Używane: Fiat Idea, Opel Meriva, Renault Modus

Poniedziałek, 8 lipca 2013 (15:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Fiat Idea, Opel Meriva i Renault Modus w sposób wyjątkowy łączą niewielkie wymiary z praktycznym i pojemnym wnętrzem. Ich dodatkową zaletą są niskie koszty eksploatacji.

Zdjęcie

Przed zakupem dowolnego z aut trzeba sprawdzić, czy ma filtr cząstek stałych i w jakim jest on stanie. /Motor
Przed zakupem dowolnego z aut trzeba sprawdzić, czy ma filtr cząstek stałych i w jakim jest on stanie.
/Motor

W czasach, kiedy Fiatem 126p jeździło się na wczasy do Bułgarii, każdy z prezentowanych w tym porównaniu modeli byłby szczytem marzeń. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszy się tylko Opel Meriva. Pozostałe propozycje grają tak zwane drugie skrzypce. Celowo przypominamy o ich istnieniu. Dla każdego, kto codziennie porusza się głównie w mieście, a z rodziną jeździ okazjonalnie - właśnie taki samochód jest idealnym rozwiązaniem.

Zalety miejskiego vana

Reklama

Zdjęcie

Opel Meriva: deskę rozdzielczą tworzą liczne elementy plastikowe, które nie są idealnie spasowane i skrzypią podczas jazdy.
/Motor

Każdy z prezentowanych modeli pod względem użytecznej objętości wnętrza przewyższa większość aut miejskich nie tylko ze swojego okresu, ale także tych współczesnych, które przecież nieco urosły. Oczywiście coś za coś. Pudełkowate nadwozia nie zawsze wyglądają urodziwie, a o precyzji prowadzenia czy stabilności w zakrętach podczas jazdy takim "nadmuchanym" maluchem można zapomnieć - przynajmniej w podstawowych wersjach. Ale nie o to tu chodzi.

Liczy się fakt, że we wszystkich opisywanych modelach mogą wygodnie usiąść po cztery dorosłe osoby i zostanie jeszcze trochę miejsca na bagaż. Całą trójkę można w razie potrzeby zamienić w małe ciężarówki.

Zdjęcie

Renault Modus: oryginalnie stylizowana deska rozdzielcza ma więcej przeciwników niż zwolenników, ale jest wykonana starannie i okazuje się łatwa w obsłudze.
/Motor

Sztuka użytkowa

Pod względem funkcjonalności i przestronności prym wiedzie Opel Meriva. Jest najdłuższy, ma także największy rozstaw osi. Kropką nad i jest w jego przypadku system aranżacji wnętrza Flex Space, który umożliwia łatwe przesuwanie siedzeń lub składanie ich na równi z poziomem podłogi. Fiat ustępuje niemieckiemu rywalowi, ale tylko nieznacznie. Jego tylna kanapa to w rzeczywistości dwa nierównej wielkości fotele, które można przesuwać i składać. Udogodnieniem dla pasażerów siedzących z tyłu jest możliwość regulacji kąta położenia oparcia. Tak jak w Merivie - można złożyć oparcie przedniego fotela pasażera, co pozwala na przewóz długich elementów - np. opakowań z meblami z Ikei.

Ponad przeciętność wybija się także Renault Modus. Po pierwsze - jako jedyne w porównaniu może mieć dodatkowe, małe drzwi bagażnika umieszczone w tylnej klapie (w swoim czasie było to wyposażenie opcjonalne). Po drugie - ma bardzo ciekawą konstrukcję tylnej kanapy. Można ją łatwo przesuwać i powiększać ilość miejsca na nogi kosztem objętości bagażnika. W położeniu maksymalnie do przodu kanapa jest trzyosobowa. W położeniu maksymalnie do tyłu - kanapa mieści już tylko dwóch pasażerów.

Zdjęcie

Fiat Idea: w desce rozdzielczej ukrywa się cała masa schowków. Zaskakująco precyzyjnie – jak na Fiata – pracuje lewarek zmiany biegów.
/Motor

Ciekawostka - mimo, że Modus ma najszersze nadwozie, jego wnętrze jest najwęższe. Różnice są zaledwie kilkucentymetrowe, ale jednak. Największym i najprzestronniejszym samochodem z całej trójki jest Opel Meriva. Ma długość 404 cm i rozstaw osi 263 cm. Idea jest krótsza o 11 cm, a Modus o 15 cm. Najwyższy jest natomiast Fiat - ma 169 cm wzrostu (Opel 162, a Renault 158). Pojedynek na bagażniki wygrywa Meriva z wynikiem 350-1410 l, drugi jest Fiat (320-1420 l), a trzeci - Modus (198-1283 l).

Historycznie rzecz biorąc

Najstarszą konstrukcją jest Opel Meriva - debiutował w 2002 roku. Jest jednak tak udanym samochodem, że produkowano go bez większych zmian 8 lat, zanim pojawił się jego bezpośredni następca.

Fiat Idea nie miał tyle szczęścia. Konstrukcyjnie jest blisko spokrewniony z Oplem, ale najwyraźniej jego linia nie przypadła nabywcom zbytnio do gustu. W 2007 roku ze względu na mały popyt Fiat wycofał ten model z polskiej oferty, a w 2012 roku zakończył produkcję bez oficjalnych planów kontynuacji tego projektu. Z dużą dozą wyrozumiałości możemy przyjąć, że auto zostało zastąpione przez model 500 L.

Żadnego potomstwa nie doczekał się natomiast Modus. Początkowo wydawało się, że jego koncepcja jest rozwojowa i Renault wprowadziło w 2008 roku wersję wydłużoną Grand. Ale w 2011 roku auto zniknęło z oferty. Niektórzy mówią, że wakat po Modusie objął najnowszy model Kaptur. W praktyce to jednak zupełnie inne modele różniące się charakterem i grupą docelową.

Na giełdzie

Olbrzymią zaletą wszystkich trzech modeli na rynku wtórnym jest fakt, że dość łatwo trafić na egzemplarz w rozsądnej cenie i w idealnym stanie technicznym. To wyjątkowe rodzinne modele, które faktycznie mogą mieć zaawansowany wiek, a jednocześnie mały, autentyczny przebieg.

Wzmożona czujność wskazana jest jedynie przy Merivie. W wersjach wysokoprężnych auta te sprzedają się jak świeże bułeczki, cieszą się zatem dużym zainteresowaniem handlarzy - są masowo sprowadzane w ramach prywatnego importu, najczęściej w topowych wersjach wyposażenia. Najbardziej pożądana przez klientów jest udana wersja 1.7 CDTI (łączy niezłe osiągi z akceptowalnym zużyciem paliwa) oraz model 1.3 CDTI (ma słabe osiągi, jest "gderliwy", ale rekordowo oszczędny).

W przypadku Idei przy odrobinie szczęścia można trafić na auto od pierwszego właściciela z oryginalnym przebiegiem rzędu 60-130 tys. km. Bardzo często są to prawdziwe okazje - spadek wartości wynika wyłącznie ze stereotypowego myślenia potencjalnych nabywców, którzy obawiają się tego nietypowego modelu Fiata, lub nawet nie poszukują go w ogłoszeniach, ponieważ o nim nie słyszeli. Dwie najlepsze jednostki napędowe do Idei to oczywiście diesle 1.3 M-Jet i 1.9 JTD. Ten ostatni trafia się rzadziej, ale wręcz uskrzydla małą i lekką Ideę (każdy z porównywanych modeli waży ok. 1200 kg). Przestrzegamy przed wersjami benzynowymi - rozczarowują wysokim zużyciem paliwa i kiepską elastycznością.

Używane: Fiat Multipla, Honda FR-V

Multipla i FR-V to jedyne na rynku minivany z trzema fotelami z przodu. Choć są krótkie, zapewniają miejsce dla sześciu osób. Który robi to lepiej? czytaj więcej

Modus cieszy się najmniejszym wzięciem - ginie gdzieś w cieniu Clio i Megane. Mimo wszystko, warto wziąć go pod uwagę. W nagrodę może się trafić wyjątkowo zadbane cacko. Najbezpieczniejszym wyborem jest niezawodny silnik benzynowy 1.2 16V (cichy, dość oszczędny, wystarczająco dynamiczny). Można także zaryzykować zakup diesla 1.5 dCi. Piszemy "zaryzykować", ponieważ z jednej strony jest to prawdopodobnie najbardziej ekonomiczny współcześnie produkowany mały silnik wysokoprężny, a z drugiej - dość często słyszy się o jego problemach z układem wtryskowym (jest drogi w naprawach), czy z obracającymi się panewkami (już po 150 tys. km niektóre silniki nadają się z tego powodu do remontu).

Kwestia ceny

Odradzamy zakup najtańszych egzemplarzy za 10-12 tys. zł. Ale auta za ok. 15-20 tys. zł są warte zainteresowania. Na rynku nie mają zbytniej konkurencji. Porównywalne gabarytami Mercedes A (W168) oraz Audi A2 to samochody technicznie bardziej zaawansowane, ale bez porównania droższe.

Fiat Idea, Opel Meriva, Renault Modus - podsumowanie

Wszystkie trzy samochody są nieźle wykonane i świetnie zaopatrzone w części zamienne. Porównanie wygrywa Opel Meriva, ponieważ ma najlepiej opracowane wnętrze. Polecamy jednak także auta, które zajęły dalsze lokaty. Przyczyna jest bardzo prosta - na dobrej Merivie trudno utargować choćby złotówkę. W przypadku zadbanej Idei czy Modusa nie trzeba być zawodowym handlarzem samochodów, żeby wynegocjować dobrą cenę. A skoro tak, to warto na tym skorzystać.

Opel Meriva I (2002-2010)

Zdjęcie

Wymiary – długość: 404 cm, rozstaw osi: 263 cm, szerokość: 169 cm. /Motor
Wymiary – długość: 404 cm, rozstaw osi: 263 cm, szerokość: 169 cm.
/Motor

Zdjęcie

Meriva ma najlepsze fotele z całej trójki. Są dobrze wyprofilowane i trwałe. /Motor
Meriva ma najlepsze fotele z całej trójki. Są dobrze wyprofilowane i trwałe.
/Motor

Zdjęcie

System aranżacji wnętrza w Oplu Merivie nazywa się Flex Space i robi naprawdę imponujące wrażenie. /Motor
System aranżacji wnętrza w Oplu Merivie nazywa się Flex Space i robi naprawdę imponujące wrażenie.
/Motor

Zdjęcie

Bagażnik (350-1410 l) jest największy w porównaniu, a wykonanie najlepsze. /Motor
Bagażnik (350-1410 l) jest największy w porównaniu, a wykonanie najlepsze.
/Motor

Opel Meriva I: historia modelu
2002: debiut modelu.
2005: do gamy dołącza odmiana wysokoprężna 1.3 CDTI.
2006: symboliczny lifting; poprawiło się wyposażenie, zmodernizowano zegary.
2008: do gamy dołączyła usportowiona wersja OPC.
2010: na rynku debiutuje druga generacja Merivy.

Opel Meriva I: to warto wiedzieć przed zakupem
Benzynowe silniki Merivy nie są specjalnie ekonomiczne i z tego względu większość nabywców preferuje diesle. Mniejszy - 1.3 CDTI to konstrukcja zapożyczona z Fiata (1.3 M-Jet). O jej wadach i zaletach piszemy poniżej, w tekście dotyczącym Fiata Idei. Bardzo dobrą alternatywą jest silnik 1.7 CDTI. To z kolei konstrukcja japońska (Isuzu). Jej atutem nie jest może ponadprzeciętna ekonomiczność, ale idealnie pasuje do tego samochodu - ma wystarczające osiągi, a na kulturę pracy nie można narzekać. Meriva jest autem trwałym, a jedyną usterką, która daje się we znaki użytkownikom jest zanieczyszczony zawór EGR. To drogi element, który nie podlega regeneracji. Koszt wymiany wynosi ok. 1000 zł. Objawy zużycia to m.in. wysokie zapotrzebowanie na paliwo, dymienie z rury wydechowej, spadki mocy.

Opel Meriva I: typowe usterki i problemy

  • Awarie układu EGR trapią użytkowników wersji benzynowych i diesli. Koszt naprawy - nawet 1200 zł.
  • Zdarzają się przypadki przedwczesnego zużycia łańcucha rozrządu. Problem dotyczy silników 1.3 CDTI (to silnik 1.3 M-Jet zapożyczony z Fiata). Na szczęście koszt naprawy jest niski - oscyluje w okolicy 1400 zł.

Dane techniczne: Opel Meriva I (2002-2010)

Wersja1.4 16V1.6 16V1.3 CDTI1.7 CDTI
Silnikbenzynowybenzynowyturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1364 cm31598 cm31248 cm31686 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/8
Moc maksymalna90 KM105 KM75 KM100 KM
Maksymalny moment obrotowy125 Nm150 Nm170 Nm240 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna168 km/h181 km/h157 km/h180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,8 s13,3 s17,8 s12,8 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km6,46,85,05,4

1.3 CDTI lub 1.7 CDTI

Zdjęcie

Polecamy diesle. Są oszczędne i idealnie pasują do charakteru tego rodzinnego auta. /Motor
Polecamy diesle. Są oszczędne i idealnie pasują do charakteru tego rodzinnego auta.
/Motor

Renault Modus (2004-2011)

Zdjęcie

Wymiary – długość: 379 cm, rozstaw osi: 248 cm, szerokość: 170 cm. /Motor
Wymiary – długość: 379 cm, rozstaw osi: 248 cm, szerokość: 170 cm.
/Motor

Zdjęcie

Fotele są wykonane starannie, ale nie zapewniają bocznego podparcia. /Motor
Fotele są wykonane starannie, ale nie zapewniają bocznego podparcia.
/Motor

Zdjęcie

Zestaw wskaźników nie zawsze idealnie działa. Elektronika płata tutaj figle. /Motor
Zestaw wskaźników nie zawsze idealnie działa. Elektronika płata tutaj figle.
/Motor

Zdjęcie

W zależności od ustawienia tylnej kanapy bagażnik ma pojemność od 198 do 1283 l. /Motor
W zależności od ustawienia tylnej kanapy bagażnik ma pojemność od 198 do 1283 l.
/Motor

Renault Modus: historia modelu
2004: prezentacja modelu; to pierwszy mały samochód, który otrzymał pięć gwiazdek w testach Euro NCAP.
2008: lifting; do gamy dołącza przedłużana wersja Grand.
2011: koniec produkcji; producent nie zaprezentował bezpośredniego następcy.

Renault Modus: to warto wiedzieć przed zakupem
Bardzo mocną stroną francuskiego modelu jest jego nadwozie - zdobyło 5 gwiazdek w testach Euro NCAP i jest świetnie zabezpieczone przed korozją. Obawiać należy się natomiast problemów z elektroniką pokładową. Znane są przypadki awarii panelu sterowania klimatyzacją czy zestawu wskaźników. Bardzo poważną usterką jest zanik wspomagania kierownicy. Zazwyczaj oznacza to wydatek od 1400 zł na części używane do kilku tys. zł na części nowe. Problem w tym, że po wymianie elementów trzeba je kalibrować. Ostrzegamy także przed beztroskim zakupem wersji 1.5 dCi. To bardzo ekonomiczny i kulturalnie pracujący silnik, ale jest awaryjny i przed zakupem musi obejrzeć go specjalista od napraw Renault uzbrojony w odpowiedni sprzęt diagnostyczny.

Renault Modus: typowe usterki i problemy

  • W silnikach 1.5 dCi zdarzają się usterki wtryskiwaczy. Niestety - układ wtryskowy tego modelu jest drogi w naprawach.
  • Po przebiegu 150 tys. km rośnie ryzyko zatarcia panewek w 1.5 dCi. Przypadki są incydentalne, ale warto je odnotować.
  • Awarie elektrycznego układu wspomagania. Naprawa: od 1 do 3 tys. zł.

Dane techniczne: Renault Modus (2004-2011)

Wersja1.21.2 16V1.2 TCe1.5 dCi
Silnikbenzynowybenzynowybenz. turboturbodiesel
Pojemność skokowa1149 cm31149 cm31149 cm31461 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/16R4/16R4/8
Moc maksymalna58 KM75 KM100 KM64 KM
Maksymalny moment obrotowy93 Nm107 Nm145 Nm160 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna150 km/h170 km/h185 km/h164 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h15,0 s12,0 s9,8 s14,9 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km5,65,65,94,3

1.2 16V lub 1.5 dCi

Zdjęcie

Diesel 1.5 dCi jest wyjątkowo oszczędny, ale awaryjny. Jeśli ktoś się tego obawia – polecamy 1.2 16V. /Motor
Diesel 1.5 dCi jest wyjątkowo oszczędny, ale awaryjny. Jeśli ktoś się tego obawia – polecamy 1.2 16V.
/Motor

Fiat Idea (2003-2012)

Zdjęcie

Wymiary – długość: 393 cm, rozstaw osi: 250 cm, szerokość: 170 cm. /Motor
Wymiary – długość: 393 cm, rozstaw osi: 250 cm, szerokość: 170 cm.
/Motor

Zdjęcie

Atrakcyjna kolorystyka, szeroki zakres regulacji. Ale jakość gorsza niż w Merivie. /Motor
Atrakcyjna kolorystyka, szeroki zakres regulacji. Ale jakość gorsza niż w Merivie.
/Motor

Zdjęcie

W górnej części deski rozdzielczej kryją się praktyczne schowki. /Motor
W górnej części deski rozdzielczej kryją się praktyczne schowki.
/Motor

Zdjęcie

Bagażnik jest pakowny. Fotele tylnego rzędu można składać lub przesuwać. /Motor
Bagażnik jest pakowny. Fotele tylnego rzędu można składać lub przesuwać.
/Motor

Fiat Idea: historia modelu
2003: prezentacja modelu.
2005: drobne zmiany zewnętrzne (nowa atrapa chłodnicy, inne światła).
2007: wycofanie z polskiej oferty (ze względu na małe zainteresowanie).
2010: kolejny lifting; nowa atrapa, nowe reflektory, kierunkowskazy w lusterkach.

Fiat Idea: to warto wiedzieć przed zakupem
Fiat Idea bazuje na konstrukcji modelu Punto II, stąd większość części można tanio i dość łatwo kupić. W swoim czasie auto było jednym ze staranniej wykonanych modeli Fiata. Dużą zaletą jest także fakt, że większość egzemplarzy jest dobrze wyposażona - mają przynajmniej manualną klimatyzację. Ze względu na fakt, że auto było sprzedawane w Polsce tylko do 2007 roku, wszystkie nowsze egzemplarze oferowane na rynku wtórnym pochodzą z prywatnego importu. Jeśli ktoś zdecydował się na wersję wysokoprężną, powinien wiedzieć, że większy diesel (1.9) ma pasek rozrządu, a mniejszy (1.3) - łańcuch. Jeśli poprzedni właściciel bagatelizował terminy wymiany oleju, ów łańcuch może przedwcześnie się zużyć. Dość łatwo "wysłyszy" to mechanik wyspecjalizowany w naprawach Fiatów.

Fiat Idea: typowe usterki i problemy

  • Wycieki oleju - niezależnie od wersji silnikowej - po 100 tys. km włoskie jednostki lubią się rozszczelniać. Zazwyczaj nie są to poważne wycieki.
  • Zdarzają się przypadki przedwczesnego zużycia łańcucha rozrządu. Problem dotyczy silników 1.3 M-Jet. Na szczęście koszt wymiany jest niski - oscyluje w okolicy 1400 zł.

Dane techniczne: Fiat Idea (2003-2012)

Wersja1.4 8V1.4 16V1.3 M-JET1.9 JTD
Silnikbenzynowybenzynowyturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1368 cm31368 cm31248 cm31910 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/16R4/16R4/8
Moc maksymalna77 KM95 KM75 KM100 KM
Maksymalny moment obrotowy115 Nm128 Nm170 Nm260 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna163 km/h175 km/h160 km/h179 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,5 s11,5 s17,6 s11,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km6,26,65,05,2

1.3 M-Jet lub 1.9 JTD

Zdjęcie

Doskonały 1.9 JTD jest wręcz za mocny do Idei. 1.3 M-Jet jest wystarczający do jazdy w mieście. /Motor
Doskonały 1.9 JTD jest wręcz za mocny do Idei. 1.3 M-Jet jest wystarczający do jazdy w mieście.
/Motor

Jacek Ambrozik

Używane: Fiat Bravo II, Seat Leon II - OPINIE

Używane: Peugeot 207 SW, Seat Ibiza ST, Skoda Fabia Combi - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również

  • Używane Renault Modus (2004-2012) - opinie użytkowników

    Mało popularny mikrovan w dwóch wersjach długości nadwozia i z prostymi silnikami benzynowymi. Sprawdzi się jako pierwsze rodzinne auto. więcej