Porównanie: Peugeot 2008, Renault Captur

Środa, 11 września 2013 (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Captur i 2008 bazują na autach miejskich, ale mają styl SUV-ów. Który z nich lepiej przeprawił się do segmentu crossoverów?

Zdjęcie

Obie nowości z Francji reprezentują dynamicznie rozwijającą się grupę aut międzysegmentowych. /Motor
Obie nowości z Francji reprezentują dynamicznie rozwijającą się grupę aut międzysegmentowych.
/Motor

Zdjęcie

Peugeot 2008: kokpit 2008 jest bardzo elegancki i dobrze wykonany, ale nie każdy kierowca polubi jego układ – niektórym po przyjęciu odpowiedniej pozycji kierownica zasłoni dolną część wskaźników.
/Motor

W dzisiejszym świecie każdy dokonuje oceny według wyglądu. Dlatego wypuszczone dopiero co na rynek francuskie crossovery marki Peugeot i Renault zaprojektowano jako bardzo atrakcyjne, awangardowe, ale i eleganckie pojazdy.

Są co prawda wysoko zawieszone i dzięki dodatkom karoseryjnym robią wrażenie bojowych, ale bazują technicznie na zwykłych miejskich samochodach - Peugeocie 208 i Renault Clio. Tak jak "dawcy genów", mają napęd tylko na przednie koła, nadają się więc bardziej do miasta niż w choćby lekki teren.

Reklama

W bazowych wersjach oba są napędzane benzynowymi silnikami 3-cylindrowymi. Pod maską Peugeota pracuje wolnossąca, 82-konna jednostka o pojemności 1,2 l, zaś w Renault - mały, ale bardzo dzielny dzięki turbodoładowaniu silnik 0.9 o mocy 90 KM.

Małe, ale wielkie

Zdjęcie

Renault Captur: kokpit Renault jest przejrzysty, a przy tym całkiem oryginalny, ale i on nie spodoba się każdemu. Kontrowersje budzą wstawki na kierownicy – śliskie, plastikowe i z nieprzyjemnie ostrymi krawędziami.
/Motor

W klasie aut miejskich rzadko zdarzają się takie, w których od siedziska do dachu jest ponad metr przestrzeni. A tak jest w obu tych samochodach. Dzięki temu prowadzić mogą je nawet bardzo wysocy kierowcy. Ale nie tylko wysocy - w obu jest także sporo miejsca na szerokość. Co prawda Peugeot jest o 2 centymetry szerszy z tyłu, ale wrażenie psują silnie wnikające do wnętrza elementy drzwi oraz grubsze tylne słupki. Nie pomaga też wąska przestrzeń na nogi z przodu.

Wnętrze Renault uformowano sprytniej, przez co sprawia wrażenie przestronniejszego. Najbardziej odczuwalne jest to z tyłu, gdzie nie tylko jest węziej, ale w dodatku dach poprowadzono niżej o 2 cm - ale inaczej przebiegająca linia siedzeń i wyżej wycięta framuga drzwi pozwalają wygodniej wsiąść.

W obu autach jest za to równie dużo (co najmniej wystarczająco) miejsca na choćby i spore stopy pod przednimi fotelami. W obu także siedzi się wyraźnie wyżej niż w "cywilnych" odpowiednikach. Jest to o tyle ważne, że pozwala lepiej ocenić przestrzeń wokół karoserii podczas manewrowania. Niemniej tzw. przejrzystość obu nadwozi jest słaba - w Capturze warto dokupić czujniki cofania (Peugeot oferuje je w wyposażeniu standardowym). Do Captura można dokupić także kamerę cofania - a do Peugeota system automatycznego parkowania.

Jak to u Francuzów

Obsługa kokpitów nie jest do końca intuicyjna, ale i nie stwarza jakichś szczególnych problemów; po prostu trzeba się przyzwyczaić. Ekrany wyświetlaczy dotykowych powstały w tej samej technologii, oba wymagają nie tyle dotyku, co nacisku, ale prawidłowo obsługiwane nie sprawiają kłopotu.

W Peugeocie zupełnie na opak wobec zamierzeń projektantów większość kierowców odbiera zarówno wielkość (jest maleńka), jak i położenie kierownicy, a także umieszczonych na szczycie deski rozdzielczej zegarów. Wiele osób, ustawiwszy sobie do swoich potrzeb fotel i kierownicę, ma problem z obserwacją wskazań.

Oba wnętrza wykończono dobrze, oba robią wrażenie solidnych. To w Capturze jest uatrakcyjnione wizualnie kolorowymi, nawiązującymi do lakieru nadwozia wstawkami.

Renault punktuje też dzięki większej pojemności bagażnika i przesuwnej kanapie. Również jego teoretyczna ładowność jest wyższa - niestety, o wiele (aż 9 cm!) wyższy jest też jego próg załadunkowy.

Porównanie: Peugeot 2008, Renault Captur

liczba zdjęć: 35

Na miękkich fotelach Peugeota siedzi się bardzo wygodnie, ale nie należy się po nich spodziewać wsparcia podczas pokonywania ostrych zakrętów.

Bardzo wygodnie siedzi się też na wyraźnie twardszych miejscach z tyłu. Podobnie wykonaną kanapę w Renault oceniliśmy jednak wyżej ze względu na optymalne poprowadzenie siedzisk - lepiej podpierają uda, pozwalają rozluźnić mięśnie nóg.

Captur zapunktował również wielością schowków i uchwytów, w pierwszej chwili zachwyty wzbudziła także spora szuflada zamiast tradycyjnego schowka przed pasażerem. Tę ostatnią musieliśmy jednak uznać za niepraktyczną - jeśli z przodu wieziemy pasażera, koliduje ona z jego kolanami. Jeśli nie, kierowca samodzielnie (choć z trudem) otworzy szufladę i ją zamknie.

"2008" nie zaimponuje nikomu "rodzinnością" - schowków jest tu mniej, a w konsoli środkowej nie przewidziano uchwytów na napoje.

Tak różne, jak to możliwe

Kolejne punkty Peugeot traci podczas zestawiania napędów. Jego silnik jest hałaśliwy, co w połączeniu z wyższym poziomem szumów aerodynamicznych daje już przy 50 km/h aż o 5 dB wyższe natężenie dźwięku! Renault to samochód dużo lepiej wyciszony.

Porównanie: Peugeot 2008, Renault Captur

liczba zdjęć: 12

Jest też autem o bardziej komfortowym zawieszeniu, choć tu już nie ma tak dużej przewagi. Ale i tak wyraźnie skuteczniej tłumi nierówności jezdni. Jego karoseria nie buja się też tak jak w "2008".

Silnik Peugeota rozwija moc 82 KM i maksymalnie 118 Nm. W teście wystarcza to, by ważące zaledwie 1135 kg auto rozpędzić do 100 km/h w 13,2 s. Mocniejsze i o wiele silniejsze Renault, choć waży od rywala o 34 kg mniej, okazuje się dużo mniej żwawe, potrzebuje aż o 0,6 s więcej do "setki". To efekt zastosowania skrzyni biegów o bardzo długich przełożeniach. Jeździ się co prawda zdecydowanie dostojniej (wyższy moment obrotowy pozwala na leniwe operowanie lewarkiem biegów), ale zwinność samochodu bardzo na tym traci.

Peugeot ma o wiele lepiej dobrane do charakteru silnika przełożenia. Szkoda, że jego układ przełączania biegów jest niemile nieprecyzyjny: haczy, a przy szybkiej zmianie nie ma pewności, w który bieg się trafi.

Renault doposaża swój silnik w system start-stop, Peugeot - nie. Jednak choć technika w "2008" jest starsza, to Captur zużył w teście więcej paliwa. Także zachowanie napędu, reakcja na ruchy gazu, bardziej się nam podobały w Peugeocie.

Porównanie: Kia Sportage 1.7 CRDi, Nissan Qashqai 1.6 dCi

Na polskim rynku walczą o palmę pierwszeństwa wśród samochodów typu SUV i crossover. Jeszcze nie tak dawno temu liderem był Nissan Qashqai, ale teraz klienci coraz chętniej spoglądają w kierunku Kii Sportage. Czy słusznie? czytaj więcej

Prowadzenie obu jest równie pewne i przyjemne. Jednak Peugeot wyraźnie pokonał Captura na torze, a to dzięki lepiej zestrojonemu systemowi ESP (w obu modelach jest on nieodłączalny), przez co tam, gdzie Renault było przez elektronikę już wstrzymywane, Peugeot dalej sprawnie wił się po zakrętach. "2008" ma też precyzyjniejszy, dający więcej czucia układ kierowniczy.

Także jego układ hamulcowy jest mile sprawny, ale tu Renault okazuje się znacząco lepsze, i to mimo że na tylnej osi ma bębny, a nie tarcze.

Tanio być nie może

Modne produkty nigdy nie są tanie. Także te dwa crossovery nie są wyjątkiem. Jednak jak rzadko, w zamian dostajemy bogate wyposażenie i z zakresu komfortu, i bezpieczeństwa.

Dane techniczne: Peugeot 2008, Renault Captur

 PeugeotRenault
Model2008Captur
Wersja1.2 VTi Allure0.9 TCe Intens
Silnikbenzynowybenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1199 cm3898 cm3
Układ cylindrów/zaworyR3/12R3/12
Zasilaniewtrysk wielopunktowywtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna82 KM/575090 KM/5250
Maks. moment obrotowy118 Nm/2750135 Nm/2500
Napędprzedniprzedni
Skrzynia biegówman./5-biegowaman./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowetarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość416/174/156 cm412/178/157 cm
Rozstaw osi254 cm261 cm
Średnica zawracania11,2 m10,4 m
Masa/ładowność1135/447 kg1101/557 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)350/1194 l377/1235 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)45 l (Pb 95)
Opony195/65 R15205/60 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna169 km/h171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,5 s12,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h13,2 s →13,8 s ↓
Elastyczność 60-100 km/h10,4 s (4. bieg) 11,2 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h15,8 s (5. bieg) 20,5 s (5. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,1 m 35,2 m ↑
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,6 m 34,7 m ↑
Poziom hałasu przy 100 km/h68,0 dB 64,0 dB →
Okrążenie toru testowego1:58,1 min →2:01,3 min ↓
Prędkość w slalomie (co 18 m)61,4 km/h →59,8 km/h →
Zużycie paliwa  
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)6,0/4,3/4,96,0/4,3/4,9
Teoretyczny zasięg1020 km920 km
Dane testowe (cykl mieszany w l/100 km)6,76,8
Rzeczywisty zasięg750 km660 km
Cena wersji podstawowej*54 500 zł53 900 zł
Cena67 700 zł63 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*z tym samym silnikiem

Najbogatszy Captur jest o 3800 zł tańszy od topowego "2008" (w innych wersjach różnica jest mniejsza, ale też na korzyść Renault). Wyposażenie obu jest zbliżone, a gdy je zrównamy (do Captura dokupimy czujniki cofania i dojazdowe koło zapasowe, a do "2008" 17-calowe felgi) - różnica zmaleje, jednak tylko do 3490 zł.

Punktacja - segment aut miejskich

Zdjęcie

Punktacja - segment aut miejskich /Motor
Punktacja - segment aut miejskich
/Motor

Renault jest lepiej dopracowane jako całość, stąd zdecydowana wygrana.

Tekst: M. Kryka, zdjęcia: Robert Brykała

Peugeot 2008 1.2 VTi Allure - TEST

Renault Captur 1.2 TCe EDC Intens - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również