Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance - test

Środa, 18 września 2013 (10:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Najmniejsze kombi w gamie Volvo, a do tego najmocniejszy diesel z fabrycznym pakietem Polestar podnoszącym moc do 230 KM. Taka konfiguracja czyni z V60 prawdziwy ekspres.

Zdjęcie

V60 przeszło właśnie lifting. Trudno nazwać go dyskretnym, bo mocno zmienił się przód nadwozia. /Motor
V60 przeszło właśnie lifting. Trudno nazwać go dyskretnym, bo mocno zmienił się przód nadwozia.
/Motor

Czasy kiedy kombi Volvo były do bólu praktyczne i rysowane "od linijki" to już historia. V60 to obecnie najmniejsze kombi w gamie szwedzkiej marki. Model ten zadebiutował zaledwie 3 lata temu, a już przeszedł lifting. Teraz przednia część nadwozia utrzymana jest w nowej, wspólnej z pozostałymi modelami stylistyce.

Zdjęcie

Najbardziej widoczny efekt liftingu to wyświetlacz zamiast zestawu zegarów. Jego zawartość i wygląd kierowca może konfigurować na kilka sposobów. Szkoda, że przy okazji nie uproszczono systemu sterowania multimediami i nawigacją.
/Motor

V60 wygląda nowocześnie i dynamiczne, ale cierpi na tym przestronność kabiny. O ile z przodu miejsca jest pod dostatkiem, to na tylnej kanapie nie jest już tak dobrze, a 430-litrowy bagażnik daleko odbiega od standardów klasy średniej.

Reklama

W szerokiej gamie silników wyróżnia się 5-cylindrowy turbodiesel z oznaczeniem D5. Jego moc to 215 KM, ale Volvo ma dla tego modelu "kurację wzmacniającą" w postaci pakietu Polestar Performance (dopłata 4600 zł). Zmiana oprogramowania silnika skutkuje wzrostem mocy do 230 KM, a maksymalny moment obrotowy zwiększa się z 440 do 470 Nm. Już w standardowej wersji V60 D5 jest szybkie, a po tuningu to wrażenie jeszcze się wzmacnia.

Mimo sporej masy własnej (ponad 1,8 t) szwedzkie kombi imponuje dynamiką. Większe wrażenie niż przyspieszenie 0-100 km/h robi elastyczność. Czas rozpędzania od 60 do 100 km/h wynosi 4,0 sekundy, co jest wynikiem porównywalnym z 252-konnym Mercedesem E 350 CDI. Osiągi to jedno, a sposób pracy silnika to drugie. W tym przypadku V60 D5 zasługuje na pochwały - moc rozwijana jest płynnie, a brzmienie silnika, typowe dla jednostek 5-cylindrowych, nie kojarzy się z dieslem.

Volvo XC60 D5 AWD Aut. Summum Polestar Performance - test

Lifting XC60 pokazuje, jak ważna jest dla Volvo ochrona pasażerów. Ten naszpikowany elektroniką SUV stał się jeszcze bezpieczniejszy. czytaj więcej

Topowa wersja silnikowa standardowo współpracuje ze skrzynią manualną i ma napęd na przednią oś. Jednak w przypadku takiej mocy sensowną kombinacją jest 6-biegowy automat i napęd 4x4, który jest warunkiem dobrej trakcji. Sprawna skrzynia automatyczna idealnie pasuje do charakteru auta. Podobnie jest z aktywnym zawieszeniem Four-C, które ma 3 tryby pracy: komfortowy świetnie sprawdza się w ruchu miejskim, a tryb zaawansowany jest idealny do autostradowej jazdy z wysokimi prędkościami.

V60 D5 po liftingu to mocny, komfortowy i solidnie wykonany samochód, który tradycyjnie dla Volvo naszpikowany jest rozwiązaniami podnoszącymi bezpieczeństwo. Jest tylko jedno "ale" - w prezentowanej konfiguracji kosztuje niemal tyle samo co najlepszy model Volvo ostatnich lat, czyli SUV XC60 z tym samym silnikiem i podobnym wyposażeniem.

Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance

liczba zdjęć: 10

Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance - podsumowanie

Bardziej stylowe niż praktyczne kombi. Z 230-konnym silnikiem jest szybkie, wygodne i przy tym bezpieczne.

Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance: plusy

  • duża moc,
  • przyjemne brzmienie silnika,
  • wysoki poziom bezpieczeństwa,
  • jakość wykonania,
  • komfort jazdy.


Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance: minusy

  • mało miejsca na tylnej kanapie,
  • niewielki bagażnik,
  • koszt pakietu Polestar,
  • cena zakupu... porównywalna z XC60.

Dane techniczne: Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2400 cm3
Układ cylindrów/zaworyR5/20
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna230 KM/4000
Maks. moment obrotowy470 Nm/1750
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość464/187/184 cm
Rozstaw osi278 cm
Średnica zawracania11,3 m
Masa/ładowność1813/467 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)430/1240 l
Poj. zbiornika paliwa68 l (ON)
Opony235/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,5 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h7,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,8 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,3 dB →
Rzeczywista prędkość*96 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,6
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,6/5,2/6,4
Teoretyczny zasięg1060 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,8/6,6/8,2
Rzeczywisty zasięg830 km
Cena wersji podstawowej**179 700 zł
Cena209 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Volvo V40 Cross Country D4 Summum - TEST

Volvo XC60 D5 AWD Aut. Summum Polestar Performance - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Motor

Zobacz również

  • "Car" 4/2018

    Brytyjski styl, wspaniałe youngtimery, nowe samochody, których zazwyczaj nie spotykacie na ulicach i miejsca, gdzie zagląda niewielu – tak najkrócej można opisać magazyn "Car". Najnowszy... więcej