Przewodnik po silnikach - Volkswagen (TDI)

Środa, 20 listopada 2013 (15:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Kompendium wiedzy dla użytkowników i kupujących. W drugiej części naszego przewodnika prezentujemy popularne jednostki wysokoprężne aut koncernu VW. Które z nich są godne polecenia, a które odstraszają awariami?

Wysokoprężny silnik 1.9 TDI

  • 4-cylindrowy
  • 8-zaworowy
  • wtrysk bezpośredni lub pompowtryskiwacze
  • turbodoładowany
  • przeznaczony do aut małych, kompaktowych i tych należących do klasy średniej

Zdjęcie

Wysokoprężny silnik 1.9 TDI /Volkswagen

Ta jednostka napędowa nie była pierwszym "TDI-kiem" na rynku, ale to właśnie ona sprawiła, że wysokoprężne silniki z grupy VW-Audi stały się znane niemal na całym świecie. Zamontowana po raz pierwszy w 1991 roku w Audi 1.9 TDI B4, 90-konna wersja okazała się wzorem w swojej klasie. Samochód osiągał "setkę" w niespełna 15 sekund i zużywał ok. 5,5 l paliwa na każde 100 km. W praktyce dawało to realne szanse na przejazd 1200 km bez tankowania. Dodatkową zaletą tej jednostki okazał się brak problemów z rozruchem w niskich temperaturach (charakterystyczna cecha silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa) oraz ponadprzeciętna trwałość.

Reklama

Przewodnik po silnikach - Volkswagen, cz. I

Kompendium wiedzy dla użytkowników i kupujących. W pierwszej części naszego przewodnika prezentujemy popularne jednostki benzynowe aut koncernu VW. Które z nich są godne polecenia, a które odstraszają awariami? czytaj więcej

Prezentowany silnik 1.9 TDI powstał na bazie starej jednostki 1.9 TD - główną zmianą jest inna głowica oraz system zasilania - bezpośredni wtrysk paliwa z pompą rozdzielaczową - kluczowy element dla podwyższenia jego sprawności. Na rynku bardzo szybko pojawiły się wersje o wyższej mocy (najbardziej popularna to 110 KM). Silnik trafił do większości popularnych modeli produkowanych przez niemiecką grupę (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen).

W 1998 roku na rynku pojawiła się nowa generacja jednostki 1.9 TDI - 1.9 TDI PD. Wyróżnia się zastosowaniem pompowtryskiwaczy, które zastąpiły tradycyjne wtryskiwacze i pompę wtryskową. Rozwiązanie to pozwoliło podnieść ciśnienie wtrysku i dzięki temu jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa i ponownie poprawić osiągi. W tym wypadku niestety pojawił się już niewielki efekt uboczny - nieznacznie podwyższone koszty eksploatacji.

Jedynym zarzutem stawianym wobec jednostek 1.9 TDI oraz 1.9 TDI PD jest dość głośna praca. Na szczęście niedogodność ta jest odczuwalna tylko w samochodach niższej klasy i to głównie na niskich obrotach. Podczas jazdy z prędkością ok. 100 km/h akustycznych problemów już nie ma. Warto zaznaczyć, że aby wytłumić wibracje, producent osadza te silniki na specjalnych, drogich poduszkach wypełnionych olejem. Zastosowanie tanich zamienników wykonanych wyłącznie z gumy i metalu pogarsza komfort jazdy.

Ciekawostką związaną z silnikami 1.9 TDI jest olbrzymia podatność na tuning. Już proste zabiegi elektroniczne pozwalają na dodanie ok. 20-30 KM. Specjaliści potrafią nawet podwoić fabryczną moc samochodu.

Eksploatacja i typowe usterki

Używany Volkswagen Golf IV (1997-2005)

VW Golf wywołuje nieustającą polemikę. Jedni go uwielbiają, inni uważają za wyraz bezguścia. Niezależnie od dyskusji, to solidne auto wciąż jest pożądane i chętnie kupowane z drugiej ręki. czytaj więcej

Starsze silniki 1.9 TDI uchodzą za niezniszczalne - ich jedynym wrogiem jest duży przebieg. Po 300 tys. km pojawiają się objawy zużycia eksploatacyjnego - zwiększone zapotrzebowanie na olej, dymienie podczas dodawania gazu, wycieki płynów eksploatacyjnych i spadek mocy. Nowsze jednostki 1.9 TDI PD są nieznacznie bardziej awaryjne, ale i tak w porównaniu z obecnymi konstrukcjami mogą uchodzić za wzór dopracowania.

Zużyty zawór EGR

Typowym objawem zużycia zaworu EGR jest spadek mocy, dymienie, a czasem także charakterystyczne, nieregularne stukanie dobiegające spod maski. Naprawa sprowadza się do diagnostyki i wyeliminowania innych przyczyn, a następnie wymiany elementu na nowy (koszt ok. 500 zł).

Zużyte popychacze

Na zużycie hydraulicznych popychaczy zaworowych wskazuje głośna praca silnika. Użytkownik tego nie zauważa, ponieważ zjawisko narasta sukcesywnie - z roku na rok - i nie wpływa bezpośrednio na osiągi czy zużycie paliwa. Jedynym lekarstwem jest ich wymiana na nowe. Najlepiej zrobić to przy okazji wymiany rozrządu, ponieważ podczas wymiany samoregulatorów i tak trzeba go rozbierać. Jeden popychacz kosztuje 25 zł, jest ich 8.

Zużycie koła "DKZ"

Charakterystyczny brzdęk podczas wyłączania silnika wskazuje na zużycie dwumasowego koła zamachowego (DKZ). Czasem metaliczne brzęczenie jest także słyszalne na biegu jałowym. W takiej sytuacji nie pozostaje niż innego jak wydać ok. 2500 zł i wymienić kompletne sprzęgło razem z kołem DKZ. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nie wszystkie silniki 1.9 TDI są wyposażone w dwumasowe koło zamachowe. Np. starsza jednostka oznaczona symbolem 1Z go nie ma.

Dane techniczne: wysokoprężny silnik 1.9 TDI - cz. I

Wersje1.9 TDI 751.9 TDI 901.9 TDI 1101.9 TDI PD 751.9 TDI PD 90
Zasilaniepompa
wtryskowa
pompa
wtryskowa
pompa
wtryskowa
pompowtryskiwaczepompowtryskiwacze
Pojemność
skokowa
1896 cm31896 cm31896 cm31896 cm31896 cm3
Układ
cylindrów/zawory
R4/8R4/8R4/8R4/8R4/8
Moc
maksymalna
75 KM/400090 KM/4000110 KM/400075 KM/400090 KM/4000
Maks.
moment
obrotowy
150 Nm/1500202 Nm/1900235 Nm/1900210 Nm/1900210 Nm/1800-2500
Rozrządz paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym

Dane techniczne: wysokoprężny silnik 1.9 TDI - cz. II

Wersje1.9 TDI PD 901.9 TDI PD 1011.9 TDI PD 1011.9 TDI PD 105
Zasilaniepompowtryskiwaczepompowtryskiwaczepompowtryskiwaczepompowtryskiwacze
Pojemność skokowa1896 cm31896 cm31896 cm31896 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/8R4/8R4/8
Moc maksymalna90 KM/4000101 KM/4000101 KM/4000105 KM/4000
Maks. moment obrotowy240 Nm/1900240 Nm/1800-2400250 Nm/1900240 Nm/1800
Rozrządz paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym

Dane techniczne: wysokoprężny silnik 1.9 TDI - cz. III

Wersje1.9 TDI PD 1051.9 TDI PD 1311.9 TDI PD 1311.9 TDI PD 150
Zasilaniepompowtryskiwaczepompowtryskiwaczepompowtryskiwaczepompowtryskiwacze
Pojemność skokowa1896 cm31896 cm31896 cm31896 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/8R4/8R4/8
Moc maksymalna105 KM/4000131 KM/4000131 KM/4000150 KM/1900
Maks. moment obrotowy250 Nm/1900285 Nm/1750-2500310 Nm/1900320 Nm/1900
Rozrządz paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym
z paskiem
zębatym

Modele z silnikiem 1.9 TDI:

1.9 TDI to najbardziej popularny silnik w grupie Volkswagena i - prawdopodobnie - najbardziej popularny diesel w swojej klasie w Europie.

Modele z wysokoprężnym silnikiem 1.9 TDI

ModelOkres produkcji
Audi A3 I09.1996-05.2003
Audi A3 II05.2003-05.2010
Audi A3 Sportback09.2004-05.2010
Audi 80 B409.1991-12.1994
Audi A4 B501.1995-11.2000
Audi A4 B611.2000-12.2004
Audi A4 B711.2004-06.2008
Audi A6 C406.1994-10.1997
Audi A6 C504.1997-01.2005
Seat Ibiza II08.1996-08.1999
Seat Ibiza III08.1999-02.2002
Seat Ibiza IV02.2002-11.2009
Seat Leon I11.1999-06.2006
Seat Leon II07.2005-09.2012
Seat Toledo I08.1995-03.1999
Seat Toledo II04.1999-05.2006
Seat Toledo III10.2004-05.2009
Seat Altea04.2004-03.2010
Seat Alhambra I04.1996--3.2010
Skoda Fabia I01.2000-03.2008
Skoda Fabia II04.2007-03.2010
Skoda Octavia I09.1996-03.2010
Skoda Octavia II06.2004-12.2010
Skoda Superb I12.2001-03.2008
Skoda Superb II03.2008-03.2010
Skoda Roomster03.2006-03.2010
Volkswagen Polo 9N10.2001-11.2009
Volkswagen Golf III09.1993-08.1997
Volkswagen Golf III Cabriolet08.2005-06.2002
Volkswagen Golf IV08.1997-06.2005
Volkswagen Golf V10.2003-11.2008
Volkswagen Golf Plus01.2005-01.2009
Volkswagen Touran02.2003-05.2010
Volkswagen New Beetle01.1998-06.2004
Volkswagen Passat B410.1993-08.1996
Volkswagen Passat B508.1996-05.2005
Volkswagen Passat B603.2005-11.2008
Volkswagen Sharan I09.1995-03.2010

Modele innych marek:

Volkswagen zazdrośnie strzegł swojej udanej jednostki napędowej i nie udostępniał jej konkurencyjnym producentom. Jedynym wyjątkiem od tej zasady była pierwsza generacja Forda Galaxy. Auto było bliźniakiem konstrukcyjnym VW Sharana I oraz Seata Alhambry I i otrzymało szeroką gamę silników TDI o mocach 90, 110, 115, 130 i 150 KM.

  • Ford Galaxy I, I FL: 03.1995-05.2006


Ocena

To bezwzględnie jeden z najlepszych silników w historii motoryzacji. Jest ekonomiczny, w mocniejszych wersjach dynamiczny i co najważniejsze - trwały i tani w naprawach.

☆☆☆☆☆

Alternatywa

Jeśli ktoś szuka nowoczesnego diesla z małym przebiegiem, może wybrać jednostkę 2.0 TDI CR.

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również

  • Jak dobrze sprzedać samochód? Część 2. – jak przygotować ogłoszenie

    Podpowiadamy, jak przygotować auto, a następnie ogłoszenie, żeby jak najskuteczniej dotrzeć do klientów i sprawnie sprzedać samochód. więcej