Używana Skoda Roomster (2006-)

Niedziela, 6 października 2013 (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Produkowana od 2006 roku Skoda Roomster jest niedocenianym autem, ale pod niepozornym nadwoziem skrywa wyjątkowo przemyślane i funkcjonalne wnętrze.

Zdjęcie

Roomster to skrzyżowanie furgonu z minivanem. Auto debiutowało rok przed Fabią II, na której bazuje. /Motor
Roomster to skrzyżowanie furgonu z minivanem. Auto debiutowało rok przed Fabią II, na której bazuje.
/Motor

Zdjęcie

Deska rozdzielcza jest wykonana bardzo starannie. W zależności od egzemplarza może być jedno- lub dwukolorowa.
/Motor

Roomster jest konstrukcją czeską i choć zapożyczył wiele elementów z Octavii i Fabii, nie ma bezpośredniego odpowiednika w grupie Volkswagena. Auto nie musi się jednak niczego wstydzić. To bardzo ciekawa alternatywa dla większego i bardziej "dostawczego" Caddy.

Z małym minusem

Reklama

Nadwozie wykonano starannie, ale nie idealnie. Słabym punktem są tylne drzwi. Nad klamkami pojawiają się pęcherze korozji, a czarna powłoka zaczyna się łuszczyć. Na szczęście jest to tylko problem estetyczny - newralgiczne elementy są nakładane na szkielet drzwi i można je naprawiać lub wymienić. Wiele egzemplarzy ma także uszkodzone uszczelki tylnych drzwi (oderwane są spinki, które je mocują).

Cytat

Na niezależnych tylnych fotelach Roomstera wygodnie usiądą nawet koszykarze!

Roomster wyróżnia się ponadprzeciętnie obszernym wnętrzem. Nie jest w nim może zbyt szeroko, ale jeśli w podróż wybierają się cztery osoby, czeski samochód zagwarantuje im iście królewskie warunki podróżowania. Co ciekawe - najwygodniejsze miejsca znajdują się... z tyłu, gdzie zaskakuje przestrzeń na nogi i głowy. Wynika to z dużego rozstawu osi (2,62 m) oraz sporej wysokości (ponad 1,6 m).

Wszystkie Roomstery mają seryjnie tzw. Varioflex, czyli system aranżacji trzech niezależnych tylnych foteli. Każdy z nich można składać, przesuwać i łatwo demontować z samochodu. Wszystkie mają regulowany kąt pochylenia oparcia. Środkowy można zamienić w rozbudowany podłokietnik z uchwytami na kubki. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że tylne siedziska znajdują się nieco wyżej niż przednie.

Wygląd wnętrza zależy od wersji wyposażenia. Podstawowe egzemplarze wykończone w szaro-czarnych odcieniach są wyjątkowo smutne. W droższych zastosowano dwukolorową deskę rozdzielczą.

Na każdą okazję

Początkowo auto było oferowane w sześciu wersjach napędowych: z silnikami benzynowymi 1.2, 1.4, 1.6 oraz z jednostkami wysokoprężnymi 1.4 TDI PD i 1.9 TDI PD.

Benzynowy silnik 1.2 ma łańcuch rozrządu, ale tylko trzy cylindry i występuje w dwóch wersjach mocy (64 i 70 KM). Obie są trochę zbyt słabe. Warto wziąć pod uwagę czterocylindrowe 1.4 16V oraz 1.6 8V. Polecamy szczególnie ten ostatni silnik - świetnie współpracuje z instalacjami LPG. Jeśli chodzi o diesle - najlepszym wyborem jest oczywiście 1.9 TDI PD, ale jeśli ktoś jeździ wolno i oszczędza paliwo, z trzycylindrowego 1.4 TDI PD także będzie zadowolony.

Skoda Roomster 1.2 TSI Ambition - test

Silnik 1.2 TSI o mocy 105 KM jak ulał pasuje do Skody Roomster. czytaj więcej

Po face liftingu w 2010 roku pojawiły się nowe jednostki: 1.2 TSI (z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny, moce od 86 aż do 105 KM), 1.2 TDI CR oraz 1.6 TDI CR.

Pierwsza spisuje się zaskakująco dobrze (jest cicha, elastyczna i trwała), ale nie warto przerabiać jej na zasilanie LPG. Trzycylindrowa 1.2 TDI CR to następczyni 1.4 TDI PD - pracuje ciszej, ponieważ ma zasilanie common rail. Bez wątpienia polecić można natomiast silnik 1.6 TDI CR (oszczędny, cichy i wystarczająco dynamiczny).

Na rynku trafiają się wersje z dwusprzęgłowymi skrzyniami DSG - warto je kupić pod warunkiem, że mają udokumentowany przebieg mniejszy niż 100 tys. km.

Używana Skoda Roomster (2006-)

liczba zdjęć: 9

Skoda Roomster (2006-) - podsumowanie

Zdjęcie

Skoda Roomster Scout
/Skoda

Samochód nie jest piękny, ale z czysto praktycznego punktu widzenia trudno mu cokolwiek zarzucić. Roomster okazuje się bardziej funkcjonalny od Octavii kombi, a jednocześnie wyraźnie od niej tańszy. Jeśli ktoś szuka osobowego samochodu do pracy lub po prostu wozi sprzęt sportowy, powinien rozważyć jego zakup, zwłaszcza z silnikiem 1.9 TDI PD lub jednostką 1.6 8V.

Skoda Roomster: historia modelu
2006:
prezentacja modelu.
2007: debiut terenowo stylizowanego Roomstera Scout.
2010: modernizacja - zmiany stylizacji były bardzo skromne - pojawiły się nowe światła i atrapa chłodnicy. Znacznie bardziej istotne było rozbudowanie listy wyposażenia seryjnego i wprowadzenie nowych silników.

Skoda Roomster: typowe usterki i problemy

  • Szybkie zużycie opon: wiele zależy od obciążenia eksploatacyjnego.
  • Awarie elektryki i elektroniki sterującej pracą silnika. Na szczęście, przypadki unieruchomienia samochodu przytrafiają się sporadycznie.
  • Zużycie wentylatorów tłoczących powietrze do kabiny: działają, ale pracują bardzo głośno.
  • Strzępią się pasy bezpieczeństwa - głównie pas kierowcy.

Dane techniczne: Skoda Roomster (2006-)

Wersja1.21.2 TSI1.2 TSI1.61.2 TDI1.4 TDI1.6 TDI1.9 TDI
Silnikbenz.t. benz.t. benz.benz.t.dieselt.dieselt.dieselt.diesel
Pojemność
skokowa
1198 cm31197 cm31197 cm31598 cm31197 cm31422 cm31598 cm31896 cm3
Układ
cylindrów/zawory
R3/12R4/8R4/8R4/8R3/12R3/6R4/16R4/8
Moc
maksymalna
64 KM86 KM105 KM105 KM75 KM80 KM90 KM105 KM
Maks.
moment
obrotowy
112 Nm160 Nm175 Nm153 Nm180 Nm195 Nm230 Nm240 Nm
Osiągi
Prędkość
maksymalna
155 km/h172 km/h184 km/h184 km/h162 km/h165 km/h171 km/h182 km/h
Przyspieszenie
0-100 km/h
16,9 s12,6 s10,9 s13,4 s15,5 s14,7 s13,3 s11,5 s
Średnie zużycie
paliwa w l/100 km
6,85,75,87,03,95,24,15,5

Jacek Ambrozik

Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG - TEST

Używana Skoda Octavia II (2004-2013) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również

  • Używana Toyota GT86

    GT86 jest jedną z najbardziej nietypowych Toyot ostatnich lat. To konstrukcyjny bliźniak Subaru BRZ, ma pod maską dwulitrowego boxera i napęd na tylne koła. więcej