Używany Nissan Pathfinder R50 (1996-2004)

Piątek, 26 kwietnia 2013 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Nissan Pathfinder (ang. tropiciel) drugiej generacji dość rzadko występuje na rynku wtórnym. Jest jednak niezłym pomysłem na sprawnego w terenie SUV-a.

Zdjęcie

/Motor

Pierwsza generacja tego auta z lat 1988-1995 była znana na naszym rynku jako Nissan Terrano i opierała się na konstrukcji ramowej, wspólnej z pick-upem. Później modele rozdzieliły się - Terrano II pozostał przy ramie, Pathfinder II z 1996 r. miał już nadwozie samonośne. Samochód ten nigdy nie trafił na polski rynek, sprzedawano go jednak w niektórych krajach Europy Zachodniej (m. in. w Niemczech) i oczywiście w USA.

Zdjęcie

Plastikowe drewno nawet po 10 latach nie wygląda źle, ale wielka kierownica ma bardzo wąski zakres regulacji w pionie.
/Motor

To, co może odstraszać potencjalnych kupujących, to brak w ofercie oszczędnego diesla. Jednostki wysokoprężne występowały na rynkach azjatyckich. Silnikiem spotykanym najczęściej w Pathfinderze R50 jest 3,3-litrowy V6 (z paskiem rozrządu) o mocy 168 KM. Nie należy się jednak zniechęcać, bo ta jednostka dobrze radzi sobie z gazem LPG. Spalanie benzyny w mieście to 15-16 l, montaż gazu skutkuje spalaniem na poziomie 20 l/100 km w mieście i gorszymi osiągami. W 2001 r. wprowadzono silnik 3.5 V6 - blisko spokrewniony z tym napędzającym Nissana 350Z i... Renault Vel Satis. Jest on mocniejszy i bardziej polecany niż 3.3. Większość samochodów ma skrzynię automatyczną, ale w Niemczech można kupić Pathfindera II z "manualem" - to atrakcyjna oferta.

Reklama

Dzielny, ale ciasny

Mocną stroną Pathfindera są zdolności terenowe. Mimo braku ramy, radzi sobie nieźle nawet tam gdzie dróg nie ma wcale, ma także blokadę międzyosiową i reduktor terenowy. Napęd przełącza się dźwignią lub (w późniejszych egzemplarzach) pokrętłem na konsoli środkowej. W autach z początku produkcji napęd 4x4 można załączać tylko poza asfaltem, ale po liftingu z 1999 r. w ustawieniu "Auto" napęd ma charakter samoczynnie rozdzielany między osie (All Mode 4WD) i można używać go w każdych warunkach. Dlatego polecamy tylko egzemplarze po liftingu. Taki napęd znajdziemy też w luksusowym odpowiedniku Patfhindera - Infiniti QX4.

Nissan Pathfinder R50 (1996-2004)

liczba zdjęć: 9

Wnętrze rozczarowuje - choć w większości egzemplarzy znajdziemy takie wyposażenie jak skórzana tapicerka i automatyczna klimatyzacja (nie była standardem), to w kabinie jest po prostu ciasno. Mimo samonośnej konstrukcji podłogę umieszczono bardzo wysoko, a jazda na tylnym siedzeniu z podkulonymi nogami nie należy do przyjemności. Bagażnik też nie zachwyca pojemnością 435 litrów. Pathfinder uciągnie za to 2,5-tonową przyczepę.

Droższy niż osobówka

Jazda próbna przed zakupem jest obowiązkowa. Samochód prowadzi się raczej po amerykańsku, trochę jak ciężarówka - manewry wykonuje nieco ociężale, hamulce też nie należą do najmocniejszych, więc osoby oczekujące wrażeń jak w najnowocześniejszych SUV-ach mogą czuć się zawiedzione.

Używany Nissan Note (2006-2013)

Jeśli pominąć usuwane na gwarancji problemy „wieku dziecięcego”, Note zasłużył na najwyższe noty za ogólną niezawodność. czytaj więcej

Decydując się na samochód tego typu, trzeba mieć na uwadze znacznie wyższe koszty utrzymania niż w przypadku osobówki. Wprawdzie Pathfinder nie jest awaryjny, ale po zakupie zazwyczaj trzeba wymienić sporo elementów w zawieszeniu. Problemy można zauważyć już podczas jazdy próbnej - jeżeli samochód "ściąga" raz na jedną, raz na drugą stronę i nienaturalnie buja, koszty są nieuniknione. Należy więc mieć w planach "pakiet startowy" i na wydatki po zakupie przeznaczyć 2-3 tys. zł. Na szczęście, dzięki obecności na rynkach zachodnich, z częściami do Pathfindera R50 nie ma większych problemów: elementy eksploatacyjne do hamulców, zawieszenia i silnika można dostać właściwie od ręki. Tanie nie będą opony: fabryczny rozmiar 255/65 R16, jak
i odpowiadający mu 235/70 R16 oznaczają wydatek na poziomie 1800 zł za komplet - zarówno opon zimowych, jak i letnich.

Gdyby nie ciasna kabina, Pathfinder byłby godnym rywalem dla innych japońsko-amerykańskich SUV-ów. Jego ceny oscylują między 15 a 30 tys. zł.

Nissan Pathfinder R50 - podsumowanie

Ten SUV nie zdobył popularności na rynku za sprawą swojego ciasnego wnętrza i braku silników Diesla. Najbardziej godne polecenia są wersje z manualną skrzynią biegów, ale żeby "wytropić" taki egzemplarz trzeba wybrać się za zachodnią granicę.

Rywale Nissana Pathfindera

Mitsubishi Pajero Sport

Zdjęcie

Atrakcyjne nadwozie kryje prostą technikę z pick-upa L200. /Motor
Atrakcyjne nadwozie kryje prostą technikę z pick-upa L200.
/Motor

Zamkniętą wersję pick-upa L200 przedstawiono w 1998 r. i produkowano aż do 2007 r., kiedy to na wybranych rynkach pojawił się następca - nie trafił jednak do Europy. Pajero Sport ma solidną, ramową konstrukcję, dobrze radzi sobie w terenie i bez problemu ciągnie ciężką przyczepę. Do zalet można też dodać szeroką ofertę rynkową i dość atrakcyjne ceny, zaczynające się od 18 tys. zł. Najpopularniejszy silnik to diesel 2.5 - niezbyt dynamiczny, ale przynajmniej prosty w konstrukcji (bez common rail). Pajero Sport ma też wady, które sprawiają, że jego ceny są niższe niż porównywalnego "tradycyjnego" Pajero: mało miejsca w kabinie, skrzynia Easy Select nie pozwalająca na jazdę z napędem obu osi po utwardzonej nawierzchni.

Zdjęcie

Wnętrze również blisko spokrewnione z tym znanym z pickupa. Główny zarzut: mało miejsca na szerokość. /Motor
Wnętrze również blisko spokrewnione z tym znanym z pickupa. Główny zarzut: mało miejsca na szerokość.
/Motor

Toyota 4-Runner

Zdjęcie

Toyotę 4-Runner (1997-2002) oferowano tylko w USA. /Toyota
Toyotę 4-Runner (1997-2002) oferowano tylko w USA.
/Toyota

Toyota 4-Runner z lat 1997-2002 u nas jest mało popularna, jednak w USA była tania i sprzedawała się dobrze. Całkiem sporo samochodów opuściło fabrykę z napędem tylko na tylną oś, więc przed ewentualnym zakupem trzeba koniecznie sprawdzić, czy nie mamy do czynienia z autem 2WD. Konstrukcja opiera się na ramie, a opcjonalny napęd 4x4 załącza się ręcznie i tylko na luźnych nawierzchniach - identycznie jak w pick-upie Hilux, na którym 4-Runner bazuje (w Azji ten samochód nazywał się nawet Hilux Surf). Napędzający 4-Runnera silnik benzynowy 3.4 V6 można polecić, bo spotkamy go również w europejskim Land Cruiserze J90. Nie sprawia problemów nawet z gazem LPG, łatwo też o części do niego. Bogata wersja 4-Runnera miała oznaczenie SR5.

Nissan Pathfinder R50: historia modelu
1996: debiut nowej generacji Pathfindera. Oznaczenie R50.
1997: prezentacja luksusowego odpowiednika w gamie Infiniti - modelu QX4.
1999: lifting. Nowy, bardziej zaokrąglony przód, zmiany w układzie napędowym - dostępny system All Mode 4WD, czyli stały napęd na obie osie.
2001: nowy silnik - 3.5 V6 o mocy 220 KM.
2004: zakończenie produkcji. Nowy model to Pathfinder R51.

Nissan Pathfinder R50: typowe usterki i problemy
Pathfinder R50 jest zasadniczo samochodem niezawodnym, większość problemów wynika jednak z niskiej świadomości użytkowników i niedbałego serwisowania.

  • Usterki zawieszenia objawiają się niepewnym prowadzeniem, kiwaniem się samochodu przy dodawaniu i odejmowaniu gazu.
  • Problemy ze skrzynią automatyczną są skutkiem złego użytkowania i niewymieniania oleju. Skrzynia najpierw stuka przy zmianie biegu, potem napęd zaczyna się ślizgać.
  • Wycieki z układu napędowego są dość trudne do usunięcia.
  • Za duże spalanie, drgania w pracy silnika - przy zasilaniu LPG.

Dane techniczne: Nissan Pathfinder R50 (1996-2004)

Wersje3.33.5
Silnikbenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa3275 cm33498 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24V6/24
Moc maksymalna150/168 KM220/240 KM
Maksymalny moment obrotowy266/271 Nm323/360 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna172 km/h175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s10,3 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km14,314,5

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Używany Nissan 350Z (2003-2009) - OPINIE

Używany Nissan Primera P10 (1990-1996) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również

  • Jak przejąć leasing lub kredyt na auto?

    W tego typu transakcjach jedynym polem do negocjacji ceny auta jest zwykle odstępne. Czasami sprzedający rezygnuje z niego całkowicie. więcej