Używana Mazda CX-5 (2012-2017)

Niedziela, 24 grudnia 2017 (00:50)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Dla miłośników Mazdy, CX-5 to kolejny obiekt westchnień. Dla osoby, która szuka kompaktowego SUV-a – opcja warta uwagi.

Zdjęcie

Mazda CX-5 /Motor

MAZDA CX-5
lata produkcji: 2012-2017
ceny od: 55 000 zł

Polskie realia każą patrzeć na używaną

Reklama

Mazdę CX-5 z pewnym dystansem. Dla japońskiego producenta to szczególny, w pewnym sensie rewolucyjny model, w którym po raz pierwszy wykorzystano rozwiązania Skyactiv. Dla osoby przymierzającej się do zakupu kompaktowego, używanego SUV-a za 60-70 tys. zł CX-5 jest bez wątpienia wyborem podwyższonego ryzyka. Chodzi o niewielką podaż egzemplarzy krajowych i znikomą ofertę tanich części zamiennych.

Co to jest Skyactiv?

Skyactiv to szereg innowacyjnych rozwiązań, które pozwoliły na poprawę osiągów i obniżenie zużycia paliwa bez uciekania się do downsizingu.

W przypadku CX-5 jest to m.in. podwyższony stopień sprężania w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa i obniżony stopień sprężania w dieslach, a także zmniejszenie tarcia wewnętrznego w układzie napędowym, system start-stop oraz nowatorska konstrukcja nadwozia, które dzięki odpowiedniemu profilowaniu poszczególnych elementów jest lżejsze niż przeciętna w tym segmencie.

Klasą samą dla siebie są skrzynie automatyczne, w których konwerter momentu połączono z klasycznym sprzęgłem ciernym. Samochód wpisuje się dzięki temu do historii motoryzacji, ale dla zwykłego Kowalskiego, który ogląda egzemplarze mające na liczniku 150 czy nawet 200 tys. km, jest pewną niewiadomą...

Zdjęcie

Za egzemplarz z 2012 roku trzeba zapłacić ok. 55 tys. zł. Ceny Mazd CX-5 po liftingu rozpoczynają się od ok. 70 tys. zł. /Motor
Za egzemplarz z 2012 roku trzeba zapłacić ok. 55 tys. zł. Ceny Mazd CX-5 po liftingu rozpoczynają się od ok. 70 tys. zł.
/Motor

Tylko trzy propozycje

W ogłoszeniach dominują wersje benzynowe 2.0 (Skyactiv-G, 160-165 KM). Czas pokazał że nie sprawiają żadnych problemów serwisowych, jednak ich zużycie paliwa jest nieco większe od deklarowanego przez producenta. Zamiast ok. 7 l/100 km jest między 9 a 11 l/100 km, co oczywiście zależy od warunków eksploatacji i sytuacji na drodze.

W 2015 r. do gamy dołączyła odmiana 2.5 (192 KM, także Skyactiv-G). Występuje wyłącznie ze skrzynią automatyczną.

Gamę silnikową zamyka turbodiesel 2.2 Skyactiv-D. Ma 150-175 KM i spory moment - od 380 do 420 Nm (mocniejsza wersja jest łączona z automatem). Ciekawostką tych silników (oprócz niskiego stopnia sprężania) jest chęć do pracy na wysokich obrotach. Moc maksymalna uzyskiwana jest przy 4500 obr.min. Użytkownicy chwalą sobie te konstrukcje jako ekonomiczne i zdecydowanie cichsze podczas jazdy autostradowej niż wersje benzynowe.

Zdjęcie

Deska rozdzielcza sprzed liftingu. Jest ergonomiczna, starannie wykonana i nowoczesna. Użytkownicy podkreślają bardzo wygodną pozycję za kierownicą. Auto świetnie sprawdza się na trasach. /Motor
Deska rozdzielcza sprzed liftingu. Jest ergonomiczna, starannie wykonana i nowoczesna. Użytkownicy podkreślają bardzo wygodną pozycję za kierownicą. Auto świetnie sprawdza się na trasach.
/Motor

Po liftingu

Samochód przeszedł lifting 2 lata po swojej premierze. Zmiany stylizacyjne są niewielkie. Poprawiono natomiast jakość materiałów, pojawiła się pamięć ustawień fotela kierowcy, zastosowano także lepsze wyciszenie.

Zdjęcie

Mazda CX-5 po lifitingu. /Motor
Mazda CX-5 po lifitingu.
/Motor

Innowacją techniczną był system odzyskiwania energii i-ELOOP, w którym zamiast akumulatorów wykorzystano kondensator.

Pochwały i narzekania

Użytkownicy narzekają na małe zbiorniki paliwa (56-58 l), które na dodatek są tak wyprofilowane, że czasem nie można wykorzystać ich pojemności do końca (zatykają się przelewy między poszczególnymi komorami).

Rozczarowuje także hałas układu napędowego - na szczęście dotyczy to głównie aut przed liftingiem.

Osoby, które dużo jeżdżą po mieście, a wybrały benzynową "dwulitrówkę", są rozczarowane spalaniem dochodzącym nawet do 11 l/100 km.

Incydentalnie psuje się elektronika (sterowanie lusterkami, fotelami itp.).

Kupując używaną Mazdę CX-5, warto się nastawić na konieczność wymiany drogiego akumulatora, którego zużycie przyspiesza system start-stop. Z drugiej jednak strony warto podkreślić, że cały system działa zaskakująco sprawnie i bezproblemowo.

Chwalona jest ogólna niezawodność modelu, funkcjonalność, przyjemność z jazdy i niskie zużycie paliwa wersji wysokoprężnej.

Większość egzemplarzy ma napęd na przód, ale trafiają się także CX-5 4x4. Jak na razie nie sprawia on żadnych problemów eksploatacyjnych.

Zdjęcie

Fotele mają szeroki zakres regulacji. Pamięć ustawień: po liftingu. /Motor
Fotele mają szeroki zakres regulacji. Pamięć ustawień: po liftingu.
/Motor

Zdjęcie

Z tyłu wygodnie będzie najwyżej dwóm dorosłym osobom. /Motor
Z tyłu wygodnie będzie najwyżej dwóm dorosłym osobom.
/Motor

Zdjęcie

Nietypowy sposób dzielenia tylnego oparcia (40/20/40) poprawia funkcjonalność kompaktowego SUV-a. /Motor
Nietypowy sposób dzielenia tylnego oparcia (40/20/40) poprawia funkcjonalność kompaktowego SUV-a.
/Motor

MAZDA CX-5: HISTORIA MODELU

2011: prezentacja modelu podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie

2012: debiut handlowy

2014: lifting, w ramach którego m.in. zmieniono pas przedni i wprowadzono elektryczny hamulec pomocniczy

2017: nowa generacja modelu (fot. niżej)

Zdjęcie

Mazda CX-5 2017. /Motor

UŻYWANA MAZDA CX-5 (2012-2017): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

Awarie sytemu sterowania lusterkami zewnętrznymi: problemy przytrafiały się już w okresie gwarancji.

Mechaniczne skrzynie biegów mają tendencję do "haczenia": problem nie ustępuje po dotarciu.

Kiepskie wyciszenie wnętrza: hałas kół podczas jazdy, przy wyższych prędkościach wibruje maska.

Nie należy jeździć dieslem, w którym jest mniej niż pół baku. Zdarza się, że silnik nie jest w stanie zassać pozostałej części!

Zdjęcie

Z częściami bywa krucho. Ale akurat z szybami nie ma problemu. Koszt: ok. 1500 zł. /Motor
Z częściami bywa krucho. Ale akurat z szybami nie ma problemu. Koszt: ok. 1500 zł.
/Motor

Mazda CX-5 (2012-2017): dane techniczne i osiągi

Wersja2.0
2.5*
2.2
2.2 D
Silnikbenzynowybenzynowyturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1998 cm32488 cm32184 cm32184 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna165 KM/6000192 KM/5700150 KM/4500175 KM/4500
Maksymalny moment obrotowy210 Nm/4000256 Nm/4000380 Nm/1800420 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna200 km/h194 km/h202 km/h207 km/h
Przysp. 0-100 km/h9,2 s8,0 s9,2 s8,8 s
Średnie zużycie paliwa6,6 l/100 km7,2 l/100 km4,5 l/100 km5,0 l/100 km
* od 2015 r., aut.

Zdjęcie

Zamiast downsizingu jest Skyactiv. Benzyny i diesle mają ten sam stopień sprężania – 14:1. /Motor
Zamiast downsizingu jest Skyactiv. Benzyny i diesle mają ten sam stopień sprężania – 14:1.
/Motor

UŻYWANA MAZDA CX-5 (2012-2017): PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Mazda CX-5 /Motor

Mazda CX-5 po pierwsze nie jest tania, po drugie nie grzeszy popularnością. Na tle rywali wyróżnia się dopracowanymi wersjami benzynowymi, które są wprawdzie mniej ekonomiczne niż deklaruje producent, ale i tak dość oszczędne, a przy tym wyjątkowo niezawodne. Diesle, choć również udane, mają na razie zbyt dużą konkurencję z Europy.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Mazda CX-5 (2012-2017)

liczba zdjęć: 33

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 35/2017

Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 4x4 AT - test – TESTY I PORÓWNANIA

Używana Mazda CX-7 (2007-2012) – OPINIE O SAMOCHODACH

Używane Mazdy - poradnik kupującego – SAMOCHODY UŻYWANE 

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również

  • Używane Audi Cabriolet (1991-2000)

    Niewiele aut tak doskonale opiera się upływowi czasu. I nie chodzi jedynie o odporność na trudy eksploatacji, a również o nieprzemijalną elegancję. więcej