Używana Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002)

Poniedziałek, 19 sierpnia 2013 (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Uniwersalność: to za sprawą tej cechy Land Cruiser J9 jest poszukiwany na rynku wtórnym. Poradzi on sobie w terenie, na trasie i w mieście.

Zdjęcie

Chociaż trzylitrowy silnik Diesla nie zużywa dużo paliwa, koszty utrzymania auta są wysokie. /Motor
Chociaż trzylitrowy silnik Diesla nie zużywa dużo paliwa, koszty utrzymania auta są wysokie.
/Motor

Zdjęcie

Widać, że tablica przyrządów pochodzi z połowy lat 90., ale za to jest odporna na zużycie i zabrudzenie. Po stanie kierownicy nie da się stwierdzić, jaki przebieg ma samochód – wiele obszyto od nowa.
/Motor

Od momentu prezentacji ta generacja terenowej Toyoty zdobywała mnóstwo pochwał za udane łączenie sprzeczności. Dzięki konstrukcji i bardzo sprawnemu napędowi auto nie boi się nawet cięższego terenu. Na asfalcie sprawdza się nie gorzej niż wiele SUV-ów o budowie bliższej autom osobowym.

Prosto i pewnie

Reklama

Wnętrze zdradza wiek konstrukcji, jednak pasuje do charakteru auta. Użytkownicy narzekają na skrzypienie jakie zaczyna wydawać z siebie z czasem deska rozdzielcza. Miejsca w kabinie jest bardzo dużo zarówno z przodu, jak i z tyłu niezależnie od wersji. Większość egzemplarzy na rynku wtórnym ma bogate wyposażenie, z reguły na pokładzie jest "elektryka" i klimatyzacja. Sporo ma też skórzaną tapicerkę czy podgrzewane fotele. W aucie nie ma filtra kabinowego - może się to okazać uciążliwe dla alergików.

Niezależnie od podłoża Land Cruiser prowadzi się bardzo pewnie, co zawdzięcza stałemu napędowi obu osi. Kierowca może zblokować centralny mechanizm różnicowy, włączyć reduktor, a w wielu egzemplarzach także blokadę tylną. Toyota zaleca częstą wymianę olejów w mostach, skrzyni biegów i skrzyni rozdzielczej (maks. co 30-40 tys. km). Warto obejrzeć uszczelniacze skrzyni rozdzielczej; nie są zbyt trwałe, ale ich wymiana jest bardzo prosta, a same uszczelniacze niedrogie. Nie zaniedbujmy tego, bo większy ubytek oleju w skrzyni rozdzielczej może spowodować bardzo kosztowną awarię.

W Land Cruiserze serii J9 na rynku europejskim spotkamy trzy jednostki napędowe. Najczęściej będzie to turbodiesel 3.0/125 KM - trwała konstrukcja zapewniająca zupełnie wystarczające osiągi i zużycie paliwa na poziomie 11 l/100 km. Trzeba jedynie uważać na głowice tych silników, gdyż zdarzają się przypadki ich przegrzania. Nowocześniejszy diesel D4-D zastąpił starszą jednostkę w 2000 roku, ma on taka samą pojemność, ale większą moc (163 KM) i moment obrotowy. Wprawdzie zużywa on o litr paliwa mniej, ale jego użytkownicy powinni być przygotowani na kosztowną wymianę wtryskiwaczy.

Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002)

liczba zdjęć: 12

Pod względem kultury pracy diesle nie mogą się równać z benzynowym silnikiem 3.4 V6 . Ta jednostka zapewnia bardzo dobre osiągi, jest też bardzo trwała, ale jej spalanie to nawet 17-18 l/100 km (z automatem). Decydując się na zasilanie gazem trzeba zamontować najwyższej klasy instalację i dbać o regularną regulację zaworów. Wszystkie silniki łączono zarówno z czterobiegowymi automatami, jak i z manualnymi skrzyniami 5-biegowymi.

Tanio, czyli drogo

Zawieszenie oparte na sprężynach śrubowych jest dosyć komfortowe i co najważniejsze bardzo trwałe. Land Cruiser świetnie sprawdza się również jako holownik (może ciągnąć nawet 2800 kg). W autach wyposażonych w hak trzeba jednak zwrócić szczególna uwagę na stan tylnego zawieszenia.

Używana Toyota RAV4 3d (2000-2005)

Trzydrzwiowe SUV-y nie aspirują do miana aut rodzinnych, mają natomiast inną zaletę: świetnie jeździ się nimi zarówno po mieście, jak i po lekkich bezdrożach. RAV4 to lider tej klasy. czytaj więcej

Pomimo wysokiej ogólnej niezawodności Land Cruiser jest dosyć drogi w utrzymaniu. Sporym kosztem jest ogumienie. Pamiętać trzeba, że ze względu na stały napęd 4x4 auto wymaga czterech identycznych opon. Do tego trzeba dbać o identyczne ciśnienie i ich równomierne zużycie.

Land Cruiser J9 to pojazd niezwykle poszukiwany, z czego korzystają handlarze. Nie należy absolutnie obwiać się egzemplarzy przygotowanych do jazdy w terenie czy dalszych wypraw. Z reguły są to auta dużo bardziej zadbane i lepiej serwisowane od tych poruszających się tylko po asfalcie. Tacy właściciele bardziej dbają o stan podzespołów mechanicznych, a wyposażenie można odsprzedać. Nie wierzmy zapewnieniom z ogłoszeń "auto nie używane w terenie".

Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002) - podsumowanie

Land Cruiser J9 to doskonała propozycja dla ceniących sobie aktywny wypoczynek. Dzielnie radzi sobie w terenie, a jednocześnie bardzo dobrze nadaje się do jazdy na co dzień. W przeciwieństwie do wielu konkurentów nawet w mieście czuje się doskonale. Nie warto oszczędzać na jego serwisowaniu - nie jest ono tanie, ale ewentualne naprawy mogą być nieporównywalnie droższe.

Toyota Land Cruiser J9: historia modelu
1996: Land Cruiser J90 zastępuję serię J70. Seria J70 "heavy duty" pozostaje w produkcji do dzisiaj.
1999: Drobny lifting nadwozia.
2000: Nowoczesny diesel D-4D zastępuje klasycznego turbodiesla.
2002: Nowy model - Land Cruiser J120.
Oznaczenia fabryczne modelu:
J90 - 3-drzw., J95 - 5-drzw.
KZJ/KDJ90 lub 95 - silnik Diesla
VZJ90 lub 95 - silnik benzynowy

Toyota Land Cruiser J9: typowe usterki i problemy

  • Wybite, bujające zawieszenie wymaga wymiany elementów gumowo-metalowych. Polecamy tuleje poliuretanowe.
  • Zużyte wtryskiwacze w silniku 3.0 D-4D.
  • Zatarte wałki wyrównoważające w dieslu 3.0 TD.
  • Przegrzanie silnika 3.0 TD może spowodować pęknięcie głowicy.
  • Blokada tylnego mostu nie załączy się, jeśli od dawna była nieużywana.
  • Korozja ramy to często skutek zaniedbań właściciela w płukaniu podwozia po jeździe terenowej.


Toyota Land Cruiser J9: warto poszukać

  • Samochodów z podstawowymi modyfikacjami terenowymi.
  • Wersji krótkiej, jeśli planujemy wykorzystywać ją rekreacyjnie. Będzie dużo tańsza.


Toyota Land Cruiser J9: tego unikaj

  • Samochodów, które pokonały duży przebieg na LPG.
  • Egzemplarzy, które mają różne opony na dwóch osiach.
  • Aut przerobionych z wersji do ruchu lewostronnego.

Dane techniczne: Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002)

Wersja3.4 V63.0 TD3.0 D-4D
Silnikbenzynowyturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa3378 cm32982 cm32982 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24R4/8R4/16
Moc maksymalna178 KM125 KM163 KM
Maksymalny moment obrotowy303 Nm295 Nm343 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna180 km/h160 km/h175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s14,0 s12,8 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km14,411,010,3

Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Używane Mitsubishi Pajero Pinin (2000-2004) - OPINIE

Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4 - PORÓWNANIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również