Fiata i Chryslera plan 5-letni

Środa, 7 maja 2014 (11:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Sergio Marchionne, szef grupy Fiat Chrysler (FCA), przedstawił wczoraj plany koncernu na najbliższe lata. W Auburn Hills w stanie Michigan w USA odbyła się jego konferencja z udziałem blisko 400 branżowych specjalistów, dilerów, związkowców i dziennikarzy.

Zdjęcie

Sergio Marchionne, szef grupy Fiat Chrysler (FCA) /AFP
Sergio Marchionne, szef grupy Fiat Chrysler (FCA)
/AFP

Według Marchionne w historii Fiata i Chryslera rozpoczyna się zupełnie nowy - wspólny - rozdział. Inwestorzy nie chcieli jednak słuchać o "planach sprzedaży 6 mln aut w 2018 roku". Oczekują realizacji zobowiązań, wyjaśnienia, jak FCA zamierza walczyć z takimi graczami jak GM czy Toyota, jak zamierza wyhamować spadki na europejskim rynku i nadrobić opóźnienia we wdrażaniu nowych modeli. - Trzeba przestać mówić, że coś zamierza się robić. Trzeba po prostu to zrobić - powiedział jeden z analityków firmy IHS Automotive, zajmującej się badaniem rynku motoryzacyjnego.

A co na to Sergio Marchionne? Miliardy euro potrzebne na inwestycje w nowe Alfy Romeo, Maserati i Jeepy mają pochodzić z istniejących funduszy, bez sprzedawania żadnej z marek. Cel? Zwiększenie sprzedaży z 4,5 mln aut w ubiegłym roku do 6 mln w 2018, między innymi dzięki rewitalizacji Alfy Romeo oraz ofensywie Jeepa w Chinach. Ale po kolei.

Reklama

Cytat

Sprzedaż Alfy ma wzrosnąć z 74 tys. sztuk w 2013 roku do 400 tys. w roku 2018.

Najwięcej zmian czeka Alfę Romeo, która w ciągu najbliższych 18 miesięcy ma 3-krotnie zwiększyć swój zespół projektowy - z 200 do 600 osób. Inżynierowie będą odpowiedzialni za stworzenie 8 nowych modeli. Pierwszy z nich, sedan klasy średniej o nazwie Giulia, zostanie przedstawiony w IV kwartale przyszłego roku. Na lata 2016-2018 zaplanowano 7 kolejnych debiutów: dwa w klasie kompaktowej, jeden w klasie średniej, jeden w klasie limuzyn, dwa w segmencie SUV-ów, i "coś specjalnego".

Nowe Alfy mają garściami czerpać ze sportowego dziedzictwa włoskiej marki - otrzymają zaawansowane technologicznie silniki, będą odznaczały się wzorowym rozkładem masy, korzystnym stosunkiem mocy do masy własnej oraz wysmakowanym designem "made in Italy". W rezultacie mają powstać "najlepsze w klasie samochody z napędem na tylne i wszystkie koła". Aby zapewnić powodzenie tej misji, firmę mają na bieżąco nadzorować dwaj starsi rangą specjaliści z Ferrari.

Przy okazji Włosi ujawnili wstępne dane 4- i 6-cylindrowych jednostek napędowych, które trafią pod maski nowych Alf. Silniki 4-cylindrowe mają generować od około 110 do 330 KM, a 6-cylindrowe - nawet około 400-500 KM. Maksymalna moc diesli ma sięgać około 350 KM. Serwis AutoEdizione donosi, że we włoskim Termoli trwają już przygotowania do produkcji nowych motorów.

Zdjęcie

Plany Alfy Romeo na lata 2014-2018 /Alfa Romeo
Plany Alfy Romeo na lata 2014-2018
/Alfa Romeo

Cytat

Fiat chce utrzymać swoją popularność w Europie i nadal sprzedawać około 700 tys. aut rocznie. Wzrosty mają nastąpić w Azji - z 70 tys. samochodów w roku 2013 do 300 tysięcy w 2018.

Fiat chce skonsolidować swoją gamę i oprzeć ją głównie na samochodach z liczbą 500 w nazwie. Jesienią zadebiutuje nowy, miejski crossover o nazwie 500X, który będzie spokrewniony z Jeepem Renegade. Oba modele mają konkurować m.in. z Nissanem Juke'em. W 2015 roku na rynek trafi nowy samochód kompaktowy - najpierw w wersji sedan, a w 2016 roku także hatchback i kombi. Na rok 2016 przewiduje się też debiut auta miejskiego, prawdopodobnie następcy Punto, na 2017 - kompaktowego crossvera, a na 2018 - premierę nowej Pandy. Można przypuszczać, że produkcja samochodu klasy B zostanie zlokalizowana w Tychach, ale informacje te nie zostały ujawnione.

Nie wiadomo, czy gamy Fiata nie uzupełni też niewielki roadster, spokrewniony z Mazdą MX-5 - podczas prezentacji zapowiedziano, że poza kompaktowym sedanem w roku 2015 zadebiutuje "model specjalny". Mogłoby to oznaczać, że Włosi zarzucają pomysł wprowadzenia na rynek Alfy Spider i zaoferują japońską konstrukcję pod marką Fiata.

Zdjęcie

Fiat będzie oferował dwie odrębnie pozycjonowane linie aut o odmiennym charakterze. /Fiat
Fiat będzie oferował dwie odrębnie pozycjonowane linie aut o odmiennym charakterze.
/Fiat

Kolejne etapy rozwoju czekają Maserati. Na chwilę w ofercie pozostaną jedynie limuzyny Ghibli i Quattroporte - niebawem zakończy się produkcja GranTurismo. W przyszłym roku na rynku pojawi się jednak SUV Levante z jednostkami o mocy około 350-425 KM, a w 2016 - coupe Alfieri, bazujące na przedstawionym w marcu w Genewie prototypie (szacowana moc od 410 do 520 KM). W roku 2018 ma zadebiutować nowe Gran Turismo, większe i mocniejsze (minimum 560 KM).

W przypadku Ferrari strategia jest znacznie bardziej przejrzysta - firma ma co roku wprowadzać jeden nowy model, a jej roczna produkcja ze względu na walory kolekcjonerskie ma być nadal ograniczona do 7000 sztuk (z możliwością zwiększenia w przyszłości do 10 tys. egzemplarzy).

Obecna (jeszcze) w portfolio koncernu Lancia nie doczekała się osobnej prezentacji. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, Włosi ograniczą jej działalność do rodzimego rynku i do jednego modelu - Ypsilona. Więcej piszemy o tym w osobnym artykule: Lancia - śmierć kliniczna.

O planach Jeepa pisaliśmy kilka dni temu. Do 2018 roku marka ma zamiar dwukrotnie zwiększyć sprzedaż - z 731,6 tys. do 1,5 mln sztuk. Poza nowym Regenade'em o klientów powalczy odnowiony Grand Cherokee (planowany debiut w 2015, nowa generacja w 2018 roku) oraz kompaktowy crossover, którego premiera odbędzie się w roku 2016, gdy Jeep będzie świętował swoje 75. urodziny. W 2017 pojawi się zupełnie nowy (i lżejszy) Wrangler, a w 2018 - największy w ofercie Grand Wagonner z 7-osobowym nadwoziem. W realizacji ambitnych planów ma pomóc Jeepowi znaczne zwiększenie liczby dealerów w Azji.

Zdjęcie

Plany Dodge'a na lata 2014-2018 /Dodge
Plany Dodge'a na lata 2014-2018
/Dodge

Zakończona o 2 w nocy naszego czasu konferencja dotyczyła również marek nieobecnych w kontynentalnej Europie: Dodge'a i Chryslera. Pierwsza z nich zmieni swój profil i skupi się wyłącznie na modelach usportowionych oraz sportowych. Fizycznie oznacza to, że z rynku zniknie marka SRT, a nowy Viper znów będzie nazywać się "Dodge Viper". Z oferty Dodge'a zniknie natomiast średniej klasy Avenger (czemu towarzyszył komentarz: "żaden dzieciak nie dorastał nigdy z plakatem Passata na ścianie") oraz rodzinny van Grand Caravan. W 2015 pojawi się odświeżony Viper, a rok później - zmodernizowany Dart, wyróżniający się bardziej dynamicznym charakterem (w tym w wersji SRT, z napędem na obie osie i mocnym silnikiem turbo), oraz nowe wcielenie Journeya (u nas znanego jako Freemont). W palecie silników pojawi się natomiast doładowana mechanicznie jednostka V8 o nazwie Hellcat, rozwijająca nawet 700 KM. Trafi ona pod maskę najmocniejszego Chargera i Challengera.

W przypadku Chryslera, który mimo wielu perturbacji podąża ścieżką wzrostu wytyczoną przez Marchionne przed pięcioma laty, zapowiedziano debiut kompaktowego modelu 100 w roku 2016 i dwóch nowych crossoverów w kolejnych dwóch latach (w tym jeden z napędem hybrydowym z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka). Jeszcze w tym roku pojawi się po raz kolejny odświeżony 300 (następca w 2018), a w 2016 - całkiem van Town & Country, który również ma być dostępny jako hybryda.

Zdjęcie

Plany Chryslera na lata 2014-2018 /Chrysler
Plany Chryslera na lata 2014-2018
/Chrysler

Plan 5-letni koncernu Fiat-Chrysler w skrócie

Chrysler

  • 2014: odświeżony 300/300C (debiut jesienią w Los Angeles)
  • 2016: kompakt 100, nowy van Town & Country (w tym wariant hybrydowy)
  • 2017: lifting modelu 200, nowy, duży crossover
  • 2018: nowy model 300/300C, nowy crossover klasy średniej

 
Dodge/SRT

  • 2014: odświeżony Charger i Challenger, koniec Avengera
  • 2015: odświeżony Charger SRT i Viper
  • 2016: nowy Dart i Dart SRT arrive, nowy Journey, koniec Grand Caravana
  • 2017: nowy Journey SRT, lifting Durango
  • 2018: nowy, miejski sedan i hatchback, nowy Challenger i Challenger SRT, nowy Charger i Charger SRT


Jeep

  • 2014: premiera Renegade'a
  • 2015: lifting Grand Cherokee
  • 2016: 75-lecie Jeepa, koniec Compassa Patriota, nowy kompaktowy SUV, lifting Cherokee
  • 2017: lifting Renegade'a, nowy Wrangler i Grand Cherokee
  • 2018: nowy Grand Wagoneer


Fiat (rynek europejski)

  • 2014: premiera 500X
  • 2015: kompaktowy sedan, model specjalny
  • 2016: kompaktowy hatchback i kombi, auto segmentu B
  • 2017: kompaktowy SUV
  • 2018: nowa Panda


Maserati

  • 2014: koniec GranTurismo i GranCabrio
  • 2015: premiera SUV-a Levante
  • 2016: debiut coupe Alfieri
  • 2017: debiut Alfieri Cabrio
  • 2018: debiut GranTurismo


Alfa Romeo

  • 2015: nowy model klasy średniej
  • 2016-2018: dwa nowe kompakty, nowe auto klasy średniej, nowa limuzyna, dwa nowe SUV-y, model specjalny


Ferrari

  • 2014-2018: co roku debiut nowego modelu


msob

Artykuł pochodzi z kategorii: Motorynek

magazynauto.pl
Więcej na temat:fiat | samochody włoskie | Chrysler | Dodge

Zobacz również