Używany Volkswagen Jetta II (1984-1992)

Sobota, 28 kwietnia (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Golf w wersji sedan wyróżniał się własną nazwą (zwykle Jetta) i konserwatywnym charakterem. Dziś Jetta II generacji nabiera statusu klasyka.

Zdjęcie

W latach 80. sedany były uważane za praktyczniejsze niż hatchbacki. /Motor
W latach 80. sedany były uważane za praktyczniejsze niż hatchbacki.
/Motor

VOLKSWAGEN JETTA II
lata produkcji: 1984-1992
ceny: od 3000 zł

Golfy II nie chcą zniknąć - nadal widuje się te samochody używane na co dzień z dala od dużych miast.

Reklama

Jetty II, niegdyś powszechne, niespodziewanie "wymarły" i dziś spotkanie Jetty w takim stanie jak widoczna na zdjęciach nie należy do częstych.

Jetty rzadko były tak intensywnie eksploatowane jak Golfy i w większości ominęło je tuningowe szaleństwo przełomu wieków.

Kupowali je bardziej stateczni nabywcy, którym nie przeszkadzał brak możliwości składania tylnej kanapy, ale cenili sobie aż 550-litrową pojemność bagażnika.

Stosunkowo łatwo kupić dobrą Jettę - nie brakuje tych sprowadzonych z Niemiec od pierwszych właścicieli, często z przekładnią automatyczną.

Zdjęcie

Zegar zamiast obrotomierza to była norma w VW w tamtych latach. Polecamy egzemplarze ze wspomaganiem kierownicy, bez niego manewry to mordęga. /Motor
Zegar zamiast obrotomierza to była norma w VW w tamtych latach. Polecamy egzemplarze ze wspomaganiem kierownicy, bez niego manewry to mordęga.
/Motor

Zdjęcie

Ładny detal: kluczyk z wycinanym logo Volkswagena. /Motor
Ładny detal: kluczyk z wycinanym logo Volkswagena.
/Motor

Nisko i szeroko

Ceny zaczęły wyraźnie iść w górę i auta, które kosztowały jeszcze 3 lata temu 4-5 tys. zł, dziś wystawia się za 7-8 tys. zł. Wciąż nie brak także naprawdę idealnych ofert, tyle że... po tuningu, z ekstremalnie obniżonym zawieszeniem i oponami naciągniętymi na felgi - niektórym się to podoba, ale ogranicza codzienną użyteczność. Na szczęście takie zmiany są odwracalne, a auta po tuningu w stylu "german" często stanowią obiekty dumy swoich właścicieli i nie należy ich od razu skreślać.

Na rynku dość łatwo też trafić na egzemplarze z przełożonym silnikiem. Popularne jednostki to 1.9 TDI, 1.8 Turbo czy VR6 w różnych wersjach pojemności.

Zdjęcie

To wciąż wygodny samochód dla wysokich kierowców. Wiele aut ma regulację wysokości lewego fotela. /Motor
To wciąż wygodny samochód dla wysokich kierowców. Wiele aut ma regulację wysokości lewego fotela.
/Motor

Zdjęcie

Późne egzemplarze mają pasy bezpieczeństwa z tyłu, we wczesnych może brakować tego wyposażenia. /Motor
Późne egzemplarze mają pasy bezpieczeństwa z tyłu, we wczesnych może brakować tego wyposażenia.
/Motor

Jazda próbna

Choć nie ma co oczekiwać dobrych osiągów, jazda Jettą należy do przyjemności. Jeśli auto jest w dobrym stanie, znakomicie wybiera nierówności i nie ma w sobie nic z przesadnej sztywności niektórych Volkswagenów z lat 90. Jetta prowadzi się stabilnie, a także całkiem dobrze hamuje. Wyraźnie czuć, że w czasach, gdy nie było elektronicznych systemów wspomagających kierowcę, inżynierowie od zawieszeń i musieli wkładać ogromny wysiłek w to, by samochód na drodze zachowywał się przewidywalnie.

Z wyjątkiem rzadko spotykanej wersji 1.8 16V oznaczonej jako GLI lub GTX, Jetty mają raczej słabe silniki i niezbyt dobre osiągi.

Bazowy wariant 1.3 rozwija tylko 54 KM i jest za wolny w stosunku do dzisiejszego ruchu drogowego. Minimum to wersja 1.6, a dopiero 90-konne 1.8 pozwala uznać dynamikę za wystarczającą.

Żaden z bazowych silników nie jest wysilony, co przekłada się na niemal nieskończoną trwałość, nawet jeśli zamontowano instalację LPG.

Z drugiej strony, zepsuć może się wszystko, choćby z powodu zestarzenia się materiału.

Zdjęcie

1,6-litrowy silnik jest mało wysilony, a przez to trwały. /Motor
1,6-litrowy silnik jest mało wysilony, a przez to trwały.
/Motor

Bez przesady z klasyką

Podkreślamy, że do końca produkcji stosowano zarówno silniki gaźnikowe, jak i z wtryskiem paliwa.

Te pierwsze korzystały ze skomplikowanego i dość awaryjnego gaźnika Pierburg serii 2E. Owszem, Jetta z gaźnikiem będzie bardziej klasyczna, ale i mniej użyteczna na co dzień - problemy z wolnymi obrotami są prawdopodobne. Wtrysk paliwa to albo Digifant (produkcja własna VW) albo Bosch K-Jetronic.

Diesle, niegdyś pożądane, dziś wypadają słabo - sensem ich istnienia w PRL było małe spalanie i brak kartek na paliwo. Została ich znikoma liczba, ponieważ większość aut doszła do kresu swojej wytrzymałości.

Jetta idealnie wpisuje się w klimat samochodu, który wygląda już klasycznie, budzi nostalgię, a zarazem można w niego po prostu wsiąść i jechać w daleką podróż.

Zdjęcie

550 l to imponująca pojemność jak na samochód o długości zaledwie 438 cm. Ale otwór załadunkowy jest dosyć mały, a próg – umieszczony wyjątkowo wysoko. /Motor
550 l to imponująca pojemność jak na samochód o długości zaledwie 438 cm. Ale otwór załadunkowy jest dosyć mały, a próg – umieszczony wyjątkowo wysoko.
/Motor

Volkswagen Jetta II (1984-1992): dane techniczne i osiągi

Wersja1.3
1.6i1.8i
1.6 D
1.6 TD
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowydieselturbodiesel
Pojemność skokowa1272 cm31595 cm31781 cm31588 cm31588 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/8R4/8R4/8R4/8
Moc maksymalna54 KM/520072 KM/520090 KM/525054 KM/480069 KM/4500
Maksymalny moment obrotowy97 Nm/3000120 Nm/2700142 Nm/3000100 Nm/2300133 Nm/2500
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna149 km/h160 km/h173 km/h149 km/h167 km/h
Przysp. 0-100 km/h17,2 s14,2 s11,8 s17,1 s13,7 s
Średnie zużycie paliwa7,5 l/100 km7,8 l/100 km8,0 l/100 km6,0 l/100 km5,5 l/100 km

VOLKSWAGEN JETTA: HISTORIA MODELU

1979: Jetta I generacji

1984: premiera Jetty II generacji (opisywana)

1987: pierwszy lifting, zmieniona stylistyka boku

1989: drugi lifting, duże zderzaki

1992: zakończenie produkcji, następcą jest Vento, na rynkach pozaeuropejskich produkcja trwała do 2012 r.

Zdjęcie

Najrzadsza odmiana Jetty II: sedan 2-drzwiowy. Następcy nie było. /Volkswagen
Najrzadsza odmiana Jetty II: sedan 2-drzwiowy. Następcy nie było.
/Volkswagen

UŻYWANY VOLKSWAGEN JETTA II (1984-1992): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Wybitnie nietrwałe klamki: większość auta ma zamienniki, które nie wytrzymują mrozów.
  • Korozja: nie jest źle, ale uwaga na progi i tylne błotniki, mogą być przegniłe na wylot.

Zdjęcie

Małe usterki, jak zepsuty włącznik wentylatora, prowadzą do poważnych awarii. /Motor
Małe usterki, jak zepsuty włącznik wentylatora, prowadzą do poważnych awarii.
/Motor
  • Kłopoty z uruchomieniem diesla zimą: rozregulowana pompa wtryskowa, zużycie wtryskiwaczy.
  • Silniki gaźnikowe nie trzymają wolnych obrotów: coraz trudniej o specjalistę.

UŻYWANY VOLKSWAGEN JETTA II (1984-1992): PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Volkswagen Jetta /Motor

Szukasz klasyka użytecznego na co dzień i nie chcesz Mercedesa? Jetta to atrakcyjna propozycja. Łatwiej kupić ją w dobrym stanie niż Golfa, bo oryginalnymi nabywcami byli zwykle starsi, spokojniej jeżdżący kierowcy. Późne egzemplarze z wtryskiem paliwa jeżdżą nie gorzej niż nowe auta. Stosunkowo łatwo o wariant z "automatem".

Zdjęcie

Volkswagen Jetta /Motor

OCENA 5/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Volkswagen Jetta II (1984-1992)

liczba zdjęć: 49

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 50/2017

Używany Volkswagen Jetta V (2005-2010) – OPINIE O SAMOCHODACH

Stara Jetta czy nowe Caro? – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również