Używane Audi Cabriolet (1991-2000)

Piątek, 31 sierpnia (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Niewiele aut tak doskonale opiera się upływowi czasu. I nie chodzi jedynie o odporność na trudy eksploatacji, a również o nieprzemijalną elegancję.

Zdjęcie

Chromowana rama przedniej szyby to znak rozpoznawczy kabrioletów Audi. Mają ją dzisiaj A5 Cabriolet i R8 Spyder. /Motor
Chromowana rama przedniej szyby to znak rozpoznawczy kabrioletów Audi. Mają ją dzisiaj A5 Cabriolet i R8 Spyder.
/Motor

AUDI CABRIOLET
lata produkcji: 1991-2000
ceny od: 7500 zł

Producent z Ingolstadt nazwał ten model po prostu Cabriolet, chociaż bardzo często określa się go jako 80 Cabrio.

Reklama

Konstrukcyjnie jednak najbliżej tej wersji do Coupe, a brak oznaczenia "80" w nazwie to nie przypadek.

Cabriolet pozycjonowano wyżej w gamie Audi, miał być postrzegany jako bardziej luksusowy.

Sprawdzone geny

Pokrewieństwo z popularnym, bardzo trwałym modelem wychodzi na dobre. Zawieszenie jest proste, a części mechaniczne - niedrogie i ogólnodostępne.

Inaczej jest z "galanterią" charakterystyczną dla odmiany z otwartym nadwoziem, często brak jej nawet w ASO.

Zdjęcie

Elegancka prostota i wzorcowa solidność. Klimatyzacja jest bardzo wydajna (oferowano tylko manualną). Uszczelki bezramkowych szyb mogą po latach być przyczyną hałasu, warto je wymienić. /Motor
Elegancka prostota i wzorcowa solidność. Klimatyzacja jest bardzo wydajna (oferowano tylko manualną). Uszczelki bezramkowych szyb mogą po latach być przyczyną hałasu, warto je wymienić.
/Motor

Niezwykle trwałe zawieszenie okazuje się rewelacyjnie komfortowe. Ale jest też druga strona medalu. Audi prowadzi się dosyć ociężale, brak mu zwinności największego konkurenta, jakim była otwarta wersja BMW serii 3 (E36). Ten model miał mieć jednak relaksacyjny charakter, o czym świadczy choćby brak w ofercie wersji z doskonałym stałym napędem 4x4 Quattro (oferowanym w "80" i Coupe).

Za to BMW może zdecydowanie pozazdrościć Audi najwyższej klasy blach. Do dzisiaj Cabriolet dzielnie opiera się korozji. Spokojnie da się go użytkować również jesienią, szczególnie gdy posiada się opcjonalny hardtop.

Zdjęcie

Wskaźniki temp. i ciśnienia oleju oraz ładowania zarezerwowano dla odmiany V6. /Motor
Wskaźniki temp. i ciśnienia oleju oraz ładowania zarezerwowano dla odmiany V6.
/Motor

Przewidziano usterkę

Hydrauliczne mechanizmy dachu czasami po latach potrafią się poddać. Na szczęście jest możliwość złożenia dachu ręcznie.

Zdjęcie

Trudno dostępne lampy soczewkowe mogą kosztować 1,5 tys. zł. (kliknij, żeby powiększyć)
/Motor

Zresztą niektórych egzemplarzy w ogóle nie wyposażono w "automatykę". Co ważne, złożony dach nie zajmuje miejsca w bagażniku.

Jak na kabriolet nadwozie jest dosyć sztywne, chociaż czasami coś potrafi we wnętrzu zaskrzypieć. Po latach szczelność mogą stracić uszczelki szyb bocznych. Warto je wymienić, żeby do wnętrza nie kapało i było ciszej.

Wariujący wskaźnik paliwa to znak, że trzeba się zainteresować połączeniami lutowanymi w zegarach.

Opcjonalne sportowe fotele Recaro wyposażone w pałąki przeciwkapotażowe są tak ciężkie, że fabrycznie wzmacniano pod nie podłogę. Mają też inne szyny - nie da się ich zamontować do auta, które nie posiadało ich fabrycznie.

Zdjęcie

Świetne fotele Recaro z wbudowanym pałąkami przeciwkapotażowymi wymusiły wzmocnienie podłogi. /Motor
Świetne fotele Recaro z wbudowanym pałąkami przeciwkapotażowymi wymusiły wzmocnienie podłogi.
/Motor

Zdjęcie

Kanapa z tyłu jest, ale przez brak miejsca na nogi należy ją traktować awaryjnie, wsiada się też niewygodnie. /Motor
Kanapa z tyłu jest, ale przez brak miejsca na nogi należy ją traktować awaryjnie, wsiada się też niewygodnie.
/Motor

Skąd ten klekot?

Nie jest to auto do sportowej jazdy, więc wielu kierowcom wystarczy bardzo prosty i trwały silnik 2.0 8V.

Warta uwagi jest też rzadko spotykana jednostka 2.0 16V o mocy 140 KM. Udany jest również oferowany pod koniec 20-zaworowy silnik 1.8 (125 KM), znany choćby z A4 B5.

Co do ciekawie brzmiącego 5-cylindrowego 2.3 zdania są podzielone. Jego mechaniczny wtrysk KE-Jetronic jest trudny w obsłudze, silnik nie należy też do oszczędnych. Tak samo jak V6 2.6 (150 KM) i 2.8 (174 KM), ale one przynajmniej okazują się bezproblemowe.

Zdjęcie

Silnik V6 szczelnie wypełnia komorę, trzeba bardzo dbać o sprawność wentylatora chłodnicy. /Motor
Silnik V6 szczelnie wypełnia komorę, trzeba bardzo dbać o sprawność wentylatora chłodnicy.
/Motor

Niezwykle trwały jest też 90-konny 1.9 TDI, pierwszy diesel zastosowany w kabriolecie. Ma on oczywiście niezaprzeczalne zalety, pytanie tylko, czy jego "klekot" przystoi eleganckiemu, ponadczasowemu kabrioletowi. Z pewnością nie wybrałaby go księżna Diana, która prywatnie upodobała sobie właśnie ten model.

Zdjęcie

Bagażnik ma tylko 230 l pojemności. Otwór na narty był opcjonalny. /Motor
Bagażnik ma tylko 230 l pojemności. Otwór na narty był opcjonalny.
/Motor

Audi Cabriolet (1991-2000): dane techniczne i osiągi

Wersja2.0
2.32.81.9 TDI
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowyturbodiesel
Pojemność skokowa1984 cm32309 cm32771 cm31896 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R5/10V6/12R4/8
Moc maksymalna116 KM133 KM174 KM90 KM
Maksymalny moment obrotowy165 Nm186 Nm250 Nm202 Nm
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna187 km/h205 km/h218 km/h175 km/h
Przysp. 0-100 km/h12,9 s10,7 s9,8 s14,7 s
Średnie zużycie paliwa10,1 l/100 km9,4 l/100 km10,8 l/100 km6,0 l/100 km

Zdjęcie

Audi Cabriolet /Motor

AUDI CABRIOLET: HISTORIA MODELU

1988: prezentacja auta

1991: początek produkcji

1994: pierwszy lifting

1995: wprowadzenie do oferty diesla 1.9 TDI (90 KM)

1997: drugi lifting, upodobnienie wnętrza do modelu A4 B5

2000: zakończenie produkcji

Zdjęcie

W 2001 r. na rynku pojawił się następca - A4 Cabriolet (B6). /Motor
W 2001 r. na rynku pojawił się następca - A4 Cabriolet (B6).
/Motor

UŻYWANE AUDI CABRIOLET (1991-2000): TYPOWE USTERKI

  • Hamulec ręczny z reguły działa bardzo słabo.
  • Zużycie oleju. Silniki benzynowe często nadmiernie konsumują olej, trzeba pilnować jego stanu.
  • Wtrysk mechaniczny w silnikach 2.3 (KE-Jetronic) potrafi sprawiać problemy, jest trudny w serwisie.
  • Pokrywy dachu często się odkształcają, bardzo trudno o takie w zadowalającym stanie.
  • Blendy wokół rejestracji pękają.

Zdjęcie

Awarie hydrauliki dachu czasami się zdarzają, można go na szczęście otwierać ręcznie. /Motor
Awarie hydrauliki dachu czasami się zdarzają, można go na szczęście otwierać ręcznie.
/Motor

UŻYWANE AUDI CABRIOLET (1991-2000): PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Audi Cabriolet /Motor

O dobry egzemplarz nie będzie łatwo, ale warto szukać. Audi Cabriolet nie skrywa w sobie sportowych emocji. Zdecydowanie bliżej mu stylem do Saaba 900 NG Cabrio, ma relaksować podczas jazdy w ciepłe dni. Ale w przeciwieństwie do wielu konkurentów nie boi się też całorocznej eksploatacji. Jest murowanym kandydatem na klasyka, ceny będą rosły.

OCENA 4,5/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Audi Cabriolet (1991-2000)

liczba zdjęć: 14

Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski, archiwum; "Motor" 21-22/2018

Używane Audi A4 Cabrio B6 (2002-2006) – OPINIE O SAMOCHODACH

Co się psuje w używanych Audi? – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane Audi A8 D2 (1994-2002) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również