Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2010)

Wtorek, 15 października 2013 (14:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Mało który samochód budzi aż takie kontrowersje jak Passat B6. Do funkcjonalności zastrzeżeń nie ma, ale wpadki jakościowe wczesnych egzemplarzy są niepokojące.

Zdjęcie

Między B5 i B6 nie ma wspólnych elementów. Konstrukcja została stworzona od zera. /Auto Moto
Między B5 i B6 nie ma wspólnych elementów. Konstrukcja została stworzona od zera.
/Auto Moto

Zdjęcie

Najczęstsza konfiguracja wyposażenia to Climatronic i radio 2 DIN. Trafia się jednak sporo aut z nawigacją RNS.
/Auto Moto

Prezentacja B6 była sporym zaskoczeniem. Volkswagen powrócił bowiem do koncepcji modelu B3 z poprzecznie umieszczonym silnikiem, co miało zagwarantować jeszcze przestronniejsze wnętrze. Zrezygnowano z wielowahaczowego zawieszenia przedniego na rzecz prostych kolumn McPhersona, pozostawiając bardziej zaawansowane rozwiązania tylko w Audi.

Potencjalni klienci cieszyli się z tego posunięcia, ponieważ oznaczało niższe koszty serwisowania. Szybko jednak wyszło na jaw, że Passat B6 do tanich w utrzymaniu nie należy, a niektóre egzemplarze to istne skarbonki.

Reklama

Co poszło nie tak?

Fatalną sytuacją dla producenta jest ujawnienie się wady technologicznej akurat w wersji, która była skazana na sukces komercyjny. Mowa o silniku 2.0 TDI PD o mocy 140 KM. Większość nabywców wybierała właśnie tę jednostkę, a nie starszą i słabszą 1.9 TDI. Problemy zaczęły się już w egzemplarzach dwuletnich: fala uszkodzeń turbosprężarek na skutek słabego ciśnienia oleju, przypadki zatarcia silników, pękanie głowicy cylindrów - to wszystko awarie, w które aż trudno uwierzyć, jeśli weźmie się pod uwagę wcześniejszą, wysoką niezawodność diesli Volkswagena.

Okazało się również, że "nowoczesność" silnika 2.0 TDI PD wyraża się w tym, że części do niego potrafią być dwa razy droższe niż do 1.9 TDI, choć pełnią tę samą funkcję. Volkswagen w 2007 r. wycofał feralny silnik 2.0 TDI (oznaczenie BMP) i wprowadził znacząco poprawioną jednostkę z common rail, ale niesmak pozostał, a fatalna opinia o 2.0 TDI PD mocno utrudnia sprzedaż takiego samochodu.

Właściciele wersji 1.9 TDI i 2.0 TDI z common rail nie miewają ze swoimi autami poważniejszych problemów mechanicznych. Wśród jednostek benzynowych na minus wyróżnia się silnik 1.8 TFSI o mocy 160 KM, w którym rozciąga się łańcuch rozrządu.

Wolnossące silniki FSI nie wypadają źle, jednak z czasem zbierają się w nich nagary - znacznie większe niż w starym, niezniszczalnym 1.6. Szkoda, że ta wersja występuje tak rzadko, bo doskonale nadaje się do zamontowania w niej instalacji LPG. Osiągi nie są wcale aż takie złe.

Odmiany 6-cylindrowe to zupełny margines rynku. Warto jednak poświęcić kilka słów, dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej DSG. W rzeczywistości jest to zrobotyzowany "manual", co oznacza, że posiada sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe - dokładnie tak samo jak w skrzyni manualnej, tyle że potrafią one być jeszcze mniej trwałe i droższe.

Typowym problemem DSG są jednak awarie mechatroniki (mechaniki sterowanej elektronicznie). Skrzynia DSG zazwyczaj zaczyna dawać się kierowcy we znaki przy przebiegu ok. 200 tys. km. Uwaga: wymiana oleju w DSG przypada co 60 tys. km i kosztuje ok. 900 zł.

Niewątpliwym problemem dla większości użytkowników jest jednak to, że Passat B6 to samochód, który został skonstruowany tak, aby do maksimum utrudnić samodzielne naprawy. Bez komputera diagnostycznego można jedynie dolać oleju lub płynu chłodniczego.

A zatem dobrze czy źle?

Porównanie: Hyundai i40, Mazda 6, Peugeot 508, Volkswagen Passat

Nowa Mazda 6 wygląda stylowo i dynamicznie, ale ma się wyróżniać przede wszystkim znakomitą funkcjonalnością. Oto pojedynek pomiędzy przedstawicielami czterech krajów o miano najlepszego kombi klasy średniej. Japonia kontra Francja, Korea Południowa i Niemcy. czytaj więcej

Gdyby odrzucić wszelkie emocje związane z modelem B6 jako "prestiżowym", trzeba ocenić go jako auto przeciętne w swojej klasie, wybitne tylko pod względem przestronności, pojemności bagażnika i wykończenia wnętrza.

Wyposażenie, choć zwykle bogate, nie odbiega od standardu w tej klasie - już podstawowa wersja Trendline oferowała 10 poduszek powietrznych i klimatyzację, a w Highline standardem były siedzenia ze skóry i alcantary oraz oczywiście Climatronic. Nietrudno spotkać Passata z systemem nawigacji satelitarnej RNS, a dość rzadko pojawia się podgrzewanie foteli i wielofunkcyjna kierownica. Komfort jazdy trzeba ocenić dobrze, ale jeszcze wyższy oferuje np. Citroen C5, a jeśli ktoś szuka auta z gigantyczną ilością miejsca z tyłu, powinien wybrać Forda Mondeo lub Skodę Superb. Niestety, kwestii związanych z prestiżem płynącym z posiadania Passata pominąć się nie da, a to właśnie wizerunek tego modelu wpływa na jego wysokie ceny.

Część wspólna zbioru

Jedna rzecz bez wątpienia łączy B5 i B6: zalew ofert na rynku wtórnym nie przekłada się na łatwość zakupu. W przypadku B6 jest nawet gorzej, bo o ile kupując kilkunastoletnie B5 za 8-12 tys. zł, nikt nie spodziewa się idealnego stanu technicznego, o tyle wydając często ponad 30 tys. zł na B6, klienci uważają, że kupują auto praktycznie nowe, w którym nie trzeba niczego naprawiać. W rzeczywistości często ma ono przebieg ok. 300 tys. km, a sprzedawca po prostu bardzo dobrze je przygotował. Na nowszych pojazdach można lepiej zarobić, stąd handlarze bardzo chętnie sprowadzają z Europy tanie B6 po taksówkach, a potem stosują arsenał metod cudownie odmładzających pojazd.

Volkswagen Passat B6 (2005-2010)

liczba zdjęć: 10

Usterki hamulca ręcznego

Zdjęcie

Elektryczny hamulec ręczny jest tańszy w produkcji niż klasyczny, linkowy. Pytanie jednak, dlaczego tego typu oszczędności znalazły się w drogim samochodzie, jakim jest Passat. Zwłaszcza że elektryczny hamulec postojowy w VW jest podzespołem awaryjnym, który co jakiś czas po prostu blokuje się i samochód pozostaje zatrzymany, dopóki nie wymieni się... włącznika. Najczęściej to właśnie ten element, kosztujący w produkcji zapewne kilka centów, jest odpowiedzialny za wyjątkowo irytującą usterkę. Rzadziej zdarza się, że winę ponosi wiązka przewodów prowadząca od włącznika do tylnych zacisków hamulcowych. Czasem wskutek uszkodzeń wiązki zdarzają się również awarie opcjonalnych czujników parkowania. /Auto Moto
Elektryczny hamulec ręczny jest tańszy w produkcji niż klasyczny, linkowy. Pytanie jednak, dlaczego tego typu oszczędności znalazły się w drogim samochodzie, jakim jest Passat. Zwłaszcza że elektryczny hamulec postojowy w VW jest podzespołem awaryjnym, który co jakiś czas po prostu blokuje się i samochód pozostaje zatrzymany, dopóki nie wymieni się... włącznika. Najczęściej to właśnie ten element, kosztujący w produkcji zapewne kilka centów, jest odpowiedzialny za wyjątkowo irytującą usterkę. Rzadziej zdarza się, że winę ponosi wiązka przewodów prowadząca od włącznika do tylnych zacisków hamulcowych. Czasem wskutek uszkodzeń wiązki zdarzają się również awarie opcjonalnych czujników parkowania.
/Auto Moto

Ryzyko awarii: średnie

Koszty: od 150 zł

Uszkodzenia skrzyni biegów DSG

Zdjęcie

Skrzynia DSG ma sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe identycznie jak typowa przekładnia manualna. Są one również niezbyt trwałe – zwłaszcza koło zamachowe wytrzymuje średnio 60 tys. km. Koszty wymiany kształtują się na podobnym poziomie co w tradycyjnej przekładni. Typową dla DSG, a przy tym bardziej dotkliwą usterką jest jednak uszkodzenie mechatroniki, czyli elektronicznie sterowanych podzespołów mechanicznych. Wszystkie kontrolki biegów migają jednocześnie, co wskazuje na przejście skrzyni w tryb awaryjny. Usterka ujawnia się zwykle przy przebiegu ok. 150 tys. km, a w szczególności narażone są na nią samochody wyprodukowane przez 2008 r. Uwaga: skrzynia DSG wymaga wymiany oleju, jej interwał to 60 tys. km. /Auto Moto
Skrzynia DSG ma sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe identycznie jak typowa przekładnia manualna. Są one również niezbyt trwałe – zwłaszcza koło zamachowe wytrzymuje średnio 60 tys. km. Koszty wymiany kształtują się na podobnym poziomie co w tradycyjnej przekładni. Typową dla DSG, a przy tym bardziej dotkliwą usterką jest jednak uszkodzenie mechatroniki, czyli elektronicznie sterowanych podzespołów mechanicznych. Wszystkie kontrolki biegów migają jednocześnie, co wskazuje na przejście skrzyni w tryb awaryjny. Usterka ujawnia się zwykle przy przebiegu ok. 150 tys. km, a w szczególności narażone są na nią samochody wyprodukowane przez 2008 r. Uwaga: skrzynia DSG wymaga wymiany oleju, jej interwał to 60 tys. km.
/Auto Moto

Ryzyko awarii: duże

Koszt naprawy: od 4000 zł

Usterki blokady kolumny kierowniczej

Zdjęcie

Elektryczna blokada kierownicy to wynalazek z piekła rodem: może bowiem w razie awarii zablokować w ogóle ruch kierownicą. Komunikat „STEERING COLUMN MALFUNCTION” oznacza, że musimy udać się do serwisu. Żółta kontrolka pozwoli nam to zrobić na kołach, czerwona zmusi do przewozu auta na lawecie. Niestety, w serwisie kolumnę wymienia się w całości, ponieważ producent integruje części w większe zespoły. Co ciekawe, w internecie można znaleźć szczegółowe poradniki, jak samemu naprawić uszkodzoną płytkę sterującą blokady, odpowiedzialną najczęściej za awarię. Tyle że to proces skomplikowany i nie radzimy nikomu, kto nie ma doświadczenia, ingerować w układ kierowniczy pojazdu. /Auto Moto
Elektryczna blokada kierownicy to wynalazek z piekła rodem: może bowiem w razie awarii zablokować w ogóle ruch kierownicą. Komunikat „STEERING COLUMN MALFUNCTION” oznacza, że musimy udać się do serwisu. Żółta kontrolka pozwoli nam to zrobić na kołach, czerwona zmusi do przewozu auta na lawecie. Niestety, w serwisie kolumnę wymienia się w całości, ponieważ producent integruje części w większe zespoły. Co ciekawe, w internecie można znaleźć szczegółowe poradniki, jak samemu naprawić uszkodzoną płytkę sterującą blokady, odpowiedzialną najczęściej za awarię. Tyle że to proces skomplikowany i nie radzimy nikomu, kto nie ma doświadczenia, ingerować w układ kierowniczy pojazdu.
/Auto Moto

Ryzyko awarii: średnie

Koszt wymiany: od 3000 zł

Typowe usterki silnika 2.0 TDI PD

Zdjęcie

Silnik 2.0 TDI PD /Auto Moto
Silnik 2.0 TDI PD
/Auto Moto

Zdjęcie

Typowe usterki silnika 2.0 TDI PD /Auto Moto
Typowe usterki silnika 2.0 TDI PD
/Auto Moto

Nagary w silnikach benzynowych FSI

Zdjęcie

W silniku z wtryskiem bezpośrednim przez zawory wlotowe leci tylko powietrze. Wskutek tego, głowica gorzej się chłodzi, niż gdyby wpadała przez nie mieszanka powietrza z paliwem. Prowadzi to do osadzania się złogów sadzy w głowicy, a silnik zaczyna dymić na czarno. Czyszczenie to mozolna czynność. /Volkswagen
W silniku z wtryskiem bezpośrednim przez zawory wlotowe leci tylko powietrze. Wskutek tego, głowica gorzej się chłodzi, niż gdyby wpadała przez nie mieszanka powietrza z paliwem. Prowadzi to do osadzania się złogów sadzy w głowicy, a silnik zaczyna dymić na czarno. Czyszczenie to mozolna czynność.
/Volkswagen

Ryzyko awarii: średnie

Koszt naprawy: od 300 zł

Volkswagen Passat B6: plusy

  • przestronne i dobrze wykończone wnętrze
  • przeważnie bogate wyposażenie
  • proste i niezawodne wersje silnikowe 1.6 i 1.9 TDI
  • ogromny bagażnik


Volkswagen Passat B6: minusy

  • początkowe egzemplarze sprawiają poważne problemy
  • spore ryzyko kradzieży
  • niska jakość oferty rynkowej
  • skomplikowana konstrukcja podnosi koszty napraw


Volkswagen Passat B6: czego warto szukać?

  • kombi z silnikiem 1.9 TDI, niekoniecznie z najbogatszym wyposażeniem
  • odmiany 2.0 TSI z manualną skrzynią biegów, jest naprawdę szybka


Volkswagen Passat B6: czego się wystrzegać?

  • aut z dużym przebiegiem i skrzynią DSG
  • wersji 2.0 TDI z zasilaniem pompowtryskiwaczowym

Dane techniczne: Volkswagen Passat B6 (2005-2010) - wersje benzynowe cz. I

Silnik1.4 TSI1.61.6 FSI1.8 TFSI2.0 FSI
rodzaj silnikabenz., turbobenzynowybenzynowybenz., turbobenzynowy
poj. skokowa1390 cm31595 cm31598 cm31798 cm31984 cm3
zawory/rozrząd16/łańcuch8/pasek16/pasek16/łańcuch16/pasek
moc maks.122 KM102 KM115 KM160 KM150 KM
moment obr.200 Nm148 Nm155 Nm250 Nm200 Nm
prędkość maks.203 km/h190 km/h200 km/h220 km/h209 km/h
0‑100 km/h10,5 s12,4 s11,4 s8,6 s9,9 s
zużycie paliwa*6,67,77,57,68,7
*średnie w l/100 km; dane fabryczne

Dane techniczne: Volkswagen Passat B6 (2005-2010) - wersje benzynowe cz. II

Silnik2.0 TFSI3.2 VR63.6 VR63.6 R36
rodzaj silnikabenz., turbobenzynowybenzynowybenzynowy
poj. skokowa1984 cm33168 cm33597 cm33597 cm3
zawory/rozrząd16/łańcuch24/łańcuch24/łańcuch24/łańcuch
moc maks.200 KM250 KM280 KM300 KM
moment obr.280 Nm330 Nm360 Nm360 Nm
prędkość maks.235 km/h246 km/h209 km/h250 km/h
0‑100 km/h7,6 s6,9 s6,6 s5,6 s
zużycie paliwa*8,19,810,010,1
*średnie w l/100 km; dane fabryczne

Dane techniczne: Volkswagen Passat B6 (2005-2010) - wersje wysokoprężne

Silnik1.6 TDI1.9 TDI2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 BLUE TDI2.0 TDI
rodzaj silnikaturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
poj. skokowa1598 cm31896 cm31968 cm31968 cm31968 cm31968 cm3
zawory/rozrząd16/pasek8/pasek16/pasek16/pasek16/pasek16/pasek
moc maks.105 KM105 KM110 KM140 KM143 KM170 KM
moment obr.250 Nm250 Nm250 Nm320 Nm320 Nm350 Nm
prędkość maks.193 km/h188 km/h192 km/h209 km/h210 km/h223 km/h
0‑100 km/h12,4 s12,1 s11,8 s9,8 s9,9 s8,6 s
zużycie paliwa*4,55,65,55,65,25,6
*średnie w l/100 km; dane fabryczne

Używana Skoda Octavia II (2004-2013) - OPINIE

Używany Volkswagen Golf IV (1997-2005) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Auto Moto

Zobacz również

  • Używany Mercedes C124 (1987-1996)

    Ceny klasycznych Mercedesów coupe, takich jak W113, C107 czy W114, osiągnęły niezwykłe pułapy. Wszystko wskazuje na to, że z C124 nie będzie inaczej. więcej