Sprzedaż nowych aut w Europie w górę

Piątek, 18 lipca 2014 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Zgodnie z najnowszymi danymi branżowego stowarzyszenia ACEA, od stycznia do czerwca br. zarejestrowano w Europie 6,85 mln nowych aut, o 6,2 proc. więcej niż przed rokiem. Czerwiec był dziesiątym miesiącem z rzędu, w którym wzrosła europejska sprzedaż osobówek. Na plusie pierwsze półrocze zakończyła także Polska, gdzie z salonów wyjechało o 19% więcej aut niż rok temu. Dobry rezultat utrzymał się jednak w dużej mierze dzięki samochodom z kratką i lepszym wynikom wypracowanym w I kwartale.

- Półroczny wynik rejestracji nowych osobówek osiągnięty przez polski rynek cieszy, ale wpływ na to miał przede wszystkim pierwszy kwartał. Podczas gdy pierwsze trzy miesiące rynek sprzedaży zamknął w okolicach 30%, tak od kwietnia do czerwca dynamika rok do roku konsekwentnie zwalniała. Kluczowym powodem takiej sytuacji była zmiana przepisów związana z odliczaniem VAT, która po zakończeniu pierwszego kwartału zmniejszyła ruch w salonach, mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Sprzedaż nowych aut w Polsce w czerwcu br. stabilna

W czerwcu br. zarejestrowano w Polsce 25 750 nowych aut osobowych (włącznie z 299 z tzw. kratkami), czyli o 2,2 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu przed rokiem. Łącznie, od początku roku zarejestrowano nad Wisłą 175 910 nowych samochodów (+19,3 proc.), w tym 23 043 z tzw. kratką. czytaj więcej

W czerwcu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 25 750 nowych samochodów osobowych, czyli o 2,2% więcej niż rok wcześniej. Od początku roku z polskich salonów wyjechało 175 910 osobówek, co oznacza 19,3% dynamikę rok do roku. W strukturze nabywców firmy przeważają nad klientami indywidualnymi (6:4). Szczegółowe dane znajdziecie w artykule zajawionym z prawej strony.

Reklama

Czerwiec to dziesiąty miesiąc z rzędu, w którym sprzedaż aut osobowych w Europie odnotowała wzrost. Mieszkańcy Starego Kontynentu kupili w czerwcu 1,23 mln nowych osobówek, czyli o 4,3% r/r więcej. W sumie w pierwszej części roku, z salonów wyjechało 6,85 mln aut (+6,2% r/r). - Od stycznia słupki rejestracji nowych aut konsekwentnie rosną, choć wciąż bardzo powoli. Nie zachwyca także wolumen, którego obecny poziom jest najniższy od kilku lat. Jednak ożywienie jest zauważalne, szczególnie w takich krajach jak Hiszpania czy Włochy, i mamy nadzieję, że w kolejnych miesiącach będzie już stałym trendem, mówi Jacek Opala z Exact Systems.

Najwięcej samochodów osobowych w pierwszym półroczu kupiono w Niemczech (1,5 mln), choć w czerwcu sprzedaż tam lekko spadła (-2%). Potem jest Wielka Brytania z 1,3 mln zarejestrowanych aut osobowych, która od ponad 2 lat odnotowuje comiesięczne wzrosty. Wg dyrektora Opali dobre wyniki na Wyspach to zasługa bardzo dobrych warunków ekonomicznych, które napędzają tamtejszą sprzedaż nowych samochodów. - Rekordowo niskie stopy procentowe i wzrost zatrudnienia zbudowały wśród konsumentów zaufanie do zakupu drogich towarów. Wyzwaniem natomiast może okazać się trend odwrotny, kiedy stopy procentowe zaczną rosnąć z obecnego poziomu 0,5%, zdrożeją kredyty, a dynamika wzrostu płac zahamuje. A to może wydarzyć się już wkrótce - twierdzi Opala.

W Europie nadal najlepiej radzi sobie marka Volkswagen z ponad 800 tys. sprzedanych aut w pierwszej części roku.

Wyniki sprzedaży nowych aut w UE: czerwiec 2014

MarkaCzerwiec 2014 r.Styczeń-czerwiec 2014 r.
Volkswagen141,5 tys. (-2,8 proc.)830,1 tys. (+2,7 proc.)
Audi64,4 tys. (+1,4 proc.)384,6 tys. (+5,6 proc.)
Seat31,5 tys. (+13,2 proc.)170,5 tys. (+12,1 proc.)
Skoda52,5 tys. (+12,6 proc.)302,7 tys. (+19,6 proc.)
Peugeot74,5 tys. (+3,1 proc.)420,4 tys. (+7,2 proc.)
Citroen59,8 tys. (-4,1 proc.)333,2 tys. (+2,7 proc.)
Renault105,5 tys. (+20,6 proc.)468 tys. (+13,7 proc.)
Dacia38,3 tys. (+32,2 proc.)195,1 tys. (+35,2 proc.)
Ford89,6 tys. (-0,9 proc.)508,3 tys. (+6,5 proc.)
Opel/Vauxhall93,5 tys. (+11,7 proc.)473,1 tys. (+8,3 proc.)
Chevrolet2,3 tys. (-84,9 proc.)34,8 tys. (-53,6 proc.)
Fiat57,6 tys. (+5,5 proc.)324,7 tys. (+1,9 proc.)
Lancia6,8 tys. (+5,4 proc.)40,9 tys. (-0,7 proc.)
Alfa Romeo5,8 tys. (-2,3 proc.)32,9 tys. (-9,3 proc.)
Jeep3 tys. (+62,0 proc.)16,3 tys. (+43,8 proc.)
BMW64,3 tys. (+7,6 proc.)347,1 tys. (+5,7 proc.)
MINI15,3 tys. (-6,9 proc.)70,5 tys. (-10,8 proc.)
Mercedes59,5 tys. (+1,1 proc.)332,4 tys. (+3,8 proc.)
smart4,8 tys. (-19,1 proc.)31,5 tys. (-13,0 proc.)
Toyota46,8 tys. (+4,2 proc.)276 tys. (+5,6 proc.)
Lexus2,4 tys. (+36,6 proc.)14 tys. (+35,4 proc.)
Nissan43,2 tys. (+9,6 proc.)249,8 tys. (+10,0 proc.)
Hyundai39,4 tys. (-4,9 proc.)219,6 tys. (-2,4 proc.)
Kia33,5 tys. (+3,4 proc.)185,9 tys. (+5,5 proc.)
Volvo22 tys. (+14,7 proc.)123,9 tys. (+11,5 proc.)
Mazda15,2 tys. (+12,4 proc.)92,4 tys. (+23,1 proc.)
Suzuki13,9 tys. (+9,7 proc.)86,9 tys. (+13,0 proc.)
Land Rover9,2 tys. (+6,6 proc.)62,4 tys. (+5,0 proc.)
Jaguar2,6 tys. (+15,2 proc.)15,6 tys. (+4,9 proc.)
Honda11,3 tys. (-11,3 proc.)72,3 tys. (-7,7 proc.)
Mitsubishi8,4 tys. (+43,8 proc.)45,7 tys. (+18,3 proc.)

msob, źródło: ACEA, Exact Systems

Artykuł pochodzi z kategorii: Motorynek

magazynauto.pl

Zobacz również