Volkswagen Jetta Hybrid - test

Wtorek, 11 czerwca 2013 (11:00)

Oto niemiecka odpowiedź na japońskiego Priusa. VW Jetta z fabryki w Meksyku, zrobiona pod gusta amerykańskie.

Zdjęcie

To właśnie w mieście hybryda ma szansę wykazać się największą oszczędnością. /Motor
To właśnie w mieście hybryda ma szansę wykazać się największą oszczędnością.
/Motor

W teorii hybrydy tworzy się w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Jednak tak naprawdę buduje się je po to, by poeksperymentować z napędem elektrycznym. Dystans do japońskiego lidera w tej dziedzinie stara się nadrobić koncern VW.

Zdjęcie

Wnętrze bardzo podobne do tego w Golfie VI jest mocną stroną hybrydowej Jetty.
/Motor

Hybrydowa Jetta z benzynowym silnikiem 1.4 TSI jest dokładnie taka, jak to lubią Kalifornijczycy: to sedan zdolny do jazdy z zerową emisją spalin i... produkowany w Ameryce Północnej. Benzynowy silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM połączono z modułem elektrycznym o maksymalnej mocy 27 KM. Auto jest w stanie przejechać na samym napędzie elektrycznym 2 km, i osiągać w tym trybie maksymalną prędkość 70 km/h. Przy normalnej jeździe moduł hybrydowy na zmianę wspomaga silnik benzynowy (zapewniając kombinowaną moc łączną na poziomie 170 KM) lub zajmuje się odzyskiem energii przy hamowaniu. Technologia ma zapewniać średnie zużycie paliwa na rekordowo niskim poziomie 4,4 l/100 km. Tyle teoria. W praktyce nie jest tak różowo.

Reklama

Volkswagen Polo GTI - test

Volkswagen Polo GTI może i wygląda dość zwyczajnie, ale pierwsze wrażenie szybko ustępuje po mocnym wciśnięciu pedału gazu. czytaj więcej

Największych oszczędności można się spodziewać w jeździe miejskiej, gdzie częste fazy hamowania i przyspieszania faworyzują hybrydę. Tymczasem średnie testowe zużycie paliwa wyniosło tu aż 7 l/100 km i to przy dystansach przynajmniej 10 km. Na krótszych (ok. 5 km) wychodzi 8,5 l/100 km, czyli niespecjalnie lepiej niż w zwykłym 1.4 TSI. Na trasie, przy stylu jazdy pozwalającym na włączanie się modułu hybrydowego (częstsze hamowania silnikiem), samochód spalał 6,3 l/100 km, ale już po zwiększeniu tempa wynik wzrósł do 7 l/100 km. Jeżeli dodać do tego poważnie zmniejszony bagażnik oraz wysoką cenę zakupu (ponad 120 tys. zł), to wydaje się, że w Europie model raczej pozostanie tylko ciekawym eksperymentem.

Volkswagen Jetta Hybrid

liczba zdjęć: 7

Volkswagen Jetta Hybrid: plusy

  • dobre wykonanie i przestronność wnętrza,
  • komfortowe wyposażenie,
  • dobre osiągi,
  • niski poziom głośności.


Volkswagen Jetta Hybrid: minusy

  • brak nadzwyczajnej oszczędności paliwa w porównaniu do zwykłego 1.4 TSI,
  • nieduży bagażnik,
  • wysoka cena zakupu.

Dane techniczne: Volkswagen Jetta Hybrid

Silnikbenz., turbo+elektr.
Pojemność skokowa1395 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maks. silnika benz.150 KM/6000
Moc maks. silnika elektr.27 KM
Moc łączna/moment łączny170 KM/250 Nm
Skrzynia biegówaut./7-bieg. (DSG)
Pojemność bagażnika320 l
Masa własna/ładowność1505/515 kg
Długość/szerokość/wysokość464/178/148 cm
Zasięg elektrycznyok. 2 km
Osiągi
Prędkość maksymalna210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 4,4/3,9/4,1
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)7,0/6,3
Cena123 490 zł

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała

Volkswagen Golf GTI - PIERWSZA JAZDA

Renault Megane, Toyota GT 86, Volkswagen Scirocco - PORÓWNANIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor