Volkswagen Golf 1.4 TSI Cup Edition - test

Czwartek, 28 listopada 2013 (12:45)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Na co dzień jeżdżą nim zawodnicy pucharu Volkswagen Castrol Cup. Golf 1.4 TSI w wydaniu Cup Edition prezentuje się bojowo, ale co poza tym ma do zaoferowania?

Zdjęcie

Trzydrzwiowy VW Golf, dzięki pakietowi Cup Edition, prowadzi się jeszcze pewniej niż auto seryjne. /Motor
Trzydrzwiowy VW Golf, dzięki pakietowi Cup Edition, prowadzi się jeszcze pewniej niż auto seryjne.
/Motor

To typowy tuning fabryczny sprawiający, że VW Golf jeździ i wygląda lepiej. Najważniejszym elementem pakietu Cup Edition są sprężyny o sportowej charakterystyce, obniżające prześwit o 2,5 cm. Ich koszt to 700 zł. Aby samochód prezentował się lepiej, w nadkolach pojawiają się 17-calowe obręcze produkcji ATS (typ Racing). W identyczne zaopatrzone są pucharowe Golfy, ale różnica polega na tym, że korzystają z wyczynowych slicków. W modelu ulicznym nie można sobie na podobne pozwolić, toteż na felgach lądują opony Hankook Ventus S1 Evo2 o rozmiarze 225/45. Koszt kompletnych kół to 3800 zł (2400 zł za obręcze, 1400 zł - opony). Całości dopełniają dokładka przedniego zderzaka (300 zł) oraz spoiler na pokrywie bagażnika (500 zł).

Zdjęcie

Deska rozdzielcza jest wprawdzie bez polotu, ale łatwa w obsłudze i znakomicie wykonana. Tryb ręczny skrzyni DSG obsługuje się łopatkami za kierownicą, która została przeładowana przyciskami, a ich używanie wymaga przyzwyczajenia.
/Motor

W powyższe elementy uzbroić można każdego Golfa z nadwoziem hatchback. Operacja trwa 8 godzin i odbywa się w VW Racing Polska. Mechanicy dodatkowo ustawiają geometrię zawieszenia. Aby stać się posiadaczem podobnie wyposażonego Golfa 1.4 TSI Comfortline (testowe auto miało skrzynię DSG, która w połączeniu ze 140-konnym silnikiem TSI występuje obecnie jedynie w wersji Highline), trzeba zainwestować 5300 zł (z montażem), co śrubuje cenę auta do 79 690 zł.

Reklama

Pewniej i sztywniej

Oczywistym jest, że przy podobnych przeróbkach komfort resorowania staje się sprawą drugo-, a nawet trzeciorzędną. I rzeczywiście, w odmianie Cup Edition auto nie ma manier, znanych z modelu seryjnego. Jego zawieszenie pojedyncze wyrwy w asfalcie znosi jeszcze nieźle, ale na poprzecznych zapomina o komforcie.

Zmiana w prowadzeniu jest jednak wyraźna. Niższy środek ciężkości, sztywniejsze resorowanie i szersze opony sprawiają, że samochód sprawniej wykonuje polecenia kierowcy i daje mu większe rezerwy bezpieczeństwa. Co więcej, podczas ostrego atakowania zakrętów Golf jest prawie neutralny. Szkoda tylko, że układu ESP nie można wyłączyć. Typowo dla Golfa, przy ujęciu gazu, w pełni kontrolowany sposób zarzuca on tyłem, pozwalając na "dokręcanie" skrętu.

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup Edition

liczba zdjęć: 13

Seryjny układ kierowniczy jest precyzyjny i daje naprawdę dobre pojęcie o tym, co się dzieje z przednimi kołami. Tyle tylko, że przy usportowionym zawieszeniu wydaje się po prostu zbyt zwyczajny.

Zaskakujące osiągi

Porównanie: Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI Performance

Pojedynek pomiędzy nimi trwa od lat. Golf GTI to najmłodszy przedstawiciel szkoły mistrzostwa sportowego VW. Naprzeciw niego staje zawodnik Forda – Focus ST. czytaj więcej

Za to 1,4-litrowy silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa aż kipi energią. Szczególnie w przedziale 1500-3500 obr./min, kiedy utrzymuje swój maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm. Jest żwawy, lubi obroty i jak na 140 KM zapewnia Golfowi bardzo dobre osiągi. Według naszych pomiarów do 100 km/h rozpędza auto w zaledwie 7,9 s, co oznacza, że o 0,5 s przebija dane producenta.

Zapewne VW byłby jeszcze lepszy, gdyby 7-stopniowe DSG miało tzw. procedurę startową. Niezależnie od tego, jest ono klasą samą dla siebie - szybko odpowiada na kickdown, a przełożenia zmienia w okamgnieniu. Niestety tryb manualny jest taki tylko z nazwy. Skrzynia pozwala na ręczną zmianę przełożeń, ale jeśli uzna, że to konieczne - zawsze zaingeruje.

VW Golf 1.4 TSI Comfortline Cup Edition daje namiastkę wrażeń, jakie mają kierowcy aut pucharowych. Niestety, na polskich drogach mniejszy o 2,5 cm prześwit i usztywnione zawieszenie nie zawsze się sprawdzają.

Pakiet Cup Edition – oto elementy wchodzące w jego skład

Zdjęcie

Pakiet Cup Edition – oto elementy wchodzące w jego skład /Motor

Jest oferowany do każdej wersji Golfa (bez kombi), a największa zmiana w stosunku do auta seryjnego to zastosowanie sprężyn firmy Eibach [1], obniżających zawieszenie o 2,5 cm. Wygląd poprawiają obręcze ATS Racing [2] z oponami Hankook [3]. Na pokrywie bagażnika pojawia się spoiler [4], a pod przednim zderzakiem - dokładka [5].

Puchar Volkswagen Castrol Cup

Ten puchar markowy zadebiutował w bieżącym roku i obejmował 14 wyścigów na 5 torach. W Volkswagen Castrol Cup auta należą do organizatora, który przywozi je na każdą rundę. Kierowcy ścigają się 270-konnymi Golfami, dzięki systemowi "Push-to-Pass", mającymi chwilowo 320 KM. Pierwszy sezon pucharu już za nami. VW na torach będzie można oglądać jeszcze przez 2 lata. Udział w sezonie to wydatek 43 000 euro netto. Więcej informacji na: www.volkswagencastrolcup.pl.

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup Edition - podsumowanie

Volkswagen Golf Cup Edition daje namiastkę sportowych wrażeń, a w wersji 1.4 TSI - ma dużo animuszu.

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup Edition: plusy

  • obszerne wnętrze,
  • bardzo dobra jakość wykonania,
  • precyzyjny układ kierowniczy,
  • dzięki pakietowi Cup Edition jeszcze lepsze właściwości jezdne niż w aucie seryjnym


Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup Edition: minusy

  • ograniczony komfort resorowania,
  • słaba widoczność w tył po przekątnej

Dane techniczne: Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Cup Edition

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1395 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna140 KM/4500
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500
Napędprzedni
Skrzynia biegówaut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość426/179/145 cm
Rozstaw osi264 cm
Średnica zawracania10,9 m
Masa/ładowność1213/587 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)380/1270 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Opony205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h7,9 s
Przyspieszenie 0-140 km/h17,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,6 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h66,2 dB →
Rzeczywista prędkość*94 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)6,1/4,4/5,0
Teoretyczny zasięg1000 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,3/6,4/7,9
Rzeczywisty zasięg630 km
Cena wersji podstawowej**74 390 zł
Cena79 690 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Porównanie: 9 miejskich GTI - MEGATEST

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 177 DSG Sport&Style R-Line - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również

  • Subaru Outback 2.5i Exclusive - test

    Outback to skromne, ale bardzo wszechstronne i dopracowane auto. Testujemy wersję 2.5 po niedawnej modernizacji. więcej