Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic

Wtorek, 2 września 2014 (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Francja słynie z wspierania rodzin. Może dlatego Francuzi robią tak dobre minivany? Sprawdziliśmy, który jest najlepszy.

Zdjęcie

Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic /Motor

To już trzeci pojedynek nowego Grand C4 Picasso na naszych łamach. Najpierw wygrał z VW Touranem, potem zdeklasował Peugeota 5008.

Jednak to starcie może być znacznie trudniejsze. Porównaliśmy go bowiem z najpopularniejszym rywalem, Renault Grand Scenikiem. Który francuski minivan lepiej spełnia oczekiwania dużej rodziny?

Reklama

Konflikt pokoleń

Obecna generacja Renault Scenika jest na rynku już od pięciu lat. Gdy w ubiegłym roku debiutował nowy Citroen C4 Picasso, Scenic doczekał się zaledwie liftingu.

Ale gdy widzi się oba auta, różnica wieku między nimi wydaje się jeszcze większa. Citroen wygląda na młodszego o dekadę. Podobnie jest z kokpitami - owszem, w Sceniku zegary zastąpiono ekranem, ale to jedyny znak nowych czasów. U rywala tylko dźwignia zmiany biegów jest konwencjonalna. Reszta to czysty futuryzm - duże ekrany, zachodząca na dach przednia szyba, nawet kierownica nie jest tu okrągła. Obsługa jest zupełnie intuicyjna, choć w Sceniku nieco łatwiej sie odnaleźć.

Citroen przestronniejszy

Rozstaw osi opartego na platformie modułowej Citroena wynosi 284 cm, w Renault jest on o 8 cm mniejszy. Scenic jest też o 3 cm krótszy, za to okazuje się nieco szerszy i wyższy.

Zdjęcie

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI Intensive: kokpit wykończono lepszymi niż u rywala tworzywami. Niemal wszystko obsługuje się dolnym ekranem, na górnym można np. wyświetlać zdjęcia.
/Motor

Jak te różnice przekładają się na przestronność? W dwóch pierwszych, najważniejszych rzędach siedzeń lepszy jest Citroen. Mimo węższego nadwozia, jego kabina jest tu o 2-3 cm szersza, a kierowca może cofnąć swój fotel aż o 6 cm dalej niż w Renault.

Zdjęcie

Renault Grand Scenic 1.6 dCi 130 Bose: jedyną ciekawostką są tu centralne wskaźniki. Wygodnie umieszczona dźwignia zmiany biegów. Wejścia AUX i USB są na widoku.
/Motor

Tylko w dodatkowym, trzecim rzędzie obaj konkurenci wypadają podobnie. Równie słabo. W C4 Picasso jadącym tam najtrudniej jest zmieścić głowy, a w Sceniku - nogi. W obu autach najlepiej po prostu unikać tych siedzeń, jeśli ma się powyżej 170 cm wzrostu.

Bagażnik Citroena mieści według naszych pomiarów o 49 l więcej niż ten w Renault.

Duży może więcej

Obydwa testowane minivany mają pod maskami najmocniejsze dostępne turbodiesle. W Renault jest to jednak jednostka o pojemności 1,6 l i mocy 130 KM, podczas gdy Citroena napędza 150-konny silnik 2.0. Teoretycznie różnica jest duża, w rzeczywistości oba auta mają zbliżone osiągi - mocniejsze szybciej osiąga "setkę", ale ich elastyczność jest już niemal taka sama.

Różni je za to kultura pracy. Citroen chętnie przyspiesza już od ok. 1400 obr./min, płynnie rozwija moc, a dźwięk jego diesla może się nawet podobać. Tymczasem jednostka Renault potrzebuje obrotów, by zabrać się do roboty. Poniżej 2000 obr./min nie dzieje się nic, potem auto wystrzeliwuje do przodu. Taki charakter silnika wymaga częstego redukowania biegów przy wyprzedzaniu i mniej pasuje do rodzinnego minivana. Ale przynajmniej przekładnia Scenika pracuje precyzyjniej niż ta w Citroenie.

Oba auta mają dość miękko zestrojone zawieszenia i zapewniają zbliżony, wysoki komfort jazdy. Różnice czuć dopiero na zniszczonych drogach, gdzie zawieszenie Scenika słabiej (i głośniej) tłumi nierówności.

Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic

liczba zdjęć: 23

Co ciekawe, także podczas dynamicznej jazdy lepszy jest Citroen - prowadzi się pewniej, precyzyjniej i jest stabilniejszy przy wysokich prędkościach.

Który oszczędniejszy?

Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Peugeot 5008

Dwa minivany tego samego koncernu. Jeden całkowicie nowy, drugi – tuż po liftingu. Citroen Grand C4 Picasso kontra Peugeot 5008. czytaj więcej

Osiągnięcie deklarowanego przez obu producentów zużycia paliwa okazuje się nierealne.

Według Citroena, jego 2-litrowy silnik potrzebuje mniej paliwa niż jednostka 1.6 w Renault. W rzeczywistości tak nie jest, choć różnica i tak okazuje się wyjątkowo mała. W czasie testu C4 na każde 100 km zużyło 7,6 l/100 km w mieście i 4,6 l poza nim. W gęstym ruchu miejskim, gdzie często trzeba ruszać z miejsca, preferujący wyższe obroty Scenic potrzebuje tyle samo paliwa co Citroen. Za to w trasie, kiedy raczej utrzymuje się stałą prędkość, okazuje się o 0,2 l/100 km oszczędniejszy.

Zasięg na jednym baku jest w obu przypadkach identyczny.

Ukoronowanie gamy

Testowany, topowy Grand Scenic kosztuje 104 150 zł (z aktualnym rabatem: 96 150 zł). Cena najbogatszej wersji rywala (Exclusive, na zdjęciach) to 118 600 zł, ale oceniliśmy odpowiadającą konkurentowi odmianę Intensive za 106 600 zł. Oba auta różni 3. rząd siedzeń - w Renault jest seryjny, u Citroena kosztuje dodatkowe 2000 zł.

Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic - podsumowanie

Jeśli najlepsze kompaktowe minivany robią Francuzi, to Citroena (który wygrał i porównanie z Peugeotem, i z Renault) można niewątpliwie nazwać najlepszym tego typu samochodem na rynku. Grand C4 Picasso ma wszystko, czego oczekuje się od takich aut. A nawet więcej.

Dane techniczne

Dane techniczne: Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic

 CitroenRenault
ModelGrand C4 PicassoGrand Scenic
Wersja2.0 BlueHDI Intensive1.6 dCi 130 Bose
Silnikturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1997 cm31598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16
Zasilaniewtrysk common railwtrysk common rail
Moc maksymalna150 KM/4000130 KM/4000
Maks. moment obrotowy370 Nm/2000320 Nm/1750
Napędprzedniprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowaman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość460/183/164 cm457/185/165 cm
Rozstaw osi284 cm277 cm
Średnica zawracania11,0 m11,3 m
Masa/ładowność1635/608 kg1600/649 kg
Pojemność bagażnika (za 7/5/2 os.)165/645/1843 l208/564/1863 l*
Poj. zbiornika paliwa57 l (ON)60 l (ON)
Opony205/60 R16205/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna210 km/h195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s11,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h10,1 s 10,7 s →
Elastyczność 60-100 km/h6,8 s (4. bieg) 7,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h12,2 s (6. bieg) 12,2 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,5 m →37,5 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,3 m 37,6 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h65,0 dB →65,5 dB →
Rzeczywista prędkość**96 km/h95 km/h
Liczba obrotów kierownicą3,03,2
Zużycie paliwa 
Dane producenta
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
4,9/3,8/4,25,1/4,0/4,4
Teoretyczny zasięg1360 km1360 km
Dane testowe
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,4/5,0/6,27,8/5,2/6,5
Rzeczywisty zasięg920 km920 km
Cena wersji podstawowej***97 900 zł95 700 zł
Cena106 600 zł104 150 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*ze złożonym 2. rzędem siedzeń, po jego wyjęciu z auta przestrzeń bagażowa rośnie do 2063 l;
**przy wskazaniu 100 km/h;
***z tym samym silnikiem

Nieznacznie droższy Citroen jest gorzej wyposażony od swojego konkurenta. Aby dorównać Scenikowi poziomem wyposażenia, trzeba dokupić odtwarzacz CD, przednie czujniki parkowania, 17-calowe felgi i - przede wszystkim - trzeci rząd siedzeń. Różnica w cenie pomiędzy obydwoma minivanami rośnie wtedy do 9650 zł.

Punktacja - segment: minivany

Zdjęcie

Punktacja - segment: minivany /Motor

Kolejne miażdżące zwycięstwo Citroena - na ten model po prostu nie ma mocnych.


Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Renault Scenic Xmod 1.2 TCe 130 Bose - TEST

Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG Style - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również