10 pewniaków za 10 tys. zł

Środa, 17 czerwca 2015 (11:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Fiat Panda (2003-2012)

Zdjęcie

Jeśli Panda ma lakierowane zderzaki, to znaczy że mamy do czynienia z wersją Active lub lepszą. W bazowej Actual zabrakło wspomagania kierownicy. /Motor
Jeśli Panda ma lakierowane zderzaki, to znaczy że mamy do czynienia z wersją Active lub lepszą. W bazowej Actual zabrakło wspomagania kierownicy.
/Motor

Zdjęcie

Fiat Panda (2003-2012)
/Motor

Zdjęcie

Wszystkie opcje zaznaczone: Panda z klimatyzacją automatyczną to rzadkość. Nawet obrotomierz wymagał wyboru wyższej wersji
/Motor

Nasz przegląd otwiera Panda, która przez kilka lat zajmowała czołową pozycję na liście sprzedaży nowych samochodów. Znacznie łatwiej o krajową Pandę, niż o egzemplarz sprowadzony. Niestety, polscy klienci kupowali raczej bazowe odmiany tego modelu, które zaskakują ubogością wyposażenia standardowego. Z góry radzimy odrzucić pojazdy bez wspomagania kierownicy i składanej tylnej kanapy (o dzieloną już trudniej). Najprostsza wskazówka: trzeba po prostu szukać aut z lakierowanymi zderzakami. Bazowy silnik 1.1 z masą Pandy radzi sobie tylko w mieście, ale za to doskonale współpracuje z instalacją gazową. Jeśli trafi się Panda 1.2 o mocy 60 KM - warto ją kupić, nawet jeśli wymaga pewnego wkładu finansowego, bo dodatkowe 6 KM i 14 Nm robią naprawdę sporą różnicę. Nie można zapomnieć o wymianie rozrządu po zakupie, bo wszystkie silniki 1.2 są kolizyjne (zerwanie paska oznacza zderzenie tłoków z zaworami), natomiast niektóre wczesne silniki 1.1 mają rozrząd bezkolizyjny. Diesel Multijet z punktu widzenia klienta z rynku wtórnego nie ma większych zalet oprócz mikrospalania. Pandy z dieslem są głośniejsze, rozwijają moc skokowo i zazwyczaj mają ogromny przebieg. Fiat deklarował, że 1.3 M-Jet to silnik obliczony na ok. 200 tys. km. Jego łańcuch rozrządu wytrzymuje zazwyczaj mniej, a skrzynia biegów - nieco więcej. W Pandzie psują się przeważnie elementy układu chłodzenia czy czujniki położenia wału korbowego, ale ceny napraw zaskakują pozytywnie. Nawet części w ASO nie mają zaporowych cen.

POLECANY SILNIK

1.2: poj.: 1242 cm3, moc: 60 KM, maksymalny moment obr.: 102 Nm, prędkość maks.: 155 km/h, przysp. 0-100 km/h: 14,0 s, średnie zużycie paliwa: 5,6 l/100 km

Reklama

Fiat Panda: typowe usterki

  • Zepsuta nagrzewnica i usterki układu chłodzenia (wentylator, termostat).
  • Uszkodzenia alternatorów.
  • Zgrzytanie łańcucha rozrządu - tylko w dieslach.
  • Awarie modułu wspomagania kierownicy.

Citroen C3 (2002-2009)

Zdjęcie

Citroen C3 (2002-2009) /Motor
Używany Citroen C3 (2002-2009)

Komfortowo zestrojone zawieszenie i przestronne nadwozie to cechy, które wyróżniają C3 na tle rywali. czytaj więcej

W ofercie rynkowej C3 dominują samochody w cenach nieznacznie przekraczających 10 tys. zł, ale często sprzedawcy są otwarci na negocjacje, nie jest to bowiem szczególnie pożądany pojazd. Klienci boją się częstych awarii elektroniki, ale wszystko zależy od konkretnego egzemplarza. Ponadto instalacja w C3 nie jest aż tak skomplikowana jak w większych modelach. Nie ma żadnych zastrzeżeń do trwałości nadwozia - nawet na autach 11-letnich brak ognisk korozji. Spośród silników atrakcyjnie prezentuje się benzynowy 1.4 90 KM. Różnica w kwestii zużycia paliwa wobec 1.1 jest minimalna, a osiągi nieporównywalnie lepsze. Diesle: zarówno 1.4, jak i 1.6 mają wtrysk common rail i rewelacyjnie mało palą, ale każdy z nich ma też swoje typowe przypadłości. W 1.4 są to nieszczelne podkładki wtryskiwaczy, w 1.6 - nietrwała turbosprężarka. Wysokie nadwozie sprawia, że pasażerowie siedzą dość wygodnie, ale zwiększa spalanie w trasie. W ogłoszeniach trafiają się ciekawe wersje z klimatyzacją automatyczną i tempomatem, ale są sprowadzone. C3 kupione w Polsce często nie miały klimatyzacji w ogóle.

POLECANY SILNIK

1.4: poj.: 1360 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obr.: 133 Nm, prędkość maks.: 177 km/h, przysp. 0-100 km/h: 12,4 s, średnie zużycie paliwa: 6,2 l/100 km

Citroen C3: typowe usterki

  • Zużycie podkładek wtryskiwaczy w 1.4 HDi - objaw to smród spalin w kabinie.
  • Drobne awarie instalacji elektrycznej.
  • Niewielkie wycieki oleju.

Ford Focus (1998-2004)

Zdjęcie

Ford Focus (1998-2004) /Motor

Awangardowy Focus skutecznie przywrócił Fordowi wysoką pozycję w segmencie kompaktów. Ten samochód ma niebagatelną zaletę: większość kierowców wie, że jego silniki źle znoszą LPG, stąd rzadziej niż Opel Astra trafia w ręce osób, które nadmiernie oszczędzają na eksploatacji. Jeśli ktoś nie próbuje montować gazu do Focusa - nie dzieje się zazwyczaj nic złego oprócz falowania obrotów. Większe szanse na usterkę mają użytkownicy diesli. Ich auta mają też przeważnie wyższe przebiegi. W 1.8 TDCi pojawiają się wycieki oleju, pękanie rur dolotowych czy zużycie turbosprężarki, jednak ogólnie nie jest to zły silnik. Co do korozji: jest dużo lepiej niż w Escorcie czy Mondeo I i II, ale widzi się coraz więcej Focusów z dziurawymi progami. Po zakupie radzimy odżałować ok. 800 zł na zabezpieczenie podwozia: zwróci się to przy odsprzedaży.

POLECANY SILNIK

1.6: poj.: 1596 cm3, moc: 100 KM, maksymalny moment obr.: 145 Nm, prędkość maks.: 185 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,4 s, średnie zużycie paliwa: 6,8 l/100 km

Ford Focus: typowe usterki

  • Korozja - zaczyna powoli zjadać błotniki i progi.
  • Słabe koła zamachowe w TDCi.
  • Usterki klimatyzacji
  • Falowanie obrotów.

Honda Civic VI (1995-2000)

Zdjęcie

Honda Civic VI (1995-2000) /Motor
Skąd się biorą tanie auta?

Samochody w Polsce są tańsze niż np. w Niemczech. Zwłaszcza te sprowadzone. Jak to możliwe? Wyjaśniamy krok po kroku. czytaj więcej

Rankingi zapytań w wyszukiwarkach pokazują, że Civic to najpopularniejszy samochód japoński. Polecamy sedana lub 3-drzwiowego hatchbacka, które mają rdzennie japoński rodowód (liftback i kombi pochodzą z Anglii) i wyróżniają się lepszym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Ponadto te modele kupowali w Polsce stateczni i zamożni klienci. Wciąż da się kupić Civica od pierwszego lub drugiego właściciela, ale trzeba pamiętać, że to samochód, który znacznie gorzej od aut europejskich znosi zaniedbania serwisowe. Głowica silnika szybko zniszczy się od pracy na LPG, a skrzynia biegów wymaga regularnej wymiany oleju. Skomplikowane jest też zawieszenie - niewiele kompaktów z porównywalnej półki cenowej ma z przodu układ wielowahaczowy. Polecamy wszystkie silniki benzynowe jakie stosowano w tym modelu ze szczególnym uwzględnieniem 1.5 VTEC-e.

POLECANY SILNIK

1.5 VTEC-e: poj.: 1493 cm3, moc: 114 KM, maksymalny moment obr.: 134 Nm, prędkość maks.: 192 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,4 s, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km

Honda Civic VI: typowe usterki

  • Skorodowane tylne błotniki - efekt zatkanych odpływów wody.
  • Zgrzyty w skrzyni biegów.
  • Wypalone gniazda zaworowe - w silnikach z LPG.

Hyundai Getz (2002-2008)

Zdjęcie

Hyundai Getz (2002-2008) /Motor

Zdjęcie

Nudne i poprawne: wnętrzu Getza przydałby się jakiś ożywiający je akcent. No i lepsze plastiki...
/Motor

Problemem Getza jest to, że nie wyróżnia się w żadnej kategorii. Jedyna ciekawostka dotycząca tego modelu to obecność diesla od Mercedesa w początkowych odmianach (1.5 CRDi - 3-cylindrowy, czyli obcięty 2.0 CDI z klasy A). Później wprowadzono 1.5 CRDi o tej samej pojemności, ale o 4 cylindrach. Benzynowy 1.3 12V to konstrukcja Mitsubishi. My polecamy nowoczesnego i mocnego 1.4 16V ze zmiennymi fazami zaworów. Jednobryłowy kształt Getza poprawia funkcjonalność - w kabinie siedzi się wysoko i wygodnie do niej wsiada. Tylna kanapa jest jednak naprawdę wąska. Jeśli chodzi o jakość, widać kontrast między wysoką trwałością mechaniki i niską usterkowością ogólną, a słabymi plastikami i lakierem podatnym na zarysowania. Najczęściej psują się elementy wyposażenia dodatkowego.

Zdjęcie

Siatka na podłodze bagażnika to przydatne wyposażenie. Jego pojemność wynosi od 255 do 975 litrów. /Motor
Siatka na podłodze bagażnika to przydatne wyposażenie. Jego pojemność wynosi od 255 do 975 litrów.
/Motor

POLECANY SILNIK

1.4: poj.: 1399 cm3, moc: 97 KM, maksymalny moment obr.: 125 Nm, prędkość maks.: 170 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km

Hyundai Getz: typowe usterki

  • Uszkodzenia zamka centralnego - był montowany u dealerów.
  • Zużyte, popękane plastiki, skrzypiące wnętrze.
  • Hałas kasowników luzu zaworów.


Czytaj dalej na następnej stronie: 10 pewniaków za 10 tys. zł, cz. III

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również