Przewodnik po silnikach - Fiat/Opel

Poniedziałek, 13 stycznia 2014 (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Benzynowy: Fiat 0.8-1.4 FIRE (stosują też Alfa Romeo, Lancia, Ford)

  • 4-cylindrowe
  • 8- i 16-zaworowe
  • gaźnik, wtrysk jedno- lub wielopunktowy
  • wolnossące i turbodoładowane
  • do aut małych i kompaktowych


Zdjęcie

Spośród kilkunastu odmian silników FIRE najpopularniejsze to 1.2 i 1.4 (fot.). Ich obsługi może podjąć się praktycznie każdy warsztat. /Fiat
Spośród kilkunastu odmian silników FIRE najpopularniejsze to 1.2 i 1.4 (fot.). Ich obsługi może podjąć się praktycznie każdy warsztat.
/Fiat

Reklama

Rodzina silników FIRE debiutowała blisko 30 lat temu. Pierwsza jednostka z gamy - o pojemności niespełna 1 litra - trafiła w roku 1985 pod maskę Autobianchi Y10 (na rynkach poza Włochami znanego jako Lancia Y10). Chwilę później rozpoczęto ich montaż w Fiatach Uno 45.

Nazwa FIRE to skrót od angielskich słów Fully Integrated Robotized Engine, co ma zwracać uwagę na duży stopień integracji pomiędzy rozmaitymi wersjami silników i możliwość zautomatyzowanej produkcji. Oznaką nowoczesności (w momencie debiutu oczywiście) było zastosowanie wałka rozrządu w głowicy (napędzanego paskiem) i elektronicznego zapłonu. Głowicę wykonano z aluminium, blok silnika jest żeliwny. W pierwszych wersjach za zasilanie odpowiadał gaźnik Webera, z czasem pojawiły się odmiany z wtryskiem jedno-, a później także wielopunktowym.

Używany Fiat Stilo (2001-2007)

Fiat Stilo nie odniósł sukcesu – był za drogi jak na swoją markę i wyglądał zbyt zachowawczo. Ale dziś to ciekawa propozycja. czytaj więcej

Nieustanne rozwijanie gamy silników FIRE jest zresztą wpisane w ich naturę. Pierwotnie oferowana w wersja o pojemności 1,0 litra została szybko uzupełniona o wariant 0.8 (do napędu pierwszej Pandy), z czasem także 1.1, 1.2 i 1.4. Obok odmian 8-zaworowych pojawiły się też wersje 16V. W jednostkach 1.4 zaczęto także stosować turbodoładowanie - najmocniejszy silnik z rodziny FIRE rozwija 180 KM. Silniki, choć konstrukcyjnie już niemłode ,z powodzeniem stosowane są dzisiaj. Wyróżniają się stosunkowo wysoką niezawodnością, niewielkim zużyciem paliwa, a prosta konstrukcja i duża popularność sprawiają, że koszty serwisowania na tle konkurencji są bardzo niskie.

Najnowszym stopniem ewolucji silników FIRE, mocno już odległym od pierwowzoru, są jednostki z elektrohydraulicznym rozrządem MultiAir.

Eksploatacja i typowe usterki

Spośród szerokiej gamy silników FIRE, najczęściej spotyka się wersję 1.2, nieco rzadziej także 1.1 i 1.4. Mocną stroną jednostek jest duża trwałość, nawet przy przebiegach przekraczających 200 000 km nie widać oznak granicznego zużycia. Warto zwrócić uwagę na usterki spowodowane bieżącą eksploatacją.

Problemy z olejem

Duże zużycie oleju w silnikach 1.4, poważne wycieki w mniejszych jednostkach - to wszystko nakazuje częstą kontrolę poziomu. Walka z tymi defektami jest uciążliwa i nie przynosi długotrwałego efektu.

Uszkodzenie alternatora

Alternator jest wrażliwy na wilgoć, w niektórych modelach (przede wszystkim Punto) awarie tego elementu są na porządku dziennym.

Pasek rozrządu

Silnik 1.2 16V jest bardzo wrażliwy na przeciągnięcie terminu wymiany. Wersja 8V jest bezkolizyjna.

Dane techniczne: Fiat 0.8-1.4 FIRE cz. I

Wersja0.8 – 341.0 – 451.0 – 451.1 – 571.1 – 54
Zasilaniegaźnikgaźnikwtr. jednopunkt.gaźnikwtr. jednopunkt.
Poj. skokowa769 cm3999 cm3999 cm31108 cm31108 cm3
Układ cyl./zaworyR4/8R4/8R4/8R4/8R4/8
Moc maksymalna34 KM/525045 KM/500045 KM/500057 KM/550054 KM/5000
Maks. moment obr.57 Nm/300080 Nm/275075 Nm/325089 Nm/300086 Nm/2750
Rozrządz paskiemz paskiemz paskiemz paskiemz paskiem

Dane techniczne: Fiat 0.8-1.4 FIRE cz. II

Wersja1.2 – 601.2 – 751.2 16V – 801.4 – 771.4 16V – 105
Zasilaniewtr. jednopunkt.wtr. wielopunkt.wtr. jednopunkt.wtr. wielopunkt.wtr. jednopunkt.
Poj. skokowa1242 cm31242 cm31242 cm31368 cm31368 cm3
Układ cyl./zaworyR4/8R4/8R4/16R4/8R4/16
Moc maksymalna60 KM/500075 KM/600080 KM/500077 KM/6000105 KM/6500
Maks. moment obr.102 Nm/2500106 Nm/4000114 Nm/4000115 Nm/3250130 Nm/4000
Rozrządz paskiemz paskiemz paskiemz paskiemz paskiem

Modele z silnikiem FIRE

  • Alfa Romeo MiTo: od 09.2008
  • Alfa Romeo Giulietta: od 04.2010
  • Fiat Cinquecento: 10.1994-01.1998
  • Fiat Seicento: 01.1998-01.2010
  • Fiat Uno: 04.1985-10.2002
  • Fiat Panda I: 01.1986-07.2004
  • Fiat Panda II: 03.2009-09.2012
  • Fiat Panda III: od 02.2012
  • Fiat 500: od 10.2007
  • Fiat 500L: 09.2012
  • Fiat Punto I: 09.1993-09.1999
  • Fiat Punto II: 09.1999-01.2008
  • Fiat Grande Punto/Punto: od 10.2005
  • Fiat Siena/Palio Weekend: 09.1998-05.2007
  • Fiat Idea: 12.2003-07.2012
  • Fiat Tipo: 01.1988-04.1995
  • Fiat Stilo: 02.2002-11.2006
  • Fiat Bravo/Brava: od 10.1995
  • Ford Ka: od 10.2008
  • Lancia Y10: 03.1985-12.1995
  • Lancia Y: 11.1995-09.2003
  • Lancia Ypsilon I/II: od 10.2003
  • Lancia Musa: 10.2004-07.2012
  • Lancia Delta: od 09.2008


Ocena

Zaawansowany wiek konstrukcji nie jest problemem - wręcz przeciwnie. Silniki FIRE są doskonale "rozpracowane" przez mechaników, części zamienne - łatwo dostępne i niedrogie, a awaryjność nie jest duża. Dynamika większości odmian nie rzuca na kolana, ale rekompensowane jest to małym zużyciem paliwa.

☆☆

Alternatywa

W przypadku młodszych aut, warto zastanowić się nad turbodieslem 1.3. Montowano go w zbliżonej gamie modelowej.

Wysokoprężny: Fiat/Opel 1.3 MultiJet/CDTI (stosują też Alfa Romeo, Lancia, Ford, Suzuki)

  • 4-cylindrowy
  • 16-zaworowy
  • common rail
  • turbo
  • do aut małych i kompaktowych


Zdjęcie

Silniki produkowane w Bielsku-Białej noszą oznaczenia wielu producentów, ale nie różnią się konstrukcją. /Opel
Silniki produkowane w Bielsku-Białej noszą oznaczenia wielu producentów, ale nie różnią się konstrukcją.
/Opel

Podstawowy silnik Diesla koncernów Fiata i Opla powstaje w Bielsku-Białej. Jest to pierwsza jednostka, która w 2003 r. opuściła zakłady Fiat-GM Powertrain Polska. Dziś współpraca obu firm mocno się rozluźniła, ale silniki powstają nieustannie.

Kupujemy używanego Fiata - poradnik kupującego

Z generacji na generację jakość Fiatów poprawia się, ale i tak należą one do grupy samochodów o najwyższym spadku wartości. Warto z tego skorzystać. czytaj więcej

Jest to jeden z najmniejszych samochodowych diesli na świecie. Przy pojemności niespełna 1,3 litra i czterech cylindrach uwagę zwraca konieczność niezwykle precyzyjnego sterowania wtryskiem paliwa. Jest to tym trudniejsze, że w każdej wersji dawka paliwa dzielona jest na mniejsze porcje (najpierw do 5, od 2009 r., wraz z rozpoczęciem produkcji zmodernizowanej odmiany,do 8 na cykl). To "zmiękcza" pracę silnika i ogranicza emisję spalin. Podstawowe odmiany silnika wyposażone są w turbosprężarkę o stałej geometrii, najmocniejsze wersje mają sprężarkę o zmiennej geometrii kierownic spalin. Diesle 1.3 trafiają do niezwykle szerokiej gamy samochodów - od miejskich po kombivany. Montowane są w autach wielu producentów, zatem w zależności od marki oferowane są pod nazwą MultiJet i CDTI, ale też m.in. JTDM, DDiS, TDCi.

Eksploatacja i typowe usterki

Jak na dość skomplikowaną konstrukcję i typowy sposób eksploatacji (te silniki ponadprzeciętnie często wykorzystywane są w brutalnie traktowanych autach służbowych i niewielkich dostawczych) niezawodność jednostek z Bielska trzeba ocenić wysoko. Cieszy także niewielkie zużycie paliwa, w autach miejskich w realnych warunkach drogowych niewiele przekraczające 4 l/100 km.

Napinacz łańcucha rozrządu

Silnik jest wrażliwy na obniżenie poziomu oleju silnikowego - jego braki powodują niewłaściwą pracę napinacza łańcucha, rozrząd może wręcz przeskoczyć. Z tego samego powodu nie warto oszczędzać, kupując olej niskiej jakości czy na przeciąganiu terminu jego wymiany. W przypadku tego silnika ma to kosztowne konsekwencje.

Wycieki spod termostatu

Niewielki, ale niezauważony w porę wyciek cieczy chłodzącej może doprowadzić do przegrzania silnika. Trzeba kontrolować poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym.

Przyspieszone zużycie sprzęgła

Efekt zbyt częstego agresywnego traktowania auta, "strzelania" ze sprzęgła.

Dane techniczne: Fiat/Opel 1.3 MultiJet/CDTI

Wersja1.3 – 701.3 – 751.3 – 851.3 – 901.3 – 95
Zasilaniecommon
rail
common
rail
common
rail
common
rail
common
rail
Poj.
skokowa
1248 cm31248 cm31248 cm31248 cm31368 cm3
Układ cyl./
zawory
R4/16R4/16R4/16R4/16R4/16
Moc
maksymalna
70 KM/400075 KM/400085 KM/3500-400090 KM/400095 KM/4000
Maks.
moment
obr.
125-180 Nm/
1500-1700
145-190 Nm/
1500-2000
200 Nm/
1750
200 Nm/
1750
180-210 Nm/
1500-1750
Rozrządłańcuchowyłańcuchowyłańcuchowyłańcuchowyłańcuchowy

Modele z silnikiem 1.3 MultiJet/CDTI

  • Fiat Panda II: 09.2003-09.2012
  • Fiat Panda III: Od 02.2012
  • Fiat 500: od 10.2007
  • Fiat Punto II: 06.2003-01.2008
  • Fiat Grande Punto/Punto: od 10.2005
  • Fiat Idea: 10.2005-07.2012
  • Fiat Linea: od 06.2007
  • Fiat Doblo: od 05.2004
  • Alfa Romeo MiTo: od 09.2008
  • Lancia Ypsilon I/II: od 09.2006
  • Lancia Musa: 10.2004-06.2007
  • Opel Agila A/B: od 08.2003
  • Opel Corsa C/D: od 06.2003
  • Opel Astra H/J: od 08.2005
  • Opel Meriva A/B: od 09.2003
  • Opel Tigra TwinTop: 06.2004-04.2009
  • Ford Ka: od 10.2008
  • Suzuki Wagon R+: 09.2003-03.2006
  • Suzuki Ignis II: 09.2003-12.2007
  • Suzuki Splash: od 01.2008
  • Suzuki Swift III/IV: od 08.2005


Ocena

Jeśli nie zaniedbuje się właściwej obsługi okresowej, silnik nie stwarza poważnych problemów eksploatacyjnych. Docenić trzeba małe zużycie paliwa.

☆☆

Alternatywa

W przypadku większych aut - turbodiesle 1.9. Gdy osiągi nie mają kluczowego znaczenia, podstawowe silniki benzynowe.


Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również

  • Jak dobrze sprzedać samochód? Część 2. – jak przygotować ogłoszenie

    Podpowiadamy, jak przygotować auto, a następnie ogłoszenie, żeby jak najskuteczniej dotrzeć do klientów i sprawnie sprzedać samochód. więcej