Używany Volkswagen Golf GTI - poradnik kupującego

Sobota, 17 maja 2014 (10:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Volkswagen Golf III z silnikami 2.0 8V i 2.0 16V

Kupisz za: 6000 zł

Zdjęcie

Volkswagen Golf III z silnikami 2.0 8V i 2.0 16V /Motor

KOROZJA WOKÓŁ SZYBY

Sprawdźmy dokładnie, czy bąble nie wychodzą już na dach. Naprawa tego miejsca to koszmar blacharski.

Reklama

Trzecia generacja GTI miała słaby początek. Podstawowa wersja 2.0 115 KM nie była w stanie osiągnąć 200 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h przekraczało 10 sekund. Klienci byli lekko rozczarowani. Dwa lata później do oferty trafił model 16-zaworowy o zauważalnie lepszych osiągach. Niestety, w ogłoszeniach trudno na niego trafić.

Zdjęcie

Czerwone wstawki i niebieski panel radia to seryjne wyposażenie Golfa III GTI. Z rzadka zdarza się Climatronic. /Motor
Czerwone wstawki i niebieski panel radia to seryjne wyposażenie Golfa III GTI. Z rzadka zdarza się Climatronic.
/Motor

Dobra wiadomość jest taka, że silniki Golfa III GTI są naprawdę trwałe. Wiele osób z powodzeniem przerabiało je na LPG, jednak z dalszą stratą dla osiągów. Słabe punkty tego modelu to natomiast skrzynia biegów wersji 16V (zdarzają się wyskakujące biegi) i zabezpieczenie antykorozyjne. W wersjach trzydrzwiowych rdza pojawia się na progach, ponieważ są one obijane przez ciężkie i długie drzwi, natomiast purchle wokół przedniej szyby nie zależą od odmiany nadwoziowej.

Używany Volkswagen Golf III GTI (1991-1997)

Warto cierpliwie szukać zadbanego Golfa III GTI: te auta nie tracą już na wartości. Szkoda jednak, że jazda słabszą wersją też wymaga sporo cierpliwości. czytaj więcej

Zdjęcie

Golf VR6: topowa wersja Golfa otrzymała 6-cylindrowy silnik 2.8 VR6 osiągający moc 174 KM i napęd Syncro.
/Volkswagen

W Golfie III nie przewidziano odmiany GTD, był natomiast GTI z dieslem: 110-konny 1.9 TDI. Jest stosunkowo popularny wśród ofert z drugiej ręki. Samochody w wersjach limitowanych, takie jak "Edition" czy "20 Jahre GTI" mają już potencjał na youngtimera. Solidne pojazdy nie schodzą cenowo poniżej 6 tys. zł.

Volkswagen Golf III GTI: polecany silnik

2.0 8V:

pojemność: 1984 cm3,
moc: 115 KM,
maksymalny moment obrotowy: 166 Nm,
prędkość maksymalna: 198 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s,
średnie zużycie paliwa: 7,3 l/100 km

2.0 16V:

pojemność: 1984 cm3,
moc: 150 KM,
maksymalny moment obrotowy: 180 Nm,
prędkość maksymalna: 215 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 8,3 s,
średnie zużycie paliwa: 8,2 l/100 km

Volkswagen Golf III GTI: typowe usterki

  • Wypadające biegi - usterka skrzyni biegów w wersji 16V.
  • Korozja - wokół przedniej szyby i na błotnikach.
  • Usterki elektroniki sterującej silnikiem.


Volkswagen Golf IV z silnikami 1.8 20VT i 2.3 V5

Kupisz za: 10 000 zł

Zdjęcie

Volkswagen Golf IV z silnikami 1.8 20VT i 2.3 V5 /Motor

Zdjęcie

Volkswagen Golf IV z silnikami 1.8 20VT i 2.3 V5 /Motor

CHARAKTERYSTYCZNE FELGI

Wszystkie GTI mają obręcze kół ze stopów lekkich. W zależności od gustu klienta montowano wersję 5-ramienną (jak na zdjęciu), albo drobnoszprychowaną.

POLECAMY TURBO

Wprawdzie silnik 2.3 V5 pięknie brzmi i (na papierze) ma lepsze osiągi, ale jego zużycie paliwa jest nieakceptowalne.

Niezbyt dobrze oceniony Golf III GTI wymagał od Volkswagena zmiany podejścia w przypadku konstruowania IV generacji tego hot-hatcha. Przede wszystkim zdecydowano się na zastosowanie silnika turbodoładowanego - było to dobre posunięcie, ponieważ turbo w jednostkach benzynowych zarezerwowano tylko dla GTI, przez co klienci czuli, że dostają coś wyjątkowego. Z drugiej strony - moc 150 KM nie zachwycała. Golf IV GTI był wolniejszy niż Golf I GTI, miał też gorszy współczynnik mocy do masy. W I generacji wynosił on 7,36 kg/1 KM, w IV - 8 kg/1 KM. "Czwórka" to komfortowy pojazd, którym można przemieszczać się dynamicznie, ale brak mu lekkości i zwinności.

Zdjęcie

Obecność znaczka GTI nie jest równoznaczna z bogatym wyposażeniem. Tablica przyrządów wygląda jak z „normalnego” Golfa. /Motor
Obecność znaczka GTI nie jest równoznaczna z bogatym wyposażeniem. Tablica przyrządów wygląda jak z „normalnego” Golfa.
/Motor

PODWOZIE: MAŁO SPORTOWE

Teoretycznie GTI zostało nieco poprawione, żeby miało więcej sportowego charakteru. Ale i tak rywale prowadzą się precyzyjniej.

Silnik 1.8 20VT wyróżnia się nietypową konstrukcją: ma aż 5 zaworów na cylinder. Wprawdzie można zamontować do niego LPG i znosi to dość dzielnie, ale ewentualna regeneracja głowicy będzie dwa razy droższa niż w 2.0 8V. Jeśli ktoś nie popsuł silnika tanią instalacją, będzie jeździł długo i bezawaryjnie. Potencjalne awarie dotyczą cewek zapłonowych, zgrzytania łańcuszka między wałkami rozrządu, czasem zużytej turbosprężarki i uszkodzonej przepustnicy. Golf IV jest autem raczej niezawodnym, chyba że trafi się na egzemplarz powypadkowy, a to niestety dość prawdopodobne.

Zdjęcie

Fotele są znakomite. Firmuje je Recaro. Idealna twardość, dobre trzymanie boczne.
/Motor

Trzeba podkreślić, że w przypadku Golfa IV, GTI stało się z czasem tylko wersją wyposażenia. Wyróżnia się ona charakterystycznymi felgami i wnętrzem z wykończeniem konsoli przypominającym drewno klonowe. W trakcie produkcji do gamy dodano kolejne wersje silnikowe: 1.9 TDI (115-150 KM) i 2.3 V5 - one również miały z tyłu i z przodu logo GTI. W ostatnim roku produkcji podniesiono zaś moc silnika 1.8 T do 180 KM. Użytkownicy modyfikują go dalej, uzyskując nawet moc 250-280 KM.

Volkswagen Golf IV GTI: polecany silnik

1.8 20VT:

pojemność: 1781 cm3,
moc: 150 KM,
maksymalny moment obrotowy: 210 Nm,
prędkość maksymalna: 216 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s,
średnie zużycie paliwa: 7,9 l/100 km

2.3 V5:

pojemność: 2324 cm3,
moc: 170 KM,
maksymalny moment obrotowy: 220 Nm,
prędkość maksymalna: 224 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 8,2 s,
średnie zużycie paliwa: 8,7 l/100 km

Zdjęcie

W zależności od rynku, silnik pod maską ma oznaczenie „1.8 T” lub „20V Turbo”. To ta sama jednostka. /Volkswagen
W zależności od rynku, silnik pod maską ma oznaczenie „1.8 T” lub „20V Turbo”. To ta sama jednostka.
/Volkswagen

Zdjęcie


Volkswagen Golf IV GTI: typowe usterki


  • Uszkodzenia przepustnicy (na fot.) - wymiana na używaną wymaga adaptacji.
  • Usterki cewek zapłonowych.
  • Zgrzytanie łańcuszka łączącego wałki rozrządu.
  • Zużycie turbosprężarki - fabryczna wytrzymuje i tak ponad 200 tys. km.

Zdjęcie

Golf R32: VW Golf R32 miał silnik 3.2 VR6 rozwijający 250 KM. Napęd 4MOTION stosowano seryjnie. Opcjonalnie: skrzynia DSG. /Volkswagen
Golf R32: VW Golf R32 miał silnik 3.2 VR6 rozwijający 250 KM. Napęd 4MOTION stosowano seryjnie. Opcjonalnie: skrzynia DSG.
/Volkswagen


Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również