Używane BMW serii 7 E65 (2001-2008)

Piątek, 7 grudnia 2012 (09:00)

BMW serii 7 z oznaczeniem E65 zaszokowało swoim ciężką, masywną linią. W Polsce był to ulubiony pojazd kolumny rządowej i wszelkiego rodzaju politycznych VIP-ów.

Zdjęcie

BMW zbierało krytykę za awaryjną elektronikę i kontrowersyjne linie nadwozia. Radość z jazdy pozostała jednak niezmącona. /Motor
BMW zbierało krytykę za awaryjną elektronikę i kontrowersyjne linie nadwozia. Radość z jazdy pozostała jednak niezmącona.
/Motor

Seria E65 była pierwszym modelem BMW zaprojektowanym przez Chrisa Bangle'a i wzbudzała olbrzymie kontrowersje. Słynny stylista w dość ryzykowny sposób otworzył nowy rozdział w historii bawarskiej marki, ale dziś już wiemy, że trafił w dziesiątkę. To co ponad 10 lat temu szokowało, obecnie wygląda po prostu nowocześnie.

Zdjęcie

Miejsce kierowcy wciąż robi doskonałe wrażenie (na zdjęciu model po liftingu). Niektórzy użytkownicy narzekają na jakość tworzyw sztucznych - elementy metalizowane czasem się łuszczą.
/Motor

Samochód występuje w dwóch podstawowych wersjach nadwozia: zwykłej (E65) i przedłużonej o 14 cm "L" (E66). Opcjonalnie oferowano także model opancerzony oznaczony jako E67.

Reklama

Co tanie to drogie

Najtańsze egzemplarze kosztują ok. 35 tys. zł. Niestety, w zdecydowanej większości przypadków chodzi albo o paliwożerne, mocne wersje benzynowe, które wyjątkowo szybko tracą na wartości albo o egzemplarze z uszkodzoną elektroniką pokładową. W modelach z pierwszych trzech lat produkcji psuje się wręcz nagminnie. Jej awarie paraliżują nie tylko elementy wyposażenia dodatkowego, ale także podzespoły odpowiedzialne za mobilność samochodu, np. automatyczną skrzynię biegów (ręczna w ogóle nie była oferowana).

Osobom, które stronią od multimedialnych nowinek z pewnością nie spodoba się system iDrive, czyli pokrętło na tunelu środkowym, którym sterujemy wszystkimi ważnymi funkcjami z zakresu komfortu, multimediów i komputerem pokładowym. Jego obsługa jest tak skomplikowana, że po liftingu producent zdecydował się na wprowadzenie drugiej, uproszczonej generacji systemu (rozpoznamy go po czterech przyciskach wokół pokrętła iDrive).

Gama silników

Największym zainteresowaniem cieszy się niezbyt dynamiczny, ale pracujący kulturalnie i relatywnie oszczędny wysokoprężny silnik o pojemności trzech litrów.

Na temat mocniejszej wersji 740d zdania są podzielone. Niektórzy narzekają na zdecydowanie wyższe koszty serwisowania i spore zużycie paliwa. Musimy pamiętać, że jest to jednostka ośmiocylindrowa, a zatem zamiast sześciu mamy 8 wtryskiwaczy, dwukrotnie wyższe są także koszty regeneracji układu doładowania - silnik ma dwie turbosprężarki. Z drugiej jednak strony trudno nie zauważyć zdecydowanie lepszej elastyczności, oraz przyjemnego dźwięku, którego nie poznamy, czytając jedynie suche, katalogowe dane. Bez wątpienia dobrym wyborem jest natomiast wersja 745d wprowadzona po liftingu - uchodzi za znacznie mniej awaryjną od modelu 740d, a ponieważ jest  młodsza, ma zazwyczaj mniejszy przebieg.

W gamie silników benzynowych najlepszą propozycją jest model 745i. Pali tylko nieznacznie więcej niż 735i, ale podczas jazdy pracuje w niższym zakresie obrotów, co przekłada się na  wyższy komfort jazdy. Model 730i jest zbyt słaby - był przez BMW traktowany jako uzupełnienie gamy.

BMW serii 7 E65 (2001-2008)

liczba zdjęć: 13

Zawieszenie

W zależności od wersji mamy do wyboru zawieszenie klasyczne, lub pneumatyczne zawieszenie aktywne (EDC+Dynamic Drive), które jest bez porównania bardziej komfortowe lub bardziej sportowe (w zależności od wybranego trybu pracy), ale też wyraźnie droższe w serwisowaniu jeden amortyzator kosztuje na wolnym rynku ok. 2 tys. zł. Jeśli chcemy się szybko zorientować, z którą wersją mamy do czynienia, wystarczy spojrzeć na kielich kolumny resorującej pod maską - wychodzący z niego przewód świadczy o wersji z pneumatyką.

BMW E65: historia modelu
2001: prezentacja modelu.
2002: wersja przedłużona "L", uzupełnienie gamy silnikowej o jednostkę V12.
2005: modernizacja modelu; cechą charakterystyczną są zmienione przednie światła.
2008: nowy model

BMW serii 7 E65: typowe usterki i problemy
Unikajmy aut z lat 2001-2003.

  • W wersjach z silnikami wysokoprężnymi pękają przewody powietrza do intercoolera.
  • W wersjach benzynowych psuje się system Valvetronic.
  • Przed zakupem dokładnie sprawdźmy stan przekładni kierowniczej. Jest awaryjna i droga w naprawach.
  • Powszechną usterką jest szarpiąca skrzynia biegów. Czasem zwiastuje to poważne problemy, czasem jedynie niski poziom oleju (efekt wycieków) lub kaprysy elektroniki (wystarczy wymiana oprogramowania).


BMW serii 7 E65: warto poszukać

  • Aut po roku 2003, szczególnie wersji wysokoprężnej 730d i benzynowej 745i.
  • Wersji po liftingu. Szczególnie polecana jest 745d.


BMW serii 7 E65: tego unikaj

  • Wersji, które mają duży przebieg na LPG.
  • Modeli z lat 2001-2003.
  • Wersji 740d bez dokumentacji serwisowej.

Dane techniczne: BMW serii 7 E65 (2001-2008) - wersje benzynowe

Wersja730i730i735i740i745i750i760i
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowybenzynowybenzynowybenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa2979 cm32996 cm33600 cm34000 cm34398 cm34799 cm35972 cm3
Układ cylindrów/zaworyR6/24R6/24V8/32V8/32V8/32V8/32V12/48
Moc maksymalna231 KM258 KM272 KM306 KM333 KM367 KM445 KM
Maksymalny
moment obrotowy
300 Nm300 Nm360 Nm390 Nm450 Nm490 Nm600 Nm
Osiągi       
Prędkość maksymalna237 km/h244 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Przysp. 0-100 km/h8,1 s7,8 s7,5 s6,8 s6,3 s5,9 s5,9 s
Średnie zużycie paliwa
w l/100 km
10,710,111,211,211,311,413,6

Dane techniczne: BMW serii 7 E65 (2001-2008) - wersje wysokoprężne

Wersja730d730d740d740d
Silnikturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa2993 cm32993 cm33901 cm34423 cm3
Układ cylindrów/zaworyR6/24R6/24V8/32V8/32
Moc maksymalna218 KM231 KM258 KM330 KM
Maks. moment obrotowy500 Nm520 Nm600 Nm750 Nm
Osiągi    
Prędkość maksymalna235 km/h238 km/h250 km/h250 km/h
Przysp. 0-100 km/h8,0 s7,8 s7,4 s6,6 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km8,58,29,79,5

BMW serii 7 E65 - podsumowanie

Seria E65 jest jednym z najbardziej skomplikowanych modeli na rynku wtórnym. Chodzi przede wszystkim o zaawansowaną elektronikę, której napraw podejmują się tylko nieliczne warsztaty. W związku z tym poszukiwania należy ograniczyć wyłącznie do egzemplarzy z pełną historią serwisową. Z ich wysokimi cenami trzeba się pogodzić.

Jacek Ambrozik

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor