Używana Mazda MX-5 NB (1998-2005)

Czwartek, 7 marca 2013 (14:15)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Roadster: dwumiejscowe auto sportowe z tylnym napędem, pozbawione sztywnego dachu. Mazda MX-5 została zbudowana dokładnie według tej definicji.

Zdjęcie

Choć Mazda MX-5 wymaga pewnych wyrzeczeń, nadaje się do eksploatacji nawet przez cały rok. /Motor
Choć Mazda MX-5 wymaga pewnych wyrzeczeń, nadaje się do eksploatacji nawet przez cały rok.
/Motor

Mimo niezbyt praktycznego nadwozia, model MX-5 odniósł wielki sukces rynkowy na świecie. Dość powiedzieć, że to najbardziej popularny roadster jaki kiedykolwiek powstał, a od jego zaprezentowania 24 lata temu do dziś powstało ponad 900 tysięcy egzemplarzy. Tym razem zajmujemy się tylko drugą generacją o oznaczeniu fabrycznym NB, produkowaną w latach 1998-2005. Od pierwszej generacji rozróżnimy ją bez problemu - nie ma już charakterystycznych, zamykanych świateł, które podobno były niebezpieczne dla pieszych. Można jednak przypuszczać, że ważniejsze były ich wysokie koszty produkcji.

Zawieszenie i silniki

Reklama

Zdjęcie

Drewniana kierownica ma sporą zaletę: nie zużywa się, chociaż jest dość śliska i nie ma sportowego chwytu. Zwracamy uwagę, że we wnętrzu MX-5 jest znacznie głośniej niż w „normalnym” aucie.
/Motor

MX-5 ma wielowahaczowe zawieszenie o zaawansowanej konstrukcji zarówno przy przedniej, jak i tylnej osi. Między innymi temu właśnie zawdzięczamy ową jedność kierowcy z samochodem - za sprawą dopracowanego podwozia i znakomitego rozkładu mas (silnik umieszczony mniej więcej pośrodku auta) MX-5 prowadzi się jak wyścigówka i pozwala nawiązać walkę z mocniejszymi pojazdami podczas amatorskich prób sportowych. Jest też druga strona medalu: bardzo mały prześwit wynoszący niecałe 13 cm sprawia, że na wyboistych drogach łatwo coś uszkodzić i utrudnia użytkowanie zimą. To główny kłopot, jaki wiąże się z całoroczną eksploatacją MX-5, bo opinie o tym, że "zimą w kabriolecie jest zimno" to nieuzasadnione stereotypy. Warto dodać, że MX-5 ma rewelacyjną nagrzewnicę. W samochodzie jest znośnie gdy jeździmy
z otwartym dachem nawet przy temperaturach bliskich zeru.

Jeśli chodzi o silniki, to wybór jest prosty: lepiej szukać 1.8 niż 1.6. Choć konstrukcyjnie nie różnią się prawie niczym i obydwa mają 16-zaworową głowicę z dwoma wałkami rozrządu napędzanymi paskiem, to dodatkowe 30 KM jest bardzo mocno odczuwalne, a w dodatku samochody z silnikiem 1.8 w większości mają tzw. szperę, czyli tylny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu typu Torsen (ułatwia szybką jazdę w zakręcie). Obie jednostki należą do bardzo niezawodnych - jedynym stale sygnalizowanym problemem jest uszkodzona cewka zapłonowa wytrzymująca maks. 100-130 tys. km.

Nadwozie i wyposażenie

Używana Mazda 2 (2002-2007)

Jedynym japońskim akcentem w Maździe 2 jest jej nazwa. Reszta to całkowity klon Fordów Fiesta i Fusion. Auto pochodziło nawet z hiszpańskiej fabryki Forda. czytaj więcej

Jako że wszystkie Mazdy MX-5 są wyposażone w składany, winylowy lub materiałowy dach z ogrzewaną tylną szybą, warto rozwiać kilka mitów na jego temat. Po pierwsze, ręczne składanie to naprawdę nietrudna operacja, zajmująca nawet mniej niż pół minuty. Po drugie - złodziejowi znacznie łatwiej jest wybić szybę, żeby dostać się do środka niż rozciąć zamknięty dach. Po trzecie zaś - nawet gdy dach zupełnie się zużyje, dorobienie nowego to koszt niższy niż 2000 zł, a stosując odpowiednie kosmetyki możemy znacząco przedłużyć trwałość pokrycia. Co pewien czas trafiają się oferty na używane hardtopy w cenie ok. 2000-3000 zł. Przed zakupem warto zabrać MX-5 na zwykłą myjnię bezdotykową i spróbować polać dach wodą. Wskazana jest również kontrola stanu nadwozia pod kątem korozji - MX-5 NB bywa pordzewiała na progach.

Standardem w Maździe MX-5 NB była skrzynia 5-biegowa. W limitowanej serii 10th Anniversary (i nie tylko) znajdziemy sześciobiegową skrzynię manualną. To najlepszy wybór. Egzemplarze z "automatem" więcej palą, są wolniejsze i nie mają tylnego dyferencjału ze szperą. Gorąco polecamy egzemplarze z klimatyzacją - w kabriolecie to także bardzo przydatne wyposażenie. Bardzo łatwo jest też ją dołożyć.

Mazda MX-5 NB (1998-2005)

liczba zdjęć: 12

Podsumowanie

W kategorii małych, sportowych kabrioletów MX-5 to bezsprzecznie najlepszy wybór. Choć wymaga pewnych wyrzeczeń, nadaje się nawet do eksploatacji przez cały rok. Koszty utrzymania są bardzo rozsądne. Przed zakupem koniecznie odwiedźmy forum mazdaspeed.pl i www.mx-5.pl.

Mazda MX-5 NB: historia modelu
1989: premiera Mazdy MX-5 Miata (generacja NA).
1998: prezentacja drugiej generacji MX-5 (NB).
2001: lifting - zmienione przednie reflektory i zderzak, mocniejszy silnik 1.8 (o 7 KM), usztywnienie nadwozia, inna konsola środkowa.
2005: nowa generacja - model MX-5 (NC).

Mazda MX-5 NB: typowe usterki i problemy

  • Usterki cewki zapłonowej - jej awaria jest wręcz pewna, a nowa jest droga.
  • Niedziałający podnośnik szyby lub jego przełącznik.
  • Cieknący wysprzęglik lub szarpiące sprzęgło (po liftingu).
  • Uszkodzenia dachu (pęknięcia poszycia).
  • Uszkodzenia zawieszenia.


Mazda MX-5 NB: warto poszukać

  • Samochodów z silnikiem 1.8.
  • Egzemplarzy sprzedawanych przez forumowiczów MazdaSpeed i MX-5/Miata Klub Polska.


Mazda MX-5 NB: tego unikaj

  • MX-5 z automatyczną skrzynią biegów.
  • Egzemplarzy z LPG. Naprawdę się zdarzają.

Dane techniczne: Mazda MX-5 NB (1998-2005)

Wersje1.61.8
Silnikbenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa1598 cm31840 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16
Moc maksymalna110 KM140 KM
Maksymalny moment obrotowy134 Nm162 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna191 km/h205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,7 s8,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km8,68,9

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Mazda 323 - z napędem na przód - HISTORIA

Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SkyPassion - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również