Przewodnik po silnikach Mercedesa

Poniedziałek, 23 grudnia 2013 (17:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Wysokoprężny: 200-220 CDI OM 611

  • 4-cylindrowy
  • 16-zaworowy
  • common rail
  • turbo
  • do samochodów klasy średniej, wyższej i dostawczych


Rok 1997 w długiej historii Mercedesów z silnikami Diesla przyniósł poważną nowość: po raz pierwszy zastosowano silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common rail. Został on zastosowany w ówczesnej, pierwszej generacji klasy C z nadwoziem kombi. Po raz pierwszy pojawiło się też stosowane do dzisiaj oznaczenie "CDI".

Reklama

Używany Mercedes Vito W638 (1996-2003)

Większość użytkowników Vito wypowiada się o swoim aucie, nie kryjąc rozczarowania. Po części wynika to jednak z wygórowanych oczekiwań względem marki Mercedes. czytaj więcej

Silnik nosi oznaczenie OM 611. Ma cztery cylindry i pojemność skokową 2,2 litra, w pierwotnym wcieleniu rozwijał 125 KM i 300 Nm. W porównaniu z poprzednikiem (OM 604) oznaczało to przyrost mocy o 30 proc., a momentu obrotowego aż o 100 proc., przy nominalnie niższym o 10 proc. zużyciu paliwa. Układ wtrysku pracuje przy maksymalnym ciśnieniu 1350 barów. Początkowo w silnikach montowano turbosprężarki o stałej geometrii, od 1999 roku zaczęto stosować sprężarki z regulowanym ustawieniem kierownic spalin (minimalnie zmniejszono także pojemność skokową (z 2151 na 2148 cm³). Układ rozrządu napędzany jest łańcuchem, w głowicy są dwa wałki, na każdy cylinder przypadają cztery zawory.

Rodzina silników OM 611 rozrosła się do kilku odmian różniących się parametrami. W autach osobowych (klasach C i E) montowane były w modelach z oznaczeniem 200 CDI (moce 102-115 KM) i 220 CDI (125-143 KM), do tego dochodzą jeszcze warianty o mocach 82, 102 napędzające dostawcze Vito, Viano i Sprintery oraz 122 KM w Vito i Viano, a także 129 KM w Sprinterze.

W 2002 roku - wraz z debiutem klasy E szeregu W 211 - wprowadzono do produkcji następną generację silników czterocylindrowych oznaczoną kodem OM 646 (oraz pochodnych 2.7 OM 647 i 3.2 OM 648). Pomimo zachowania identycznych pojemności skokowych, około 80 proc. części składowych jest nowa.

270/320 CDI (OM 612/OM 613)

Uzupełnieniem rodziny silników OM 611 są jednostki o pięciu cylindrach oznaczone OM 612 i sześciocylindrowe OM 613. We wszystkich silnikach identyczna jest pojemność jednego cylindra, zatem pojemność wersji OM 612 wynosi 2,7 litra a OM 613 - 3,0 litra. Stosowane są w modelach oznaczonych symbolami 270 CDI (moce 156-170 KM) i 320 CDI (197 KM). Do tego dochodzi jeszcze 3-litrowy OM 612 (231 KM) napędzający model C 30 CDI AMG.

Eksploatacja i typowe usterki

Mercedesowskie diesle wcześniejszych generacji słynęły z niebywałej trwałości. Z uwagi na bardziej skomplikowaną i nowocześniejszą konstrukcję jednostki OM 611, problemy pojawiają się nieco częściej - zwyczajnie więcej elementów ma "szansę" się popsuć. Na szczęście poważne awarie i tak nie zdarzają się zbyt często. Układ korbowo-tłokowy ma dużą trwałość, turbosprężarki czy koła dwumasowe również zwykle wytrzymują kilkaset tysięcy kilometrów. Warto jednak mieć na uwadze, że przebiegi samochodów podawane w ofertach rzadko kiedy mają cokolwiek wspólnego z rzeczywistością. W przypadku wyboru auta z silnikiem CDI trzeba kierować się oceną stanu technicznego konkretnego egzemplarza.

Trudności z uruchamianiem

Związane są zwykle ze zużyciem pompy wysokiego ciśnienia, ewentualnie innych elementów układu wtryskowego (zaworów, wtryskiwaczy).

Awarie kolektora dolotowego

W wielu wersjach w układzie dolotowym montowane były klapki, których zamknięcie powodowało zwiększenie zawirowania powietrza docierającego do cylindrów, a to poprawiało wymieszanie go z paliwem. Usterki tego elementu dają efekt w postaci wyraźnego spadku mocy silnika, wolniejszego wkręcania na obroty.

Termostat

Silniki CDI generalnie nagrzewają się dość powoli, jeśli jednak nawet po kilkunastu kilometrach silnik nie osiąga właściwej temperatury, należy liczyć się z koniecznością wymiany termostatu.

Modele z silnikiem OM 611

4-cylindrwe silniki trafiały do aut osobowych klas C i E oraz aut dostawczych, pochodne silniki 5- i 6- cylindrowe także do większych modeli.

  • Mercedes klasy C W202: 09.1997-05.2000
  • Mercedes klasy C W203: 05.2000-02.2007
  • Mercedes klasy E W210: 06.1998-03.2002
  • Mercedes klasy V: 03.1999-07.2003
  • Mercedes Sprinter: 04.2000-05.2006


Ocena

Bardzo dobry silnik jak na swoje czasy - z niedrogim w eksploatacji systemem wtryskowym i trwałymi elementami układu korbowo-tłokowego.

☆☆

Alternatywa

W przypadku klasy E zamiast wersji 220 CDI warto rozważyć wybór odmiany 270 CDI.

Używany Mercedes klasy A W168 (1998-2004) - OPINIE

Używany Mercedes CL C140 (1992-1998) - YOUNGTIMERY I ZABYTKI

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również