Używana Toyota RAV4 - poradnik kupującego

Niedziela, 6 lipca 2014 (13:00)

Toyota RAV4 II z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2000-2005)

Kupisz za: 25 000 zł

Zdjęcie

Toyota RAV4 II z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2000-2005) /Motor

Zdjęcie

Toyota RAV4 II z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2000-2005) /Motor

WITAJ W ŚWIECIE SUV-ÓW

Wiele osób po zamianie samochodu osobowego na SUV-a jest przerażonych kosztami eksploatacji. Np. komplet solidnych opon do RAV4 musi kosztować ok. 2000 zł. To 2 razy drożej niż do Corolli.

Reklama

MEANDRY WYPOSAŻENIA

Jeśli RAV4 ma boczne poduszki powietrzne i klimatyzację automatyczną, to niemal na 100% ma też ESP. Dla odmiany tempomat łączono ze skórzaną tapicerką – nie można było kupić pojedynczych opcji.

Najważniejszą zmianą między I a II generacją było wprowadzenie diesla do nowszego modelu. W ofercie znalazł się tylko jeden silnik wysokoprężny - dwulitrowy, 116-konny, z wtryskiem common rail. Nie jest zły, ale ma drogi osprzęt i w razie awarii naprawa tanim kosztem jest zazwyczaj niemożliwa. Takie elementy jak wtryskiwacze czy zawór korekcji ciśnienia potrafią kosztować 3-4 razy tyle co w popularnych silnikach europejskich. Mimo to, diesel zdecydowanie podbił serca nabywców w Europie - przeważająca większość aut ma właśnie pod maską jednostkę 2.0 D-4D. Jeśli ktoś obawia się wysokich kosztów napraw i nie potrzebuje dużo jeździć, powinien wybrać dwulitrowy silnik benzynowy. Jego jedyne powtarzające się (ale nie notorycznie) usterki to falujące obroty na skutek zabrudzonego sterownika.

Zdjęcie

Tablica przyrządów bogatej wersji Sol po liftingu (zmieniona konsola środkowa, ale radio – takie samo). Jeszcze rzadsza jest wersja Prestige ze skórzaną tapicerką – była niewiarygodnie droga. /Motor
Tablica przyrządów bogatej wersji Sol po liftingu (zmieniona konsola środkowa, ale radio – takie samo). Jeszcze rzadsza jest wersja Prestige ze skórzaną tapicerką – była niewiarygodnie droga.
/Motor

Zdjęcie

Odkryte śruby na konsoli środkowej nie trafiły w gust nabywców wersji sprzed liftingu. /Motor
Odkryte śruby na konsoli środkowej nie trafiły w gust nabywców wersji sprzed liftingu.
/Motor

140 ZAMIAST 116

Dilerzy Toyoty proponowali podniesienie mocy diesla za pomocą tuningu elektronicznego ze 116 do 140 KM. Opcja była kusząca, ale cena – zaporowa (ok. 6000 zł).

Zdjęcie

Z tyłu w wersji 3d zamontowano 2 fotele: każdy można oddzielnie składać do pozycji pionowej.
/Motor

RAV4 1.8 = RAV2

Obie wersje 2.0 łączono seryjnie ze stałym napędem na 4 koła, takim samym jak w pierwszej generacji. Z drobną różnicą: w RAV4 II nie ma blokady międzyosiowej, którą można spotkać w niektórych egzemplarzach RAV4 I (i III). Z czasem gamę uzupełniła benzynowa wersja 1.8 2WD. Nie ma ona większego sensu, bo mocniejszy 2.0 VVT-i nie pali zauważalnie więcej, a ponadto trudniej ją odsprzedać.

Przestrzeń we wnętrzu trochę się poprawiła, głównie za sprawą podniesienia rozstawu osi z 241 do 249 cm. Mowa tu o wersji 5d - trzydrzwiowa jak była ciasna, tak ciasna pozostała. Większość osób użytkuje ją ze stale złożonymi siedzeniami tylnymi. Bagażnik wersji 5d ma pojemność 410 l, ale jest mało praktyczny. Dobrze, że nie zmniejsza go koło zapasowe, które w każdej wersji wieszano na drzwiach. Wadą tego rozwiązania jest duża masa i wyrabianie się zawiasów. Na szczęście nadwozie RAV4 zostało dobrze zabezpieczone przed korozją.

Zdjęcie

Fotele są identyczne w wersji przed i po liftingu. Czyli trochę za małe dla rosłych Europejczyków. /Motor
Fotele są identyczne w wersji przed i po liftingu. Czyli trochę za małe dla rosłych Europejczyków.
/Motor

Zdjęcie

O 8 cm większy rozstaw osi niż w RAV4 I to zbawienie dla pasażerów jadących z tyłu. /Motor
O 8 cm większy rozstaw osi niż w RAV4 I to zbawienie dla pasażerów jadących z tyłu.
/Motor

Odważnie w teren

Zdjęcie

Stały napęd na 4 koła to gwarancja, że w trudnych warunkach układ się nie przegrzeje, jak u rywali ze sprzęgłem płytkowym.
/Motor

Prześwit wynoszący ponad 20 cm sprawia, że RAV4 nieźle radzi sobie w terenie. Znacznie gorzej, jeśli ktoś zamontował tuningowe orurowanie i rozbudowane progi. Stały napęd sprawia, że nie zachodzi prawdopodobieństwo zdarzenia znanego użytkownikom SUV-ów ze sprzęgłem płytkowym, w których układ (w przypadku większego wysiłku) przegrzewa się i wyłącza. Tak naprawdę w ciężki teren nie pozwolą jednak pojechać opony. Standardowo stosuje się ogumienie szosowo-terenowe w rozmiarze 215/70 R16, które radzi sobie w większości sytuacji oprócz gęstego błota. Niestety, koszt kompletu opon to niemiłe zaskoczenie dla kogoś, kto wcześniej jeździł osobówką - ok. 2000 zł. Zauważalnie droższe jest też zawieszenie.

Toyota RAV4 II: typowe usterki

  • Usterki osprzętu silnika 2.0 D-4D - nieszczelny zawór wolnych obrotów SCV, zużyte wtryskiwacze common rail.
  • Diesel nie zapala - często winny jest zbyt słaby akumulator lub zatarty rozrusznik.
  • Falujące obroty i wady układu chłodzenia w 2.0 VVT-i.
  • Łatwo wyrabia się stacyjka - kluczyk potrafi z niej wypaść podczas jazdy.
  • Korozja drzwi (na szczęście incydentalna).
  • Słabe sprzęgło w dieslu.
  • Bardzo miękki lakier.


Zdjęcie

Zgrzytający wsteczny bieg – przypadłość prawie każdej starszej Toyoty. Jeśli nie chce wejść, czasem wystarczy przetoczyć auto o parę cm. /Motor
Zgrzytający wsteczny bieg – przypadłość prawie każdej starszej Toyoty. Jeśli nie chce wejść, czasem wystarczy przetoczyć auto o parę cm.
/Motor

Dane techniczne: Toyota RAV4 II (2000-2005)

Wersja1.8 VVT-I2.0 VVT-I2.0 D-4D
Silnikbenzynowybenzynowyturbodiesel
Pojemność skokowa1798 cm31998 cm31995 cm3
Układ cyl./zaworyR4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna125 KM150 KM116 KM
Maks. moment obr.161 Nm192 Nm250 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna172 km/h185 km/h170 km/h
Przysp. 0-100 km/h12,5 s10,6 s12,1 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km7,58,67,1

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor