Przewodnik po silnikach Mercedesa

Poniedziałek, 23 grudnia 2013 (17:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Benzynowe: 2.5-3.5 V6 M 272

  • 6-cylindrowy, widlasty
  • 24-zaworowy
  • wtrysk wielopunktowy lub bezpośredni
  • do aut klasy średniej, wyższej i SUV-ów


Aluminiowa V-szóstka o kodzie fabrycznym M 272 zadebiutowała w 2004 r. jako konstrukcyjny następca starszego silnika M 112 V6, stosowanego od 1998 r. Podstawową zmianą było przejście na układ DOHC (podwójnych wałków rozrządu w głowicach) i zastąpienie układu 3 zaworów na cylinder bardziej powszechnym układem 4-zaworowym. W konstrukcji zastosowano szereg nowoczesnych rozwiązań: ciągłą zmianę faz rozrządu dla wałków zaworów ssących i wydechowych, kolektor ssący o zmiennej długości (tzw. klapki w kolektorze) oraz wałek wyrównoważający, niwelujący wibracje powstałe na skutek szerokiego rozwarcia cylindrów - w V6 stosuje się zwykle kąt 60° (czyli pełen obrót wału podzielony na 6 cyl.), natomiast silnik M 272 ma cylindry rozstawione pod kątem 90°.

Reklama

Większość jednostek z rodziny M 272 ma standardowy wtrysk wielopunktowy w kolektor ssący. W 2006 r. zadebiutowała odmiana z bezpośrednim wtryskiem paliwa - początkowo tylko w Mercedesie CLS, obecnie również m.in. w klasie E W 212 (oznaczenie CGI). Choć w 2010 r. zaprezentowano następcę, czyli rodzinę M 276, silniki z serii M 272 są nadal produkowane.

Eksploatacja i typowe usterki

Silnik M 272 ma tylko jedną typową usterkę. Ale jej usuwanie jest tak kosztowne, a konsekwencje - na tyle poważne, że trudno polecić V-szóstkę Mercedesa w ogóle.

Zużycie zębów wałka wyrównoważającego

Mercedes E 350 BlueTEC 4MATIC Kombi Avantgarde - test

Mercedes ostatnimi czasy nie stosuje żadnych półśrodków i jeśli bierze się za lifting, to na całego. Tak też stało się z klasą E. W teście odmiana E 350 BlueTEC 4MATIC Kombi. czytaj więcej

Awaria jest na tyle powszechna, że w USA wystosowano pozew zbiorowy przeciwko firmie Mercedes, domagając się darmowych napraw wadliwych silników M 272. Wyrobione koła zębate wałka wyrównoważającego przyspieszają pojawienie się poważniejszych awarii: wyrobienia się łańcucha rozrządu, a nawet jego przeskoczenia. Najwięksi pechowcy zniszczyli sobie katalizatory na skutek złego składu mieszanki w cylindrach - powstał on właśnie na skutek nieprawidłowej pracy układu rozrządu. Na usterkę narażone są silniki o numerze seryjnym niższym niż 2729..30 468993. Części do naprawy nie są przesadnie drogie (ok. 1000 zł), ale procedura wymaga wyjęcia silnika z samochodu i rozłożenia go na części pierwsze, co na pewno nie będzie kosztowało mniej niż 3-4 tys. zł. Zalecamy więc sporą ostrożność.

Modele z silnikiem 2.5-3.5 V6 M 272

Silnik M272 jest montowany wzdłużnie z przodu, napędza tylne lub wszystkie cztery koła. Ciasne zabudowanie pod maską mocno utrudnia naprawy.

  • Mercedes klasy C W203: 01.2005-02.2007
  • Mercedes klasy E W211: 03.2005-12.2008
  • Mercedes klasy E W212: od 02.2009
  • Mercedes CLS C219: 10.2004-12.2010
  • Mercedes CLS C218: od 01.2011
  • Mercedes klasy S W221: 10.2005-07.2013
  • Mercedes GLK X204: od 06.2008
  • Mercedes klasy R W251: od 01.2006
  • Mercedes ML W164: 07.2005-05.2011
  • Mercedes ML W166: od 06.2011
  • Mercedes Viano: od 09.2007


Ocena

Jedna usterka kładzie się cieniem na całej reputacji rodziny M 272. Polecamy wyłącznie silniki, w których zastosowano napęd wałka wyrównoważającego pozbawiony wady materiałowej (do sprawdzenia w ASO).

☆☆

Alternatywa

Z niezawodności słynie 5-litrowy silnik V8, ale jego zużycie paliwa sięga 17 l/100 km.

Podsumowanie

Legendarna niezawodność silników Mercedesa przegrała z nowoczesnością, pogonią za wysoką mocą i małym zużyciem paliwa oraz normami emisji spalin. Jednostki napędowe w nowoczesnych Mercedesach mają trwałe układy tłokowo-korbowe, obliczone nawet na 500 tys. km, ale osprzęt psuje się w nich dużo wcześniej, a naprawy do tanich nie należą. Najgorsze lata silników Mercedesa to początek obecnego wieku.

Tekst: Tymon Grabowski, Bartosz Zienkiewicz; zdjęcie: archiwum

Kasowanie komunikatów serwisowych - PORADY

Najmniej i najbardziej rdzewiejące auta - NADWOZIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również