Przewodnik po silnikach - Fiat/Opel

Poniedziałek, 13 stycznia 2014 (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Wysokoprężny: Fiat/Opel 1.9 JTD/MultiJet/CDTI (stosują też Alfa Romeo, Lancia, Suzuki, Saab, Cadillac)

  • 4-cylindrowe
  • 8- i 16-zaworowe
  • common rail
  • turbo lub biturbo
  • do szerokiej gamy aut


Zdjęcie

Szesnastozaworowe głowice pojawiły się w 2002 r., ale nawet później oferowano odmiany z dwoma zaworami na cylinder. /Alfa Romeo
Szesnastozaworowe głowice pojawiły się w 2002 r., ale nawet później oferowano odmiany z dwoma zaworami na cylinder.
/Alfa Romeo

Reklama

Fiat ma duże doświadczenie z dieslami z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Był pierwszym producentem, który zastosował takie rozwiązanie w seryjnym aucie osobowym - Cromie z 1986 roku. Pierwsze podejście nie wypadło specjalnie dobrze - niska kultura pracy odstraszała klientów.

Za to pierwszy silnik z wtryskiem common rail na świecie - 1.9 JTD - odniósł prawdziwy sukces. Jednostka z miejsca przekonywała miękką pracą, niezłymi osiągami i niewielkim zużyciem paliwa. Właśnie dlatego jednostki tego typu zrobiły taką karierę.

Silnik 1.9 JTD zadebiutował w 1997 roku jako źródło napędu Alfy Romeo 156. Początkowo miał 8 zaworów na cylinder i turbosprężarkę o stałej geometrii. Moc maksymalna wynosiła 105 KM.

Fiat Bravo 1.6 Multijet 120 KM Street - test

Street jest topową odmianą wyposażenia Fiata Bravo z rocznika 2013. Co oferuje? czytaj więcej

Od 2002 r. rozpoczęto montaż zmodernizowanych silników, z 16-zaworową głowicą i wtryskiem kolejnej generacji, pozwalającym na podział dawki w cyklu na mniejsze porcje - dało to początek nazwie MultiJet. Produkcja tej jednostki przypada na okres współpracy pomiędzy Fiatem i koncernem GM, stąd jednostka montowana jest w wielu Oplach czy Saabach. W 2005 r. rozpoczęto także jej wytwarzanie w zakładach GM w niemieckim Kaiserslautern. Najmocniejsze wersje zostały wyposażone w podwójne doładowanie - znalazły zastosowanie w Saabach 9-3, Cadillacach BLS i Lanciach Deltach. Rozwijają około 100 KM z jednego litra pojemności skokowej.

Eksploatacja i typowe usterki

Turbodiesle 1.9 produkowane przez Fiata i Opla cieszą się bardzo dobrą renomą. Po wielu latach od ich debiutu można z całą pewnością stwierdzić, że są pozbawione poważnych wad konstrukcyjnych utrudniających czy podnoszących koszty codziennej eksploatacji. Do przebiegów rzędu 200 000 km zwykle nie wymagają od właścicieli nakładów finansowych, później wchodzą w rachubę koszty związane z naprawą/wymianą elementów podlegających rutynowemu zużyciu. Do zalet zaliczają się też niezłe osiągi praktycznie wszystkich wersji oraz niewielkie zużycie paliwa. Jednostki z pierwszego okresu produkcji nie zachwycają kulturą pracy, poprawa nastąpiła wraz z wprowadzeniem wersji MultiJet (i równoległych). Te silniki pracują cicho i gładko.

Aparatura wtryskowa

Silniki JTD słyną z dużej trwałości wtryskiwaczy i pompy wysokiego ciśnienia. Usterki przy przebiegach rzędu 150 000 km nakazują raczej na zwrócenie uwagi na czystość układu paliwowego. Gdy jest zanieczyszczony, regeneracja wtrysków nie wystarczy na długo.

Koło dwumasowe

Typowa usterka wielu diesli, częściej trapi wersje po zmianach z 2002 roku, ale koszt wymiany i tak nie jest wysoki.

Dane techniczne: Fiat/Opel 1.9 JTD/MultiJet/CDTI cz. I

Wersja1.9 – 801.9 – 1051.9 – 1151.9 – 1201.9 – 140
Zasilaniecommon railcommon railcommon railcommon railcommon rail
Poj.
skokowa
1910 cm31910 cm31910 cm31910 cm31910 cm3
Układ cyl./
zawory
R4/8R4/8R4/8R4/8R4/16
Moc
maksymalna
80 KM/4000105 KM/4000115 KM/4000120 KM/4000140 KM/4000
Maks.
moment
obr.
195 Nm/1500200 Nm/2000205 Nm/1500280 Nm/2000305 Nm/2000
Rozrządz paskiemz paskiemz paskiemz paskiemz paskiem

Dane techniczne: Fiat/Opel 1.9 JTD/MultiJet/CDTI cz. II

Wersja1.9 – 1501.9 – 1701.9 – 1801.9 – 190
Zasilaniecommon railcommon railcommon railcommon rail
Poj. skokowa1910 cm31910 cm31910 cm31910 cm3
Układ cyl./ zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna150 KM/4000170 KM/4000180 KM/3700190 KM/4000
Maks. moment obr.320 Nm/2000330 Nm/2000400 Nm/2000400 Nm/2000
Rozrządz paskiemz paskiemz paskiemz paskiem

Modele z 1.9 JTD/CDTI

  • Alfa Romeo 145/146: 02.1999-01.2001
  • Alfa Romeo 147: 11.2000-03.2010
  • Alfa Romeo 156: 09.1997-09.2005
  • Alfa Romeo 159: 09.2005-11.2011
  • Alfa Romeo GT: 11.2003-09.2010
  • Fiat Punto II: 09.1999-09.2005
  • Fiat Grande Punto: od 10.2005
  • Fiat Bravo/Brava: 12.1998-10.2001
  • Fiat Stilo: 10.2001-11.2006
  • Fiat Sedici: od 06.2006
  • Fiat Croma II: 06.2005-12.2010
  • Fiat Multipla: 04.1999-06.2010
  • Fiat Doblo: 10.2001-02.2010
  • Lancia Delta: od 01.2009
  • Lancia Lybra: 07.1999-10.2005
  • Lancia Musa: 10.2004-06.2007
  • Opel Astra H: 09.2004-11.2010
  • Opel Zafira B: 07.2005-10.2011
  • Opel Vectra C: 04.2004-07.2008
  • Opel Signum: 04.2004-07.2008
  • Suzuki SX4: od 06.2006
  • Saab 9-3 II: 09.2004-12.2011
  • Saab 9-5: 09.2005-02.2010
  • Cadillac BTS: 04.2006-12.2010


Ocena

Bardzo udana rodzina silników. Elementy ulegające naturalnemu zużyciu nie są drogie i nie stwarzają problemów przy wymianie. W autach, w których jednostki były montowane stanowiły zwykle optymalną wersję napędową.

☆☆

Alternatywa

W niektórych modelach nowsze diesle 2.0, ale silniki 1.9 są na tyle dobre, że trudno znaleźć lepszą alternatywę.

Wysokoprężny: Fiat/Opel 2.0 MultiJet/CDTI (stosują też Alfa Romeo, Lancia, Chevrolet, Suzuki, Saab)

  • 4-cylindrowe
  • 16-zaworowe
  • common rail
  • turbo i biturbo
  • do szerokiej gamy aut


Zdjęcie

Fiat/Opel 2.0 MultiJet/CDTI /Fiat

Zwiększenie średnicy cylindrów z 82 do 83 mm przyniosło wzrost pojemności skokowej silnika 1.9 MultiJet do blisko dwóch litrów, w efekcie czego powstały nowe silniki 2.0 MultiJet/CDTI. Standardem we wszystkich wersjach są szesnastozaworowe głowice, sprężarki o zmiennej geometrii i filtry cząstek stałych.

Efektem "rozwodu" koncernów przy produkcji silników jest większe zróżnicowanie wersji - odmiany stosowane w autach włoskiej firmy nie mają 100-procentowych odpowiedników wśród aut Opla i pochodnych. Tych drugich jest o więcej, produkowane są zarówno odmiany "ekologiczne" o mocy 110 KM jak i usportowione, z podwójnym doładowaniem, rozwijające 195 KM. We włoskich autach stosowane są odmiany "środka" od 135 do 170 KM. Jest także rozdzielność produkcji - silniki Opla produkowane są w Niemczech, Fiata - we Włoszech.

Eksploatacja i typowe usterki

Silniki cieszą się dobrą opinią. Podobnie jak w mniejszych jednostkach 1.9, wytrzymałość wtryskiwaczy sięga 300 000 km, bardzo trwałe (choć drogie w wymianie) są koła dwumasowe. Mocną stroną wszystkich wersji jest wysoka dynamika, słabsze odmiany zadowalają się małymi ilościami paliwa.

Klapy w kolektorze dolotowym

Ich uszkodzenia to problem głównie silników produkowanych przez Opla. W Fiatach tylko niektóre wersje są w nie wyposażone.

Obudowa termostatu

Jej pęknięcia to częsta przypadłość przede wszystkim silników montowanych w Alfach Romeo.

Usterki EGR

Awarie zaworu recyrkulacji to częsta przypadłość diesli, niestety także wszystkich odmian silnika 2.0 MultiJet/CDTI.

Dane techniczne: Fiat/Opel 2.0 MultiJet/CDTI cz. I

Wersja2.0 – 1102.0 – 1202.0 – 1352.0 – 136
Zasilaniecommon railcommon railcommon railcommon rail
Poj. skokowa1956 cm31956 cm31956 cm31956 cm3
Układ cyl./ zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna110 KM/4000120 KM/4000135 KM/3500136 KM/3500
Maks. moment obr.260 Nm/1750300 Nm/1750320 Nm/1500350 Nm/1750
Rozrządz paskiem zęb.z paskiem zęb.z paskiem zęb.z paskiem zęb.

Dane techniczne: Fiat/Opel 2.0 MultiJet/CDTI cz. II

Wersja2.0 – 1602.0 – 1652.0 – 1702.0 – 195
Zasilaniecommon railcommon railcommon railcommon rail
Poj. skokowa1956 cm31956 cm31956 cm31956 cm3
Układ cyl./ zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna160 KM/4000165 KM/4000170 KM/4000195 KM/3500
Maks. moment obr.350 Nm/1750360 Nm/1750360 Nm/1750400 Nm/2000
Rozrządz paskiem zęb.z paskiem zęb.z paskiem zęb.z paskiem zęb.
Używany Opel Insignia (2008-)

Insignia była punktem zwrotnym we współczesnej historii Opla. Atrakcyjna stylizacja i nowoczesna technika umożliwiła powrót do walki w klasie średniej, zdominowanej przez VW i Forda. czytaj więcej

Modele z 2.0 MultiJet/CDTI

  • Alfa Romeo 159: 05.2009-11.2011
  • Alfa Romeo Giulietta: od 04.2010
  • Fiat Bravo: od 09.2008
  • Fiat Freemont: od 08.2011
  • Fiat Sedici: od 06.2006
  • Fiat Doblo: od 02.2010
  • Lancia Delta: od 09.2008
  • Opel Astra: od 12.2009
  • Opel Cascada: od 03.2013
  • Opel Insignia: od 07.2008
  • Chevrolet Cruze: od 05.2009
  • Chevrolet Malibu: od 04.2012
  • Suzuki SX4: od 07.2009
  • Saab 9-5: 05.2010-12.2011


Ocena

Trwałość podzespołów jest wysoka, ale jak już trzeba coś wymienić, koszty są duże. To największy minus. Poza tym silniki zbierają pozytywne oceny, a w szerokiej gamie odmian każdy znajdzie optymalny wybór dla siebie.

☆☆

Alternatywa

Dla rodziny modeli Fiata - silniki 2.4 JTD. Dla Opli i pochodnych trudno znaleźć jednostki o zbliżonych właściwościach.

Podsumowanie

Opisywane jednostki należą do rekordzistów pod względem szerokiej gamy zastosowań - montowane są do kilkudziesięciu modeli różnych klas. Wyróżniają się solidną budową, wolną od wad konstrukcyjnych. Do serwisów trafiają raczej z konieczności wymiany zużytych elementów niż z powodu nagłej awarii.


Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: producenci

Używany Opel Vectra B (1995-2002) - OPINIE

Używane: Fiat Bravo II, Seat Leon II - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również