To już koniec Fiata 124 Spider

Wtorek, 17 grudnia 2019 (12:35)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Miał być wspaniały powrót kultowego Fiata, a będzie smutna historia bardzo ciekawego modelu, który opuszcza nas po zaledwie trzech latach.

Zdjęcie

Fiat 124 Spider /FIA
Fiat 124 Spider
/FIA

Powstanie współczesnego Fiata 124 Spider, nawiązującego do zaprojektowanego w latach 60. modelu, było dziełem... polityki. Kiedy koncern Fiata rozpoczął rozmowy z Mazdą na temat wspólnego opracowania małego roadstera, planowano, że będzie to nowa odsłona Alfy Romeo Spider. Kiedy jednak w 2014 roku Sergio Marchionne zadecydował, że Alfy mają być produkowane wyłącznie we Włoszech, musiano zmienić koncepcję. Dlatego też bliźniakiem nowej Mazdy MX-5 został Fiat 124 Spider.

Chociaż niezwykle trudno spotkać ten model na naszych drogach, przedstawiciele Fiata mają chyba podstawy do zadowolenia. 124 Spider jest liderem we Włoszech, Hiszpanii oraz Szwajcarii, a w całej Europie to drugi najlepiej sprzedający się model w swojej klasie. Problem w tym, że segment roadsterów kurczy się szybko - w 2019 roku sprzeda się około 25 tys. takich aut, a więc o ponad 1/3 mniej, niż w 2013 roku.

Reklama

Malejąca sprzedaż zbiega się z jeszcze jednym, poważnym problemem - normami spalin. Pod maską Fiata 124 Spider pracuje silnik 1.4 MultiAir o mocy 140 KM, który nie spełnia najnowszych wymogów. Teoretycznie nie jest to problemem, ponieważ Włosi przygotowali już nową jednostkę - 1.3 MultiAir o mocy 150 KM, która już zastępuje starszy silnik w innych modelach koncernu. Teoretycznie więc nie trzeba ponosić kosztów związanych z dostosowaniem dotychczas stosowanej jednostki do nowych norm, tylko wykorzystać już istniejącą. Najwyraźniej jednak nawet na taki krok Fiat nie zamierza się zdecydować. Wygląda więc na to, że również koniec tego modelu będzie związany z polityką.

Zdjęcie

Abarth 124 Spider /Abarth
Abarth 124 Spider
/Abarth

Sprawa dotyczy oczywiście również Abartha 124 Spider, który korzysta z jednostki 1.4 MultiAir 170 KM. W jego przypadku nie powinno być problemem zastosowanie jednostki 1.3 o mocy 180 KM, którą spotkamy choćby w Jeepie Renegade.

Fiat 124 Spider nadal będzie dostępny na rynkach pozaeuropejskich (na przykład w USA), ale trudno powiedzieć jak długo pozostanie w produkcji.

Artykuł pochodzi z kategorii: Wiadomości motoryzacyjne

magazynauto.pl

Zobacz również

  • Volkswagen ID.3 już w Polsce

    Na nasze drogi wyjechał właśnie nowy model Volkswagena, który, przynajmniej według słów producenta, ma być prawdziwą rewolucją. Z pewnością nie da się zaprzeczyć, że to auto zaprojektowane według... więcej