Przewodnik po silnikach - Volkswagen, cz. I

Poniedziałek, 18 listopada 2013 (13:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Benzynowy silnik 1.2 TSI

  • 4-cylindrowy
  • 8-zaworowy
  • wtrysk bezpośredni
  • turbodoładowanie
  • przeznaczony do aut małych i kompaktowych

Zdjęcie

Benzynowy silnik 1.2 TSI /Volkswagen

Silnik 1.2 TSI został wprowadzony do produkcji w 2009 r. I jest wytwarzany w zakładach Skody. Z założenia miał zastąpić jednostkę 1.6 MPI 102 KM, zapewniając obniżenie zużycia paliwa średnio o 0,9 l/100 km. W silniku zdecydowano się na rozrząd 8-zaworowy, jako tańszy i jednocześnie sprawdzający się w jednostce o mocy 105 KM. W trakcie produkcji pojawiła się też mniej wysilona wersja o mocy 85 KM i niższym momencie (160 zamiast 175 Nm). Z uwagi na liczne zgłaszane problemy z układem napędu rozrządu, producent zdecydował się na zmodernizowanie konstrukcji silnika i wprowadzenie pod koniec 2012 roku do produkcji jednostki wyposażonej już w paskowy rozrząd. Zmodernizowane silniki trafiły jednak tylko do nowowprowadzanych modeli, w autach wprowadzonych na rynek wcześniej montowane są jeszcze starsze wersje z łańcuchem rozrządu.

Reklama

Prosta konstrukcja mechaniczna silnika miała zapewnić niską masę, niskie koszty produkcji oraz mniej kosztowną utylizację. Założenia te udało się zrealizować na piątkę. Jak na jednostkę benzynową, 1.2 TSI może się pochwalić doskonałą oszczędnością przy akceptowalnym poziomie osiągów. Z racji na bezpośredni wtrysk paliwa silnik jest kłopotliwy jeżeli chodzi o przeróbkę na LPG. Wprawdzie niektóre ASO oferują takie rozwiązania, ale w praktyce LPG sprawia tu problemy i lepiej to rozwiązanie omijać.

Eksploatacja i typowe usterki

Jednostka 1.2 TSI należy do nowej generacji silników EA211 (wraz z większą 1.4 TSI), w których wykorzystano wiele rozwiązań sprzyjających oszczędności paliwa. Sprawdzają się one w praktyce, zapewniając rzeczywiście bardzo dobrą ekonomikę. Nawet dość duże auto, jakim jest Skoda Octavia, uzyskuje z tym silnikiem średnie eksploatacyjne zużycie paliwa na poziomie zaledwie 7 l/100 km.

Usterki w rozrządzie

Silniki 1.2 TSI pierwszej serii, a więc wyposażone jeszcze w łańcuchowy napęd rozrządu (nie dotyczy najnowszej Skody Octavii III, Skody Rapid oraz Golfa VII, mających nowy silnik) miewają problemy z rozrządem. Problem tkwi zarówno w hydraulicznym napinaczu łańcucha, jak i samym łańcuchu. Sprawę definitywnie rozwiązało dopiero przejście w zmodernizowanej jednostce na rozrząd z paskiem zębatym.

Wadliwe turbo

W wielu egzemplarzach pojawiały się problemy z turbodoładowaniem. Problem nie dotyczy samej turbosprężarki, lecz układu regulacji ciśnienia, który jest zintegrowany z turbo. Stąd przy naprawie konieczna wymiana całego zespołu. Z reguły awarie tego typu usuwane były jeszcze w okresie gwarancji. Turbosprężarkę wymieniano na nową, teoretycznie wolną od wady.

Nierównomierny bieg jałowy

Części egzemplarzy dotyczy problem nieregularnego biegu jałowego. Usterka jest rozwiązywana poprzez wgranie nowego oprogramowania do komputera sterującego pracą silnika.

Dane techniczne: benzynowy silnik 1.2 TSI

Wersje1.2 TSI – 851.2 TSI – 105
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa1197 cm31197 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/8
Moc maksymalna86 KM/4800105 KM/5000
Maksymalny moment obrotowy160 Nm/1500-3500175 Nm/1550-4100
Rozrządłańcuchowyłańcuchowy

Modele z silnikiem 1.2 TSI:

Jednostka 1.2 TSi zastąpiła silnik 1.6 MPI 102 KM. Montowana jest w wielu modelach, poza najmniejszymi (VW Up!, Skoda Citigo i Seat Mii).

Volkswagen Golf VI 05.2009-11.2012:

Zdjęcie

Volkswagen Golf VI /Motor

Volkswagen Polo od 11.2009:

Zdjęcie

Volkswagen Polo /Motor

Skoda Octavia II od 02.2010:

Zdjęcie

Skoda Octavia II /Motor

Skoda Fabia II od 03.2010:

Zdjęcie

Skoda Fabia II /Motor

Audi A3 04.2010-08.2012:

Zdjęcie

Audi A3 /Motor

Volkswagen Touran II od 05.2010:

Pozostałe modele z benzynowym silnikiem 1.2 TSI

ModelOkres produkcji
Audi A1od 05.2010
Seat Alteaod 04.2010
Seat Ibiza Vod 09.2010
Seat Leon IIod 02.2010
Skoda Roomsterod 03.2010
Skoda Yetiod 09.2009
Volkswagen Caddy IIIod 09.2010
Volkswagen Jetta IVod 02.2011
Volkswagen Polood 11.2009

Ocena

Silnik bardzo oszczędny i po rozwiązaniu problemów z rozrządem oraz turbosprężarką ma szansę jeździć bezawaryjnie. Niestety, z racji na niską pojemność nie ma co oczekiwać trwałości na poziomie starszych jednostek. Nie powinno się oczekiwać od 1.2 TSI większych przebiegów niż 250 tys. km. Silnik raczej nie nadaje się do LPG.

☆☆☆

Alternatywa

W poszukiwaniu niskich kosztów eksploatacji można wybrać jednostkę 1.6 102 KM z LPG.

Benzynowy silnik 1.4 TSI

  • 4-cylindrowy
  • 16-zaworowy
  • wtrysk bezpośredni
  • turbodoładowanie


Do aut małych i kompaktowych i klasy średniej.

Zdjęcie

Benzynowy silnik 1.4 TSI /Volkswagen

Pod tą nazwą skrywają się dwie generacje jednostek (EA111 i EA211) w wielu wariantach wykonania. Silnik 1.4 TSI został wprowadzony do produkcji w listopadzie 2005 roku do VW Golfa GT, w którym osiągał moc 170 KM dzięki sekwencyjnemu doładowaniu (turbosprężarką i kompresorem mechanicznym). Dopiero pół roku później pojawiła się wersja 140 KM. Z kolei rok później (w maju 2007) na rynek wprowadzono wersję pozbawioną kompresora (tylko turbo) o mocy 122 KM. Aż do chwili obecnej silnik był wytwarzany w dwóch podstawowych wariantach (140-180 KM z podwójnym doładowaniem) oraz 122-125 KM (wyłącznie z turbo).

W lutym 2012 zmieniono konstrukcję silnika i nowe 1.4 TSI EA211 (wyłącznie turbo) mają całkowicie inną budowę (niezmieniony pozostał jedynie rozstaw cylindrów). Na rynku wtórnym tych silników jest jeszcze niedużo. Starej konstrukcji jednostka jest jeszcze sprzedawana w modelach zaprezentowanych przed 2012 rokiem. Doskonale połączyła ona wysokie osiągi i nienaganną kulturę pracy z bardzo przyzwoitym poziomem zużycia paliwa. Oszczędność uzyskano dzięki wprowadzeniu dość ubogiego dawkowania paliwa oraz szeregu rozwiązań sprzyjających oszczędności (m.in. inteligentny układ chłodzenia, kolektor wylotowy w głowicy, wodny intercooler).

Eksploatacja i typowe usterki

Od momentu wprowadzenia na rynek, silnik 1.4 TSI zachwycał doskonałymi osiągami i bardzo niskim jak na swoją moc zużyciem paliwa. Fantastyczną dynamiką dysponują szczególnie wersje z podwójnym doładowaniem, w których kompresor mechaniczny zapewnia duży moment obrotowy już od obrotów tuż powyżej prędkości biegu jałowego. Przy zachowaniu rozsądnego tempa jazdy można w aucie wielkości Golfa V uzyskać średnie spalanie na poziomie ok. 8 l/100 km. W przypadku jednostek pozbawionych kompresora (wersje 122-125 KM mają tylko turbodoładowanie) średnie zużycie paliwa udaje się utrzymać na poziomie około 7,2-7,4 l/100 km, przy czym dynamika pozostaje bardzo przyzwoita.

Pękające tłoki

Szczególnie w pierwszych silnikach o mocach 160 i 170 KM silne doładowanie i ubogie dawkowanie paliwa powodowało kłopoty z przegrzewaniem denek tłoków. W efekcie wiele silników miało poważne awarie, po których konieczna była m.in. wymiana tłoków. Problemów tego typu nie było już w słabszych wersjach 122 i 125 KM, pozbawionych kompresora.

Wadliwy rozrząd

Wszystkie jednostki 1.4 TSI miały problemy z łańcuchem rozrządu. Wadliwy materiał samego łańcucha powodował jego wyciąganie, a dodatkowo hydrauliczny napinacz nie zawsze radził sobie z utrzymaniem właściwego napięcia łańcucha. W efekcie lekceważenia hałasów z okolic rozrządu dochodziło czasami do przeskoczenia rozrządu i uderzenia zaworów w tłoki. Jeżeli zdarzyło się to po gwarancji, to opłacało się wymienić silnik na inny używany, a nie naprawiać. Usterkę całkowicie wyeliminowano dopiero przy okazji modyfikacji silnika w 2012 r. i przejściu na napęd paskiem.

Dane techniczne: benzynowy silnik 1.4 TSI

Wersje1.4 TSI – 1221.4 TSI – 1401.4 TSI – 1601.4 TSI – 170
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa1390 cm31390 cm31390 cm31390 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna122 KM/5000140 KM/4500160 KM/5800170 KM/6000
Maksymalny moment obrotowy200 Nm/1500-4000250 Nm/1500-3500240 Nm/1500-4500240 Nm/1750-4500
Rozrządłańcuchowyłańcuchowyłańcuchowyłańcuchowy

Modele z silnikiem 1.4 TSI:

1.4 TSI zastąpiło wiele wcześniej produkowanych jednostek, między innymi 2.0 oraz 1.8T. Po raz pierwszy VW zastosował połączenie turbo i kompresora.

Volkswagen Golf V 11.2005-11.2008:

Zdjęcie

Volkswagen Golf V /Motor

Volkswagen Passat B6 05.2007-07.2010:

Zdjęcie

Volkswagen Passat B6 /Motor

Seat Leon II od 11.2007:

Zdjęcie

Seat Leon II /Motor

Skoda Octavia II od 11.2008:

Zdjęcie

Skoda Octavia II /Motor

Pozostałe modele z benzynowym silnikiem 1.4 TSI

ModelOkres produkcji
Audi A1od 05.2010
Audi A304.2010-08.2012
Seat Ibiza Vod 06.2009
Seat Alteaod 11.2007
Skoda Fabia IIod 05.2010
Skoda Superb IIod 07.2008
Skoda Yetiod 06.2010
Volkswagen CCod 11.2011
Volkswagen Golf VI10.2008-11.2012
Volkswagen Jetta III07.2006-10.2010
Volkswagen Jetta IVod 04.2011
Volkswagen Polood 05.2010
Volkswagen Passat CCod 01.2011
Volkswagen Sciroccood 05.2008
Volkswagen Sharanod 05.2010
Volkswagen Touran02.2006-05.2010
Volkswagen Touran IIod 05.2010
Volkswagen Tiguanod 09.2007

Ocena

Zdjęcie

Benzynowy silnik 1.4 TSI /Motor

Silnik oszczędny i jednocześnie dynamiczny. Z uwagi na awaryjność tłoków nie polecane pierwsze wersje z podwójnym doładowaniem (160-170 KM). Doskonała alternatywa dla diesli 1.9-2.0 TDI. Nie zaleca się montowania instalacji LPG do tego silnika.

☆☆☆

Alternatywa

Pod względem osiągów i zużycia paliwa alternatywą dla benzynowego 1.4 TSI mogą być diesle 2.0 TDI.

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również

  • Jak dobrze sprzedać samochód? Część 3. – formalności

    Nie tylko na kupujących auto czyhają pułapki. Problemy może mieć też osoba sprzedająca samochód. Jakich formalności musisz dopełnić, żeby nie płacić gapowego? więcej