Frankfurt 2013 - Mercedes GLA

Środa, 14 sierpnia 2013 (10:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Mercedes z poślizgiem dołącza do segmentu kompaktowych SUV-ów, w którym konkuruje już Audi Q3 i BMW X1.

Zdjęcie

Jak wszystkie nowe Mercedesy - GLA wygląda agresywnie i świeżo. /Mercedes
Jak wszystkie nowe Mercedesy - GLA wygląda agresywnie i świeżo.
/Mercedes

GLA to piąty SUV w gamie Mercedesa i czwarty z pięciu kompaktowych modeli, które powstaną na platformie MFA. Obecnie korzystają z niej klasy A, B i CLA.

Nowy model natychmiast zdradza podobieństwo do niższej klasy A. Odważne przetłoczenia, wyraźnie zaakcentowane nadkola i szerokie wloty powietrza nadają mu świeżość, której brakuje większym braciom. Zwarte proporcje podkreślają szerokie tylne lampy, masywny dyfuzor oraz duże obręcze o średnicy do 19 cali. W kabinie - również widok znany już z klasy A. Poza znanymi odmianami wyposażenia dostępny będzie nowy pakiet SUV Style, wyróżniający się przeszyciami foteli w kontrastującym kolorze.

Reklama

Nadwozie GLA mierzy 441,7 cm długości, 180,4 cm szerokości i 149,4 cm wysokości i odznacza się niskim współczynnikiem oporu powietrza - 0,29. To zasługa m.in. wyprofilowania przednich słupków, kształtu bocznych lusterek, spojlera dachowego, osłon podwozia i uszczelnień przedniego pasa.

Pojemność bagażnika wynosi od 421 do 836 l, a wykorzystanie przestrzeni ładunkowej ułatwia pochylane oparcie tylnej kanapy, nisko położna krawędź załadunku oraz szeroka tylna klapa (na życzenie - sterowana elektrycznie).

Do napędu GLA posłużą, przynajmniej początkowo, cztery silniki do wyboru. Podstawowy wariant benzynowy GLA 200 z 1,6-litrową jednostką turbo generuje moc 156 KM przy 5300 obr./min i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 1250-4000 obr./min.

Mocniejsza odmiana benzynowa GLA 250 zasilana jest 2-litrową jednostką turbo o mocy 211 KM przy 5500 obr./min i 350 Nm maksymalnego momentu, dostępnego w przedziale 1200-4000 obr./min. Osiągi? 6,5 s do "setki" i prędkość maksymalna równa 235 km/h. Według Mercedesa model zużywa średnio 7,1 l/100 km.

Mercedes E 350 BlueTEC 4MATIC Kombi Avantgarde - test

Mercedes ostatnimi czasy nie stosuje żadnych półśrodków i jeśli bierze się za lifting, to na całego. Tak też stało się z klasą E. W teście odmiana E 350 BlueTEC 4MATIC Kombi. czytaj więcej

Do wyboru są jeszcze dwa turbodiesle o pojemności 2,1 litra: 200 CDI (136 KM przy 3600-4000 obr./min i 300 Nm przy 1400-4000 obr./min) oraz 250 CDI (170 KM przy 3600-4000 obr./min i 350 Nm w zakresie 1600-3200 obr./min). Słabszy z nich zaprojektowano z myślą jak najniższym zużyciu paliwa. W tym celu zmodyfikowano proces obróbki głowicy, zastosowano nowe tłoki, łożyska walcowe i niskooporowe pierścienie. W rezultacie GLA 200 CDI ma średnio zużywać jedynie 4,3 l/100 km.

Wszystkie wersje są standardowo wyposażone w funkcję ECO start/stop i mogą współpracować z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi przekładniami zautomatyzowanymi 7G-DCT o 7 przełożeniach (standard dla GLA 250 oraz GLA 220 CDI).

Opcjonalnie model oferowany będzie z napędem na obie 4Matic (elektrohydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe). Można go połączyć wyłącznie z przekładnią 7G-DCT. Wersje 4Matic wyposażone są w układ kontroli prędkości zjazdu i off-roadowy tryb pracy skrzyni biegów, dostosowany do jazdy w lekkim terenie.

Przednie zawieszenie GLA wykorzystuje kolumny MacPhersona, a tylne - konstrukcję wielowahaczową. W celu ograniczenia masy nieresorowane zwrotnice kół i dolne wahacze poprzeczne wykonano z aluminium.

Elektrohydrauliczne wspomaganie sprzyja zmniejszeniu apetytu na paliwo i pozwala na integrację z funkcjami systemu ESP, takimi jak impulsy na kierownicy podpowiadające kierowcy właściwe zachowanie w sytuacjach podbramkowych, redukcja wpływu przedniego napędu na prowadzenie czy niwelowanie skutków bocznego wiatru.

Mercedes GLA

liczba zdjęć: 49

Podobnie jak w klasach A, B i CLA, lista wyposażenia obejmuje liczne systemy wspomagające, w tym monitorowania zmęczenia ATTENTION ASSIST (standard) oraz COLLISION PREVENTION ASSIST z adaptacyjnym układem Brake Assist, który teraz pomaga uniknąć ewentualnej kolizji lub minimalizuje jej skutki już od prędkości 7 km/h (standard). W opcji - aktywny tempomat DISTRONIC PLUS, pakiet śledzenia pasów ruchu z systemami Blind Spot i Lane Keeping Assist oraz układ Adaptive Highbeam Assist, przełączający nocą światła drogowe na mijania i odwrotnie. W parkowaniu wyręcza kierowcę opcjonalny asystent Active Parking Assist.

Na pokładzie GLA debiutuje najnowsza generacja multimediów, wzbogacona o dodatkowe funkcje, m.in. sterowanie głosowe Siri i Glympse - dzielenie się swoją lokalizacją z wybranymi osobami w czasie rzeczywistym. Lista aplikacji obejmuje również m.in. dostęp do Facebooka i Twittera, radio internetowe oraz system nawigacji Garmin z internetową informacją drogową, wyszukiwaniem POI online w połączeniu ze Street View i trójwymiarowym widokiem map.

Oficjalna premiera GLA odbędzie się podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie (10-22 września br.). Przyjmowanie zamówień na nowy model dealerzy rozpoczną w listopadzie br.; w salonach auto pojawi się na początku 2014 roku.

msob

Mercedes CLA 200 Edition 1 - TEST

Nowy Mercedes klasy S - najlepszy samochód świata? - WIADOMOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Nowości motoryzacyjne

magazynauto.pl

Zobacz również