Używany Nissan Murano (2003-2008)

Wtorek, 5 lutego 2013 (12:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Murano: pionier crossoverów, który łączy cechy limuzyny, SUV-a i kombi. Można go kupić tanio, ale wymaga starannego serwisowania bez oszczędności.

Zdjęcie

Nissan Murano pojawił się na długo przed popularnym Qashqaiem. /Motor
Nissan Murano pojawił się na długo przed popularnym Qashqaiem.
/Motor

Markę Nissan można bez cienia wątpliwości wskazać jako pioniera samochodów typu crossover - łączących cechy różnych klas w jednym aucie. Na długo przed popularnym Qashqaiem pojawił się model Murano - krzyżówka dużego SUV-a z autem sportowym i luksusowym kombi. Do USA trafił już w roku 2003, a Europejczycy mogli kupić go rok później. Brak silnika Diesla w pierwszej generacji nie zachęcał europejskich klientów, a większość dostępnych z drugiej ręki Murano przyjechała do Polski z USA i ma za sobą drobną (lub poważną) kolizję.

Duży Nissan nie pozostawiał wyboru w kwestii silnika i skrzyni biegów: dostępna była tylko jedna jednostka 3.5 V6 (VQ35DE), znana także z modelu Altima, Maxima i ze sportowego 350Z. Na potrzeby napędu Murano obniżono jej moc do 234 KM i połączono z bezstopniową skrzynią biegów CVT.

Reklama

Podwyższone kombi

Zdjęcie

Atrakcyjna tablica przyrządów ma zestaw wskaźników podobny do tego stosowanego w sportowym modelu 350Z. Radioodtwarzacz i system głośników Bose znajdziemy w autach z Europy.
/Motor

Podwoziowo Murano korzysta z platformy modelu Altima/Maxima, ma silnik umieszczony poprzecznie i samonośne nadwozie, ale znacznie większy prześwit. Dodajmy, że w podstawowej wersji na rynku amerykańskim napędzane były tylko koła przednie. Takie samochody lepiej z góry odrzucić.

Wytrzymała konstrukcja silnika pozwala zainteresować się montażem instalacji gazowej, co zresztą wielu właścicieli zrobiło. W dużej wnęce na koło zapasowe mieści się nawet 70-litrowy zbiornik. Oczywiście dopuszczalna jest tylko instalacja sekwencyjna, i to najlepiej z dodatkowym systemem smarowania zaworów. Jeśli wybierzemy instalację z dolnej półki, nigdy nie pozbędziemy się problemu falujących obrotów, kontrolka awarii silnika będzie świecić się bez ustanku, a w skrajnym przypadku
zniszczymy dwa kosztowne katalizatory.
Spalanie LPG będzie o ok. 4 l/100 km wyższe niż spalanie benzyny.

Skomplikowany serwis

Choć Murano należy do samochodów niezawodnych, wymaga jednak skomplikowanej opieki serwisowej, a egzemplarze z początku produkcji były trapione przez kilka poważnych usterek. Należą do nich wycieki oleju ze skrzyni rozdzielczej w modelach z lat 2003-2004, wywołane przez złe ustawienia rozdziału napędu w komputerze. Jeśli je zlekceważymy, dojdzie do zniszczenia skrzyni biegów i skrzyni rozdzielczej. Innym problemem był wadliwy alternator, który został objęty akcją serwisową w USA.

Nissan Murano (2003-2008)

liczba zdjęć: 10

Uwaga także na olej do skrzyni: modele z rynku europejskiego i amerykańskiego różnią się konstrukcją skrzyni biegów CVT, podobnie jak ilością i typem używanego oleju. Do aut amerykańskich zaleca się tylko oryginalny olej Nissana NS-2 wymieniany co 30 tys. mil.

Chociaż większość egzemplarzy Murano wyposażono w napęd na cztery koła, autem tym nie wolno zapuszczać się nigdzie dalej niż prowadzi droga gruntowa. Napęd na tylne koła dołącza się automatycznie, ale w ekstremalnej sytuacji kierowca może go zablokować ręcznie. Zalecamy korzystanie z tej funkcji z najwyższą ostrożnością. Do zjeżdżania z drogi skutecznie zniechęca bardzo nisko poprowadzony wydech.

Używany Nissan Qashqai (2007-)

Qashqai nie był może pionierem segmentu crossoverów, ale przywrócił Nissanowi wysoką pozycję rynkową. Odważna decyzja opłaciła się! czytaj więcej

Europejskie lepsze

Murano oferowane w Europie należało do bogato wyposażonych. Oczywistością była klimatyzacja automatyczna, skórzana tapicerka i system nagłośnienia Bose. Samochody z USA wyposażono gorzej. Często nie mają skóry, a prymitywne radio odbiera tylko nieparzyste zakresy fal. Prawdziwy problem dotyczy jednak oświetlenia. Egzemplarze amerykańskie mają standardowe lampy halogenowe z żarówkami HB5. Są one niedopuszczalne w Europie. Można wymienić je na ksenony z modelu europejskiego, ale już założenie spryskiwaczy i samopoziomowania to ogromny problem. Z tyłu kierunkowskazy świecą na czerwono.

Podsumowanie

Murano jest ciekawą alternatywą dla osób szukających luksusowego auta, które poradzi sobie z polskimi drogami. Polecamy poszukanie zadbanego egzemplarza z rynku europejskiego.

Nissan Murano: historia modelu
2003: prezentacja Murano.
2004: auto trafia do Europy.
2008: nowy model.

Nissan Murano: typowe usterki i problemy

  • Wycieki oleju ze skrzyni rozdzielczej mogą być groźne.
  • Uszkodzenia skrzyni biegów wynikające ze stosowania złego oleju przekładniowego.
  • Uszkodzenia alternatora w autach z lat 2003-2005.
  • Niedziałająca regulacja fotela kierowcy.


Nissan Murano: warto poszukać

  • Samochodów z rynku europejskiego. Nie ma problemów z oświetleniem.
  • Aut bez instalacji LPG. Lepiej samemu zlecić jej założenie, niż poprawiać po kimś.


Nissan Murano: tego unikaj

  • Samochodów z USA zarejestrowanych w Polsce bez przerobionego oświetlenia. Problemy na przeglądzie murowane.
  • Aut bez napędu 4x4.

Dane techniczne: Nissan Murano (2003-2008)

Wersja3.5 V6
Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa3498 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24
Moc maksymalna234 KM
Maksymalny moment obrotowy318 Nm
Osiągi 
Prędkość maksymalna200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km12,3

Tymon Grabowski

Używany Nissan Terrano II (1993-2006) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również

  • Kolejny „Motor Poradnik Kupującego Używane – Youngtimery i przyszłe klasyki” już w sprzedaży

    Jesienną edycję "Poradnika" postanowiliśmy poświęcić samochodom mogącym, poza oczywistą funkcją transportową, w wielu przypadkach zapewnić także emocje więcej