Używana Toyota RAV4 - poradnik kupującego

Niedziela, 6 lipca 2014 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Toyota RAV4 I z silnikiem 2.0 16V (1994-2000)

Kupisz za: 10 000 zł

Zdjęcie

Toyota RAV4 I z silnikiem 2.0 16V (1994-2000) /Motor

Zdjęcie

Toyota RAV4 I z silnikiem 2.0 16V (1994-2000) /Motor

CZY WIESZ, ŻE...

...na wybranych rynkach (głównie w Kalifornii) sprzedawano RAV4 z napędem wyłącznie elektrycznym? Pojazd zyskał pewną popularność dzięki gwiazdom. Jeździł nim m.in. Tom Hanks.

Reklama

Trzy wersje nadwozia, ale tylko jeden silnik - taka konfiguracja w dzisiejszych czasach budzi zdziwienie. Gdy pierwsza generacja RAV4 debiutowała 20 lat temu, była czymś zupełnie naturalnym. Najmniejszego SUV-a Toyoty sprzedawano w wersji 3d, 5d i cabrio, ale wyłącznie z dwulitrowym, benzynowym silnikiem 3S (129 KM). Nabywcy nigdy nie doczekali się diesla.

NIENOWOCZESNY = LEPSZY?

Nowoczesne SUV-y mają napęd przedni z dołączanym tyłem za sprawą sprzęgła wielopłytkowego. W RAV4 moc trafia stale na obie osie przez centralny dyferencjał.

Pod wieloma względami uterenowiona Toyota była pionierem segmentu małych SUV-ów: choć wyglądała terenowo i dobrze radziła sobie na sypkiej nawierzchni dzięki stałemu napędowi 4x4, jej konstrukcja bliższa była samochodowi osobowemu. Nie zastosowano ramy, a silnik zamontowano poprzecznie jak w typowym kompakcie. Prześwit przekracza jednak 20 cm.

KIEROWCA I TROJE PASAŻERÓW

Większość samochodów ma tylko cztery miejsca. Czasem dotyczy to również wersji pięciodrzwiowej (brak środkowego pasa).

Zdjęcie

Archaiczne sterowanie ogrzewaniem za pomocą suwaków wymaga sporo siły. Gdyby nie ten drobiazg, tablica przyrządów RAV4 zasługiwałaby na piątkę z plusem.
/Motor

Zdjęcie

Fotele z pstrokatą tapicerką okazują się całkiem odporne na zabrudzenia.
/Motor

Najczęściej spotykana wersja to 3d ze skrzynią manualną. Wszystkie europejskie egzemplarze mają też napęd 4x4. Obecnie zainteresowanie rynkowe koncentruje się na nielicznych autach 5-drzwiowych, które są dużo praktyczniejsze, ale też i o wiele droższe. Odmianę 3d należy traktować jako auto 2-osobowe - wprawdzie z tyłu znajduje się ławka dla dwojga pasażerów, ale wówczas bagażnik znika niemal do zera. W 5d bagażnik także nie zachwyca, a przy tym wczesne samochody mają homologację tylko na 4 osoby (bez pasa środkowego z tyłu).

Byle olej był świeży

Wytrzymałość silnika i układu napędowego można określić tylko słowem "wzorcowa". Dwulitrowa jednostka sprawdza się na LPG, ale trzeba wówczas często ustawiać luz zaworowy. Omijać należy tylko samochody z instalacjami mieszalnikowymi. Poważne usterki praktycznie się nie zdarzają, nawet w skomplikowanym przecież mechanizmie napędu na 4 koła (stały z centralnym mechanizmem różnicowym). Chyba, że ktoś nie wymienia w nim oleju - w skrzyni trzeba to robić co 60 tys. km, a w mostach nawet dwa razy częściej. Pewna partia samochodów miała tylko wadliwe synchronizatory 5. biegu, więc trzeba koniecznie włączyć go podczas jazdy próbnej. Rdza na razie nie jest poważniejszym problemem.

Jak za zboże

Nawet za samochody w wieku 15-20 lat trzeba zapłacić niebagatelną kwotę 10 tys. zł. I mowa tu o egzemplarzach trzydrzwiowych, które w przypadku I generacji RAV4 stanowią 5/6 całej oferty. Mało wśród nich jest egzemplarzy z LPG, bo... butla całkowicie zajmuje bagażnik.

Zdjęcie

Z tyłu wersji 3d usiądą tylko dwie osoby. Bagażnik właściwie nie istnieje. /Motor
Z tyłu wersji 3d usiądą tylko dwie osoby. Bagażnik właściwie nie istnieje.
/Motor

2.0 16V:

Zdjęcie

Silnik 2.0 ma rozrząd z paskiem, ale mało kto wymienia pompę wody.
/Motor

pojemność: 1998 cm3,
moc: 129 KM,
maksymalny moment obrotowy: 175 Nm,
prędkość maksymalna: 166 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 11,1 s,
średnie zużycie paliwa: 10,0 l/100 km

Toyota RAV4 I: typowe usterki

  • Uszkodzenia układu chłodzenia - zużyta pompa wody, zatkana chłodnica.
  • Stukanie z układu napędowego - wybita tylna podpora mechanizmu różnicowego.
  • Zgrzytanie 5. biegu - wada fabryczna skrzyni biegów.


Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również