Przewodnik po silnikach - Volkswagen, cz. I

Poniedziałek, 18 listopada 2013 (13:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Benzynowy silnik 1.4

  • 4-cylindrowy
  • 8- lub 16-zaworowy
  • wtrysk wielopunktowy pośredni lub bezpośredni


Przeznaczony do aut małych i kompaktowych.

Reklama

Zdjęcie

Benzynowy silnik 1.4 /Volkswagen

Debiut trzeciej generacji Golfa miał miejsce w 1991 r. - od tego wydarzenia upłynęły już 22 lata, a silnik 1.4, który z początku trafił właśnie do Golfa III, wciąż jest w produkcji - choć wydaje się, że jego dni są policzone, przynajmniej na rynkach zachodnioeuropejskich.

Ten żeliwny silnik z wałem korbowym na pięciu łożyskach początkowo miał jednopunktowy wtrysk paliwa i pojedynczy wałek rozrządu w głowicy. Osiągał zaledwie 60 KM, co nie było oszałamiającym wynikiem. Jednak jego trwałość i niezawodność spowodowały, że był rozwijany na wiele sposobów: dodano mu 16-zaworowy rozrząd i wielopunktowy wtrysk paliwa, a nawet pojawiła się (dość nieudana) odmiana 1.4 FSI z wtryskiem bezpośrednim i łańcuchem rozrządu. Wszystkie pozostałe silniki mają rozrząd napędzany standardowym paskiem zębatym.

Ze względu na swoją prostą konstrukcję, silnik 1.4 często  bywa przerabiany na LPG. Znosi to stosunkowo dobrze, czasem tylko dręcząc falowaniem obrotów i zwiększonym zużyciem oleju.

Uwaga: w Skodzie Fabii I występują dwa rodzaje silnika 1.4: tylko odmiana 16-zaworowa stanowi konstrukcję VW, natomiast 8-zaworowy silnik MPI to pamiętająca zamierzchłe czasy modelu 105-120 jednostka z wałkiem rozrządu w kadłubie.

Eksploatacja i typowe usterki

Ogromna popularność tej jednostki napędowej sprawia, że łatwo zebrać najczęściej występujące usterki. Silnik ten jest pozbawiony istotnych wad konstrukcyjnych, miewa natomiast problemy z trwałością podzespołów. Ostrzegamy przed wadliwym łańcuchem rozrządu w FSI.

Zamarzanie odmy

Niefortunna konstrukcja odpowietrzenia skrzyni korbowej sprawia, że przy naprawdę silnym mrozie (poniżej -15°C) dochodzi w niej do zebrania się korka lodowego. Prowadzi to do spadku ciśnienia oleju i w skrajnym przypadku do zatarcia. Nasza rada: wymieniać odmę raz na 3 lata przed zimą. Koszt tej operacji to tylko 100-120 zł.

Zużyte kasowniki luzu zaworowego

Jeśli silnik 1.4 zaczyna na wolnych obrotach klekotać jak diesel, oznacza to, że prawdopodobnie kasowniki luzu zaworowego niczego już nie kasują - można je wprawdzie dość tanio wymienić, ale większość użytkowników ignoruje to, doraźnie minimalizując problem przez wlanie gęstszego oleju.

Wyrobione pierścienie tłokowe

Podobnie jak starszy 1.3, także silnik 1.4 zużywa nieco oleju - dopóki nie trzeba go zbyt dużo dolewać między wymianami, nie ma powodu do obaw. Niestety zużycie na poziomie 1 l/1000 km wymaga już interwencji mechanika. Częstą przyczyną są wypalone już pierścienie tłoków - nie należą one do trwałych. W takiej sytuacji lepiej poszukać nowego silnika - mechanicy odradzają demontaż wału z jednostki 1.4, ponieważ ma ona miękki, aluminiowy blok, który łatwo się odkształca.

Uszkodzenie czujnika Halla

Auto gaśnie po wjeździe w kałużę? Prawdopodobnie do czujnika położenia wału korbowego dostała się woda. Pomoże tylko wymiana.

Dane techniczne: benzynowy silnik 1.4

Wersje1.4 SPI 8V1.4 MPI 16V1.4 MPI 16V1.4 MPI 16V 1.4 FSI
Zasilaniewtrysk
jednopunktowy
wtrysk
wielopunktowy
wtrysk
wielopunktowy
wtrysk
wielopunktowy
wtrysk
bezpośredni
Pojemność skokowa1390 cm31390 cm31390 cm31390 cm31390 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna60 KM/470075 KM/500085 KM/5000101 KM/600086 KM/5200
Maksymalny moment obrotowy116 Nm/2800128 Nm/3300132 Nm/3800126 Nm/4400130 Nm/3750
Rozrządz paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
łańcuchowy

Modele z silnikiem 1.4:

Silnik ten zadebiutował aż 22 lata temu, ale jest z powodzeniem oferowany do dziś - choć nie znajdziemy go już w samochodach kompaktowych.

Volkswagen Golf IV 08-1997-06.2005:

Zdjęcie

Volkswagen Golf IV /Motor

Volkswagen Lupo 09.1998-07.2005:

Zdjęcie

Volkswagen Lupo /Motor

Skoda Fabia I 12.1999-03.2008:

Zdjęcie

Skoda Fabia I /Motor

Skoda Roomster od 09.2006:

Zdjęcie

Skoda Roomster /Motor

Pozostałe modele z benzynowym silnikiem 1.4

ModelOkres produkcji
Audi A202.2000-08.2005
Seat Arosa05.1997-06.2004
Seat Ibiza II09.1993-02.2002
Seat Ibiza III02.2002-09.2011
Seat Leon I11.1999-06.2006
Seat Leon II06.2006–07.2012
Seat Cordoba I i II06.1994-09.2011
Seat Toledo II07.1999-06.2005
Skoda Fabia IIod 10.2007
Skoda Octavia I/II Tour04.1999-12.2010
Volkswagen Foxod 04.2005
Volkswagen Polo II07.1995-10.2001
Volkswagen Polo III10.2001-09.2011
Volkswagen Polo IVod 06.2009
Volkswagen New Beetle11.2001-04.2011
Volkswagen Golf V/Jetta10.2003-11.2008

Ocena

Zdjęcie

Benzynowy silnik 1.4 /Volkswagen

Za najważniejszą zaletę jednostki 1.4 można uznać brak poważnych wad. Nie zachwyca ani osiągami, ani oszczędnością, za to jest (prawie) zawsze gotowa do pracy, nieźle wytrzymuje współpracę z gazem, a przede wszystkim można ją tanio naprawiać niemal w nieskończoność.

☆☆☆☆

Alternatywa

Radykalnie niskie spalanie to atrybut silnika 1.4 w wersji wysokoprężnej (TDI). Trudno polubić jednak jego dźwięk.

Benzynowy silnik 1.2

  • 3-cylindrowy
  • 6- lub 12-zaworowy
  • wtrysk pośredni lub bezpośredni


Zdjęcie

Benzynowy silnik 1.2 /Skoda

Mniej cylindrów oznacza mniej ruchomych części, niższe opory wewnętrzne i niższy koszt produkcji. Dlatego Volkswagen opracowując silnik do najmniejszych aut w gamie zdecydował się na trzy cylindry w rzędzie. Dla obniżenia kosztów eksploatacji zastosowano również łańcuch rozrządu, ale jak się wkrótce okazało, oszczędności są jedynie iluzoryczne, bo łańcuch wytrzymuje tyle samo, ile pasek.

Silnik ten reklamowano jako obdarzony wyjątkowo wysokim momentem obrotowym (w Fabii nawet nosił nazwę HTP - High Torque Performance). Rzeczywiste wrażenia z jazdy raczej tego nie potwierdzają. Od zeszłego roku w sprzedaży jest wersja wzmocniona do 75 KM (w Skodzie Rapid) oraz odmiana z wtryskiem bezpośrednim (w VW Polo).

Eksploatacja i typowe usterki

Zgrzytanie łańcucha rozrządu

VW przez lata nie wyeliminował problemu wadliwych napinaczy. Zdarza się, że łańcuch potrafi przeskoczyć przy uruchamianiu. W zasadzie należy go wymieniać co 60 tys. km. Kosztuje to ok. 1000 zł.

Wypalone cewki zapłonowe

Jeśli silnik zaczyna dygotać bardziej niż normalnie, trudno zapala i niespodziewanie gaśnie, najczęściej winne są właśnie cewki zapłonowe. Wymiana jednej sztuki kosztuje od ok. 150 zł.

Dane techniczne: benzynowy silnik 1.2

Wersje1.2 6V1.2 12V1.2 12V
Zasilaniewtrysk wielopunktowywtrysk wielopunktowywtrysk wielopunktowy
Pojemność skokowa1198 cm31198 cm31198 cm3
Układ cylindrów/zaworyR3/6R3/12R3/12
Moc maksymalna55-60 KM/475064 KM/540070 KM/5400
Maksymalny moment obrotowy108 Nm/3000112 Nm/3000112 Nm/3000
Rozrządłańcuchowyłańcuchowyłańcuchowy

Modele z silnikiem 1.2:

Silnik 1.2 jest montowany we wszystkich małych modelach grupy VW z wyjątkiem trojaczków Up!/Citigo/Mii oraz Audi A1.

Skoda Fabia II od 10.2007:

Zdjęcie

Skoda Fabia II /Motor

Pozostałe modele z benzynowym silnikiem 1.2

ModelOkres produkcji
Seat Ibiza III02.2002-11.2009
Seat Ibiza IVod 03.2008
Seat Cordoba II10.2002-11.2009
Skoda Rapidod 07.2012
Skoda Roomsterod 05.2006
Skoda Praktikod 03.2007
Volkswagen Foxod 04.2005
Volkswagen Polo III10.2001-11.2009
Volkswagen Polo IVod 06.2009

Ocena

Dla mało wymagających - auto z silnikiem 1.2 dobrze nada się jako codzienny środek transportu. Można z powodzeniem przerobić je na LPG. Usterki nie są poważne, choć czasem potrafią unieruchomić auto.

☆☆☆

Alternatywa

Nieco większy silnik 1.4 pracuje równiej, ale pali podobne ilości paliwa.

Używany Volkswagen Touran I (2003-2010) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również