Przewodnik po silnikach Mercedesa

Poniedziałek, 23 grudnia 2013 (17:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Wysokoprężny: 200-250 CDI OM 651

  • 4-cylindrowy
  • 16-zaworowy
  • common rail
  • turbo lub biturbo


W 2008 r. zaprezentowano nową generację turbodiesli Mercedesa, o oznaczeniu OM 651. Początkowo oferowano jednostkę o pojemności 2,2 litra, a od 2011 roku rodzinę uzupełniła jednostka 1.8. W obu wersjach identyczna jest średnica cylindrów, mniejszy silnik ma krótszy skok tłoka (83 mm zamiast 99). Stopień sprężania w jednej i drugiej wersji wynosi 16,2:1.

Reklama

Jednostka debiutowała w swojej najmocniejszej postaci, rozwijającej 204 KM. Trafiła ppod maskę modelu C 250 CDI. Silnik miał podwójne doładowanie i piezoelektryczne wtryskiwacze Delphi. Takie same rozwiązania (biturbo i piezoelektryczne wtryskiwacze) zastosowano nieco później także w słabszej, 170-konnej odmianie 220 CDI. I o ile z doładowaniem większych problemów nie było, to wtryskiwacze przysparzały wiele problemów. Na tyle poważnych, że od 2011 roku wersja 220 CDI, a od 2012 także 250 CDI, otrzymała konwencjonalne wtryskiwacze elektromagnetyczne.

W słabszych wersjach (do 200 CDI/143 KM włącznie) od początku stosowano mniej kłopotliwe wtryskiwacze elektromagnetyczne. Silniki te miały także jedną sprężarkę o zmiennej geometrii.

Silnik OM 651 zastąpił szeroką gamę silników starszej generacji - cztero-, pięcio- i sześciocylindrowych, montowanych wzdłużnie i poprzecznie od aut kompaktowych po dostawcze.

Eksploatacja i typowe usterki

Cieniem na reputacji silników OM 651 położyły się kłopoty z piezowtryskiwaczami. Skala problemu okazała się olbrzymia, aby sprostać napływającym w początkowym okresie produkcji roszczeniom gwarancyjnym trzeba było wstrzymać bieżącą produkcję silników. Trzeba przyznać, że Mercedes sumiennie starał się sprostać problemowi, wymieniając wadliwe elementy na gwarancji. Silniki z konwencjonalnymi wtryskiwaczami nie stwarzały tego typu problemów.

Wtryskiwacze piezoelektryczne

Niemal powszechna awaria jednostek z pierwszych okresu produkcji. Auta w czasie jazdy przechodziły w tryb serwisowy, ale zdarzały się też przypadki nagłego wyłączenia silnika w trakcie jazdy. Obecnie skala zjawiska jest niewielka.

Łańcuch rozrządu

Wraz ze wzrostem przebiegów aut z silnikami OM 651 pojawia się coraz więcej sygnałów o problemach z łańcuchem rozrządu. Wymiana jest kłopotliwa, łańcuch znajduje się z tyłu silnika.

Nieszczelności pompy wody

Kolejny problem narastający z wiekiem aut.

Modele z silnikiem OM 651

Jednostka OM 651 ma niezwykle szerokie zastosowanie, od modeli kompaktowych po limuzyny, auta sportowe a nawet dostawcze.

Mercedes CLA 200 Edition 1 - test

Mercedes CLA, czterodrzwiowy sedan o cechach coupe opracowany w oparciu m.in. o model klasy A, zwraca na siebie uwagę, jak mało które auto. Ale wygląd to w samochodzie nie wszystko... czytaj więcej

  • Mercedes klasy A W176: od 06.2012
  • Mercedes klasy B W246: od 11.2011
  • Mercedes klasy C W204: od 08.2008
  • Mercedes GLA: od 09.2013
  • Mercedes klasy E W212: od 01.2009
  • Mercedes GLK: od 12.2008
  • Mercedes CLA: od 01.2013
  • Mercedes SLK R172: od 01.2012
  • Mercedes CLS C218: od 04.2011
  • Mercedes klasy M W166: od 06.2011
  • Mercedes klasy S W221: 01.2011-07.2013
  • Infiniti Q50: od 05.2013
  • Mercedes Vito W639: od 09.2010
  • Mercedes Sprinter: od 03.2009


Ocena

Pionierski pod wieloma względami silnik wpędził Mercedesa w spore kłopoty. Początkowe awarie wersji 220 i 250 CDI podkopały zaufanie do marki.

☆☆

Alternatywa

Z uwagi na szeroką gamę, największa rywalizacja rozstrzyga się wewnątrz rodziny. Słabsze wersje są trwalsze.

Infiniti Q50 - PIERWSZA JAZDA

Przeczytaj, zanim wybierzesz diesla - PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również