Audi R8 LMX - pierwsze z laserowymi światłami drogowymi

Sobota, 10 maja 2014 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Audi ubiegło BMW - jako pierwsze wprowadza do oferty seryjne auto z laserowym oświetleniem. To R8 w limitowanej do 99 egzemplarzy wersji LMX. Oferta konkurencyjnego BMW i8 wzbogaci się o laserowe światła jesienią br.

Zdjęcie

Audi R8 LMX /Audi

Audi R8 LMX ze światłami laserowymi wyjedzie na drogi latem br., a więc kilka tygodni przed BMW i8 z takim samym wyposażeniem. Każdy z 99 egzemplarzy modelu został wyceniony na 210 tys. euro (cena w Niemczech). Wszystkie wyróżniają się niebieskim lakierem Ara z kolekcji Audi exclusive, ospojlerowaniem z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym oraz akcentami ozdobnymi polakierowanymi na kolor tytanowy. Sportowy wydech otrzymał czarne końcówki, a w kabinie pojawiła się czarna skóra nappa ze stebnowaniem w kształcie rombów i przeszyciami w kolorze niebieskim Sepang oraz podsufitka obszyta alcantarą.

Zdjęcie

W styczniu br., podczas targów elektroniki użytkowej (CES), Audi zaprezentowało prototyp Sport quattro z reflektorami laserowymi. BMW przypomniało wówczas, że w dziedzinie technologii oświetleniowej jest o krok dalej - już w 2011 roku zaprezentowało koncepcyjny model z takim oświetleniem. Przedstawiciele bawarskiej marki opublikowali na Twitterze wiadomość o treści: "Przepraszamy, że nie przywieźliśmy naszego prototypu świateł laserowych z 2011 roku na tegoroczne targi CES. Byliśmy zbyt zajęci produkcją seryjną". Okazało się jednak, że to Audi szybciej wprowadzi do sprzedaży auto z oświetleniem laserowym.
/BMW
Audi R8 5.2 FSI quattro - test

Nawiązuje do modeli dysponujących receptą na wygrywanie 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Audi R8 przeszło właśnie kurację odmładzającą i stało się jeszcze szybsze. czytaj więcej

Do napędu R-ósemki LMX służy 5,2-litrowy, wolnossący silnik V10 o mocy 570 KM i 540 Nm maksymalnego momentu obrotowego, połączony z 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnią zautomatyzowaną S tronic. Efekt? 3,4 s od zera do "setki", prędkość maksymalna 250 km/h i średnie zużycie paliwa 12,9 l/100 km. Napęd płynie do kół obu osi i wykorzystuje sprzęgło wiskotyczne.

Reklama

O skuteczne wytracanie prędkości dba układ hamulcowy z ceramiczno-karbonowymi tarczami o średnicy 380 mm, ukrytymi za 19-calowymi obręczami z ogumieniem w rozmiarze 235/35 R 19 (przód) oraz 305/30 R 19 (tył). Kontrastowy efekt zapewniają polakierowane na czerwono obudowy zacisków.

Nie nadwozie, nie wnętrze, nie silnik ani hamulce są jednak w R8 LMX najciekawsze. Najciekawsze są laserowe światła drogowe, po raz pierwszy dostępne w seryjnym aucie. W 2008 roku R8 było pierwszym na świecie samochodem z reflektorami diodowymi LED, a przy okazji liftingu w 2012 roku otrzymało dynamicznie zapalane kierunkowskazy. Wariant LMX otrzyma kolejną innowację - reflektory diodowe ze światłami drogowymi generowanymi przez wiązkę laserową. Jej zasięg jest dwa razy większy niż świateł diodowych.

W każdym reflektorze zastosowano po cztery diody laserowe. Przy średnicy zaledwie 300 mikrometrów generują one niebieskie światło laserowe o długości fali 450 nanometrów. Fosforowy konwerter przemienia je w białe światło drogowe o temperaturze barwy 5500 K, odpowiednie dla ludzkiego oka, pozwalające kierowcy lepiej rozpoznawać kontrasty i mniej meczące wzrok.

Światła laserowe w R8 LMX aktywują się powyżej prędkości 60 km/h i uzupełniają diodowe światła drogowe, poszerzając i wydłużając pole widzenia kierowcy. Zespół kamer reaguje na innych uczestników ruchu, dostosowując intensywność wiązki światła.

Audi R8 LMX

liczba zdjęć: 11

msob

Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Nowości motoryzacyjne

magazynauto.pl

Zobacz również

  • Mercedes klasy S zaprezentowany

    Mercedes od dłuższego czasu podsycał atmosferę, zdradzając strzępki informacji na temat nowej klasy S. Teraz nareszcie oczekiwanie dobiegło końca, a kolejna odsłona flagowego modelu niemieckiej... więcej