Używane Suzuki Jimny (1998-)

Poniedziałek, 20 maja 2013 (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Zwinniejsze od niego są chyba tylko motocykle i quady. Jednak mimo zalet Jimny’ego, by go polubić, trzeba mu sporo wybaczyć.

Zdjęcie

/Motor
/Motor

Jest bardzo zwrotny, a spore lusterka i wysoka pozycja za kierownicą ułatwiają jazdę po mieście. Nie można tylko zapominać, że Jimny to najprawdziwsze auto terenowe.

Zdjęcie

Wykończenie tablicy przyrządów jest jedynie poprawne, a wygląd niedzisiejszy. Kierownicy brak jakiejkolwiek regulacji.
/Motor

Nadwozie oparto na solidnej ramie nośnej, z przodu i z tyłu zastosowano sztywne mosty na sprężynach śrubowych. O komforcie jazdy na miejskich dziurach lepiej zapomnieć, ponadto samochód prowadzi się mało precyzyjnie. Zawieszenie okazuje się trwałe, jak przystało na auto terenowe. Nie dotyczy to jedynie przednich wahaczy - nie są one dość solidne. Jimny jest wyposażony w układ napędowy zwany Drive Action. Pozwala on na dołączenie przedniego napędu w czasie jazdy za pomocą pneumatycznie uruchamianych blokad przednich piast. W aucie nie ma centralnego mechanizmu różnicowego, więc z napędem na cztery koła można jeździć jedynie po drogach nieutwardzonych.

Reklama

Używane Suzuki SX4 (2006-)

SX4 to bez wątpienia jeden z najlepszych samochodów Suzuki ostatnich lat. Nieźle radzi sobie w lekkim terenie, jest przy tym praktyczny i niezbyt drogi. czytaj więcej

Typowymi bolączkami modelu są zbyt szybko zużywające się łożyska kół przednich i rdzewiejący tłumik końcowy. Kosztowniejsze mogą być jednak problemy z synchronizatorami w skrzyni biegów, warto przed zakupem sprawdzić, czy biegi zmienia się łatwo przy wyższych obrotach. Sporo egzemplarzy ma automatyczne skrzynie biegów, podnoszą one znacząco spalanie, ale są niezawodne. Nietrwałe są tarcze i klocki hamulcowe.

Najpopularniejsze są benzynowe silniki 1.3/80-85 KM. Jednostki te są trwałe, zapewniają akceptowalną dynamikę, zużywają 8-9 l/100. Egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi 1.5/64-86 KM produkcji Renault, spalają średnio 6,5-7,5 l/100 km. Ich większy moment obrotowy ułatwia jazdę, ale są bardzo mało odporne na paliwo złej jakości i mogą zaskoczyć sporymi kosztami napraw.

Suzuki Jimny (1998-)

liczba zdjęć: 5

Suzuki Jimny: historia modelu
1998: Prezentacja modelu, samochód ma docelowo zastąpić model Samurai. Dostępne nadwozia 3-drzwiowe ze sztywnym dachem i cabrio.
1999: Początek sprzedaży auta w Polsce.
2004: Odświeżenie nadwozia i wnętrza. Wprowadzenie silnika Diesla. Zakończenie produkcji Samuraia.
2012: facelifting modelu.

Suzuki Jimny: typowe usterki i problemy

  • Szybko zużywające się łożyska przednich kół.
  • Korozja układu wydechowego i podłogi auta.
  • Przedwczesne zużycie synchronizatorów w skrzyni biegów.
  • Uszkodzenia wtryskiwaczy w silnikach Diesla 1.5.

Dane techniczne: Suzuki Jimny (1998-)

Wersje1.3 16V1.3 16V1.5 DDiS
Silnikbenzynowybenzynowyturbodiesel
Pojemność skokowa1298 cm31 328 cm31461 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/8
Moc maksymalna80 KM85 KM64 KM
Maksymalny moment obrotowy110 Nm110 Nm160 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna140 km/h140 km/h145 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h14,7 s14,7 s17,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km8,27,86,5

Suzuki Jimny - podsumowane

Jimny to osobliwe połączenie. Jeśli ktoś potrzebuje auta terenowego, ale niekoniecznie dużego, będzie z niego zadowolony. Przy tym ceny są raczej atrakcyjne, a w eksploatacji auto okazuje się niedrogie. Dokuczyć mogą tylko drobne usterki.

Tekst: Rafał Andrzejewski, zdjęcia: Robert Magdziak

Suzuki Jimny po faceliftingu - WIADOMOŚCI

Uważaj przy zakupie używanej terenówki! - PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również