Używany Volkswagen Golf GTI - poradnik kupującego

Sobota, 17 maja 2014 (10:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Volkswagen Golf V z silnikami 2.0 TFSI (200 KM i 230 KM)

Kupisz za: 30 000 zł

Zdjęcie

Volkswagen Golf V z silnikami 2.0 TFSI (200 KM i 230 KM) /Motor

Zdjęcie

Volkswagen Golf V z silnikami 2.0 TFSI (200 KM i 230 KM) /Motor

Z PAKIETEM MTM

Na zdjęciach samochód z pakietem tuningowym firmy MTM obejmującym felgi, fotele i detale stylistyczne z przodu. Tuning z umiarem to nic złego.

Reklama

19 CALI TO ZA DUŻO

Odradzamy samochody na ekstremalnie dużych felgach i niskoprofilowych oponach. Polskie dziury bardzo szybko je zniszczą.

WZOROWA JAKOŚĆ

Nadwozie wykonano znakomicie. Szczeliny montażowe są małe i równe. Jeśli tak nie jest, to znaczy, że samochód prawdopodobnie miał w przeszłości wypadek.

A GDZIE NAPĘD 4x4?

Golf V GTI nie był dostępny z napędem na 4 koła, choć taka opcja istniała w słabszych wersjach „cywilnych”, a była seryjna w topowym modelu R32.

Zdjęcie

Aluminiowe wykończenia to standard, podobnie jak pogrubiona kierownica. Rzadkością jest natomiast kolorowa nawigacja RNS.
/Motor

Zmiany, zmiany, zmiany - tak można najkrócej scharakteryzować piątą generację Golfa w stosunku do czwartej. Dotyczy to także odmiany GTI. Zamiast tylnej belki skrętnej zastosowano zawieszenie wielowahaczowe. Pod maskę trafiły całkowicie nowe silniki TFSI z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim. Pojawiła się także skrzynia DSG, czyli dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana (debiutowała wprawdzie w Golfie IV, ale tylko w R32).

Tym razem postarano się, aby Golf GTI nawiązywał mocniej do swojego klasycznego protoplasty. Czerwone szparunki, grill ze wzorem plastra miodu i efektowne felgi wyróżniały "piątkę" GTI z zewnątrz. W środku rzucały się w oczy sportowe fotele i kierownica o zwiększonej grubości wyposażona w logo GTI. Wszystkie egzemplarze otrzymały skrzynię 6-biegową (manualną lub DSG). Szczególnie atrakcyjna jest wersja "Edition 30" z 2006 r. wyprodukowana na 30-lecie modelu GTI. Ma nie tylko silnik wzmocniony o 30 KM, ale również stylistyczne smaczki w kabinie, takiej jak gałka biegów w kształcie piłki do golfa (również w DSG).

W USA sprzedawano ten model po prostu jako "Volkswagen GTI". Jest to o tyle ważne, że w Polsce powszechnie spotyka się w ogłoszeniach amerykańskie GTI. Niestety, przeważnie jest powypadkowe, a wyposażenie odbiega od oczekiwań klientów (brak Climatronica, prymitywne radio). Zresztą nie wszystkie egzemplarze europejskie są bogato wyposażone - Volkswagen oferując Golfa GTI i tak wymagał dopłaty za większość dodatków.

Golfy z USA odradzamy nie tylko ze względu na przeszłość powypadkową, ale też konieczność przerabiania oświetlenia. Najbardziej ryzykownym podzespołem jest skrzynia DSG: jeśli była dobrze traktowana, wytrzyma ponad 200 tys. km, jeśli użytkowano ją brutalnie (np. zmuszając do gwałtownych redukcji) - nawet dwukrotnie krócej. Naprawa mechatroniki pochłonie 3-5 tys. zł.

Zdjęcie

Fotele w kratkę wyróżniają wersję GTI. Na zdjęciu limitowany model z okazji 30. jubileuszu GTI. /Volkswagen
Fotele w kratkę wyróżniają wersję GTI. Na zdjęciu limitowany model z okazji 30. jubileuszu GTI.
/Volkswagen

Zdjęcie

„Manual” to optymalny wybór do Golfa V GTI. Działa precyzyjnie i jest niezawodny.
/Volkswagen

Silnik zasadniczo jest znakomity, niezależnie od wersji mocy i oznaczenia (AXX lub BWA). Czasem zdarza się tylko hałas z pompy wysokiego ciśnienia paliwa, uszkodzenia cewek zapłonowych lub zaworu upustowego w turbosprężarce. Wymiana paska rozrządu może nastręczać trudności, bo trzeba w tym celu wykręcić fragment układu wydechowego, a śruby są zwykle zapieczone. Nawet wymiana filtra powietrza to zadanie dla warsztatu - użytkownik sam może sobie nie poradzić. Oprócz tego po większych przebiegach w dolocie zbiera się sadza. Słabymi punktami są sprężarki klimatyzacji (usterka analogiczna jak w Octavii II) i szybkie zużycie tylnych opon.

Ciekawostka: ceny Golfa V GTI wykazują małą zależność od rocznika.

Zdjęcie

W przypadku skrzyni DSG, biegi można zmieniać ręcznie łopatkami na kole kierownicy.
/Motor

Volkswagen Golf V GTI: polecany silnik

2.0 TFSI:

pojemność: 1984 cm3,
moc: 200 KM,
maksymalny moment obrotowy: 280 Nm,
prędkość maksymalna: 231 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 7,5 s,
średnie zużycie paliwa: 8,0 l/100 km

2.0 TFSI:

pojemność: 1984 cm3,
moc: 230 KM,
maksymalny moment obrotowy: 300 Nm,
prędkość maksymalna: 245 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 s,
średnie zużycie paliwa: 8,2 l/100 km

Zdjęcie

Napis FSI Turbo oznacza, że zastosowano turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Obecnie to standard we wszystkich Golfach. /Volkswagen
Napis FSI Turbo oznacza, że zastosowano turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Obecnie to standard we wszystkich Golfach.
/Volkswagen

Zdjęcie

Tylne zawieszenie wielowahaczowe jest naprawdę trwałe. Ale trzeba dbać o jego właściwą geometrię. /Volkswagen
Tylne zawieszenie wielowahaczowe jest naprawdę trwałe. Ale trzeba dbać o jego właściwą geometrię.
/Volkswagen

Zdjęcie


Volkswagen Golf V GTI: typowe usterki

  • Uszkodzenia mechaniki sterowanej elektronicznie w skrzyni DSG.
  • Przepalone cewki zapłonowe.
  • Niedziałająca sprężarka klimatyzacji.
  • Nagary w dolocie - po przebiegu ponad 100 tys. km.
  • Zużyte tylne opony - efekt niewłaściwej geometrii zawieszenia.

Zdjęcie

Golf R32: w stosunku do poprzednika był tylko o 10 KM mocniejszy. Pod maską nadal silnik 3.2 VR6 bez doładowania. Lata produkcji: 2007-2009. /Volkswagen
Golf R32: w stosunku do poprzednika był tylko o 10 KM mocniejszy. Pod maską nadal silnik 3.2 VR6 bez doładowania. Lata produkcji: 2007-2009.
/Volkswagen

Volkswagen Golf VI z silnikiem 2.0 TFSI

Kupisz za: 55 000 zł

Zdjęcie

Volkswagen Golf VI z silnikiem 2.0 TFSI /Motor

Zdjęcie

Volkswagen Golf VI z silnikiem 2.0 TFSI /Motor

XDS: CO TO TAKIEGO?

System symuluje działanie mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu. Przyhamowuje koło w zakręcie, by zapobiec podsterowności.

Zdjęcie

Klasyka: kraciasta tapicerka i czerwona nitka na kierownicy oraz mieszku biegów. Jakość wykonania: na piątkę z plusem.
/Motor

Zdjęcie

Golf R: koniec z silnikami V6. Golf R to po prostu wzmocnione GTI z napędem na 4 koła (2.0 TFSI 270 KM).
/Volkswagen

Zdjęcie

Pojemność ta sama, moc nieco większa: od 211 do 235 KM. Napęd rozrządu nadal paskiem, w odróżnieniu od 1.4/1.8 TFSI.
/Motor

Różnice technologiczne między Golfem V a VI są znikome - w rzeczywistości nowa generacja była liftingiem poprzedniej. W "szóstce" GTI nie zmienił się rodzaj silnika - to nadal dwulitrowa jednostka turbo z wtryskiem bezpośrednim. Podniesiono tylko moc (w standardowym GTI do 211 KM, w wersji "Edition 35" do 235 KM) i zmieniono oznaczenia fabryczne na 4-literowe - CCZB i CDLG. Coraz częściej klienci decydowali się na skrzynię biegów DSG. Nowością w momencie debiutu była elektroniczna "szpera" XDS. W rzeczywistości jest to symulacja mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu realizowana przy użyciu układu ESP. Pojawiły się też reflektory ksenonowe i system automatycznego parkowania.

Golf VI GTI zaskakuje wszechstronnością. W popularniejszej wersji 5-drzwiowej ma naprawdę funkcjonalne nadwozie, a do tego jeszcze bagażnik o pojemności od 350 do 1305 l. Silnik umożliwia jazdę na niskich obrotach i zużywa wtedy niewiele paliwa (ok. 9 l /100 km). Jeśli korzysta się z całej skali obrotomierza, łatwo przekroczyć 13 l/100 km.

Jak na razie egzemplarze oferowane na rynku wtórnym w cenie ok. 55-60 tys. zł są przeważnie powypadkowe. Jeśli ktoś pozbywał się Golfa VI GTI, żeby wymienić go na nowszy model - zazwyczaj zostawiał starszy w rozliczeniu. Sensownych ofert trzeba więc szukać głównie w komisach dilerskich Volkswagena.

Volkswagen Golf VI GTI: polecany silnik

2.0 TFSI:

pojemność: 1984 cm3,
moc: 211 KM,
maksymalny moment obrotowy: 280 Nm,
prędkość maksymalna: 240 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s,
średnie zużycie paliwa: 7,3 l/100 km

2.0 TFSI:

pojemność: 1984 cm3,
moc: 235 KM,
maksymalny moment obrotowy: 300 Nm,
prędkość maksymalna: 247 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 6,6 s,
średnie zużycie paliwa: 8,1 l/100 km

Volkswagen Golf VI GTI: typowe usterki
Na razie Golf VI GTI jest niezawodny. Usterki są incydentalne:

  • Uszkodzenia zaworu upustowego w turbosprężarce.
  • Skrzypienie wnętrza.
  • Usterki pompy wody.


Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum, Rafał Andrzejewski

Volkswagen Golf R DSG - TEST

Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI Performance - PORÓWNANIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Motor

Zobacz również