Używany Opel Astra - poradnik kupującego

Czwartek, 13 marca 2014 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Opel Astra J (IV) z silnikami 1.6 16V, 1.7 CDTI, 2.0 CDTI za 35 tys. zł

Zdjęcie

Opel Astra J (IV) z silnikami 1.6 16V, 1.7 CDTI, 2.0 CDTI za 35 tys. zł /Motor

Czwarta generacja Astry zadebiutowała w 2009 roku. Dzięki atrakcyjnej stylizacji odcina się od nudnych poprzedników grubą kreską. Niestety - podaż tych samochodów na rynku wtórnym jest znacznie mniejsza niż popyt. Na rynku dominują auta sprowadzane, odbudowane po poważnych wypadkach. Auta z pierwszej ręki to prawdziwe białe kruki - sprzedają się od ręki. Z braku laku sporym zainteresowaniem cieszą się także egzemplarze poflotowe. Interesujące, choć niestety dość drogie są samochody podemonstracyjne, oferowane przez ASO. Absolutne minimum, jakie trzeba przeznaczyć na zakup tego samochodu to 33-35 tys. zł.

Zdjęcie

Wnętrze – prawie jak w większej Insigni. I dobrze, nareszcie wygląda atrakcyjnie. W topowych wersjach kolor podświetlenia zmienia się w zależności od wybranego trybu pracy zawieszenia. /Motor
Wnętrze – prawie jak w większej Insigni. I dobrze, nareszcie wygląda atrakcyjnie. W topowych wersjach kolor podświetlenia zmienia się w zależności od wybranego trybu pracy zawieszenia.
/Motor

Oprócz ładnego nadwozia, Astra IV otrzymała szereg nowych rozwiązań technicznych.

Reklama

Przykładem jest np. konstrukcja zawieszenia. Z przodu pozostał wprawdzie sprawdzony układ McPhesron, ale z tyłu pojawiły się już drążki Watta - coś w rodzaju połączenia belki i układu wahaczy. Samochód prowadzi się bardzo dobrze, ale jego podwozie jest droższe w naprawach niż to znane z poprzednich modeli. Niektórzy użytkownicy narzekają także na jego głośną pracę na krótkich, poprzecznych nierównościach. Tak jak w Astrze III, sportowe wersje mają opcjonalną zmienną sztywność tłumienia amortyzatorów (adaptacyjne zawieszenie FlexRide).

Przewodnik po silnikach - Fiat/Opel

Kompendium wiedzy dla użytkowników i kupujących. W kolejnej części naszego przewodnika prezentujemy popularne jednostki Fiata i Opla. Które z nich są godne polecenia, a które odstraszają awariami? czytaj więcej

Inny przykład nowości technicznych to elektryczny hamulec ręczny. Na szczęście (z punktu widzenia kosztów eksploatacji) jest to rozwiązanie opcjonalne (seryjne tylko w droższych wersjach, np. Cosmo).

Ze względu na wspomniane, wysokie ceny używanych Astr, większość potencjalnych nabywców rozgląda się za tanimi wersjami silnikowymi. Ze względu na dość dużą masę własną Astry IV (jest o ok. 130 kg cięższa od Astry III) odradzamy zakup bazowego silnika 1.4 100 KM. Zmuszany do ciężkiej pracy zużywa dużo benzyny (w mieście nawet 11 l/100 km). Polecamy natomiast jednostkę 1.6 16V (A16XER). To optymalny, budżetowy wybór.

Bardzo obiecująco zapowiadają się silniki 1.4 Turbo. Już podstawowa 120-konna wersja doskonale pasuje do Astry, ponieważ jest elastyczna. Na razie brak także niepokojących sygnałów na temat jej awaryjności - nie sprawia większych problemów swoim użytkownikom.

Opel Astra J (IV)

liczba zdjęć: 7

Do diesli należy podchodzić z rezerwą - wszystkie mają już filtr cząstek stałych. Konsekwentnie należałoby polecić wersję 2.0 CDTI (to udany następca 1.9 CDTI), ale po pierwsze, takie auta trafiają się bardzo rzadko, a po drugie - są wyjątkowo drogie. Mając na uwadze ograniczone możliwości finansowe zdecydowanej większości potencjalnych nabywców polecamy zatem znacznie słabszy silnik 1.7 CDTI. Zużywa średnio od 5,5 do 7,5 l ON na każde 100 km. Do codziennej jazdy ta od lat doskonalona jednostka Isuzu w zupełności wystarcza.

  • Nowe tylne zawieszenie: w czwartej generacji modelu Opel zastosował z tyłu tzw. drążki Watta. Podobne mają Chrysler PT Cruiser, a także Mercedes klasy A W169.
  • Niezła jakość nadwozia: jak na razie nie rdzewieje. Użytkownicy nie zgłaszają także większych zastrzeżeń do trwałości fabrycznej powłoki lakierniczej.
  • Silniki - wybór jest duży: jedynym prawdziwym pewniakiem jest stary, sprawdzony 1.6 16V (1.4 16V jest za słaby). Polecamy także diesle, ale uwaga - wszystkie mają już filtr cząstek stałych.


Opel Astra J (IV): tego unikaj

Z pewną rezerwą należy podchodzić do wersji silnikowej 1.4 Turbo z LPG. Teoretycznie to całkiem niezła propozycja, ale większość egzemplarzy ma jeszcze zbyt mały przebieg, aby mówić coś o niezawodności czy typowych usterkach. Jeśli jest taka możliwość, lepiej wybrać silnik bez instalacji.

Wśród używanych Astr IV bardzo łatwo trafić na egzemplarze powypadkowe. Handlarze zdają sobie sprawę, że popyt na ten model przewyższa podaż i spełniają nierealne marzenia potencjalnych klientów oferując "okazyjne" auta w super cenach.

Dane techniczne: Opel Astra J (IV) 1.6 16V, 1.7 CDTI, 2.0 CDTI

Wersja1.6 16V1.7 CTDI1.7 CTDI2.0 CTDI
Silnikbenzynowyturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1598 cm31686 cm31686 cm31956 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna115 KM110 KM125 KM160 KM
Maksymalny moment obrotowy155 Nm260 Nm280 Nm350 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna188 km/h181 km/h195 km/h215 km/h
Przysp. 0-100 km/h11,7 s12,6 s11,5 s9,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*7,04,54,64,9
*dane fabryczne

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Opel Astra GTC, Seat Leon SC - PORÓWNANIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również