Nowe prawo jazdy jednak od stycznia

Piątek, 5 października 2012 (16:26)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Resort transportu nie pozostawia złudzeń. Nowe zasady egzaminowania kierowców wejdą w życie zgodnie z planem, 19 stycznia 2013 roku - informuje radio RMF FM. To ostatni dzwonek na zdobycie prawa jazdy na starych zasadach.

Zdjęcie

Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego nadal nie są przygotowane do wdrożenia nowych przepisów. /Motor
Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego nadal nie są przygotowane do wdrożenia nowych przepisów.
/Motor

Pierwotnie nowe przepisy miały obowiązywać już od lutego br. W ostatniej chwili resort transportu przełożył jednak datę ich wdrożenia na 19 stycznia 2013 r. Powód? WORD-y nie były przygotowane do uruchomienia nowej bazy kierowców. I choć przetarg na system nie został jeszcze ogłoszony, to ministerstwo nie zamierza po raz kolejny przesuwać terminów zapisanych w ustawie. - Nie prowadzimy żadnych prac nad zmianą terminu wejścia w życie nowych zasad - podkreśla rzecznik ministerstwa Mikołaj Karpiński i, jak mówi, do 19 stycznia przyszłego roku wszystko ma być gotowe.

Do wprowadzenia nowych zasad egzaminowania kierowców zobowiązuje nas zresztą Komisja Europejska - za kolejne poślizgi grożą Polsce sankcje. Przepisy mają pomóc w ograniczeniu liczby wypadków drogowych spowodowanych przez młodych kierowców. Obecnie do co piątego wypadku dochodzi z winy osób w wieku od 18 do 24 lat.

Reklama

Tymczasem do ośrodków nauki jazdy zgłasza się coraz więcej chętnych do uzyskania uprawnień na starych zasadach. Niektórzy chcieliby zdać przynajmniej egzamin teoretyczny, którego wynik jest ważny przez sześć miesięcy. Podobnie było zresztą jesienią ubiegłego roku, gdy nie wiadomo było jeszcze, że data wdrożenia nowych przepisów zostanie przesunięta. 

Obecnie egzamin teoretyczny na prawo jazdy kategorii B składa się z 18 pytań testowych wielokrotnego wyboru, na które trzeba odpowiedzieć w ciągu 25 minut. Rekordziści "wkuwają" je na pamięć i zdają egzamin w ciągu kilku minut. Wedle nowych zasad, baza pytań wzrośnie do ponad 1000 i nie będzie już ogólnodostępna. Test zostanie podzielony na część ogólną (20 pytań) i specjalistyczną (12 pytań) oraz uzupełniony o symulacje wideo. Czas na udzielenie odpowiedzi zostanie ograniczony do kilkudziesięciu sekund, a do raz udzielonej odpowiedzi nie będzie już można wrócić. Taka forma testu ma przygotować kierowców do intuicyjnego reagowania w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego.

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy kategorii B

 do 18 stycznia 2013 r.od 19 stycznia 2013 r.
Liczba zadań1820 (cz. ogólna)/12 (cz. specjalistyczna)
Liczba odpowiedzi do wyboru32/3
Liczba poprawnych odpowiedziod 0 do 31/1
Liczba punktów za odpowiedź1od 1 do 3
Licza punktów konieczna do zaliczenia16/1868/74
Czas na udzielenie odpowiedzinieograniczony35/50 s na zadanie
Poprawianie odpowiedzimożliweniemożliwe
Czas trwania egzaminu25 min25 min
Baza pytań~500~1500
Dostępność bazyjawnaniejawna

Przyszłych motocyklistów czekają także nowe zadania na placu manewrowym, m.in. test z omijania przeszkody przy prędkości 50 km/h oraz slalom przy prędkości 30 km/h. W związku ze zmianami w formule egzaminów, wzrosnąć mogą ich ceny. Obecnie koszt egzaminu teoretycznego wynosi 22 zł, a praktycznego - 140 zł na kategorię A oraz 112 zł na kategorię B.

Nowe kategorie prawa jazdy
Styczniowa ustawa o kierujących pojazdami zdefiniuje nowe kategorie prawa jazdy z wyższymi limitami wiekowymi. Aby uzyskać uprawnienia do prowadzenia motocykli, czyli prawo jazdy kategorii A, młody kierowca będzie musiał najpierw zdobyć prawo jazdy na małe motocykle (A1 w wieku 16 lat lub A2 w wieku 18 lat), a następnie po 2-letnim okresie posiadania tych uprawnień będzie miał możliwość uzyskania prawa jazdy na większe motocykle (odpowiednio A2 lub A). Projekt zakłada też podniesienie minimalnego wieku niezbędnego do uzyskania bezpośredniego dostępu do prawa jazdy kategorii A - z obecnych 18 do 24 lat. Wprowadzenie zmian ma zapobiec sytuacji, w której młodzi i niedoświadczeni kierowcy mają dostęp do najcięższych motocykli.

Profil kandydata na kierowcę
Przed rozpoczęciem szkolenia kursant będzie musiał złożyć w starostwie wniosek o uzyskanie prawa jazdy wraz z niezbędnym zaświadczeniem lekarskim i zdjęciami. Starostwo, po sprawdzeniu kandydata, utworzy jego elektroniczny profil, do którego będzie miał dostęp ośrodek szkolenia i egzaminowania. Pozwoli to m.in. wyeliminować oszustwa na kursach - wcześniej zdarzało się, że oświadczenia składane przez kursantów były fałszywe.

Nowe dokumenty
Zgodnie z nową ustawą, prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B+E będą ważne przez 15 lat, a pozostałe - przez pięć lat. Od 19 stycznia 2013 r. wydawane będą lepiej zabezpieczone dokumenty zgodne z nowym wzorem, jednolitym dla wszystkich krajów Unii Europejskiej. Nie wiadomo jeszcze, ile będzie kosztowało nowe prawo jazdy - obecnie koszt jego wydania to 84,50 zł.

Koniec z kursami reedukacyjnymi co pół roku
Od 19 stycznia 2013 r. zmienią się również zasady redukcji punktów karnych. Dotychczas raz na pół roku kierowca mógł wziąć udział w 6-godzinnym szkoleniu na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego (koszt ok. 300 zł) i pozbyć się w ten sposób 6 punktów ze swojego konta. Zgodnie z nowymi przepisami, na kurs będą kierowani dopiero ci, którzy zgromadzą ponad 24 punkty; jeśli jednak powtórzą ten wyczyn w ciągu 5 lat, stracą prawo jazdy.

Marcin Sobolewski, źródło: RMF FM, opracowanie własne

Artykuł pochodzi z kategorii: Drogi i prawo

magazynauto.pl
Więcej na temat:prawo jazdy

Zobacz również