Przewodnik po silnikach Mercedesa

Poniedziałek, 23 grudnia 2013 (17:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Benzynowe: 1.6, 1.8, 2.0 K M 111/M 271

  • 4-cylindrowy
  • 16-zaworowy
  • wtrysk wielopunktowy/bezpośredni
  • kompresor lub turbodoładowanie


Producent z gwiazdą dość ostrożnie podchodził do tematu doładowania w silnikach benzynowych. Postawiono na kompresor zamiast turbosprężarki, jako zapewniający płynne rozwijanie mocy, bez nieprzyjemnego efektu "turbodziury". Efektem był zaprezentowany w 1995 r. silnik M 111 z kompresorem mechanicznym napędzanym paskiem wielorowkowym. Siedem lat później zaprezentowano jego wariant rozwojowy - M 271, produkowany do dziś.

Reklama

Najpopularniejsza wersja M 271 to 1.8 K z wtryskiem wielopunktowym, osiągający w zależności od wersji od 122 do 192 KM. W niektórych modelach stosowano odmianę z bezpośrednim wtryskiem paliwa - wytwarzano ją tylko w latach 2003-2005 i osiągała moc 170 KM. Można ją rozpoznać po oznaczeniu CGI.

Pęd ku zmniejszaniu pojemności zaowocował powstaniem w 2008 r. 1,6 - litrowego M 271 z kompresorem - jego zastosowanie ograniczało się do klasy C W 204 i niezbyt udanego CLC. Nie posiada on wtrysku bezpośredniego. Ostatnią odmianą M 271 jest 1.8 z wtryskiem bezpośrednim, jednak już bez kompresora - po 7 latach zdecydowano się na skorzystanie z dobrodziejstw turbodoładowania. Silnik ten ma od 156 do 204 KM.

Uwaga: najnowsza jednostka 1.6 Turbo, napędzająca np. Mercedesa CLA, nie należy już do rodziny M271, podobnie jak silnik 2.0 T z klasy B.

Eksploatacja i typowe usterki

Poniższe uwagi na temat usterek i eksploatacji dotyczą tylko silników z kompresorem typu M 111 i M 271. Jednostka M 271 turbo jest zbyt nowa, żeby można było jeszcze mówić o jej typowych usterkach - w razie problemów użytkownik korzysta z gwarancji producenta.

Zużycie kompresora

Co się psuje w używanych Mercedesach?

Używane Mercedesy nie mają ostatnio najlepszej opinii. Zasięgnęliśmy porad ekspertów, co psuje się w nich najczęściej i czy aut z gwiazdą trzeba się bać. czytaj więcej

Przez lata był to problem nie do obejścia: zużyty kompresor nie podlegał regeneracji. Na szczęście obecnie jest dużo łatwiej - polscy mechanicy opanowali już technologię przywracania kompresora do życia i ta operacja nie należy do drogich - od 400-500 zł wraz z kosztami demontażu i montażu. Najpopularniejszą usterką kompresora jest zużycie ułożyskowania wirnika oraz awaria jego sprzęgła. Jeśli silnik podczas pracy wydaje niejednostajne wycie, czas na interwencję. Jednak uwaga: równie często za wyjący dźwięk odpowiadają zużyte łożyska alternatora. Można kupić używany kompresor z demontażu za ok. 1200 zł, naprawa sprzęgła w ASO kosztuje ok. 2000 zł, natomiast kompletny, nowy podzespół wymaga niebagatelnego wydatku 6-7 tys. zł. Niestety trwałość kompresora jest mała - to zaledwie ok. 100 tys. km.

Przeskoczenie łańcucha rozrządu

Zużycie łańcucha rozrządu przebiega niestety... bezobjawowo. Potrafi on przeskoczyć nawet po 60-80 tys. km bez wymiany. Szkoda, że zastosowano słaby łańcuch jednorzędowy, na szczęście jego wymiana nie jest przesadnie droga (od ok. 1000 zł). Awaria dotyczy tylko M 271.

Wyciek oleju z nastawnika faz rozrządu

Typowa usterka starszego silnika M 111. Olej cieknący z zespołu elektromagnesów sterujących fazami rozrządu uszkadza wiązkę elektryczną. Skuteczne usunięcie awarii to zadanie czasochłonne, a co najgorsze - nie zawsze możliwe.

Modele z silnikiem 1.6-1.8 K/T (M 111, M 271)

Silnik ten trafia wyłącznie do samochodów marki Mercedes-Benz. Jest zawsze umieszczony wzdłużnie z przodu i napędza tylne koła. Nie występują wersje 4x4, za to popularne są odmiany z automatyczną skrzynią biegów. Wszystkie silniki rodziny M111 i M271 powstają w jednym zakładzie w Niemczech.

  • Mercedes klasy E W210: 06.1997-03.2002
  • Mercedes klasy E W211: 11.2002-12.2008
  • Mercedes klasy C W202: 10.1995-05.2000
  • Mercedes klasy C W203: 05.2002-02.2007
  • Mercedes klasy C W204: od 01.2007
  • Mercedes CLK W208: 06.1997-06.2002
  • Mercedes CLK W209: 06.2002-05.2009
  • Mercedes CLC: 05.2008-06.2011
  • Mercedes SLK R170: 09.1996-04.2004


Ocena

Jeśli już ktoś decyduje się na Mercedesa z kompresorem, powinien koniecznie wybrać nowszą wersję M 271 i zainwestować na początek w wymianę łańcucha rozrządu. Zaletą silnika 1.8 K jest małe spalanie, natomiast od starszych wersji M 111 radzimy trzymać się z daleka.

☆☆

Alternatywa

W starszych modelach można poszukać dwulitrowej wersji 2.0 16V bez doładowania, w nowszych polecamy 2.4 V6.

Używany Mercedes klasy B W245 (2005-2011) - OPINIE

Youngtimery na horyzoncie - SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również

  • Używane Renault Modus (2004-2012) - opinie użytkowników

    Mało popularny mikrovan w dwóch wersjach długości nadwozia i z prostymi silnikami benzynowymi. Sprawdzi się jako pierwsze rodzinne auto. więcej