Skoda Citigo, Skoda Fabia - porównanie

Sobota, 13 października 2012 (10:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Dzięki atrakcyjnym cenom i sprawdzonej technice Skoda Fabia jest najpopularniejszym samochodem miejskim w naszym kraju. Ale nowe Citigo ma jeszcze więcej atutów.

Zdjęcie

Pod względem przestronności małe Citigo nie odstaje od Fabii. /Motor
Pod względem przestronności małe Citigo nie odstaje od Fabii.
/Motor
Najnowszy samochód producenta z Czech, pięciodrzwiowa odmiana Skody Citigo, stanowi poważną konkurencję nie tylko dla najmniejszych modeli innych marek. Może też zagrozić sprzedaży większej Skody Fabii.

Zdjęcie

Uproszczony zestaw wskaźników (z malutkim obrotomierzem i bez wskaźnika temperatury silnika) oraz nieosłonięta blacha na drzwiach zdradzają, że mamy do czynienia z modelem budżetowym. /Motor
Uproszczony zestaw wskaźników (z malutkim obrotomierzem i bez wskaźnika temperatury silnika) oraz nieosłonięta blacha na drzwiach zdradzają, że mamy do czynienia z modelem budżetowym.
/Motor

Choć Citigo jest aż o 44 cm krótsze, nadrabia to bardzo dużym rozstawem osi - pod tym względem brakuje mu do Fabii tylko 4 cm. Za to jeśli chodzi o przestronność wnętrza - właściwie zupełnie od niej nie odstaje. Co więcej, siedzący z przodu Citigo mają w każdą stronę więcej miejsca niż pasażerowie Fabii. Większy model oferuje co prawda o 4 cm więcej przestrzeni na nogi jadących w drugim rzędzie siedzeń, ale trzeba przyznać, że to niewiele jak na samochód o niemal pół metra dłuższy.

Zdjęcie

Kokpit Fabii wygląda nieco poważniej, ale też nie zachwyca designem. Nawigacja kosztuje aż 4000 zł. Kierownica ma taką samą średnicę, co w Citigo (obie wyglądają na większe niż są). /Motor
Kokpit Fabii wygląda nieco poważniej, ale też nie zachwyca designem. Nawigacja kosztuje aż 4000 zł. Kierownica ma taką samą średnicę, co w Citigo (obie wyglądają na większe niż są).
/Motor

Reklama

Jeśli chodzi o bagażnik, oba modele wybiegają w swoich segmentach daleko ponad średnią. Fabia (315 l) mogłaby się pod tym względem równać z kompaktami, a Citigo (251 l) - z miejskimi rywalami Fabii. W każdym razie oba bagażniki mieszczą więcej niż można by wymagać od aut spędzających większość czasu w miejskich korkach.

Pod maskami obu modeli pracują trzycylindrowe jednostki napędowe o mocy 60 KM. Silnik Citigo ma 1,0 litra pojemności, ten w Fabii jest nieco większy, 1,2-litrowy (i osiąga trochę wyższy moment obrotowy). Musi się jednak siłować z cięższym autem. Fabia waży ponad tonę, podczas gdy Citigo - tylko nieco ponad 850 kg. To dlatego mniejszy model zdecydowanie chętniej przyspiesza. Widać to w tabeli z danymi testowymi, ale podczas jazdy różnice wydają się znacznie większe - to dlatego, że najnowsza Skoda znacznie żywiej reaguje na dodanie gazu.

Silniki o trzech cylindrach zazwyczaj są dość hałaśliwe, ale w przypadku tej dwójki nie jest to problemem - szczególnie w znacznie lepiej wyciszonej Fabii. W kabinie Citigo bardziej słychać silnik, ale dopiero przy prędkościach autostradowych dźwięk ten można nazwać natarczywym.

Skoda Citigo, Skoda Fabia - porównanie

liczba zdjęć: 11

Pod względem zwinności i pewności prowadzenia różnice pomiędzy obydwoma modelami są znikome. Co innego jeśli chodzi o komfort jazdy - tu zaznacza się przewaga Fabii. Jej zawieszenie lepiej tłumi nierówności, a przy tym pracuje zauważalnie ciszej.

Ceny Fabii zaczynają się wyjątkowo nisko - z rabatem w wysokości 4350 zł wersja Easy kosztuje mniej niż najtańsza wersja nowego Fiata Pandy! To jednak typowy zabieg marketingowy - odmiana ta dobrze wygląda na plakatach reklamowych, ale jest tak spartańsko wyposażona, że nikt jej nie kupuje. Właściwie wszystko, czego należy wymagać od auta miejskiego oferuje droższa o 6,5 tys. zł Fabia Ambition.

Citigo Ambition kosztuje o ok. 2 tys. zł mniej, za to seryjnie oferuje kilka elementów, które w Fabii wymagają dopłaty (m.in. ESP, klimatyzację czy sprzęt audio). Ze zbliżonym do Fabii wyposażeniem Citigo jest od niej aż o 5,4 tys. zł tańsze.

Podsumowanie
Pod względem przestronności, osiągów i komfortu różnice są skromne. Citigo wygrywa ceną. Nasz wybór: przestronne i bardzo tanie Citigo górą!

Dane techniczne: Skoda Citigo i Skoda Fabia

Dane techniczneSkoda Citigo 1.0 60 Ambition 5dSkoda Fabia 1.2 Ambition
Silnikbenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa999 cm31198 cm3
Układ cylindrów/zaworyR3/12R3/6
Moc maksymalna60 KM/500060 KM/5200
Maks. moment obrotowy95 Nm/3000108 Nm/3000
Masa/ładowność854/436 kg1020/530 kg
Średnica zawracania9,8 m10,0 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)251/959 l315/1180 l
Pojemność zbiornika paliwa35 l45 l
Wymiar (dł./szer./wys.)356/165/149 cm400/164/150 cm
Rozstaw osi241 cm245 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna160 km/h155 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h14,4 s16,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)5,6/3,9/4,57,3/4,5/5,5
Teoretyczny zasięg778 km818 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h15,0 s16,8 s
Elastyczność 60-100 km/h16,7 s (4. bieg)17,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h23,0 s (5. bieg)26,6 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,6 m38,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,0 m38,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h67,0 dB66,2 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)6,5/4,57,4/5,2
Rzeczywisty zasięg636 km714 km

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Selection - test

    Siła trzech serc – dzięki wsparciu dwóch jednostek elektrycznych hybrydowa „ravka” łączy atuty SUV-ów z silnikami benzynowymi i dieslami. więcej