Przewodnik po silnikach - Volkswagen, cz. I

Poniedziałek, 18 listopada 2013 (13:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Benzynowy silnik 1.8T

  • 4-cylindrowy
  • 20-zaworowy
  • wtrysk wielopunktowy
  • turbodoładowanie


Przeznaczony do aut kompaktowych i klasy średniej.

Reklama

Zdjęcie

Benzynowy silnik 1.8T /Volkswagen

Dwudziestozaworowy silnik 1.8 turbo zadebiutował w 1995 roku w Audi A4. Pod tym symbolem skrywały się trzy rodziny silników. Początkowo wytwarzano bliźniacze 150 i 180 KM oraz 210 i 225 KM. W 2002 roku pojawiły się zmodernizowane wersje o mocach 163 i 190 KM.

Jednostka 1.8 turbo była przejawem całkowicie nowej filozofii w podejściu do jednostek benzynowych w koncernie VW. Otworzyła epokę tak zwanego downsizingu, czyli oferowania dobrych osiągów przy małej pojemności dzięki turbodoładowaniu. Cenną zaletą jest umiarkowane zużycie paliwa (w aucie wielkości Audi A4 poniżej 8 l/100 km na trasie i ok. 10 l/100 km w mieście). Dzięki 20-zaworowej głowicy i nieprzewymiarowanej turbosprężarce udało się uzyskać bardzo wysoki moment obrotowy nawet poniżej 2000 obr./min. Tym samym silnik połączył elastyczność typową dla turbodiesla z kulturą pracy silnika benzynowego. Mimo dość zaawansowanej jak na lata 90. elektroniki silnika, do jednostki 1.8 turbo z powodzeniem montowane są instalacje gazowe.

Silniki 1.8T rodzin 150-180 KM oraz 210-225 KM różnią się między sobą nie tylko turbosprężarką (słabszy ma KKK K03, a mocniejszy KKK K04), ale również nieznacznie konstrukcją. Szczególnie w przypadku wersji 210-225 KM wytrzymałość mechaniczna jest tak duża, że silniki znoszą modyfikacje podnoszące moc nawet do ponad 300 KM.

Eksploatacja i typowe usterki

Szczególnie w porównaniu z wcześniej stosowanymi i dysponującymi podobną mocą silnikami 2.0 16V oraz VR6, jednostka 1.8T zaskakiwała przyzwoitym poziomem zużycia paliwa. Przy obecnie wytwarzanych 1.4 TSI średnie wyniki rzędu 9,0-9,5 l/100 km nie wyglądają może rewelacyjnie, ale 15 lat temu były bardzo dobre jak na oferowaną moc. Warto podkreślić, że silnik 1.8T ma bardzo mocną konstrukcję, wytrzymującą przebiegi nawet ponad pół miliona kilometrów. Sama jednostka nie ma wrodzonych wad, wynikających z konstrukcji bądź wykonania. Natomiast coraz trudniej trafić na egzemplarze z przebiegiem nieprzekraczającym 200 000 kilometrów, stąd mogą się pojawić chociażby problemy ze zużyciem oleju czy ogólnym hałasem układu rozrządu. Znaczna liczba egzemplarzy aut z silnikami 1.8T ma za sobą tzw. chiptuning podnoszący moc. O ile został on przeprowadzony poprawnie, a właściciel przestrzegał terminów wymiany oleju, to nie jest to powodem do niepokoju. Ale w wielu przypadkach modyfikacje miały "garażowy" charakter i silnik może być w związku z tym ponadprzeciętnie zużyty. Związane z tym przegrzanie może skutkować uszkodzeniami tłoków czy turbosprężarki.

Usterki z zakresu elektryki

Z losowo zdarzających się usterek warto wymienić awarie cewek zapłonowych, sond lambda czy przepływomierzy. To jednak w porównaniu z kłopotami spotykanymi w dieslach raczej niedrogie w naprawie usterki.

Dane techniczne: benzynowy silnik 1.8T

Wersje1.8 T – 1501.8 T – 1631.8 T – 1801.8 T – 2101.8 T – 225
Zasilaniewtrysk
wielopunktowy
wtrysk
wielopunktowy
wtrysk
wielopunktowy
wtrysk
wielopunktowy
wtrysk
wielopunktowy
Pojemność skokowa1781 cm31781 cm31781 cm31781 cm31781 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/20R4/20R4/20R4/20R4/20
Moc maksymalna150 KM/5700163 KM/5700180 KM/5500210 KM/5800224 KM/5900
Maksymalny moment obrotowy210 Nm/1750225 Nm/1950235 Nm/1950270 Nm/2100280 Nm/2200
Rozrządz paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym

Modele z silnikiem 1.8T:

Jednostka 1.8T dała początek popularności silników doładowanych w koncernie VW. Zastąpiła usportowione wersje 1.8 16V oraz 2.0 16V, znane m.in. z Golfa GTI.

Audi TT 10.1998-06.2006:

Zdjęcie

Audi TT /Motor

Seat Leon I 11.1999-06.2006:

Zdjęcie

Seat Leon I /Motor

Volkswagen Passat B5 10.1996-05.2005:

Zdjęcie

Volkswagen Passat B5 /Motor

Pozostałe modele z benzynowym silnikiem 1.8T

ModelOkres produkcji
Audi A3 I12.1996-05.2003
Audi A3 II08.2006-08.2012
Audi A4 B501.1995-11.2000
Audi A4 B611.2000-12.2004
Audi A4 B711.2004-06.2008
Audi A6 C502.1997-01.2005
Seat Alhambra I10.1997-03.2010
Seat Cordoba II07.2000-10.2002
Seat Exeo12.2008-05.2010
Seat Ibiza III07.2000-02.2002
Seat Ibiza IV12.2003-05.2008
Seat Toledo II05.2001-05.2006
Skoda Octavia I08.1997-01.2006
Skoda Superb I12.2001-03.2008
Volkswagen Golf IV08.1997-06.2005
Volkswagen Sharan I09.1997-03.2010

Ocena

Zdjęcie

Benzynowy silnik 1.8T /Volkswagen

Po niemal 20 latach od wprowadzenia na rynek silnik 1.8T należy jednoznacznie ocenić jako jeden z najlepszych. Łączy bardzo dobre osiągi z akceptowalnym nawet dziś zużyciem paliwa. Jest bardzo trwały i pozbawiony zasadniczych wad lub wrodzonych usterek.

☆☆☆☆☆

Alternatywa

Z przełomu lat 90. i kolejnej dekady silniki 1.8T nie mają żadnego godnego polecenia konkurenta.

Benzynowy silnik 1.6 MPI

  • 4-cylindrowy
  • 8-zaworowy
  • wtrysk wielopunktowy


Do aut kompaktowych i klasy średniej.

Zdjęcie

Benzynowy silnik 1.6 MPI /Volkswagen
Benzynowy silnik 1.6 MPI
/Volkswagen

Produkowany przez wiele lat silnik ma konstrukcję sięgającą założeniami technicznymi jeszcze Golfa I generacji. W swoim ostatnim wcieleniu, a więc jako jednostka o mocy 101-102 KM, już z aluminiowym blokiem silnika, montowany był do różnych modeli od połowy lat 90. aż do ubiegłego roku, przechodząc modyfikacje związane z kolejnymi normami emisji spalin. Należy go rozróżnić od montowanej równolegle jednostki 1.6 - 1598 cm³, będącej zupełnie inną konstrukcją.

Silnik 1.6 uchodzi za pancerną konstrukcję, odporną zarówno na wysokie przebiegi, jak i zasilanie gazem LPG. Chociaż ma teoretycznie nie rokującą zbyt wiele 8-zaworową głowicę, to jednak wyposażono go w szereg nowoczesnych rozwiązań, jak chociażby zmienna geometria układu dolotowego, inteligentny termostat, energooszczędne dźwigienki rolkowe zaworów czy dodmuch powietrza do zimnego układu wydechowego. Dzięki temu udało się z zapasem spełnić normy emisji spalin. Poziom zużycia paliwa nie jest może zbyt niski, ale silnik zawsze można wyposażyć w instalację LPG, z którą współpracuje doskonale.

Eksploatacja i typowe usterki

Używana Skoda Roomster (2006-)

Produkowana od 2006 roku Skoda Roomster jest niedocenianym autem, ale pod niepozornym nadwoziem skrywa wyjątkowo przemyślane i funkcjonalne wnętrze. czytaj więcej

W starszych modelach z lat 90-tych spotkać można wersję 101 KM, a w nowszych autach wersję 102 KM. Są podobne technicznie, ale różnią się szczegółami i stąd ich części zamienne mogą się różnić. Wspólną cechą wszystkich silników 1.6 MPI jest bardzo niska awaryjność. Z uwagi na niewielkie wysilenie jednostki mogą osiągać przebiegi typowe dla diesli, a więc nawet ponad 500 tys. km. 1.6 MPI doskonale współpracują z instalacjami gazowymi i są stosunkowo łatwe w serwisowaniu. Średnie zużycie paliwa to około 8 l/100 km w przypadku auta wielkości Skody Octavii. W porównaniu z najnowszymi jednostkami VW nie jest to mało, ale w odróżnieniu od nich silnik 1.6 MPI nie sprawia żadnych szczególnych wymagań co do instalacji LPG.
W przypadku tego silnika trudno mówić o typowych usterkach. Przykładowo zdarzające się czasami uszkodzenia cewek zapłonowych są zwykle powodowane jazdą na skrajnie rozregulowanej instalacji gazowej. Zdarzają się też defekty zaworka odpowietrzania układu paliwowego.

Falowanie obrotów biegu jałowego

Trudno to wprawdzie nazwać poważną usterką, ale jest to typowa przypadłość tego silnika. Ustępuje ona po wyczyszczeniu korpusu przepustnicy (niezbędny demontaż) i zaadaptowaniu jej ustawień komputerem diagnostycznym.

Dane techniczne: benzynowy silnik 1.6 MPI

Wersje1.6 MPI – 1011.6 MPI – 102
Zasilaniewtrysk wielopunktowywtrysk wielopunktowy
Pojemność skokowa1595 cm31595 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/8
Moc maksymalna101 KM/5800102 KM/5600
Maksymalny moment obrotowy145 Nm/3800148 Nm/3600
Rozrządz paskiem zębatymz paskiem zębatym

Modele z silnikiem 1.6 MPI:

Silnik był wytwarzany równolegle z jednostką 1.6 16V, należącą do innej rodziny silników. 1.6 MPI sprzedawano sporo w Polsce, natomiast mniej na zachodzie.

Volkswagen Golf IV 08.1997-06.2005:

Zdjęcie

Volkswagen Golf IV /Motor

Skoda Octavia I 02.1997-12.2007:

Zdjęcie

Skoda Octavia I /Motor

Pozostałe modele z benzynowym silnikiem 1.6 MPI

ModelOkres produkcji
Audi A3 I09.1996-05.2003
Audi A3 II05.2003-08.2012
Audi A4 B511.1994-10.2000
Audi A4 B611.2000-12.2004
Audi A4 B711.2004-06.2008
Seat Alteaod 03.2004
Seat Cordoba I07.1996-10.1999
Seat Cordoba II06.1999-10.2002
Seat Cordoba III04.2003-11.2009
Seat Exeo03.2009-09.2010
Seat Ibiza II04.1996-08.1999
Seat Ibiza III08.1999-02.2002
Seat Ibiza IV02.2003-05.2008
Seat Leon I11.1999-06.2006
Seat Leon IIod 07.2005
Seat Toledo I11.1996-03.1999
Seat Toledo II04.1999-09.2000
Seat Toledo III10.2004-05.2009
Skoda Octavia IIod 06.2004
Volkswagen Caddy IIIod 04.2004
Volkswagen Golf V01.2004-11.2008
Volkswagen Golf VI10.2008-11.2012
Volkswagen Jetta III10.2005-10.2010
Volkswagen Jetta IVod 12.2011
Volkswagen Passat B510.1996-05.2005
Volkswagen Passat B605.2005-07.2010
Volkswagen Touran07.2003-05.2010

Ocena

Plus za wysoką trwałość, niską awaryjność i bezproblemową współpracę z instalacją LPG. Minusami są natomiast umiarkowana dynamika oraz niezbyt niskie zużycie paliwa. Ogólna ocena jednostki jest jednak bardzo pozytywna.

☆☆☆☆☆

Alternatywa

Jeżeli nie przewiduje się jazdy na LPG, to warto wybrać oszczędniejsze 1.2 TSI.

Tekst: Jacek Ambrozik, Tymon Grabowski, Marcin Klonowski; zdjęcia: archiwum, producenci

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline - TEST

Używany Volkswagen Golf III GTI (1991-1997) - YOUNGTIMERY I ZABYTKI

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również