Range Rover Evoque Si4 9AT - test

Poniedziałek, 16 czerwca 2014 (10:00)

Gdy debiutował na rynku w 2011 r., był pierwszym kompaktowym Range Roverem. Teraz Evoque, jako jedno z pierwszych aut osobowych, otrzymał 9-biegowy automat.

Zdjęcie

Modernizacja jest wyjątkowo dyskretna. Zmienił się jedynie kształt lusterek. /Motor
Modernizacja jest wyjątkowo dyskretna. Zmienił się jedynie kształt lusterek.
/Motor

Mimo że nie sposób tego dostrzec, Evoque przeszedł niedawno lifting. Wyjątkowo atrakcyjne nadwozie nie zmieniło się, bo i po co? Za to klienci będą mogli teraz wybierać spośród większej liczby kolorów oraz nowych wzorów obręczy. Uzupełniono też wyposażenie, m.in. o układy rozpoznawania znaków drogowych i wspomagający brodzenie, czy też o aktywny tempomat. Przy tylnej osi pojawił się aktywny system rozdziału momentu obrotowego.

Szybko i gładko

Reklama

Zdjęcie

Range Rover Evoque przed liftingiem
/Motor

Największą nowością jest jednak 9-stopniowa przekładnia produkcji ZF, seryjna z 2-litrowym, 240-konnym silnikiem benzynowym. Zastąpiła ona stosowany dotychczas 6-stopniowy automat firmy Aisin. Trzy dodatkowe biegi według Range Rovera pozwalają na zaoszczędzenie średnio 0,9 l paliwa na 100 km. W jaki sposób?

To proste. Im wyższe przełożenie, tym niższe obroty silnika przy danej prędkości, co sprawdza się głównie poza miastem. W Evoque'u jadącym 90 km/h na 9. biegu wał korbowy wykonuje zaledwie 1400 obr./min, a na autostradzie przy 140 km/h - o 800 obr./min więcej.

Zdjęcie

Świetnie wykonana deska rozdzielcza z seryjnym zestawem multimedialnym, którego menu jest nieco zawiłe. Kierownica została przeładowana przyciskami. Zegary są czytelne, ale obsługa komputera pokładowego – wymaga przyzwyczajenia.
/Motor

I ma to swoje odzwierciedlenie w zużyciu paliwa. W trasie Range zadowala się około 7,4 l benzyny na 100 km. Jazda autostradą podnosi ten wynik do około 10,7 l/100 km.

9-biegowa przekładnia Evoque'a szybko i płynnie żongluje kolejnymi przełożeniami. Swoim gładkim sposobem działania przypomina wręcz skrzynię bezstopniową. W ustawieniu S pozwala silnikowi wkręcać się na obroty o około 500/min wyższe niż w trybie D.

W większości sytuacji na drodze przekładnia działa sprawnie, dobrze odczytując zamierzenia kierowcy. Po wciśnięciu gazu do połowy, bez ociągania redukuje o bieg lub dwa, ale schody zaczynają się, jeśli prawa stopa powędruje do podłogi. Na wykonanie kickdownu (np. z 9. na 4. bieg) skrzynia potrzebuje po prostu więcej czasu niż oczekiwałby tego kierowca.

Range Rover TDV6 Vogue - test

Nowy Range Rover w niezwykły sposób łączy znakomite właściwości terenowe z bardzo wysokim komfortem jazdy po zwykłych drogach. To luksusowa limuzyna ukryta w nadwoziu SUV-a. czytaj więcej

Tryb ręczny, obsługiwany łopatkami za kierownicą, nie osiąga wprawdzie szybkości najlepszych skrzyń dwusprzęgłowych, ale i tak działa bardzo dobrze.

Sport z komfortem

Odnowiony Evoque okazuje się tylko minimalnie szybszy niż poprzednik. 2-litrowa jednostka nadal przekonuje natychmiastową odpowiedzią na gaz i łatwością nabierania obrotów. Można by sobie życzyć jedynie cichszej pracy powyżej 4500 obr./min.

Niezależnie od tego, wraz z liftingiem poprawił się komfort akustyczny auta. Przy 100 km/h, także dzięki nowej przekładni, poziom hałasu wewnątrz Evoque'a jest o niemal 1 dB niższy niż do tej pory - 64,9 wobec 65,8 dB.

Na drodze Range pozostaje jednym z lepiej jeżdżących kompaktowych SUV-ów. Auto prowadzi się precyzyjnie, choć w położeniu środkowym kierownicy brakuje nieco czucia. Jest też zwarte i zwinne, umiejętnie łącząc sportową naturę z dobrym komfortem resorowania. Spokój w kabinie Evoque'a burzą tylko nierówności poprzeczne.

Rewolucji nie ma, ale zastosowanie 9-biegowego automatu wyszło autu tylko na dobre.

Range Rover Evoque Si4 9AT

liczba zdjęć: 12

Range Rover Evoque Si4 9AT - podsumowanie

9-biegowa skrzynia i 2-litrowy silnik to bardzo dobre połączenie, choć o nowej jakości nie ma mowy.

Range Rover Evoque Si4 9AT: plusy

  • wysoka jakość wykonania,
  • bogate wyposażenie seryjne,
  • pewne właściwości jezdne,
  • dobry komfort jazdy,
  • sprawnie działająca skrzynia automatyczna,
  • mnogość płatnych opcji


Range Rover Evoque Si4 9AT: minusy

  • bardzo wysoka cena zakupu,
  • przeciętna ilość miejsca w kabinie,
  • utrudniona obsługa

Dane techniczne: Range Rover Evoque Si4 9AT

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1999 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna240 KM/5500
Maks. moment obrotowy340 Nm/1750
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./9-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość436/199/164 cm
Rozstaw osi266 cm
Średnica zawracania11,3 m
Masa/ładowność1640/710 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)575/1445 l
Poj. zbiornika paliwa68 l (Pb 95)
Opony235/55 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna217 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,6 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h7,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,2 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)37,5 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h64,9 dB
Rzeczywista prędkość*95 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,4
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)10,3/6,4/7,8
Teoretyczny zasięg870 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)11,6/7,4/9,5
Rzeczywisty zasięg710 km
Cena wersji podstawowej**197 200 zł
Cena235 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Range Rover Sport SDV6 HSE - TEST

Używany Range Rover Sport (2005-2013) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor