy musieli się pogodzić z nieprzystającą do współczesnych standardów jakością wykończenia.

Jego następca nie zmusza do takich wyrzeczeń. Ale czy to wystarczy, by poważnie zagrozić licznym konkurentom? Sprawdźmy, jak poradzi sobie z popularnym w naszym kraju Chevroletem Aveo.

Reklama

W porównaniu wzięły udział dość bogato wyposażone pięciodrzwiowe odmiany obydwu samochodów (Aveo jest dostępne także w wersji sedan) z przeciętnie mocnymi silnikami benzynowymi - Chevrolet osiąga 86 KM, Dacia - 90 KM.

Różne style

Zdjęcie

Chevrolet Aveo: nieco kosmiczny wygląd kokpitu nie utrudnia obsługi. Jedyne, co może denerwować kierowcę, to jaskrawe podświetlenie zegarów.
/Motor

Aktualna generacja Aveo zadebiutowała w 2011 r., ale auto to wciąż zwraca uwagę. To zasługa bardzo odważnego, dynamicznego wyglądu ze stosunkowo niewielką powierzchnią okien, pozbawionymi wspólnych kloszy reflektorami i wielkim wlotem powietrza między nimi.

Nowe Sandero zachowało nieco pudełkowatą, zupełnie niekojarzącą się z dynamiką sylwetkę poprzednika, z nachylonymi pod bardzo niewielkim kątem szybami bocznymi. To jednak koniec podobieństw. Zupełnie nowy jest przód z szerokim grillem, zdecydowane przetłoczenia na błotnikach czy tył auta z wyraźnym przewężeniem nad światłami.

Dzięki wszystkim tym zmianom Sandero w końcu wygląda zupełnie nowocześnie i elegancko. Nie odstaje pod tym względem od rywali - może nie
wszystkich, ale sporej części, w tym Aveo.

Zmniejszając straty

Jednak najbardziej odczuwalną zmianą w stosunku do pierwszego Sandero jest nowy kokpit. Wcześniej przywoływał on na myśl lata 80. ubiegłego stulecia, teraz w końcu został całkiem atrakcyjnie zaprojektowany i wykończony porządnymi tworzywami. I znów - nie jest to jeszcze poziom liderów segmentu, ale - choć nawet do Aveo nieco mu brakuje - nie jest to już najgorszy kokpit w klasie.

Zdjęcie

Dacia Sandero: nowe Sandero to kolejny (po Lodgy) model Dacii z nowoczesną i nieźle wykonaną deską rozdzielczą. Choć do Aveo nieco jeszcze brakuje.
/Motor

Można mieć pewne zastrzeżenia do ergonomii wnętrza Dacii. Największą niedogodnością - choć nie dla wszystkich kierowców - okazuje się brak osiowej regulacji kierownicy. Niezbyt wygodne jest też używanie elektrycznego sterowania szyb. Z przodu służą do tego dwa przyciski pod panelem klimatyzacji, z tyłu (za niewielką dopłatą) - dwa kolejne, wciśnięte daleko między przednie fotele. Niby drobiazg, ale obsługa wszystkich szyb w drzwiach kierowcy Aveo jest znacznie wygodniejsza.

Jednak i w jego przypadku nie udało się ustrzec pewnych błędów. Dla wielu kierowców denerwujące okaże się jaskrawe, niebiesko-czerwone podświetlenie wskaźników. Klasyczne, delikatnie podświetlone na bursztynowo zegary Dacii są o wiele czytelniejsze.

Obszerne jak kompakty

Do największych zalet Aveo i Sandero należą ponadprzeciętnie przestronne kabiny.

Dacia wypada pod tym względem gorzej niż Aveo, ale i tak dla czterech osób (nawet rosłych) miejsca w niej aż nadto. A dla pięciu - wystarczająco dużo. Dużym plusem Sandero są wielkie i szeroko otwierające się drzwi. Do minusów należy z kolei zaliczyć słabe wyprofilowanie oraz niewielki zakres regulacji wzdłużnej foteli - w połączeniu z brakiem osiowej regulacji kierownicy sprawia to, że wielu prowadzącym nie uda się tu zająć idealnej pozycji.

Co innego Aveo - to najprzestronniejsze auto miejskie na naszym rynku, pod względem ilości miejsca we wnętrzu bijące także większość miejskich minivanów i sporo kompaktów. Jedyny parametr, w którym przegrywa z Sandero to szerokość tylnej części kabiny - ale różnica wynosi tylko 2 cm. Kierowcy docenią tu większą ilość miejsca nad głowami, możliwość mocnego cofnięcia fotela i obszerną regulację kierownicy. Atutem Aveo są też bardzo duże, wygodne i prawidłowo wyprofilowane fotele.

Oba auta mają sporą ładowność (ok. pół tony) i duże bagażniki, w obu standardowo można dzielić i składać kanapę.

Dwie epoki

Tym, co najbardziej różni testowaną parę są jednostki napędowe. Chevroleta napędza 1,2-litrowy przedstawiciel starszej generacji silników, z kolei jednostka Dacii reprezentuje najnowszy trend w konstruowaniu silników, czyli downsizing. Ma ledwie 0,9 l pojemności, ale dzięki turbodoładowaniu może się pochwalić większą mocą niż jednostka rywala.

Porównanie: Chevrolet Aveo, Dacia Sandero

liczba zdjęć: 13

Różnice te przekładają się na wrażenia z jazdy. Żeby Chevroletem jeździć dynamicznie, trzeba utrzymywać silnik powyżej 4000 obr./min. Auto robi się wtedy głośne, a i tak niezbyt chętnie się rozpędza.

W Dacii szybka jazda jest możliwa bez przekraczania tej granicy. Sandero zaczyna chętnie przyspieszać już "w okolicach" 2000 obr./min, dzięki czemu jego silnika nie trzeba zmuszać do głośnej pracy na wysokich obrotach.

Różnice te przekładają się także na zapotrzebowanie na paliwo. Podczas gdy Dacii na przejechanie 100 km poza miastem wystarcza 5 l, Chevrolet zużywa prawie 6 l. W ruchu miejskim różnica przekracza 1,5 l na każde 100 km.

Na polskie drogi

Chevrolet Aveo 1.3d - test

Nowy silnik wysokoprężny zdecydowanie odmienił spokojną naturę Chevroleta Aveo. czytaj więcej

Mimo iż stosunkowo agresywny design Aveo może sugerować coś innego, żaden z testowanych samochodów nie ma sportowego charakteru (choć rzeczywiście Chevrolet nieco pewniej pokonuje zakręty). Zresztą, nikt sie go po nich nie spodziewa. Takie auta powinny raczej zapewniać komfort jazdy i odporność na dziurawe drogi.

Z tego zadania trochę lepiej wywiązuje się Dacia. Jej zawieszenie skuteczniej radzi sobie z "pochłanianiem" nierówności, a dzięki nieco większemu prześwitowi kierowca nie musi się bać głębokich kolein. Co prawda zawieszeniu częściej zdarza się hałasować na krótkich poprzecznych nierównościach, ale mimo to komfort jazdy Dacią jest wyższy niż w przypadku
Chevroleta. Ten ostatni potrafi dość nieprzyjemnie
"dobić" na progach zwalniających.

Koronny argument

W przypadku niedrogich, budżetowych aut miejskich najważniejsza jest jednak kwestia kosztów. Oba testowane modele w tej dziedzinie pokazują się z mocnej strony. Za cenę odpowiadającą rocznym zarobkom przeciętnego Polaka oferują nie tylko ESP i komplet poduszek powietrznych (choć w Dacii zamiast kurtyn jest ich namiastka, czyli boczne poduszki z przodu, które chronią także głowy), ale również nieźle grający sprzęt audio z czterema głośnikami, kompletem złącz i sterowaniem przy kierownicy, klimatyzację oraz komputer pokładowy.

Nieco lepsza okazuje się jednak Dacia, która kosztuje o ponad dwa tysiące zł mniej od rywala, oferując przy tym nieznacznie bogatsze wyposażenie i rozsądniej wycenione dodatki.

Podsumowanie

Można przyjąć, że Aveo bardziej zadowoli "młodych duchem", choć powinni oni dopłacić 3000 zł za 100-konny silnik 1.4. Jednak w testowanych wersjach Chevrolet nie miał z Dacią szans - Sandero to po prostu lepszy wybór. Zarówno dla szukających dynamicznej jazdy (pełen siły nawet przy niskich obrotach silnik), jak i dla wszystkich pozostałych (wyższy komfort, większy prześwit, "ciekawszy" cennik).

Dane techniczne: Chevrolet Aveo, Dacia Sandero

Dane techniczneChevroletDacia
Silnikbenzynowybenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1229 cm3898 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R3/12
Układpoprzecznypoprzeczny
Zasilaniewtrysk wielopunktowywtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna86 KM/560090 KM/5250
Maks. moment obrotowy115 Nm/4000135 Nm/2500
Napędprzedniprzedni
Skrzynia biegówmanualna/5-biegowamanualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./bębnowetarcz. went./bębnowe
Zawieszenie przednieMcPhersonMcPherson
Zawieszenie tylnebelka skrętnabelka skrętna
Masa/ładowność1070/489 kg1037/483 kg
Średnica zawracania10,1 m10,5 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)290/653 l320/1196 l
Pojemność zbiornika paliwa46 l (Pb 95)50 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)404/174/152 cm406/173/152 cm
Rozstaw osi253 cm259 cm
Opony195/65 R15195/65 R15
Teoretyczny zasięg840 km1000 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna171 km/h175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s11,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)7,1/4,6/5,56,4/4,3/5,0
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h14,1 s11,9 s
Elastyczność 60-100 km/h14,4 s (4. bieg)11,0 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h27,9 s (5. bieg)18,8 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)46,1 m42,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)46,6 m43,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h67,4 dB64,7 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)8,8/5,87,2/5,0
Rzeczywisty zasięg630 km820 km
Cena wersji podstawowej**40 490 zł41 900 zł
Cena43 990 zł41 900 zł
*pomiary na oponach zimowych, przy temp. 3-5°C; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Dacia Dokker Van 1.5 dCi 90 - TEST

Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi Laureate - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również

  • Renault Espace Energy TCe 225 EDC Initiale Paris - test

    Minivan przebrany za crossovera, a pod maską silnik z wyczekiwanego od kilku lat auta sportowego. To kryje się pod niepozorną nazwą Espace Energy 225 TCe. więcej