Toyota Prius+ Prestige - test

Czwartek, 21 lutego 2013 (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Toyota Prius+ jest większa od zwykłego Priusa i może pomieścić siedmiu pasażerów. Kosztuje jednak bardzo dużo i ma niezbyt ustawny bagażnik.

Zdjęcie

Prius+ prowadzi się pewnie, a jego zawieszenie dobrze wybiera nierówności. /Motor
Prius+ prowadzi się pewnie, a jego zawieszenie dobrze wybiera nierówności.
/Motor

Toyota rozszerza gamę modeli z linii Prius (obejmującej dotąd hybrydę Prius, i Priusa plug-in, czyli z możliwością ładowania) o siedmioosobowego minivana o nazwie Prius+. Nowy model jest dłuższy, szerszy, wyższy i ma większy rozstaw osi niż Prius.

Zdjęcie

Pozycja za kierownicą jest wygodna. Jakość wykonania i montażu – na niezłym poziomie.
/Motor

Dzięki przeniesieniu akumulatorów spod podłogi bagażnika (tam ma je Prius) pomiędzy fotele przednie można było w Priusie+ zamontować siedzenia trzeciego rzędu.

Reklama

Funkcjonalność kabiny pasażerskiej jest dużo większa niż w zwykłym Priusie. W drugim rzędzie umieszczono trzy oddzielne fotele, które można przesuwać, pochylać ich oparcia i składać na płasko. Dzięki wydłużonemu o 8 cm rozstawowi osi i znacznej szerokości kabiny, trzy dorosłe, niezbyt korpulentne osoby bez problemu odbędą nawet dość długą podróż. W fotelach trzeciego rzędu w miarę komfortowo poczują się tylko niscy pasażerowie.

Uszczęśliwianie na siłę

Siedzenia w bagażniku zajmują sporo miejsca. Roletę zamontowano nisko i pod nią zmieszczą się przedmioty o wysokości do 36 cm (dla porównania w Fordzie Grand C-Max - 49 cm). Pojemność bagażnika do rolety, przy pięciu miejscach siedzących, wynosi 505 l, ale w tym zawiera się 60 l schowka pod podłogą. Standardowa pojemność to zatem 445 l - niezbyt dużo jak na auto tej wielkości. Ustawianie bagaży utrudniają spore nadkola, a pakowanie po dach (poj. wynosi 784 l) - brak siatki oddzielającej przestrzeń ładunkową od kabiny.

Toyota Verso - pierwsza jazda

Odświeżona Toyota Verso upodobniła się do nowego Aurisa. Na liście zmian nie zabrakło jednak mniej widocznych, choć nie mniej istotnych poprawek. czytaj więcej

Gdyby trzeci rząd siedzeń był opcjonalny, a nie seryjny we wszystkich wersjach, można by się zdecydować albo na auto 7-osobowe, albo 5-osbowe, ale z bardzo pojemnym bagażnikiem. Szkoda, że Toyota nie daje takiego wyboru. Bagażnik można za to bardzo łatwo powiększyć, a w schowku pod podłogą umieścić nieużywaną w danej chwili roletę.

Kierowca polubi Priusa+

Deska rozdzielcza ma zupełnie inny wygląd niż w Priusie. Kierowca musi się przyzwyczaić jedynie do nietypowego sterowania klimatyzacją, za pomocą jednego, wielofunkcyjnego pokrętła. Poza tym raczej nic go nie zaskoczy. Miejsca z przodu jest mnóstwo, a fotele są naprawdę wygodne.

Prius+ (tak jak Prius) ma napęd spalinowo-eletryczny o mocy 136 KM. To wystarcza do spokojnej jazdy, ale obciążony samochód przy większych prędkościach, np. na autostradzie, nie grzeszy dynamiką. Kierowca może zdecydować się na jeden z 4 trybów pracy napędu. Normal (ustawiony fabrycznie, nie wybiera się go przyciskiem), EV, ECO i PWR. Spokojna, ale nie ślamazarna jazda w trybie ECO ma sporo sensu, bo tak często jak tylko się da (do 70 km/h) auto porusza się zasilane tylko prądem. W efekcie można zaoszczędzić sporo paliwa. W mieście udało się np. obniżyć zużycie o ok. 1,5 l/100 km w porównaniu do normalnego stylu prowadzenia.

Toyota Prius+ Prestige

liczba zdjęć: 12

Zdjęcie

Dla Priusa+ opracowano akumulatory litowo-jonowe. Umieszczono je pomiędzy przednimi fotelami, by w bagażniku dało się zamontować dwa siedzenia. Akumulatory ważą 34 kg (o 8 kg mniej niż w Priusie). /Toyota
Dla Priusa+ opracowano akumulatory litowo-jonowe. Umieszczono je pomiędzy przednimi fotelami, by w bagażniku dało się zamontować dwa siedzenia. Akumulatory ważą 34 kg (o 8 kg mniej niż w Priusie).
/Toyota

Prius kontra Prius+

Zwykły Prius może pomieścić 5, a nie 7 osób jak Prius+. Jest napędzany przez taki sam układ hybrydowy, ale waży od 125 do 145 kg mniej (w zależności od wersji). Dzięki temu ma lepsze osiągi: od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,4 s i uzyskuje maksymalnie 180 km/h.

Zdjęcie

Prius kontra Prius+ /Motor
Prius kontra Prius+
/Motor

Dane techniczne: Toyota Prius+ Prestige

Silnikbenzynowy + elektryczny
Pojemność skokowa1798 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna (benzynowy)99 KM/5200
Moc maksymalna (elektryczny)80 KM
Maks. moment obr. (benzynowy)142 Nm/4000
Maks. moment obr. (elektryczny)207 Nm
Napędprzedni
Skrzynia biegówbezstopniowa (CVT)
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Masa/ładowność1565/550 kg
Średnica zawracania11,8 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)200/1750 l
Pojemność zbiornika paliwa45 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)462/178/158 cm
Rozstaw osi278 cm
Opony215/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)4,3/4,3/4,4
Emisja dwutlenku węgla101 g/km
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)42,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)41,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h67,1 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)7,5/6,4
Cena wersji podstawowej*129 000 zł
Cena158 000 zł
*pomiar na oponach zimowych, przy temp. 1°C; **z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Toyota Prius Prestige - TEST

Toyota Yaris 100 Dynamic - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również