Najlepsze samochody do LPG

Piątek, 27 września 2013 (16:45)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Silnik Volkswagena 1.6 8V jest stary jak świat, ale oferuje się go do dnia dzisiejszego. Ze względu na szczegóły konstrukcji idealnie nadaje się do LPG.

Zdjęcie

Silnik 1.6 8V z grupy Volkswagena /Volkswagen
Silnik 1.6 8V z grupy Volkswagena
/Volkswagen

Do wtryskowego, sekwencyjnego zasilania LPG można przystosować prawie każdy silnik benzynowy, ale są jednostki, które znoszą taką transformację znacznie lepiej niż inne. Jedną z najlepszych konstrukcji do przeróbki jest zbudowany przez Volkswagena silnik 1.6 8V. Oto jego najważniejsze zalety.

  1. Prosta, 8-zaworowa głowica. W razie wypalenia gniazd zaworowych, koszty ich regeneracji są niskie (ok. 600 zł).
  2. Hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego - redukuje czynności obsługowe do minimum. W samochodach wyposażonych w instalację LPG, luz zaworowy należy kontrolować nawet co 15 tys. km. Hydrauliczna kompensacja zwalnia kierowcę z tego obowiązku.
  3. Kolektor ssący z tworzywa sztucznego - ułatwia wykonanie otworów na dysze wtryskiwaczy bez demontażu kolektora.
  4. Dobre zaopatrzenie w tanie części zamienne. Chroni to użytkownika przed niespodziewanymi wydatkami.
  5. Jednostka nie jest wyżyłowana, sprzyja łagodnej eksploatacji. To bardzo ważne, bo najwięcej problemów z zestrojeniem instalacji sprawiają tzw. stany przejściowe, czyli to co dzieje się z silnikiem w chwili gwałtownego przyspieszania.
  6. Olbrzymia popularność na rynku. Wiele firm opracowało specjalne zestawy instalacji do tej jednostki wraz ze szczegółową instrukcją montażu. Ogranicza to do minimum prawdopodobieństwo wystąpienia błędów montażowych i nieprzewidzianych usterek po wykonaniu przeróbki.

Reklama


Poniżej prezentujemy najpopularniejsze auta z tym silnikiem na rynku wtórnym.

Audi A3 I 1.6 8V

Lata produkcji: 1996-2003
Zbiornik LPG:* 37 l
Zasięg na LPG: 350 km

Konstrukcja bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach VW Golfa IV. Dzięki temu auto jest doskonale zaopatrzone w tanie części zamienne. Auto ma bardzo proste konstrukcyjnie i wyjątkowo trwałe zawieszenie. Jak na swoje lata ten samochód jest dość drogi w zakupie. Ceny wersji 5d rozpoczynają się od 11 tys. zł (za rocznik 1999).

Audi A3 I 1.6 8V: plusy

  • bardzo dobre zabezpieczenie przed korozją,
  • wysoka jakość wykonania


Audi A3 I 1.6 8V: minusy

  • aż do 1999 roku produkowano wyłącznie mało funkcjonalne wersje trzydrzwiowe

Audi A3 II 1.6 8V

Lata produkcji: 2003-2012
Zbiornik LPG:* 41 l
Zasięg na LPG: 390 km

Krewniak Golfa V. Oferuje wyższy komfort jazdy niż A3 I, ale ma droższe w serwisowaniu tylne, wielowahaczowe zawieszenie. Przez rok produkowano wyłącznie wersję 3d. Pięciodrzwiowy Sportback dołączył do gamy w 2004 r. (ceny od 26 000 zł). Podczas poszukiwania aut można się pomylić - na rynku są dostępne także wersje 1.6 FSI, które nie lubią LPG.

Audi A3 II 1.6 8V: plusy

  • bardzo dobre właściwości jezdne
  • świetne wyciszenie,
  • auto nie rdzewieje


Audi A3 II 1.6 8V: minusy

  • wysokie ceny egzemplarzy używanych
  • mała powierzchnia okien

Seat Toledo II 1.6 8V

Lata produkcji: 1995-2005
Zbiornik LPG:* 37 l
Zasięg na LPG: 380 km

Klon Golfa IV zasługuje na uznanie, ponieważ jest oferowany w przystępnych cenach i wyróżnia się niezłym poziomem wyposażenia. Wersję 1.6 8V można okazyjnie tanio kupić. Wszystkie hatchbacki mają pięcioro drzwi. Alternatywą jest praktyczny sedan - Toledo II. Przed zakupem warto sprawdzić oświetlenie (szwankuje) i stan osłony pod silnikiem.

Seat Toledo II 1.6 8V: plusy

  • ponadczasowa stylizacja,
  • szerokie zaplecze części zamiennych,
  • niezła jakość wykonania


Seat Toledo II 1.6 8V: minusy

  • brak wersji kombi,
  • ograniczona przestrzeń na tylnych fotelach,
  • niski prześwit

Seat Leon II 1.6 8V

Lata produkcji: od 2005 r.
Zbiornik LPG:* 41 l
Zasięg na LPG: 390 km

Auto bazuje na Golfie V, co gwarantuje dobre zaopatrzenie w części zamienne. Leon wciąż wygląda nowocześnie. Produkowano go aż do tego roku praktycznie bez zmian (niewielki lifting z 2009 roku można pominąć). Wszystkie wersje mają pięciodrzwiowe nadwozie. Główną zaletą Seata Leona - oprócz stylizacji - są dobre właściwości jezdne.

Seat Leon II 1.6 8V: plusy

  • staranne wykonanie,
  • bogate wyposażenie,
  • dobre właściwości jezdne


Seat Leon II 1.6 8V: minusy

  • wysokie ceny egzemplarzy używanych,
  • przeciętne wyciszenie odgłosów pracy silnika

Seat Altea 1.6 8V

Lata produkcji: od 2004 r.
Zbiornik LPG:* 41 l
Zasięg na LPG: 380 km

Altea debiutowała rok wcześniej od modelu Leon II, dzięki temu wyjściowe ceny obu modeli są identyczne. Samochód występuje w dwóch wersjach - zwykłej i przedłużonej. Uzupełnieniem gamy jest Toledo III (Altea z wyraźnie zaznaczonym, powiększonym bagażnikiem). Ciekawostka: na rynku wtórnym można spotkać wersje wyposażone w instalację GNG (na gaz ziemny).

Seat Altea 1.6 8V: plusy

  • niskie koszty serwisowania (prawie wszystko pasuje od Golfa V lub Seta Leona II)


Seat Altea 1.6 8V: minusy

  • ograniczona przestronność wnętrza (jak na kompaktowego minivana)

Skoda Octavia I 1.6 8V

Lata produkcji: 1996-2010
Zbiornik LPG:* 37 l
Zasięg na LPG: 360 km

Dzięki prostocie obsługi i bardzo funkcjonalnemu wnętrzu Octavia I wciąż cieszy się olbrzymim zainteresowaniem na rynku wtórnym. Jest dość droga i jeśli znajduje się w dobrym stanie - sprzedaje się w ekspresowym tempie. Sprawdziliśmy - zadbana Octaviia 1.6 z 2008 roku z instalacją LPG i przebiegiem ok. 150 tys. km. za 23 tys. zł czekała na kupca tylko 4 dni.

Skoda Octavia I 1.6 8V: plusy

  • olbrzymi bagażnik,
  • bardzo niskie koszty serwisowania,
  • szerokie zaplecze części


Skoda Octavia I 1.6 8V: minusy

  • ograniczona ilość miejsca na tylnych fotelach,
  • niska jakość wykończenia wnętrza

Skoda Octavia II 1.6 8V

Lata produkcji: od 2004 r.
Zbiornik LPG:* 41 l
Zasięg na LPG: 390 km

Używana Skoda Octavia II (2004-2013)

Skoda Octavia II to jedna z najlepszych rodzinnych propozycji na rynku wtórnym. Ale uwaga! Zakup tego auta nie gwarantuje bezproblemowej eksploatacji. czytaj więcej

To jeden z najlepszych rodzinnych samochodów używanych. Jeśli ktoś szuka egzemplarza tańszego w zakupie, zamiast 1.9 TDI radzimy wybrać wersję 1.6 8V i zlecić montaż LPG. Nabywca zaoszczędzi na inwestycji w turbosprężarkę i sprzęgło z kołem dwumasowym, które w 1.9 TDI wytrzymują ok. 150 tys. km. Technicznie Octavia II to Golf V, tyle że z większym bagażnikiem.

Skoda Octavia II 1.6 8V: plusy

  • jeszcze większy bagażnik niż w Octavii I,
  • znacznie więcej miejsca dla pasażerów
    z tyłu


Skoda Octavia II 1.6 8V: minusy

  • drobne niedoskonałości w wykończeniu nadwozia,
  • wysokie ceny egzemplarzy używanych

Volkswagen Golf IV 1.6 8V

Lata produkcji: 1997-2003
Zbiornik LPG:* 37 l
Zasięg na LPG: 350 km

Używany Volkswagen Golf IV (1997-2005)

VW Golf wywołuje nieustającą polemikę. Jedni go uwielbiają, inni uważają za wyraz bezguścia. Niezależnie od dyskusji, to solidne auto wciąż jest pożądane i chętnie kupowane z drugiej ręki. czytaj więcej

Mimo upływu lat to wciąż atrakcyjny samochód, na którym można polegać. Nie wolno jedynie żałować gotówki w chwili zakupu - warto zainwestować w drogi, zdbany egzemplarz. Trwały silnik 1.6 8V jest lepszym wyborem niż wyeksploatowany 1.9 TDI. Będzie wiernie służył przez lata. Naprawi go każdy mechanik, nie występują problemy z częściami.

Volkswagen Golf IV 1.6 8V: plusy

  • olbrzymi wybór aut używanych,
  • szerokie zaplecze części,
  • niskie koszty serwisowania


Volkswagen Golf IV 1.6 8V: minusy

  • mało miejsca dla pasażerów siedzących
    z tyłu,
  • duże zużycie oferowanych aut

Volkswagen Golf V 1.6 8V

Lata produkcji: 2003-2008
Zbiornik LPG:* 41 l
Zasięg na LPG: 390 km

Większość nabywców szuka wersji 1.9 TDI, co winduje ich ceny. Przeciętny Golf V 1.6 8V (nie mylić z bardzo popularnym 1.6 FSI, który nie toleruje LPG) ma mniejszy przebieg, jest w lepszym stanie i kosztuje o 3-4 tys. zł mniej. Ta oszczędność z nawiązką wystarcza na zakup instalacji LPG. Golf góruje nad Octavią jakością, ale ustępuje jej ilością miejsca we wnętrzu.

Volkswagen Golf V 1.6 8V: plusy

  • solidne wykonanie,
  • skuteczne wyciszenie wnętrza,
  • wzorowe zaplecze części zamiennych


Volkswagen Golf V 1.6 8V: minusy

  • ubogie wyposażenie,
  • duże ryzyko kradzieży,
  • niezbyt porywająca stylizacja

Volkswagen Passat B6 1.6 8V

Lata produkcji: od 2005 r.
Zbiornik LPG:* 45 l
Zasięg na LPG: 390 km

Na rynku wtórnym dominują diesle i odmiany z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Ale trafiają się także wersje 1.6 8V. Bez wątpienia warto ich poszukać, bo tylko one po przeróbce na LPG gwarantują tanią, niezawodną eksploatację przez długie lata. Uwaga - na rynku występują także wersje 1.6 FSI, których oczywiście do przeróbki na LPG stanowczo nie polecamy.

Volkswagen Passat B6 1.6 8V: plusy

  • wysoki komfort jazdy,
  • bardzo trwałe i tanie w naprawach zawieszenie


Volkswagen Passat B6 1.6 8V: minusy

  • przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne,
  • polecany silnik 1.6 8V ma słabe osiągi

Inne propozycje

SKODA FELICIA 1.6

Lata produkcji: 1994-2001
Zbiornik LPG:* 26 l
Zasięg na LPG: 260 km

LPG tak, ale nie w tych silnikach

Są jednostki, w których koszt regulacji zaworów podważa sens jazdy na LPG. O ile zużywanie się gniazd zaworowych na gazie jest normalne, to już trudna i droga obsługa może być problemem. czytaj więcej

Jeśli ktoś faktycznie musi ciąć koszty, powinien wziąć pod uwagę zakup Skody Felicii. Jedynym wrogiem tego samochodu jest korozja. Jeśli trafi się egzemplarz w dobrym stanie - będzie jeździł i jeździł. Do wyboru: hatchback i kombi.

VOLKSWAGEN NEW BEETLE 1.6

Lata produkcji: 1997-2010
Zbiornik LPG:* 37 l
Zasięg na LPG: 340 km

Można jeździć oszczędnie i z fasonem. Ze względu na ograniczoną funkcjonalność New Beetle nie cieszy się zbytnim zainteresowaniem i można dość tanio kupić egzemplarz w niezłym stanie. Technicznie auto bazuje na płycie VW Golfa IV.

VOLKSWAGEN PASSAT B4 1.6

Lata produkcji: 1993-1997
Zbiornik LPG:* 41 l
Zasięg na LPG: 370 km

Ten samochód swoje najlepsze lata ma już dawno za sobą, ale wciąż można trafić na zadbany egzemplarz. Auto jest bardzo trwałe, tanie w serwisowaniu i ponadprzeciętnie pakowne. Do LPG oprócz silnika 1.6 8V polecamy także 1.8 8V.

Jacek Ambrozik

*Dotyczy zbiornika toroidalnego montowanego we wnęce na koło zapasowe.

Silniki, które zużywają olej - EKSPLOATACJA

Przeczytaj, zanim wybierzesz diesla - PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Motor

Zobacz również

  • Jak dobrze sprzedać samochód? Część 2. – jak przygotować ogłoszenie

    Podpowiadamy, jak przygotować auto, a następnie ogłoszenie, żeby jak najskuteczniej dotrzeć do klientów i sprawnie sprzedać samochód. więcej