Używana Toyota RAV4 - poradnik kupującego

Niedziela, 6 lipca 2014 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Toyota RAV4 III z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2006-2013)

Kupisz za: 50 000 zł

Zdjęcie

Toyota RAV4 III z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2006-2013) /Motor

Zdjęcie

Toyota RAV4 III z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2006-2013) /Motor

ŁATWO TO JUŻ BYŁO

W II generacji sprawa była oczywista: wersja 1.8 ma napęd przedni, pozostałe to 4x4. W RAV4 III spotyka się egzemplarze 2WD ze wszystkimi silnikami oprócz topowego diesla. Zewnętrznie są nie do odróżnienia.

Reklama

Rekreacyjny charakter RAV4 został nieco zarzucony w trzeciej generacji, która stała się po prostu rodzinnym pojazdem uterenowionym. Z coraz mniej popularnej odmiany 3d po prostu zrezygnowano. Na rynek amerykański trafił za to wariant z długim rozstawem osi.

Cytat

Błędem była rezygnacja z silnika Diesla 2.0 D-4D. W ofercie pozostał tylko 2.2, za którego płaci się wyższą akcyzę

DOPŁAĆ ZA BRAK „ZAPASU”

W najdroższej wersji wyposażeniowej X zamiast koła zapasowego na klapie montowano fabrycznie opony run flat z metalową wkładką, na których można jechać po przebiciu. Kosztują 3,3-3,5 tys. zł za komplet.

Z oferty wycofano również wersję 1.8 2WD. Po prostu oferowano napęd 4x4 jako opcję do silnika benzynowego i do słabszych diesli. Z tym że nie jest on już tak zaawansowany, jak wcześniej - zamiast stałego rozdziału mocy zastosowano tańsze rozwiązanie, czyli sprzęgło wielopłytkowe. Jest mniej skuteczne w terenie, ale tańsze w produkcji i pozwala obniżyć zużycie paliwa - w normalnym ruchu napędzana jest tylko oś przednia. Pojawiła się z powrotem blokada międzyosiowa, która jednak działa tylko przy niskich prędkościach i rozłącza się przy silnym skręcie kół, żeby oszczędzić układ napędowy.

Z oferty wypadł dwulitrowy diesel. To dziwne - wszak wiele państw europejskich (głównych odbiorców RAV4 z dieslem) sankcjonuje pojemność powyżej 2 litrów, obciążając ją wyższą akcyzą. Tak jest też w Polsce. Import indywidualny RAV4 III z dieslem wiąże się z koniecznością zapłaty 18,6% wartości pojazdu do Urzędu Celnego.

Zdjęcie

Wszystkie opcje zaznaczone: nawigacja, klimatyzacja automatyczna, tempomat, blokada międzyosiowa. Takie wyposażenie występowało w wersji X, rozpoznawalnej po braku koła zapasowego. /Motor
Wszystkie opcje zaznaczone: nawigacja, klimatyzacja automatyczna, tempomat, blokada międzyosiowa. Takie wyposażenie występowało w wersji X, rozpoznawalnej po braku koła zapasowego.
/Motor

Zdjęcie

Konsola środkowa w bardziej „realistycznej” wersji, częściej spotykanej na rynku. /Toyota
Konsola środkowa w bardziej „realistycznej” wersji, częściej spotykanej na rynku.
/Toyota
Do którego SUV-a części są najtańsze

Kupując oszczędnego, kompaktowego SUV-a, warto zwrócić uwagę na ceny części zamiennych. Wydatki na naprawy konkurencyjnych aut znacznie się różnią. czytaj więcej

Znacząco powiększone rozmiary sprawiają, że RAV4 wreszcie nadaje się na samochód rodzinny. 450-litrowy bagażnik ma nisko poprowadzoną podłogę, bo koło zapasowe wciąż montowano na drzwiach. Nie dotyczyło to tylko topowej wersji wyposażeniowej X, która nie ma koła zapasowego w ogóle. Seryjnie stosowano w niej opony run flat BSR z metalową wkładką (pierścieniem). Są drogie i trudne do kupienia. Lepiej wymienić je na standardowe, choć niektórzy mówią, że RAV4 X ma inne nastawy zawieszenia i bez opon BSR prowadzi się gorzej.

Silnik benzynowy 2.0 to optymalny wybór. Zużywa nie więcej niż 10 l/100 km (chyba, że zimą i w korkach), nie ma też wtrysku bezpośredniego jak dwulitrowa jednostka z Avensisa, obce mu są więc problemy z odkładaniem się sadzy.

Zdjęcie

Półskórzana tapicerka, podgrzewanie i elektryczna regulacja foteli to też rarytasy rynkowe. /Motor
Półskórzana tapicerka, podgrzewanie i elektryczna regulacja foteli to też rarytasy rynkowe.
/Motor

Zdjęcie

Wreszcie udało się zaprojektować solidny bagażnik: 450 l i kanapa tylna składana na płasko. /Motor
Wreszcie udało się zaprojektować solidny bagażnik: 450 l i kanapa tylna składana na płasko.
/Motor

Niestety, zakup diesla wiąże się z pewnym ryzykiem. Silniki wysokoprężne serii AD z aluminiowym blokiem mają tendencję do wypalania uszczelki pod głowicą. Problem jest powszechnie znany serwisom Toyoty. Nie ma reguły co do przebiegu, przy którym się objawia. Jeśli ktoś ma samochód kupiony w Polsce - może nawet uda mu się namówić ASO na darmową wymianę silnika. Właściciele aut sprowadzonych muszą płakać i płacić za naprawę silnika ok. 4-5 tys. zł.

Toyota RAV4 III: typowe usterki

  • Usterki osprzętu silnika 2.2 D-4D - problematyczny jest zwłaszcza filtr cząstek stałych z piątym wtryskiwaczem.
  • Wypalona uszczelka pod głowicą w D-4D - mikropęknięcia aluminiowego bloku.
  • Usterki układu wspomagania kierownicy.
  • Miękki, łatwo rysujący się lakier.


Uwaga na wersję X z oponami run flat - do ich wymiany potrzeba specjalnej maszyny.

Zdjęcie

2.2 D-CAT nie tylko bywa awaryjny, ale też pali nawet 10 l. /Toyota
2.2 D-CAT nie tylko bywa awaryjny, ale też pali nawet 10 l.
/Toyota

Dane techniczne: Toyota RAV4 III (2006-2013)

Wersja2.0 VVT-i2.2 D-4D2.2 D-4D2.2 D-CAT
Silnikbenzynowyturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1998 cm32231 cm32231 cm32231 cm3
Układ cyl./zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna152 KM136 KM150 KM177 KM
Maks. moment obr.194 Nm310 Nm340 Nm400 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna185 km/h180 km/h190 km/h200 km/h
Przysp. 0-100 km/h10,6 s10,5 s10,0 s9,3 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km9,06,66,27,0

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również

  • Używana Toyota Prius II (2003-2009) - test długodystansowy

    Trudno znaleźć samochód lepiej dostosowany do warunków miejskich niż Prius. A czy używana hybryda to ryzyko? Nie, pod warunkiem że była stale użytkowana. więcej