Używany Opel Astra - poradnik kupującego

Czwartek, 13 marca 2014 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Opel Astra H (III) z silnikami 1.9 CDTI, 1.6 16V za 25 tys. zł

Zdjęcie

Opel Astra H (III) z silnikami 1.9 CDTI, 1.6 16V za 25 tys. zł /Motor

Trzecia generacja Opla Astry cieszy się na naszym rynku olbrzymią popularnością. Nic dziwnego - to samochód na każdą kieszeń. Najtańsze egzemplarze z 2004 roku kosztują ok. 12-14 tys. zł. Najdroższe Astry III z końcówki produkcji (2012 r.) - ok. trzy razy tyle. Nie bez znaczenia jest także fakt, że auto cieszy się pozytywną opinią na rynku wtórnym. Daleko mu wprawdzie do japońskich wzorców bezawaryjności, ale i tak ma wiele atutów. Należą do nich przystępna cena zakupu (najszybciej sprzedają się Astry w cenie ok. 20-25 tys. zł z lat 2005-2008), świetne zaplecze części zamiennych, dobre wyposażenie, szeroka gama silników i niezły komfort jazdy.

Bardzo mocnym punktem Astry III jest trwałe i tanie w naprawach zawieszenie. Tak jak w Astrze II, z przodu zastosowano układ McPherson (można łatwo wymieniać sworznie i silentbloki), a z tyłu belkę skrętną, która praktycznie się nie psuje. Dodatkową zaletą tego auta jest dość duży prześwit.

Reklama

Zdjęcie

Dużo lepiej niż Astrze II, ale wciąż bez polotu. Ogólny wygląd zależy od wersji wyposażenia. Najbogatsze mają kolorową nawigację.
/Motor

Najlepszym silnikiem w gamie jest wysokoprężne 1.9 CDTI. To jednostka skonstruowana przez Fiata (we włoskich samochodach nosi nazwę 1.9 JTD). Polecamy ją, ponieważ rzadko się psuje, a jeśli już - jej naprawa nie sprawia większych problemów mechanikom. Warto podkreślić, że jednostka ta jest zasilania wtryskiem common rail marki Bosch, dzięki czemu wszystkie elementy w razie potrzeby można regenerować. Jedynym słabym punktem jest opcjonalny filtr cząstek stałych - warto sprawdzić jego stan przed zakupem. W niektórych egzemplarzach został już usunięty przez użytkowników poirytowanych jego ciągłym zapychaniem się.

Używane: Opel Astra III, Volkswagen Golf V

Do porównania stają dwa rynkowe hity: Volkswagen Golf i Opel Astra. Oba prezentują bardzo wysoki poziom. Który z nich jest lepszym wyborem? czytaj więcej

Na rynku występują trzy wersje tego silnika - o mocach 100 KM, 120 KM oraz 150 KM. Topowa wersja jest niestety zauważalnie droższa w serwisowaniu. Typową usterką dwóch mocniejszych wersji jest rozszczelnienie klapek sterujących przepływem powietrza w kolektorze ssącym. Na szczęście za ok. 800 zł można w internecie kupić oryginalny nowy kolektor Pierburg (pasuje do silników o oznaczeniach Z19DTH oraz Z19DTJ).

Na drugim miejscu można postawić wersję 1.6 16V. To najbardziej popularna odmiana benzynowa. Ma wprawdzie delikatny rozrząd (lepiej skrócić interwał między wymianami do 60 tys. km, ponieważ "lubi" zerwać się przed terminem), i kapryśny układ EGR, ale i tak to udana konstrukcja. Na dodatek nieźle współpracuje z instalacjami LPG, choć oczywiście w razie konieczności regeneracji głowicy jej naprawy kosztują więcej niż starej jednostki 1.6 8V z Astry II.

Opel Astra H (III)

liczba zdjęć: 9

Warto wiedzieć, że nazwa Twinport to popularny w benzynowych Oplach system zmiennej długości kanałów dolotowych w kolektorze ssącym. Poprawia on elastyczność w zakresie niskich prędkości obrotowych i wpływa korzystnie na czystość spalin.

  • Zawieszenie: doskonała wiadomość: w tym dość nowoczesnym aucie zastosowano stare, tanie w naprawach zawieszenie (takie jak w Astrze II).
  • Silniki: diesle 1.9 CDTI są trwałe i przewidywalne pod względem awaryjności. W wersjach benzynowych rozrząd warto wymieniać przed terminem.
  • Nadwozie: jakość powłoki lakierniczej nie jest idealna, na szczęście rdzawe naloty dość długo daje się usuwać pastą do polerowania karoserii.


CZY ASTRA III MA FILTR CZĄSTEK STAŁYCH?

Zdjęcie

CZY ASTRA III MA FILTR CZĄSTEK STAŁYCH? /Motor

Aby ustalić, czy Astra III ma filtr czy nie należy odszukać naklejkę na środkowym słupku bocznym (od strony pasażera) i odczytać wartość podaną w jej lewym dolnym rogu. 0.5 oznacza, że auto ma filtr (o ile ktoś go nie usunął). 1.20 lub więcej - świadczy, że auto nigdy nie miało filtra cząstek.

Opel Astra H (III): tego unikaj

Najmniej interesującą propozycją w gamie jest stary, wysokoprężny silnik 1.7 z bezpośrednim wtryskiem bez common rail (trapią go problemy z pompą wtryskową). Dla odmiany - nowszą wersję z zasilaniem common rail można już polecić z czystym sumieniem.

Dane techniczne: Opel Astra H (III) 1.9 CDTI, 1.6 16V

Wersja1.6 16V1.9 CTDI1.9 CTDI1.9 CTDI
Silnikbenzynowyturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1598 cm31910 cm31910 cm31910 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/8R4/8R4/16
Moc maksymalna105 KM100 KM120 KM150 KM
Maksymalny moment obrotowy150 Nm260 Nm280 Nm320 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna185 km/h180 km/h190 km/h208 km/h
Przysp. 0-100 km/h13,3 s11,5 s10,5 s8,9 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*6,65,85,96,0
*dane fabryczne

Używane: Fiat Idea, Opel Meriva, Renault Modus - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również