Volkswagen Passat, Ford Mondeo czy Opel Vectra - którego wybrać do 15 tys. zł?

Środa, 25 marca 2015 (17:28)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Sprawdzamy którym z popularnych niemieckich modeli klasy średniej warto się zainteresować. Drugą część zestawienia poświęcamy generacjom z połowy lat 90.

Volkswagen Passat B5 (produkcja 1996-2000) - polecamy

Zdjęcie

Volkswagen Passat B5 /Auto Moto
Volkswagen Passat B5
/Auto Moto

W prowadzając ten model, Volkswagen zdecydował się przebudować Passata. Zmieniło się praktycznie wszystko, włącznie z ułożeniem zespołu napędowego. Passat B5 to "klon" Audi A4 B5.

Zdjęcie

Volkswagen Passat B5 /Auto Moto
Volkswagen Passat B5
/Auto Moto

Reklama

Passat B5 nie potrzebuje specjalnej reklamy. Wszyscy wiedzą, że jest trwały, tani w naprawach, oferuje niezły komfort jazdy, a silniki 1.9 TDI należą do najlepszych w swojej klasie. Właśnie dlatego wygrywa to starcie. Ma jednak jedną słabą stronę - wielowahaczowe zawieszenie przednie wykonane ze stopów lekkich. Nie jest zbyt wytrzymałe, a kiedy zaczyna stukać, naprawia się je kompleksowo, co kosztuje ok. 1500 zł. Można o 500 zł taniej, ale wówczas jakość zastosowanych części będzie fatalna.

Jeśli komuś zależy na niskich kosztach eksploatacji, powinien omijać szerokim łukiem "okazyjne" wersje 2.5 TDI V6. Gorsze od nich są tylko 2.5 TDI V6 ze skrzynią Multitronic. Diesel 2.5 TDI jest głośny, nieekonomiczny, awaryjny i drogi w naprawach. Stara skrzynia Multitronic to także same kłopoty. Jeśli ktoś ma taki egzemplarz zachowany w idealnym stanie (zdarzają się i takie), z pewnością nie odda go za grosze.

Największym zainteresowaniem cieszą się odmiany wysokoprężne 1.9 TDI. Polecamy wszystkie wersje mocy. Najważniejszy jest stan techniczny. Warte zainteresowania są także silniki 1.6 8V - idealnie nadają się do montażu instalacji LPG, choć oczywiście mają słabe osiągi. Bardzo popularne wersje benzynowe 1.8 T polecamy warunkowo - są dynamiczne i oszczędne, ale mają delikatne 20-zaworowe głowice. Można je przystosować do LPG, ale tych zużytych z instalacją lepiej już nie kupować.

Opel Vectra B/B fl (produkcja 1995-2002) - polecamy warunkowo

Zdjęcie

Opel Vectra B /Auto Moto
Opel Vectra B
/Auto Moto

Początkowo w ofercie były wyłącznie dwie wersje: sedan i liftback. W 1996 roku do gamy dołączyło kombi. 3 lata później samochód przeszedł niewielki lifting. Vectra B to bardzo dobry samochód pod warunkiem, że trafi się niezardzewiały egzemplarz. Polecamy wersje benzynowe - nie generują zbyt wysokich kosztów, nieźle współpracują z LPG. Diesle są przeciętne. Zdecydowanie odradzamy tylko jednego z nich - 1.7 TD 72 KM ma f a t a l - ne osiągi i jest awaryjny.

Polecana wersja - 1.8 16V OSIĄGI: 0-100 km/h - 10,5 s, prędkość maks. - 208 km/h, średnie zużycie paliwa - 7,4 l na 100 km

Ford Mondeo Mk2 (1996-2000) - odradzamy

Zdjęcie

Ford Mondeo Mk2 /Auto Moto
Ford Mondeo Mk2
/Auto Moto

Godne polecenia są wyłącznie wersje benzynowe, pod warunkiem, że nikt nie będzie próbował ich przystosowywać do LPG (delikatne głowice, nie wszystkie mają hydraulikę zaworową). Diesle spisują się nieźle tylko latem. Większość egzemplarzy ma poważne problemy z korozją. Mondeo I FL to dobry zakup tylko wtedy, gdy za okazyjną cenę trafi się egzemplarz benzynowy w idealnym stanie.

Polecana wersja: 1.8 16V OSIĄGI: 0-100 km/h - 11,0 s, prędkość maks. - 195 km/h, średnie zużycie paliwa - 8,2 l na 100 km

Podsumowanie

Każdym z prezentowanych modeli można jeździć bezpiecznie i komfortowo. Kupujący powinien szukać egzemplarza w dobrym stanie technicznym i nie słuchać bajek handlarzy o tym, że od tak starych aut nie można już wiele wymagać. Warto zapolować na samochód z klimatyzacją.

Zdjęcie

/ /Auto Moto
/
/Auto Moto

Miejsce 1. Volkswagen Passat

Ponownie porównanie wygrał Passat. Nie jest to bynajmniej efekt zauroczenia znaczkiem na masce, ale rezultat chłodnej kalkulacji. Kluczowe dla werdyktu jest to, że konkurenci nadal nie mogą dorównać mu zabezpieczeniem antykorozyjnym. Passat wygrywa także pod względem kosztów eksploatacji. Ma w gamie rewelacyjnego diesla 1.9 TDI, a większość silników benzynowych nieźle współpracuje z LPG. Idealny obraz psuje przekombinowane przednie zawieszenie, ale nie ma przecież rzeczy idealnych. Szkoda też, że jest najdroższy z całej trójki.

Miejsce 2. Opel Vectra

Przegrał, bo wciąż ma problemy z korozją, a jego wersje wysokoprężne nie dorównują tym z gamy Passata B5. Ale ma też swoje zalety, np. bardzo tanie części zamienne, wybrane silniki benzynowe dobrze współpracują z LPG, a w cenie Passata można kupić młodszy, lepiej utrzymany egzemplarz.

Miejsce 3. Ford Mondeo

Ford oraz miłośnicy tego modelu uważają, że jest to druga generacja Mondeo (Mk2). A tak naprawdę to przecież Mondeo I po liftingu. W stosunku do poprzednika zmieniła się jedynie stylizacja nadwozia i wnętrza. Rozwiązania techniczne pozostały te same. Te same pozostały także problemy z korozją. Mondeo polecamy osobom, które planują zakup wersji benzynowej i nie zamierzają przerabiać jej na gaz. Diesle nadal są fatalne.

Pierwszą część zestawienia, w której porównujemy Mondeo, Vectrę i Passata w cenach do 10 tysięcy złotych, znajdziecie tutaj >>>

Trzecią część zestawienia, w której porównujemy Mondeo, Vectrę i Passata w cenach do 25 tysięcy złotych, znajdziecie tutaj >>>

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Auto Moto

Zobacz również

  • Używane Renault Modus (2004-2012) - opinie użytkowników

    Mało popularny mikrovan w dwóch wersjach długości nadwozia i z prostymi silnikami benzynowymi. Sprawdzi się jako pierwsze rodzinne auto. więcej