Gdzie przed zakupem sprawdzić samochód używany?

Piątek, 20 lipca (11:50)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Oto siedem miejsc, w których można sprawdzić stan auta używanego przed zakupem.

Zdjęcie

Sprawdzanie auta używanego /Motor

Chyba nikt nie wątpi w to, że przed zakupem warto oddać samochód na kontrolę do mechanika. Problemem może się jednak okazać wybór odpowiedniego miejsca.

Oto sześć typowych propozycji i jedna dodatkowa, niekonwencjonalna.

Reklama

Każda z prezentowanych opcji pomoże w podjęciu właściwej decyzji, ale kilka z nich zasługuje na naszą rekomendację, ponieważ w 100 procentach spełniają oczekiwania osoby kupującej samochód.

Nasza rada: przed umówieniem się ze sprzedającym warto sprawdzić w internecie, jakie warsztaty znajdują się w okolicy i w jakich godzinach są otwarte. Do wybranych serwisów warto zadzwonić wcześniej i zapytać o wolne terminy.

W podbramkowej sytuacji warto zalogować się na internetowe forum poświęcone danej marce i zapytać czy w okolicy jest ktoś, kto pomoże sprawdzić samochód. Piszemy o tym w ostatniej ramce.

SERWIS WIELOMARKOWY

  • Koszt przeglądu - zwykle od 100 do 150 zł

Zdjęcie

Serwisy wielomarkowe zazwyczaj są zlokalizowane przy centrach handlowych. /Motor
Serwisy wielomarkowe zazwyczaj są zlokalizowane przy centrach handlowych.
/Motor

Serwisy wielomarkowe są obecne w coraz większej liczbie dużych miast. Chodzi nam o warsztaty szybkiej obsługi zrzeszone w sieciach. Zwykle działają przy dużych centrach handlowych, ale nie jest to regułą.

Zdjęcie

Mechanicy mają uniwersalne testery, które pozwalają na odczyt błędów. /Motor
Mechanicy mają uniwersalne testery, które pozwalają na odczyt błędów.
/Motor

Plusy i minusy

+ Serwisy zazwyczaj są otwarte od wczesnych godzin porannych aż do wieczora
+ Łatwo o wolny termin - w najgorszym razie wystarczy poczekać godzinę lub dwie

- Mechanik, któremu zostanie wydane zlecenie może się nie znać na danej marce i sprawdzi samochód według ogólnego schematu
- Uniwersalny tester diagnostyczny nie zawsze pozwala na pełną kontrolę

AUTORYZOWANA STACJA OBSŁUGI (ASO) - NASZ TYP

  • Koszt przeglądu - zwykle od 100 do 300 zł

Zdjęcie

serwis Volvo /Motor

Stacja ASO wydaje się najbardziej oczywistym wyborem, ale wizyta w niej jest najdroższa, a szanse na to, by trafić na wolne stanowisko z marszu są praktycznie zerowe. Niestety - nigdy nie ma pewności, że przegląd będzie wykonywał doświadczony mechanik, a nie osoba początkująca. Problemem jest często kontrola aut starszych, których w ASO od dawna się już nie naprawia, a mechanicy nie mają z nimi większego doświadczenia.

Zdjęcie

Aparatura diagnostyczna z ASO pozwala na pełną ocenę stanu auta. /Motor
Aparatura diagnostyczna z ASO pozwala na pełną ocenę stanu auta.
/Motor

Plusy i minusy

+ Mechanik jest wyspecjalizowany w danej marce samochodów
+ Fabryczny komputer diagnostyczny umożliwia pełną diagnostykę auta

- Wysokie ceny diagnostyki
- Zwykle trzeba się umawiać z wyprzedzeniem
- Trudno o swobodną rozmowę z mechanikiem - czasem kupujący może wejść na halę tylko na chwilę
- Mechanicy nie lubią takich zleceń

SERWIS SPECJALISTYCZNY - NASZ TYP

  • Koszt przeglądu - zwykle od 100 do 200 zł

Zdjęcie

W tych warsztatach brak autoryzacji wynika z tego, że są to skromne obiekty. /Motor
W tych warsztatach brak autoryzacji wynika z tego, że są to skromne obiekty.
/Motor

W tym przypadku chodzi nam o serwisy wyspecjalizowane w naprawach konkretnych marek samochodów. Mechanik, który prowadzi taki serwis zazwyczaj ma praktykę w ASO i jakimś cudem dysponuje oryginalnym komputerem diagnostycznym lub innym, który ma równie szerokie możliwości.

Zdjęcie

Tylko specjalistyczne serwisy mogą poprawnie zdiagnozować nietypowe wyposażenie, np. zautomatyzowaną skrzynię biegów w Smarcie (fot.). /Motor
Tylko specjalistyczne serwisy mogą poprawnie zdiagnozować nietypowe wyposażenie, np. zautomatyzowaną skrzynię biegów w Smarcie (fot.).
/Motor

Plusy i minusy

+ Mechanik jest wyspecjalizowany w danej marce samochodów, więc zna słabe punkty większości modeli i wie, na co trzeba zwrócić uwagę, potrafi także realnie ocenić koszty ewentualnej naprawy
+ Istnieje szansa, że ten sam mechanik, który doradzi zakup auta, będzie się później zajmował jego serwisowaniem

- Takie serwisy trudno znaleźć

STACJA DIAGNOSTYCZNA

  • Koszt przeglądu - zwykle ok. 100 zł

Zdjęcie

Na kanale ze względu na trudny dostęp zwykle nie demontuje się osłon silnika. /Motor
Na kanale ze względu na trudny dostęp zwykle nie demontuje się osłon silnika.
/Motor

Diagnosta nie musi znać mocnych i słabych stron samochodu. Auto zostanie sprawdzone w ogólnym zakresie, w sposób zbliżony do rutynowej kontroli na przeglądzie okresowym. Nierzadko diagnosta nie będzie nawet zdejmował osłony pod silnikiem, ponieważ zwykle dysponuje tylko kanałem a nie podnośnikiem. Badanie elektroniczne (jeśli w ogóle będzie) ograniczy się do odczytania ewentualnych błędów.

Zdjęcie

Diagnosta skupi się na stanie zawieszenia i hamulców oraz na składzie spalin. /Motor
Diagnosta skupi się na stanie zawieszenia i hamulców oraz na składzie spalin.
/Motor

Plusy i minusy

+ Łatwo o wolny termin - często na stację można wjechać prosto z ulicy
+ W internecie szybko można znaleźć adres
+ Przystępna cena

- Kontrola jest zazwyczaj pobieżna
- Na ogół diagnosta nie zweryfikuje typowych usterek danego modelu, bo ich nie zna

STACJA MONTAŻU LPG - NASZ TYP

  • Koszt przeglądu - zwykle ok. 100-150 zł

Zdjęcie

Wykwalifikowany montażysta LPG najlepiej oceni stan samochodu z instalacją. /Motor
Wykwalifikowany montażysta LPG najlepiej oceni stan samochodu z instalacją.
/Motor

Jeśli ktoś kupuje samochód z instalacją LPG, "gazownik" okaże się bardzo pomocny. Warto jednak wiedzieć, że takie stacje dysponują niezłymi komputerami diagnostycznymi i specjalizują się w obsłudze samochodów z silnikami benzynowymi. Praktycznie każda stacja montażu LPG dysponuje podnośnikiem, więc sprawdzenie ogólnego stanu auta także będzie możliwe.

Zdjęcie

Kupując auto z LPG warto sprawdzić jak zachowuje się podczas tankowania. /Motor
Kupując auto z LPG warto sprawdzić jak zachowuje się podczas tankowania.
/Motor

Plusy i minusy

+ Mechanik "od gazu" poradzi sobie nie tylko ze sprawdzeniem instalacji, ale także z oceną stanu silnika benzynowego, więc do takiego warsztatu można jechać autem bez LPG

- Montażyści LPG nie zawsze znają się na zawieszeniach, skrzyniach biegów i wyposażeniu elektronicznym

SERWIS BLACHARSKI - NASZ TYP

  • Koszt przeglądu - zwykle ok. 100-1200 zł

W przypadku drogich i młodych aut warto zainwestować w kontrolę w serwisie blacharskim. Tam dowiemy się, czy ślady malowania to efekt nieistotnych uszkodzeń, czy pozostałość po poważnym wypadku, który dyskwalifikuje samochód.

Zdjęcie

Trzy poziomy kontroli: lakier, geometria zawieszenia, geometria nadwozia... /Motor
Trzy poziomy kontroli: lakier, geometria zawieszenia, geometria nadwozia...
/Motor

Zdjęcie

...ostatnia z wymienionych jest najdroższa, ale prześwietla auto na wylot. /Motor
...ostatnia z wymienionych jest najdroższa, ale prześwietla auto na wylot.
/Motor

Plusy i minus

+ Tylko serwis blacharsko-lakierniczy może prawidłowo ocenić wartość drogiego auta, które ma ślady malowania
+ Większość warsztatów dysponuje podnośnikiem i uniwersalnym testerem

- Wysokie ceny (są jednak adekwatne do jakości usług)
- Blacharz lub lakiernik nie muszą się znać na mechanice

POMOC EKSPERTA Z FORUM

  • Koszt przeglądu - od 0 do ok. 100 zł

Na niektórych forach internetowych (poświęconych wybranym markom) działają aktywni członkowie, którzy chętnie pomagają przyszłym klubowiczom i są w stanie podjechać w wybrane miejsce z diagnoskopem by pomóc obejrzeć samochód. Czasem robią to gratis, czasem za drobną opłatą. Wiadomo, że oględziny na parkingu to nie to samo, co wizyta w warsztacie, ale doświadczony klubowicz i miłośnik marki może czasem oddać nieocenioną przysługę, zwłaszcza wtedy, kiedy serwisy w okolicy są już pozamykane.

Zdjęcie

Ekspert z forum może podjechać w dowolne, umówione miejsce... /Motor
Ekspert z forum może podjechać w dowolne, umówione miejsce...
/Motor

Zdjęcie

...i ocenić stan auta na podstawie swojego doświadczenia i testu komputerem. /Motor
...i ocenić stan auta na podstawie swojego doświadczenia i testu komputerem.
/Motor

Plusy i minusy

+ Ekspert najczęściej zna taki model na wylot
+ Można się z nim umówić nawet w niedzielę
+ Ma doświadczenie w interpretacji odczytanych kodów błędów

- Brak podnośnika

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 17-18/2018

Jak sprawdzić używany samochód w internecie – SAMOCHODY UŻYWANE

Rozpoznaj auto powypadkowe i z dużym przebiegiem – PORADY

Nie przepłacaj przed zakupem – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również

  • Kolejny „Motor Poradnik Kupującego Używane – Youngtimery i przyszłe klasyki” już w sprzedaży

    Jesienną edycję "Poradnika" postanowiliśmy poświęcić samochodom mogącym, poza oczywistą funkcją transportową, w wielu przypadkach zapewnić także emocje więcej