Testy zderzeniowe skorodowanego auta. Jak rdza wpływa na wytrzymałość konstrukcji?

Wtorek, 11 grudnia 2018 (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Poważnie skorodowane nadwozie zwiększa ryzyko odniesienia obrażeń lub śmierci w wypadku o 20% – wynika z eksperymentu przeprowadzonego przez szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe Folksam.

Zdjęcie

Trawione przez rdzę nadwozie podczas zderzenia nie zachowuje się tak, jak założył producent auta. /Folksam
Trawione przez rdzę nadwozie podczas zderzenia nie zachowuje się tak, jak założył producent auta.
/Folksam

W przypadku kilkunastoletnich samochodów zaawansowana korozja nadwozia nie należy do rzadkości.

Dopóki rdza nie powoduje problemów z zaliczeniem przeglądu, kierowcy nie spieszą się z naprawą, której koszt może być liczony w tysiącach złotych.

Reklama

Często bagatelizowana jest korozja progów, mimo że w samonośnym nadwoziu to jeden z kluczowych elementów.

Wiedza o wpływie korozji na poziom ochrony pasażerów była ograniczona. Folksam według metodologii Euro NCAP przeprowadził crash test używanych aut. Mazdę 6 (poważna korozja) i VW Golfa V (pojedyncze ogniska rdzy) poddano próbom zderzenia czołowego (uderzenie 40% powierzchni w odkształcalną przeszkodę przy 64 km/h) i bocznego (uderzenie nieruchomego auta przez rozpędzony do 50 km/h wózek z odkształcalnym blokiem). Dodatkowo Golf wziął udział w teście zderzenia ze słupem przy 50 km/h.

Zdjęcie

Perforacje blachy istotnie pogarszają sposób pochłaniania i rozpraszania energii zderzenia. /Motor
Perforacje blachy istotnie pogarszają sposób pochłaniania i rozpraszania energii zderzenia.
/Motor

Golf z powierzchowną tylko korozją czy lekką perforacją błotnika zachował się praktycznie jak auto z salonu - jego ostateczna ocena została obniżona ze słabych pięciu gwiazdek na mocne cztery (odnotowano niewielki spadek bezpieczeństwa przy zderzeniu czołowym).

Zdjęcie

VW GOLF V Nadwozie Golfa miało drobne ogniska korozji, które praktycznie nie wpłynęły na wynik testu zderzeniowego Folksam. /Folksam
VW GOLF V Nadwozie Golfa miało drobne ogniska korozji, które praktycznie nie wpłynęły na wynik testu zderzeniowego Folksam.
/Folksam

Skorodowana Mazda w znacznie mniejszym stopniu chroniła pasażerów - w obu typach zderzeń. Uzyskała tylko trzy gwiazdki (nowy model zdobył cztery). Utratę jednej gwiazdki eksperci porównują ze zwiększeniem ryzyka odniesienia poważnych obrażeń o 20%.

Zdjęcie

MAZDA 6 Niektóre fragmenty blachy były przerdzewiałe na wylot. Zauważalnie pogorszyło to poziom ochrony pasażerów. /Folksam
MAZDA 6 Niektóre fragmenty blachy były przerdzewiałe na wylot. Zauważalnie pogorszyło to poziom ochrony pasażerów.
/Folksam

Wyniki testu zderzeniowego Euro NCAP i przeprowadzonego przez Folksam

TestNowy VW Golf VUżywany VW Golf VNowa Mazda 6Używana Mazda 6
Zderzenie czołowe (64 km/h)1312,15117,29
Zderzenie boczne (50 km/h)1616138,52
Zderzenie ze słupem (50 km/h)2222*
Przypomnienie o zapięciu pasów2200
Suma punktów33322618
Liczba gwiazdek Euro NCAP 5443
* maksymalna liczba punktów – próba nie została przeprowadzona
     

"Motor" 38/2018

Korozja samochodu - kiedy rdza staje się zagrożeniem – EKSPLOATACJA

Korozja elementów nośnych auta - problem, który może cię zaskoczyć – PORADY

Przygotuj się do przeglądu. Poznaj najczęstsze powody niezaliczenia badania technicznego – EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy zderzeniowe

Motor

Zobacz również

  • Jaguar I-Pace z drobnymi zmianami

    Elektryczny SUV Jaguara w ramach nowego roku modelowego otrzymał kilka niewielkich usprawnień, umilających codzienne użytkowanie. więcej